anki/ronninge

tänkte ju övervintra mina 4 guldfiskar i dammen

läste nyss att djupet bör vara 150 cm??

har 120...cm

kan det räcka, har det någon betydelse..`?
Gunilla T
Det räcker nog med 120 djup om du inte bor i Norrland förstås. Det viktiga är att det inte bottenfryser för då dör både fiskar och näckrosor.

Sätt i en syrepump till vintern för när isen lägger sig blir vattnet syrefattigt.
anki/ronninge
pust!! vilken lättnad,,,,, tummenupp.gif Jo en syrepump har jag kollat på , även doppvärmare och isfrigolit! Hur har du gjort i din damm??
CITAT (Gunilla T @ 16-09-2010, 09:51) *
Det räcker nog med 120 djup om du inte bor i Norrland förstås. Det viktiga är att det inte bottenfryser för då dör både fiskar och näckrosor.

Sätt i en syrepump till vintern för när isen lägger sig blir vattnet syrefattigt.

Gunilla T
CITAT (anki/ronninge @ 16-09-2010, 09:55) *
pust!! vilken lättnad,,,,, tummenupp.gif Jo en syrepump har jag kollat på , även doppvärmare och isfrigolit! Hur har du gjort i din damm??


Såhär har vi gjort under många år;

Vi har en liten bäck som rinner ner i dammen och syresätter vattnet - den låter vi gå så länge som möjligt, oftast tills det börjar bildas en liten ishinna vid dammkanten. Då stänger vi dammpumparna (låter de ligga kvar i dammen under vintern) och kopplar in syrekulorna. Det är en liten pump som vi sätter i ett skåp intill dammen och släpper ner de två kulorna i dammen. Det skall bubbla sådär lagom, inte för hårt för då får fiskarna för mycket rörelser i vattnet och måste använda sin energi till det.

Ovanpå syrekulorna sätter vi en hemmagjord frigolitanordning. En stor frigolitskiva med hål i mitten och ovanpå denna har vi limmat ytterligare en bit frigolit med ett hål i mitt där vi har fäst ett rör. På så sätt blir det ett luftutrymme under frigoliten och genom röret kan de skadliga metangaserna sippra ut. Frigoliten får man binda fast så den hålls på plats, annars tar vinden den. Någon doppvärmare behövs inte om man gör såhär.

Tänk på att rensa bort lite löv och växtrester med håven på hösten. Det skall inte vara superrent men om man inte rensar alls minskar bottendjupet i dammen så småningom.

Vi slutar mata fiskarna när temperaturen i dammen sjunker under 10 grader.
Mony
Gunilla: Har du ingen bild på din frigolitanordning? Nyfiken på att göra en själv men jag förstår inte riktigt hur den ser ut smile.gif
MayaLisa
Jag kopplar bort min bäck då det börjar bli för kallt då slangarna ligger så ytligt, kopplar bort slangen från pumpen och låter pumpen stå och "pysa" rakt upp, så vattenytan rör sig och inte bildar is...har funkat utmärkt. funderar så smått på om jag kan använda akvariets små syrepumpar i dammen...
Mony
Smart MayaLisa! wink.gif
mifa
Morsan täcker hela dammen med frigolit. =)
Köpt från byggvaruhuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon