Motti
Här satt man och skulle mysa lite med gubben hade gjort Kycklingsallad tuggade och smaskade till jag bet i något jäkligt hårt !spottade ut det i handen och herre gud fear.gif där låg min hörntand (kronan) som jag cementade in för några år sedan för dyra pengar shitt.Värsta mardrömen ju,drömmer ofta att mina tänder ramlar ut och det kan bero på att jag har typ fem "kronor" i munnen giggle.gif ja och rädslan för akut tandvärk ,men det får lösa sig på något vis.Har för mig att det ska finnas en slags tandpasta på Apoteket som man kan lima dit tanden provisoriskt med,någon som vet ?Ja så här sitter jag med ett "tannalöst" leende och har ångest.Det är faktiskt hemskt när tänderna lossnar det som man ju man har haft mardrömmar om -cry-.gif
Alba
Fy så otäckt. Kolla med din tandläkare - de har ofta akuttider.
Du får ju förklara att du inte kan charma en enda snygging med det leendet. rolleyes.gif
Motti
Nja det är ju bara gubben som jag charmar naughty.gif och han har flinat i en timma nu åt min glugg giggle.gif jo jag har en Tandläkare fyra mil härifrån så jag ska ringa i morgon,får gå upp kl:600 och åka med gubben sen får jag våldgästa sonen för han bor där Tandläkaren finns,huvudsaken är att man inte har värk ju.Men det är hemskt när det händer sen kan det kosta en del för jag vet inte om de kan sätta fast den igen,den lossnade för 4 år sedan för första gången confused.gif
ingrid fuxwall
Din stackare, förstår precis hur du känner det.
Motti
Ja Panik fear.gif
netha
Förstår din panik ... ska själv fixa bro (pga avbiten tand när jag öppnade parfymflaska med tänders hjälp) den har nu gått av och kanske måste stöd bytas ... är mest rädd för räkningen... kommer nog gå på minst 30.000 kr.
Granne bet av en framtand i våras ... kostade 10.500 att få dit en krona.
Motti
Det beror ju på vad för tand det är,framtänder är i regel något billigare än kindtänder,men det beroro också på hur mycket jobb det är att få dit den rackaren,den tanden jag tappade i kväll gick till 3,5 tusen har en kindtand som kostade 4,5 tusen,sen beror det nog på vad man bor i landet;)tydligen får man "bonus"på folktandvården för sist jag var där hade jag 300 kr i "potten"som drogs av på min realkostnad.jag har i alla fall inte värk vilket är en bonus i sig rolleyes.gif men fu sjutton för att tappa en framtand eller en hörntand,ja det blir att snörpa ihop läpparna att tag fram över giggle.gif Mor min var tandsköterska och därför har jag inte så bra tänder,jag fick alltid vänta tills det fanns extra tid över därför fick jag alltid större håll än det hade behövt bli crying.gif Tandvård föder tandvård !ju mer du lagar ju mer problem får du när du blir äldre på grund av alla fylningar.Ska ju åka och handla i morgon så jag får väl sätta dit tanden med ett tuggumi giggle.gif
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 16-09-2010, 22:10) *
...................Tandvård föder tandvård !ju mer du lagar ju mer problem får du när du blir äldre på grund av alla fylningar................

Du tror inte det kan bero på att personen har dålig kvalitet på sina tänder, inte att den har gjort många lagningar tidigare......
Anki
netha
CITAT (Anki på Öland @ 16-09-2010, 22:47) *
Du tror inte det kan bero på att personen har dålig kvalitet på sina tänder, inte att den har gjort många lagningar tidigare......
Anki

Tandkvalitet beror också mycket på din saliv ... är den basisk så riskerar du få fler hål ... en del har tunnare emalj än andra osv ... alla hål mm kan i nte skyllas på dålig tandhygien.
herkules
CITAT (Motti @ 16-09-2010, 22:10) *
Det beror ju på vad för tand det är,framtänder är i regel något billigare än kindtänder,men det beroro också på hur mycket jobb det är att få dit den rackaren,den tanden jag tappade i kväll gick till 3,5 tusen har en kindtand som kostade 4,5 tusen,sen beror det nog på vad man bor i landet;)tydligen får man "bonus"på folktandvården för sist jag var där hade jag 300 kr i "potten"som drogs av på min realkostnad.jag har i alla fall inte värk vilket är en bonus i sig rolleyes.gif men fu sjutton för att tappa en framtand eller en hörntand,ja det blir att snörpa ihop läpparna att tag fram över giggle.gif Mor min var tandsköterska och därför har jag inte så bra tänder,jag fick alltid vänta tills det fanns extra tid över därför fick jag alltid större håll än det hade behövt bli crying.gif Tandvård föder tandvård !ju mer du lagar ju mer problem får du när du blir äldre på grund av alla fylningar.Ska ju åka och handla i morgon så jag får väl sätta dit tanden med ett tuggumi giggle.gif

du får den där 300-hundringen vilken tandläkare du än går till.
Anki på Öland
Absolut inte. Tandstatus har stor ärftlighet också.
Anki

var svar till netha
netha
CITAT (Anki på Öland @ 16-09-2010, 22:59) *
Absolut inte. Tandstatus har stor ärftlighet också.
Anki

var svar till netha

Ok ... men förstår inte riktigt vad du svarar på i mitt inlägg.
Motti
Ta det igen whistling.gif min mor var tandsköterska hos en privattandläkare,jag fick "Grose" rabbat eller mor då,det innebar att jag aldrig fick laga mina tänder när det behövdes ,jag fick vänta snällt tills de hade tid därför var mina tänder redan då ett problem ,och då kommer problemen som vuxen med trasiga dåliga fyllningar.Sen har jag ätit mycket Penecillin som barn på grund av återkomande halsflusser ,astmamediciner osv,det liksom gör inte tandstatusen bättre.
Anki på Öland
CITAT (netha @ 16-09-2010, 23:06) *
Ok ... men förstår inte riktigt vad du svarar på i mitt inlägg.

detta
CITAT (netha @ 16-09-2010, 22:49) *
............... alla hål mm kan i nte skyllas på dålig tandhygien.

CITAT (Anki på Öland @ 16-09-2010, 22:59) *
Absolut inte. Tandstatus har stor ärftlighet också............

Motti
Nu tida forskning har ju visat att en del har vissa bakterier i munnen som påskyndar hålen i tänderna,alltså inget man rår på med tandborste.Min lilla tand ligger nu på spisfläkten och ropar efter att få komma tillbaks giggle.gif ja man får föröka se det komiska i allt ihop;)
herkules
tror det ska finnas ngt på apoteket som heter cavit - cement/tandlagningsmassa
mamamaggan
Inte kul att tappa tänderna.

Vad jag inte riktigt förstod var varför du har dåliga tänder . Nekade din mamma dig tandvård när du var liten p g a att hon var tandsköterska ?
Motti
Oh tack Herkules smiley_small_hug.gif ska kolla efter det i morgon på Apoteket,kan ju ta några dagar innan man kommer till tandläkaren:)har ju ingen värk så jag kan vänta ett tag,ja till nästa vecka.Min tand är lös så jätte lös och därför är jag en jättegammal tös giggle.gif
mamamaggan
CITAT (mamamaggan @ 17-09-2010, 00:36) *
Inte kul att tappa tänderna.

Vad jag inte riktigt förstod var varför du har dåliga tänder . Nekade din mamma dig tandvård när du var liten p g a att hon var tandsköterska ?



Och vad var svaret på den här frågan ?
Motti
Eftersom jag fick gratis tandvård hos mammas chefer fick jag alltid vänta tills det fanns "tid" över ,därav blev mina hål i tänderna större än vad de skulle blivit om jag fått tandvård i tid!därav mina tandvårdskostnader i dag kan man säga.
mamamaggan
CITAT (Motti @ 17-09-2010, 01:21) *
Eftersom jag fick gratis tandvård hos mammas chefer fick jag alltid vänta tills det fanns "tid" över ,därav blev mina hål i tänderna större än vad de skulle blivit om jag fått tandvård i tid!därav mina tandvårdskostnader i dag kan man säga.



Ett något konstigt sätt för en mamma och tandsköterska att agera på tycker jag absolut ! Hon om någon borde väl ha varit noggrann med dina tänder , att vänta tills dina tänder blev förstörda rimmar väldigt konstigt med tanke på att hon var din mamma OCH tandsköterska.
Motti
Hon var ensamstående mor och hade väl inte så mycket att välja på !och andra sidan hur många barn fick gratis tandvård på 50 -talet,sen ska tilläggas att jag hade ständiga Halsflusser och penecilinkurer som inte gjorde saken bättre.
mamamaggan
Gratis tandvård på 50 - talet ? Det hade alla barn då .
Motti
Ja i Folktandvården,min mor jobbade hos en privat Tandläkare.
mamamaggan
CITAT (Motti @ 17-09-2010, 01:43) *
Ja i Folktandvården,min mor jobbade hos en privat Tandläkare.



Och varför kunde du inte gå till Folktandvården då istället för att få dina tänder förstörda ?
Motti
Du är bara för mycket ! slap.gif
mamamaggan
Men jag vill ju veta varför man låter sin dotters tänder bli förstörda i stället för att gå till Folktandvården som var gratis.
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 17-09-2010, 01:51) *
Men jag vill ju veta varför man låter sin dotters tänder bli förstörda i stället för att gå till Folktandvården som var gratis.


Ja det undrar jag också. Gratis skoltandvård hade jag som barn på 50-talet. Låter jättekonstigt att en tandsköterska inte skulle vara extra noga med sina barns munhygien. Vad spelar det för roll att hon jobbade hos en privat tandläkare? Märkligt!
Bettis
Enligt min tandläkare så får man "rabatt" på dom tänderna som syns när man ler/skrattar wacko.gif av staten, dom som sitter längst in syns alltså inte så där får man vara utan tänder eller betala hela kostnaden, märkligt är det crying.gif
netha
CITAT (Anki på Öland @ 16-09-2010, 23:30) *
detta

OK ... då förstår jag. smile.gif

Knepigt att bara minsta del följde med i citeringen.
Motti
Bettis !du har fått det om bakfoten ,stämmer inte ett dugg,ska i alla fall fråga min tandläkare om det på tisdag,men det har jag aldrig hört talas om.Tror det är en skröna.
herkules
CITAT (Motti @ 18-09-2010, 00:31) *
Bettis !du har fått det om bakfoten ,stämmer inte ett dugg,ska i alla fall fråga min tandläkare om det på tisdag,men det har jag aldrig hört talas om.Tror det är en skröna.



ingen skröna, det stämmer precis.
du får 300 spänn i en tandvårdspeng, sen får du rabatter på de tänder som syns, allt annat i munnen får du betala helt själv.
jag har precis bytt ut två tuggtänder, 40 000 kr kostade det mig.
minus 300 såklart.
löjligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon