Full version: 50-talshus
kolmask
Jag har fått i uppdrag på en kurs att rita upp ett förslag på hur en av de andra kursdeltagarnas trädgård skulle kunna se ut. Huset är från 50-talet, och jag tycker det är kul att skapa en koppling mellan hus och trädgård. Jag har dock lite dålig koll på vilka växter, buskar och träd som var poppis på 50-talet. Barrträd kanske, eller är det mer 60-tal? Någon som har några förslag?
malcolm
Löjtnantshjärta, pärlhyacint, syrén, tigerlilja
evelina
Hittade den här gamla tråden.

http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t30690.html
Lavin
kanske lite sent att svara nu, men 50-talsträdgården är ett (o)-kärt intresse för mig! Vår trädgård är väldigt mkt original, framförallt är det väl planen som inte jag tycker är så fin. Blömsterlister längs med uppfart, ca 50cm smal med en rad moderna röda rabattrosor, kanske att det fanns något däremellan men jag tror inte det. Betongsten som kant. Spikrak grusuppfart, spikraka gångar av sexkantiga sjöstensplattor. Mkt platsgjuten betong på trappor och verandor. En gjuten betongdam med rund form.

Gräsmattan har fått breda ut sig i öppna fält. Fruktträd på rad, det och en oval rabatt med nävor och oranga liljor är väl de trevligaste inslagen. I rätt skala, och väl omskött, så kan det vara charmigt, men jag får mer känslan att det skulle vara praktiskt än att det fanns nån större kärlek till växter bakom det hela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon