Margith
Som ni kanske har läst i andra inlägg, så har nåt snille stulit min bilstereo.
Stereon satt i bilen när jag köpte den. Bilen är köpt för 2,5 år sedan, årsmodell -99.
Eftersom jag inte har nåt kvitto på stereon erbjuder försäkringsbolaget mig 400 kr för stereon.

När jag nu kollar runt lite på nätet ser jag att den här stereon beräknades finnas i butik för första gången i mars 2006. (Snillet som stal stereon var ju iaf snäll och lämnade instruktionsboken, annars hade jag inte haft en susning om vad det var för stereo shy.gif )
Jag börjar misstänka att den här stereon kostade en bra slant för den som köpte den första gången.

Var hittar jag info om vad stereon kostade ny?
Hur gammal ska stereon vara innan försäkringsbolaget anser den vara värd 0 kr?
Är det verkligen korrekt att jag måste kunna visa upp ett kvitto på stereon? Köper du en begagnad bil köper du ju även extrautrustningen. Om jag köper en begagnad bil igen, måste jag avkräva säljaren kvitton på vinterdäck, alufälgar, motorvärmare, farthållare osv...??

Har mitt försäkringsbolag lurat mig?

Stereon heter/hette Pioneer DEH-P55BT. Kan nån hitta en tillförlitlig sida med prisuppgift, är jag evigt tacksam.

Det är nog djävligt att vara utan bil i åtminstone 3 veckor, jag vill inte gå här och känna att jag eventuellt blivit lurad av försäkringsbolaget dessutom.

Kan ni hjälpa?
Huggorm
Här verkar den fortfarande finnas att köpa:
http://www.twenga.co.uk/prices-DEH-P55BT-P...-stereo-16156-0

Men det är ju en engelsk sida, så priset blir £230. Tyvärr tror jag du kommer få svårt att få ut mer än 400kr på försäkringen.
Anma
Vet inte hur det är med bilstereo, men vi fick 1000:- för en digitalkamera som försäkringsbolaget räknade som 2 år gammal (den var nästan 3 år). Den kostade 7000:- som ny och f-bolaget räknade av självrisk på 1500:-.
Alltså 2500:- tyckte de att den var värd.
ingrids
Elektronik blir fort föråldrad och värdeminskningen går därmed också fort. Försäkringsbolag går mig veterligen aldrig på nypriset på en fyra år gammal bilstereo utan utgår från värdeminskningen eller vad en motsvarande stereo skulle kosta i dag, d.v.s. vad det skulle kosta dig att ersätta den stulna stereon.
Huggorm
CITAT (ingrids @ 21-09-2010, 12:51) *
Elektronik blir fort föråldrad och värdeminskningen går därmed också fort. Försäkringsbolag går mig veterligen aldrig på nypriset på en fyra år gammal bilstereo utan utgår från värdeminskningen eller vad en motsvarande stereo skulle kosta i dag, d.v.s. vad det skulle kosta dig att ersätta den stulna stereon.

Precis, och en pioneer med motsvarande funktioner får man idag för 1000-1500kr
malcolm
När det gäller kyl och frys anser försäkringsbolagen att de är värda 0 kr efter 5 år, tycker du skall acceptera 400 kr i ersättning för stereon med tanke på att du inte har nå´t kvitto. Du kan kolla på Blocket om du kan hitta motsvarande apparat och se hur mycket de säljs för.
Margith
Om jag ska tro Huggorms länk, kan jag köpa samma stereo för 230 pund, det är ju för 17 nästan 2500!! Försäkringsbolaget bjuder mig 400.
Visst, stereon är några år gammal, men den fungerade alldeles utmärkt OCH jag har inte ekonomi att byta ut den bara för att den är några år gammal ranting.gif Den dög utmärkt åt mig.
För 400,- får jag inte en stereo som ens är i närheten av det jag hade.

Det hade varit en sak om jag varit oaktsam om bilen, men bilen stod på en vanlig öppen parkeringsplats, mellan 10.00 och 15.00 en vanlig vardag i fullt dagsljus, dessutom både låst och larmad.

Det var väl Huggorm som sa att jag får en likvärdig stereo för 1000-1500....

Tänk efter nu:
600-1100 för en ny stereo + 1500 i självrisk för att åtgärda skadorna på bilen.

Det här kostar mig åtminstone 2500 + att jag inte kan använda bilen på åtminstone 3 veckor + bekymret att hämta och lämna bilen hos verkstaden ranting.gif

Är det verkligen rimligt och rättvist att jag ska behöva lägga ut de här pengarna bara för att nån inte kan skilja på mitt och ditt?

Vad tycker ni?
Huggorm
CITAT (Margith @ 21-09-2010, 14:35) *
Är det verkligen rimligt och rättvist att jag ska behöva lägga ut de här pengarna bara för att nån inte kan skilja på mitt och ditt?

Vad tycker ni?

Naturligtvis inte. Vad vi anser om tjuvar står ju att läsa i personrånstråden, men konstruktiva förslag om hur vi skall vända trenden är tyvärr svåra att hitta. Och vad gäller försäkringar så är det bara ett jäkla lureri, nästan att klassa som tjuveri det också. De här frågorna borde ha tagits upp stort i media inför valet, men då fokuserade man på skattesänkningar för pensionärer i stället.
malcolm
CITAT (Margith @ 21-09-2010, 14:35) *
Är det verkligen rimligt och rättvist att jag ska behöva lägga ut de här pengarna bara för att nån inte kan skilja på mitt och ditt?

Vad tycker ni?

Nej! Det är definitivt inte rättvist och jag lider med dig, en bra bilstereo behöver dock inte kosta så mycket som 2500:-. Clas Ohlson har tex. en som inte alls är så dyr och jag köpte en sådan för ca. 5 år sedan och den fungerar perfekt och har mycket bra ljud.

"BILSTEREO MED CD/MP3-SPELARE 38-2453

Bilstereo med CD/MP3-spelare, fjärrkontroll, RDS-mottagare, löstagbar stöldfront samt uttag för SD- och USB minne. Läser MP3-filernas ID3-tag. Effekt 4x40 W. RCA lågnivåutgång. ISO-anslutning

Pris: 799,00 kr"

Minns när min Opel Kadett blev stulen på 80-talet, det tog några dagar innan polisen hittade den och sedan stod den på verkstad i drygt en vecka för reparation då tjuvarna knycklat till dörren på förarsidan och både dörrlås, bakluckelås och tändningslås var sönderbrutna. Fick hämta bilen en fredag och på lördag morgon var den borta igen, hade bara kört 1½ mil med den efter reparationen, från verkstaden och hem. ranting.gif Drog till med ett "Usch så förargligt!" när jag såg att den var stulen igen eller var det nå´t annat jag sa...? naughty.gif Proceduren upprepades med verkstad och ny självrisk, hade alltså betalat 2 x 1700:- för att köra 1½ mil och bilen var knappast bättre efter stölderna. Gjorde i ordning en slags krycka på jobbet sedan av 12 mm massiv rostfri rundstång med ett kraftigt Abloy hänglås fastsvetsat i änden som jag låste runt ratten. Helgen därpå hade de försökt stjäla bilen igen men gett upp då de sett min konstruktion. Det var "bara" låscylindern som var förstörd den sista gången och det var billigare att köpa en ny sådan själv och montera på egen hand än att lämna in på verksta´n.

Antagligen var det samma personer som stal bilen båda gångerna och som försökte stjäla den en 3:e gång, Opel Kadett var populära objekt att ta på den tiden tillsammans med VW Golf då låsen var rena skräpet. Bilen blev stulen en tredje gång men då hade jag flyttat till det radhus där jag bor nu och detta har jag skrivit om i en annan tråd. Då stod bilen i mitt garage och jag hade slutat använda "krycklåset" då jag trodde det var säkert att ha bilen inlåst i sitt eget garage men en av grannarna slarvade med att stänga sin port och det var hur lätt som helst att klippa sönder hönsnätet som skiljde garageplatserna åt. Gissa om jag skällde ut denna granne efter noter sedan. rotfl.gif
Huggorm
CITAT (malcolm @ 21-09-2010, 15:49) *
Nej! Det är definitivt inte rättvist och jag lider med dig, en bra bilstereo behöver dock inte kosta så mycket som 2500:-. Clas Ohlson har tex. en som inte alls är så dyr och jag köpte en sådan för ca. 5 år sedan och den fungerar perfekt och har mycket bra ljud.

"BILSTEREO MED CD/MP3-SPELARE 38-2453

Bilstereo med CD/MP3-spelare, fjärrkontroll, RDS-mottagare, löstagbar stöldfront samt uttag för SD- och USB minne. Läser MP3-filernas ID3-tag. Effekt 4x40 W. RCA lågnivåutgång. ISO-anslutning

Pris: 799,00 kr"

Då kan man ju lika gärna köpa en pioneer, som enligt mig är de bästa på att tillverka bilstereo, för 780kr. Den klarar också Mp3, USB-minnen osv.

http://www.pixmania.se/se/se/4205536/art/p...p3-usb-deh.html
malcolm
CITAT (Huggorm @ 21-09-2010, 16:26) *
Då kan man ju lika gärna köpa en pioneer, som enligt mig är de bästa på att tillverka bilstereo, för 780kr. Den klarar också Mp3, USB-minnen osv.

http://www.pixmania.se/se/se/4205536/art/p...p3-usb-deh.html

Jag har ingen större erfarenhet av olika bilstereofabrikat eftersom det inte intresserar mig särskilt mycket men jag är mer än nöjd med den jag har och vad det står för fabrikatsnamn på den bekymrar mig föga. I den Opel Kadett jag berättade om hade jag inte ens stereo utan det var en ren radio med mono dessutom som jag köpte av en jobbarkompis för 50 spänn. Märket var Boman, har aldrig hört talas om det varken förr eller senare.

Numera är det flesta fabrikat rätt jämbördiga när det gäller elektronik vad det än må vara, TV, CD-/DVD-spelare, datorer eller vad som helst så att köpa onödigt dyra fabrikat bara för märket ter sig ganska korkat.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 21-09-2010, 17:17) *
Jag har ingen större erfarenhet av olika bilstereofabrikat eftersom det inte intresserar mig särskilt mycket men jag är mer än nöjd med den jag har och vad det står för fabrikatsnamn på den bekymrar mig föga. I den Opel Kadett jag berättade om hade jag inte ens stereo utan det var en ren radio med mono dessutom som jag köpte av en jobbarkompis för 50 spänn. Märket var Boman, har aldrig hört talas om det varken förr eller senare.

Numera är det flesta fabrikat rätt jämbördiga när det gäller elektronik vad det än må vara, TV, CD-/DVD-spelare, datorer eller vad som helst så att köpa onödigt dyra fabrikat bara för märket ter sig ganska korkat.

Men det här är ju ett kvalitetsmärke som är billigare än clas ohlssons namnlösa apparat? Och det är faktiskt ganska stor skillnad i kvalitet mellan olika apparater.
malcolm
Min dator tex. är ingen "fabriksmaskin" utan är ett hopplock av olika delar för att jag skulle få den maskin med den prestanda jag ville ha och jag har aldrig haft en så snabb och stabil dator någonsin. Billiga datorpaket skall man passa sig för eftersom de ofta är mer eller mindre omoderna maskiner med dålig prestanda sedan spelar det ingen roll om det står HP eller Fujitsi på märkskylten.

CITAT (Huggorm @ 21-09-2010, 17:29) *
Men det här är ju ett kvalitetsmärke som är billigare än clas ohlssons namnlösa apparat? Och det är faktiskt ganska stor skillnad i kvalitet mellan olika apparater.

Håller inte med dig där. Ungefär som att säga att LEE-jeans eller Wrangler är bättre än Konsums byxor. Ingen skillnad i kvalitét och hållbarhet.

Jag köpte en Panasonic (kvalitétsmärke...? ) video för länge sedan men inte tusan höll den nå´t bättre än den billiga Mark som jag köpte sedan.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 21-09-2010, 17:35) *
Min dator tex. är ingen "fabriksmaskin" utan är ett hopplock av olika delar för att jag skulle få den maskin med den prestanda jag ville ha och jag har aldrig haft en så snabb och stabil dator någonsin. Billiga datorpaket skall man passa sig för eftersom de ofta är mer eller mindre omoderna maskiner med dålig prestanda sedan spelar det ingen roll om det står HP eller Fujitsi på märkskylten.
Håller inte med dig där. Ungefär som att säga att LEE-jeans eller Wrangler är bättre än Konsums byxor. Ingen skillnad i kvalitét och hållbarhet.

Jag köpte en Panasonic (kvalitétsmärke...? ) video för länge sedan men inte tusan höll den nå´t bättre än den billiga Mark som jag köpte sedan.

Panasonics videoapparater var nästan de bästa som fanns. Jag lagade många under min tid som TV-reparatör, och det var inte för att dom gick sönder ofta utan för att folk ville ha dom lagade när dom väl gick sönder. Fantastiska maskiner, med mekanik som verkligen kändes gedigen och genomtänkt. De flesta av panasonics videos hade samma mekanik, men olika huvuden och elektronik. Jag tror man kan dela upp de apparater som folk hade i tre ungefär lika stora delar. Panasonic, som var medeldyra och bra hade ungefär en tredjedel av marknaden. Philipsapparater som var billiga och halvdåliga men lättlagade hade en annan tredjedel. Sedan bestod den sista tredjedelen av resterande fabrikat. Hitachi var inte ovanliga, och dom var hyggliga, Sony var ovanliga men bra, krångliga och dyra. Sedan fanns det en mängd uddamärken som kunde vara bra eller dåliga, men som var för ovanliga för att man skulle lära sig dom riktigt. Däribland var väll Mark antar jag. Egentligen var videoapparater idiotiska uppfinningar, det var alldeles för mycket mekanik, och det är i första hand mekanik som krånglar. Bättre då med DVD-spelare, där är det inte så mycket som kan gå sönder.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 21-09-2010, 18:09) *
Panasonics videoapparater var nästan de bästa som fanns. Jag lagade många under min tid som TV-reparatör, och det var inte för att dom gick sönder ofta utan för att folk ville ha dom lagade när dom väl gick sönder. Fantastiska maskiner, med mekanik som verkligen kändes gedigen och genomtänkt. De flesta av panasonics videos hade samma mekanik, men olika huvuden och elektronik. Jag tror man kan dela upp de apparater som folk hade i tre ungefär lika stora delar. Panasonic, som var medeldyra och bra hade ungefär en tredjedel av marknaden. Philipsapparater som var billiga och halvdåliga men lättlagade hade en annan tredjedel. Sedan bestod den sista tredjedelen av resterande fabrikat. Hitachi var inte ovanliga, och dom var hyggliga, Sony var ovanliga men bra, krångliga och dyra. Sedan fanns det en mängd uddamärken som kunde vara bra eller dåliga, men som var för ovanliga för att man skulle lära sig dom riktigt. Däribland var väll Mark antar jag. Egentligen var videoapparater idiotiska uppfinningar, det var alldeles för mycket mekanik, och det är i första hand mekanik som krånglar. Bättre då med DVD-spelare, där är det inte så mycket som kan gå sönder.

Min Panasonic video var svindyr, kostade drygt 6000:- då och hade finesser som en "laserpenna" där man kunde läsa in koder från en streckkod för programmering, den hade också tre videohuvuden men som sagt, inte höll den speciellt länge. Numera är det väl ingen som tittar på VHS längre eftersom DVD har tagit över och i min sovrums-TV (Denver 19 ") finns det tom. en inbyggad spelare som klarar de flesta format. Har bortåt 200 videoband här hemma som jag aldrig tittar på och där finns många klassiker inspelade från TV + en herrans massa köpeband med Disneyfilmer från det att barnen var små. Behöver egentilgen inte vare sig VHS- eller DVD- spelare längre eftersom jag har Telia digital-TV och där kan man hyra filmer direkt via fjärrkontrollen men med så många kanaler jag har tillgängliga (ca. 40) så finns det alltid nå´t att se i alla fall om man vill.

Stereon i vardagsrummet är en Panasonic (köpt 2001) men den använder jag i princip aldrig utan det blir att den gamla anläggningen (Philips) som jag fick när jag fyllde 40 som jag använder mest och då bara för att få bättre ljud på musikprogram från TV:n som tex. Dobidoo. Vidhåller att märket inte spelar så stor roll längre eftersom det mesta är bra om man inte köper det allra billigaste.
Meriona
Vilka nya prylar ni har!
Min stereo hemma är från början av 80-talet. Och funkar perfekt som hemmabioanläggning. Ljudet är helt suveränt, men högtalarna var ju liksom lite större på den tiden och tar plats. Men är gratis nu när de är avskrivna sen många år. Bilstereon har jag fått av en kompis som haft den i två bilar och ville ha nåt bättre i den tredje. Men jag tycker att den funkar jättebra smile.gif

Flåt Margith om det inte har i din tråd att göra, det var bara en passus till ovanstående inlägg. smile.gif Jag förstår precis din knöliga situation!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon