Snöflinga

Har nu inhandlat mitt livs första pallkragar smile.gif Mitt problem är att jag skall ha dem staplade ovanpå varandra ... men i varje hörn sitter det utskjutande delar av metall. Har försökt passa in dem i varandra men det går inte så bra angry.gif Hur gör ni? Eller är det kanske meningen att det skall vara en glipa på c:a 4 cm g.gif Är helt novis men ser fram emot odlandet så därför vore jag tacksam för hjälp smiley_small_hug.gif
Malvia

Nej, dom ska passa i varann. Max 1 cm i diff. har jag. Med justering max 0,5 cm i var sida. Sätter metallpiggen uppåt på båda.

Är dina inte lika stora alltså? Då måste du få byta dom och se till hos säljaren att de passar ihop utan glipa.

malcolm
De utskjutande "metallöronen" skall inte vara vända mot varandra.
Snöflinga
CITAT (Malvia @ 21-09-2010, 12:24) *

Nej, dom ska passa i varann. Max 1 cm i diff. har jag. Med justering max 0,5 cm i var sida. Sätter metallpiggen uppåt på båda.

Är dina inte lika stora alltså? Då måste du få byta dom och se till hos säljaren att de passar ihop utan glipa.



Metallpiggarna sitter berende på hur jag vänder kragarna ... uppåt eller nedåt. De är lika stora. Får kanske ta till en slägga för att få ihop dem ... men det kanske inte ska vara nödvändigt dunno.gif

CITAT (malcolm @ 21-09-2010, 12:29) *
De utskjutande "metallöronen" skall inte vara vända mot varandra.


Nähä ... jag förstår inte riktigt. Då blir det ju vassa öron oppåt där man odlar g.gif
malcolm
CITAT (Snöflinga @ 21-09-2010, 12:40) *
Metallpiggarna sitter berende på hur jag vänder kragarna ... uppåt eller nedåt. De är lika stora. Får kanske ta till en slägga för att få ihop dem ... men det kanske inte ska vara nödvändigt dunno.gif
Nähä ... jag förstår inte riktigt. Då blir det ju vassa öron oppåt där man odlar g.gif

Den understa kragen skall vara vänd med metallöronen nedåt och sedan är det bara att stapla på.
Malvia
Oavsett om metallen är uppåt eller nedåt på båda så ska de vara lika i måtten i trästommen.

Mät träsidorna.

De ska passa som hand i handsken.
malcolm
[attachment=55033:pallkrage.jpg][attachment=55034:pall_pal...age_stor.jpg]
Snöflinga
thanks.gif thanks.gif thanks.gif Nu fattar jag! Hoppas inte öronflikarna har blivit förstörda av att jag försökt banka in dem i varandra blush.gif
Malvia
CITAT (Snöflinga @ 21-09-2010, 16:19) *
thanks.gif thanks.gif thanks.gif Nu fattar jag! Hoppas inte öronflikarna har blivit förstörda av att jag försökt banka in dem i varandra blush.gif



tummenupp.gif giggle.gif a0a.gif
Kan se dig hålla på och banka!


Tänk vad en bild kan hjälpa i alla fall.
malcolm
CITAT (Snöflinga @ 21-09-2010, 16:19) *
thanks.gif thanks.gif thanks.gif Nu fattar jag! Hoppas inte öronflikarna har blivit förstörda av att jag försökt banka in dem i varandra blush.gif

En bild kan säga mer än tusen ord och du hade kanske lite otur när du tänkte hur de skulle sättas ihop. slap.gif Öronflikarna går säkert att räta ut om de blivit deformerade, önskar dig en god skörd med eller utan buckliga flikar! tummenupp.gif
Snöflinga
Tycker ni att jag skall vänta till våren med att sätta ut dem ... eller skall jag fylla dem med jord nu över vintern confused.gif För närvarande står de i förrådet och torkar efter inoljning. Sedan skall jag testa om jag får ihop dem. Håll tummenupp.gif

blomkronan
Vänta till i vår... om du kan flirting.gif då håller dom ju en säsong längre sen. man räknar med 5-7 år hållbarhet om dom ligger ute hela tiden. Det finns dom som orkar ta in dom varje höst och då håller dom längre. Jag skulle då inte orka ta in dom varje höst, för mycket jobb, då kan man köpa nya om 5-7 år istället smile.gif
malcolm
Jag skulle vänta till våren, ställer du ut dem nu finns risken att du får börja med att rensa ogräs innan du kan så, dessutom får oljan torka in ordentligt innan de blir utplacerade.
ingrid fuxwall
Idag har jag börjat ta in mina pallkragar - tycker inte att det är speciellt jobbigt och under vintern har de en funktion - de står i vedboden och är mothåll för veden, allt måste ha sin mening - året om.

Alltså tycker jag att du ska vänta till våren med att fylla dina pallkragar
Snöflinga
Ni har nog rätt, fast det är frestande att se hur det hela tar sig ut sleep.gif Tänkte använda häftpistolen till att sätta fast markduk inuti så den täcker botten. Även att stifta fast våtslippappersremsor runt om på utsidan för att förhindra mördarsniglar att ta sig opp.
Senorita
Hej!

Har aldrig kommit på idén att man kunde vända metallbeslagen nedåt!
Hade jag gjort det så hade inte min hund sprättat upp magen på någon sådan sylvass kant - vet inte hur hon bar sig åt...

Trots denna incident så tycker jag nog att de där metallbitarna fyller en funktion: jag fäster fiberduk med klädnypor i de där beslagen! Fiberduk behövs ju både vår och höst, mot kyla, sol och rådjur m m Har man tur hittar man även klädnypor som kan "gapa" så brett så man kan förankra fiberduken på ett par ställen längs sidorna på pallkragen också.

Att ta in pallkragarna över vintern vore förstås önskvärt men helt omöjligt för mig i alla fall. Att ösa bort ca ½ ton jord - var skulle jag lägga den? Ska tömma och sikta jorden i ett par pallkragar där jag fått in kvickrot - annars får det vara, de får gå i vintervila med ett tjockt lager gräsklipp som täcke.

M v h

Eva M K
malcolm
CITAT (Senorita @ 27-09-2010, 00:02) *
Trots denna incident så tycker jag nog att de där metallbitarna fyller en funktion: jag fäster fiberduk med klädnypor i de där beslagen! Fiberduk behövs ju både vår och höst, mot kyla, sol och rådjur m m Har man tur hittar man även klädnypor som kan "gapa" så brett så man kan förankra fiberduken på ett par ställen längs sidorna på pallkragen också.

På byggvaruhuset eller någonstans där de säljer verktyg kan man hitta limklämmor som utan vidare når runt kanten på en pallkrage. De har dessutom starkare fjäder än en klädnypa och sitter därmed fast bättre.

Biltema art.nr: 20806
Längd: 105 mm. Gripvidd: 35 mm. 16,90 st.
[attachment=55141:20_806_s.jpeg]


Biltema art.nr: 86036
Miniklämmor, 10 st. 32,90
Med plastbeklädda klämytor och handtag. Max. gripvidd: 3/4" (18,75 mm). Längd: 50 mm

[attachment=55142:86_036_m.jpeg]
Bassam
Hej

Man kan växa hjul på pallkrage efter att du planerade grund till dem , grunden som har flera hål för att ska inte stanna vatten inom jorden.
H. Bassam
malcolm
CITAT (Bassam @ 27-09-2010, 17:08) *
Hej

Man kan växa hjul på pallkrage efter att du planerade grund till dem , grunden som har flera hål för att ska inte stanna vatten inom jorden.
H. Bassam

Vad sa du nu...? confused.gif
Snöflinga
CITAT (Bassam @ 27-09-2010, 17:08) *
Hej

Man kan växa hjul på pallkrage efter att du planerade grund till dem , grunden som har flera hål för att ska inte stanna vatten inom jorden.
H. Bassam


Vilken grund unsure.gif Tror inte hjul kan växa på pallkragen, finns inga sådana frön no.gif
Bolltistel
I mina land är den understa kragen nedgrävd till hälften (ner till urberget). Sen har jag en-två till ovanpå för att få bra djup. Att ta in kragarna för vinterförvaring känns inte riktigt aktuellt med den konstruktionen.

För att inte tala om att sätta hjul på dem.
Chamomille
rotfl.gif Jag döör...
skogstroll
som urbergsinnehavare själv så kör jag med torvblock smile.gif

Chamomille
CITAT (Snöflinga @ 29-09-2010, 21:56) *
Vilken grund unsure.gif Tror inte hjul kan växa på pallkragen, finns inga sådana frön no.gif

hjulblomma unsure.gif
Snöflinga
CITAT (Chamomille @ 30-09-2010, 15:23) *
hjulblomma unsure.gif


laugh.gif
Fippie
eller kanske hjulros?
steffo100
...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon