Meriona
Jag har en tonåring som uppenbarligen valt helt rätt linje på gymnasiet (samhällsv.). För efter att ha varit med till röstlokalen idag ställde han tre frågor som jag inte kan svara på. Kan ni hjälpa mig?

1) Har kungen (och kronsprinsessan) rösträtt?
2) Hur röstar en uteliggare som saknar mantalsskrivningsadress?
3) Om man är så gravt handikappad/sjuk att man är omyndigförklarad (heter det så längre?), har man ändå rösträtt?

Till riksdagen är det då han menar.

Bettis
1) nej
2) dunno.gif dom får kanske hämta röstkort någonstans, här gissar jag bara.
3) Nej
Anma
1.Har rösträtt men avstår av praxis.

2. ingen aning, skulle vara bra att veta.

3. vet ej, ska googla.
AndersKbg
CITAT (Meriona @ 19-09-2010, 14:56) *
Jag har en tonåring som uppenbarligen valt helt rätt linje på gymnasiet (samhällsv.). För efter att ha varit med till röstlokalen idag ställde han tre frågor som jag inte kan svara på. Kan ni hjälpa mig?

1) Har kungen (och kronsprinsessan) rösträtt?
2) Hur röstar en uteliggare som saknar mantalsskrivningsadress?
3) Om man är så gravt handikappad/sjuk att man är omyndigförklarad (heter det så längre?), har man ändå rösträtt?

Till riksdagen är det då han menar.

1. Ja, men de avstår.
2. Det räcker med legitimation för att rösta.
3. Nej.
Aqvakul
3. Om man är omyndig, trots att man fyllt 18 år (vilket är väldigt ovanligt), så har man ingen rösträtt..
Anma
CITAT (AndersKbg @ 19-09-2010, 15:03) *
1. Ja, men de avstår.
2. Det räcker med legitimation för att rösta.
3. Nej.


2. men man måste gå till sin vallokal och har man ingen fast adress har man ingen bestämd vallokal...
Aqvakul
2. En hemlös som inte har fått något röstkort, kan få ett nytt från kommunen, länsstyrelsen eller Valmyndigheten genom att uppge personnummer. Röstkortet kan beställas via telefon eller Internet och skickas till den adress man önskar.

För att förtidsrösta innan valdagen krävs röstkort och legitimation. En person som saknar legitimation får rösta om han eller hon har en person med sig som kan styrka identiteten. Den personen måste legitimera sig med giltig ID-handling.

Källa: Valmyndigheten och valnämndens kansli, Stockholms stad
Meriona
Oj vad kunniga ni är! smile.gif smile.gif Tack!

Då är det bara de stackars uteliggarna utan adress som det är viss osäkerhet om.

CITAT (Aqvakul @ 19-09-2010, 15:07) *
2. En hemlös som inte har fått något röstkort, kan få ett nytt från kommunen, länsstyrelsen eller Valmyndigheten genom att uppge personnummer. Röstkortet kan beställas via telefon eller Internet och skickas till den adress man önskar.

För att förtidsrösta innan valdagen krävs röstkort och legitimation. En person som saknar legitimation får rösta om han eller hon har en person med sig som kan styrka identiteten. Den personen måste legitimera sig med giltig ID-handling.

Källa: Valmyndigheten och valnämndens kansli, Stockholms stad

Nu tror jag ju inte att en person i den situationen har varken internet eller telefon. flirting.gif
Anma
CITAT (Meriona @ 19-09-2010, 15:07) *
Oj vad kunniga ni är! smile.gif smile.gif Tack!

Då är det bara de stackars uteliggarna utan adress som det är viss osäkerhet om.

Inte nu längre, Aqva har utrett saken. smile.gif


CITAT (Meriona @ 19-09-2010, 15:09) *
Oj vad kunniga ni är! smile.gif smile.gif Tack!

Då är det bara de stackars uteliggarna utan adress som det är viss osäkerhet om.
Nu tror jag ju inte att en person i den situationen har varken internet eller telefon. flirting.gif

De flesta hemlösa som jag har haft kontakt med har faktiskt mobiltelefon. Ofta är det snälla människor som fyller på kontantkortet med en hundring eller så.

Jag har haft en viss koppling till Situation Stockholm. Därför vet jag lite om detta.
Meriona
Ja det verkar ju som om valmyndigheten tänkt på allt. smile.gif

Tack snälla ni för att ni hjälpt mig!
Huggorm
Men hur är det med Prins Daniel, hertig af Västergötland, förlorade han rösträtten eller har han den kvar?
*Stintan*
Han avstår väl som resten av kungafamiljen.
herkules
CITAT (Anma @ 19-09-2010, 15:11) *
Jag har haft en viss koppling till Situation Stockholm. Därför vet jag lite om detta.


tummenupp.gif
Meriona
CITAT (herkules @ 19-09-2010, 15:17) *
tummenupp.gif

Jag håller med Herkules, all heder åt dig Anma! tummenupp.gif
Anma
Fast nu var det ett tag sedan som jag hade den kontakten, vilket är synd. Det var en givande tid. Men jag klarar inte att pendla till sthlm och här i vår by har vi inga hemlösa. Det har slagit mig att vi inte har parkbänksalkoholister heller. Men det beror nog på att vi inte har något systembolag.
Huggorm
CITAT (Anma @ 19-09-2010, 15:25) *
Fast nu var det ett tag sedan som jag hade den kontakten, vilket är synd. Det var en givande tid. Men jag klarar inte att pendla till sthlm och här i vår by har vi inga hemlösa. Det har slagit mig att vi inte har parkbänksalkoholister heller. Men det beror nog på att vi inte har något systembolag.

Kanske det beror på det. Här i byn finns inte så mycket annars, men systembolag finns i alla fall. Och stora mängder "parkbänksalkoholister" sad.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 19-09-2010, 15:29) *
Kanske det beror på det. Här i byn finns inte så mycket annars, men systembolag finns i alla fall. Och stora mängder "parkbänksalkoholister" sad.gif

Parkbänkarna är fulla här med. Man kan undra om det känns meningsfullt för dem att rösta, vilket parti företräder dem bäst? Eller det kanske är fördomsfullt att tänka så?
Anma
CITAT (Meriona @ 19-09-2010, 15:44) *
Parkbänkarna är fulla här med. Man kan undra om det känns meningsfullt för dem att rösta, vilket parti företräder dem bäst? Eller det kanske är fördomsfullt att tänka så?

Även de borde rösta. de kommer också (kanske mer än andra) att behöva samhällets stöd. Sjukvård och annat. Men frågan är om missbrukare i den nivån ( finns ju missbrukare även på fina gatan, det menar jag med nivån) orkar bry sig tillräckligt. Hopplösheten är nog ganska stor, och då bryr man sig kanske inte. Men jag vet att en hel del hemlösa i sthlm är politiskt intresserade och röstar.


I längden kanske det är en bra sak med alliansens politik, hemlösa blir så många att de faktiskt påverkar och gör tydlig skillnad tillslut när de röstar. IRONI!
Huggorm
CITAT (Anma @ 19-09-2010, 16:35) *
I längden kanske det är en bra sak med alliansens politik, hemlösa blir så många att de faktiskt påverkar och gör tydlig skillnad tillslut när de röstar. IRONI!

Hoppas det verkligen var ironi, för åtminstone här har de hemlösa varit många i betydligt fler år än fyra. Jag tror det var redan på åttiotalet de började dyka upp, och sedan blev de fler på nittiotalet. Men vi kan ju skylla det på Bildt-regeringen rolleyes.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 19-09-2010, 16:48) *
Hoppas det verkligen var ironi, för åtminstone här har de hemlösa varit många i betydligt fler år än fyra. Jag tror det var redan på åttiotalet de började dyka upp, och sedan blev de fler på nittiotalet. Men vi kan ju skylla det på Bildt-regeringen rolleyes.gif

Skriver jag ironi så menar jag ironi. Har lärt mig att vara tydlig med det.
Anki på Öland
CITAT (Meriona @ 19-09-2010, 14:56) *
...............3) Om man är så gravt handikappad/sjuk att man är omyndigförklarad (heter det så längre?), har man ändå rösträtt?...........


Jag skulle ju tro att dom har möjlighet att rösta genom sina gode män om gode männen anser att dom är kapabla att själva göra ett val för alla våra boende på den gruppbostaden jag jobbar på får röstkort.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon