Full version: nu ska det bli..
andreas i uppsala
Jag säger bara som fyllking.Äntligen!!! Nu ska det bli mildare igen, med många plusgrader.Nu kan man andas ut igen, efter drygt en vecka med endast minus(förutom igår då det var nollgradigt)

Detta är ett steg närmare våren biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Även fast kyulan kommer att krypa tillbaks igen, vilket är högst troligt. sad.gif
Sylvia
Här har det snöat nästan hela dagen och nu har vi massor med snö!! Och just nu är det stjänklart och -3 grader... hoppas de vet vad de talar om, jag är trött på snö och kyla!
Tommy
Snöskottning eller gräsklippning - samma lika tycker jag smile.gif
KURT
Mildväder i några dagar så att man kan åka långfärdsskridskor igen, mycket bra.
renate
ohmy.gif Här har det varit -12° i natt,nu är det -8,6° vi har också massa med snö här.Det är nu vi ska ha vinter och snö,bättre än det kommer i mars där jag inte vill ha någon snö.I morgon ska det visst blir regn enligt SMHI. huh.gif huh.gif
Renate
Annelie
Hej där!

Eftersom jag är skåning och inte så bortskämd med en massa snö och fint vinterväder måste jag säga att just nu är det underbart här hos oss nästan mitt i Skåne smile.gif

Solen strålar, ett par minus och massor med snö med skånska mått mätt! Det är hur fint som helst! En lång promenad i skogen har det blivit redan nu på förmiddagen och det var himla fint! Snön gnistrade i solskenet och allt är så ljust!

Som sagt, om det är sådant här väder när det är vinter får det gärna vara vinter ett par veckor till!! wub.gif
renate
Kunde inte låter bli,var ute i trädgården med Olivia &Fritz och kameran råkade var med .Fler bilder i mitt album mina husdjur och vinter i trädgården.
Lars-Olof Arvids
Visst är det fint med vintern, även om jag också har börjat längta efter våren emellanåt. I år har jag reagerat för hur lite snö träden tål här nere på Västkusten. Så fort det har snöat böjer sig varenda liten björk så mycket att toppen snart släpar i marken, vilket gör det svårt att ta sig fram på vissa skogsstigar som i vanliga fall är öppna och fina. Talgbollarna i eken utanför köksfönstret, som jag nätt och jämt nådde att sätta upp, har också nästan släpat i marken ett par mornar. Jag har gått på folkhögskola i Malung och Stöllet, och där fick det komma mycket mer snö innan träden böjde sig så.

Olle
Fialotta
CITAT (renate @ 30-01-2004, 11:12)
Kunde inte låter bli,var ute i trädgården med Olivia &Fritz och kameran råkade var med .Fler bilder i mitt album mina husdjur och vinter i trädgården.

Vilka fina bilder du tar på dina kissekatter...
dom är en riktiga linslusar...goa såna smile.gif
Var ute o tog lite bilder på min snö...men inte en enda
katt ville fotas här...har ingen själv tongue.gif ...men
bilderna blev ju bara vita utan katter laugh.gif tongue.gif laugh.gif

lyckost där rolleyes.gif
lolo
Hej! Jag njuter av ALLA årstiderna och har dessutom lyckan att som norrlänning verkligen kunna det. Och nu börjar dessutom inomhusväxterna leva upp med små spirande skott! Många av dem har fått ny jord så att de ska må bättre. Vår, kära välkomna vår! laugh.gif /Ann-Louise
Hannele
Underbart att få skotta snö! En timmes skottning ca 600 kcal!
I går kväll i mörker mötte jag ett rådjur vid komposten, jag undrade, vad det vad som prasslade?
Något stort hoppade upp bakom komposten! Han blev mer rädd än jag...

Rådjursspår alldeles nära vid huset... Ovanligt mycket snö på Hisingen.
Ella
Jag njuter också av allt det vackra vita, som vi ju sällan har här i skåne. Så sällan att jag i år faktiskt inte ens har lagt vinterdäck på bilen.

Jag gjorde så för att jag helst skulle vilja komma igång bätte med att cykla. Lund är en cyckelstad. Det har funkat, men nu när det är som värst skulle jag gärna vilja sätta mig i blien med ett par rejäla dubbdäck... och lagen om alltings maximala djävlighet så har jag precis dessa dagar blitt tvingad att jobba 3 mil bort. cyckel-tåg-gång...gång-ståplats på tåget-släpande av cyckel. Det tog en hel timme till innan jag fick gå och lägga mig... blääää

Men vackert och ljust och fint är det. Hellre dubbdäck än svarta asfaltens, våta och blåsiga skånska vintern.

Ella
andreas i uppsala
Själv är jag så j**** trött på allt osm har med snö och minusgradet att göra, med bandy som undantag.
Jag var idag/ikväll nere på stan, och det var inte kul.
1.Det snöade lodrätt, så det var omöjligt att se nåt när man cyklade
2. Det är kallt, -2
3. dåligt skottat, det går knappt att ta sig fram med cykel i sveriges cykelhuvudstad
4. alla har just slutat, så det är fullt med folk i sveriges minsta centrum.Det må bo runt 200 000 människor här men uppsala centrum är typ byggt för 5000 personer.
5.Vädret smittar av sig, alla verkar vara sura och arga.Jag har aldrig förr blivit så utskälld för ingenting. Det närmaste som kan jämföras var när jag var 10 år och gick för nära porten till vita huset. Då blev jag "utskälld" av några mp:s.Men de kallade mig i alla fall sir.
Betty
Förlåt att jag skrattar Andreas men av någon outgrundlig anledning kommer jag att tänka på Bengt Sändh's "Vals om sommaren" när jag läser ditt senaste inlägg! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
http://w1.236.telia.com/~u23602167/song91.htm
Tommy
CITAT (andreas i uppsala @ 30-01-2004, 17:24)
Själv är jag så j**** trött på allt osm har med snö och minusgradet att göra, med bandy som undantag.
Jag var idag/ikväll nere på stan, och det var inte kul.
1.Det snöade lodrätt, så det var omöjligt att se nåt när man cyklade
2. Det är kallt, -2
3. dåligt skottat, det går knappt att ta sig fram med cykel i sveriges cykelhuvudstad
4. alla har just slutat, så det är fullt med folk i sveriges minsta centrum.Det må bo runt 200 000 människor här men uppsala centrum är typ byggt för 5000 personer.
5.Vädret smittar av sig, alla verkar vara sura och arga.Jag har aldrig förr blivit så utskälld för ingenting. Det närmaste som kan jämföras var när jag var 10 år och gick för nära porten till vita huset. Då blev jag "utskälld" av några mp:s.Men de kallade mig i alla fall sir.

Välj transportmedel efter årstid, ta på dig en mössa och le åt eländet smile.gif

Jag älskar vintern när det är kallt och snö. Tiden mellan sommarn och vintern när det är mörkt, grått och slaskigt är det som är värst.
Cilla
Vi har fått 20 cm ytterligare snö här, och det är den ljuvligaste sorten! Fluffig, lätt och vacker ligger den på trädens grenar. Snöskottningen består i att putta på snön med foten så flyr den undan. Ljuvligt!

Jag cyklar också på vintern. Skidglasögon löser många siktproblem Andreas, även om man naturlitgvis aldrig i snö och regn kan cykla så fort och obehindrat som när luften är tom.

Jag tycker cykling i lätt snö blir en lek. Snön yr efter en som i svallet efter en snabb båt och det är spännande att ta sig igenom de mjuka vallarna, som senare på vintern blir ishårda. Inte är det särskilt halt heller.
*Felix matte*
Vi fick också fluffigt i förrgår. Fotot tog jag alldeles nyss , tack vare kylan. -24,2 får vi njuta länge av "konstverken"
ariana
HÄRLIGT
inte dumt med konstverk som fixar sig själv rolleyes.gif
Annki
Hannele! Du är välkommen upp till Sthlm och hjälpa mig att skotta! Igår kväll körde jag fast bilen i en snödriva och kom varken bakåt eller framåt. Premiär för mig! Min bil och jag brukar fixa det mesta. Eftersom jag stod på diagonalen till min p-plats, och grannen kanske ville komma ut, så var det bara fram med skyffel och skotta. Inte bra för onda ryggar... Speciellt inte som de inte säljer vettiga skyfflar längre. De har för korta skaft! Man får stå hopvikt som ett gem när man skottar! Sen är de för klena i blötsnö.

Idag skulle jag tvätta. I huset mitt emot. Över gatan, brant uppförsbacke - oskottad. Nu har jag så ont i ryggen att jag lägger mig och dör tror jag. Jag som älskade att skotta snö och få rosenkinder! Fan ta Korfu-resan som knäckte ryggen... Imorgon ska jag ut och resa igen. Om jag får fram bilen... och om ryggen orkar. sad.gif
Blomstertanten
sad.gif SNÖ, SNÖ och MERA SNÖ !
Dessutom är den blöt och tung !!!
Och om man skulle våga sticka huvet utanför dörren så riskerar man att få stora sjok av blöt, tung snö i huvet ! Hade tur i dag som hann hoppa undan när den kom rasande från taket.

tongue.gif Fast måste ju erkänna att allt det vita är jättevackert om man kan sitta i fönstret och titta på det !

Men jag längtar verkligen efter vår nu !
wub.gif Älskar våren !
Lars-Olof Arvids
Vet ni varför det aldrig ligger någon snö på gatorna i Edinburgh? Där finns nära en miljon invånare, alla skottar! smile.gif

Olle
pimpim
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 02-02-2004, 08:53)
Vet ni varför det aldrig ligger någon snö på gatorna i Edinburgh? Där finns nära en miljon invånare, alla skottar! smile.gif

Olle

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
På TV säger de att vi har runt 30 minusgrader.
termometern ljuger inte.... just nu -4,4 och solen skiner så
vackert mot gruvberget biggrin.gif
webbkameror
yla
här en bild från sonens stuga där jag för tillfället befinner mej o vaktar höns
en hel månad ska jag vara här o låtsas att jag är på vintersemester o knallar i skogen ,så fort mitt knä tillåter lite längre promisas än så länge går jag till brevlådan som ligger vid vägens början så det blir en lagom knäjymparpromis

bedövande vackra vyer möter mej bara jag tittar ut genom fönstret o i sovrummet så ligger jag o tittar ut på trädtopparna o himlen
undras hur lång tid det kommer ta för all den snön som kom att smälta bort igen ,hoppas att den får ligga ett tag för det känns så himla fint o rent
6minus här på morgonen i haningetrakterna
renate
Vilken härlig vinterbild,var nu rädd om ditt knä går försiktig så du inte dratta omkull,jag är hemma med för tillfället,har ont i mina armar.Ska till läkaren i morgon hoppas att han har nå'n 'dundermedicin'.Min sjukgymnast hjälper mig med massage och träning.Här är plusgrader nu,mycket snö och glashalt på min yttetrappa.Inte skottat på infarten sedan söndagens snöfall,det får töar bort. sad.gif smile.gif rolleyes.gif
Renate
Posse
CITAT (Felix matte @ 30-01-2004, 21:02)
Vi fick också fluffigt i förrgår.  Fotot tog jag alldeles nyss , tack vare kylan.   -24,2    får vi njuta länge av "konstverken"

Verkligen fluffigt - ser mest ut som skumbad! rolleyes.gif
andreas i uppsala
En liten rättelse. Det bor inte en miljon människor i edinburgh, det bor bara
700 000 (vilket är lika många som det bodde i början av förra sekelskiftet)

PS.Det är inte alls lika vanligt med snö i edinburgh som det är här i sverige.ds
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 02-02-2004, 14:28)
Verkligen fluffigt - ser mest ut som skumbad!  :rolleyes:

Det hade jag inte tänkt på, men när du säger det.... visst ser det ut som skum laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 02-02-2004, 10:22)
här en bild från sonens stuga där jag för tillfället befinner mej o vaktar höns
en hel månad ska jag vara här o låtsas att jag är på vintersemester o knallar i skogen ,så fort mitt knä tillåter lite längre promisas än så länge går jag  till brevlådan som ligger vid vägens början så det blir en lagom knäjymparpromis
bedövande vackra vyer möter mej bara jag tittar ut genom fönstret  o i sovrummet så ligger jag o tittar ut på trädtopparna o himlen
undras hur lång tid det kommer ta för all den snön som kom att smälta bort igen ,hoppas att den får ligga ett tag för det känns så himla fint o rent
6minus här på morgonen i haningetrakterna

Så fin bild wub.gif Ni har såååå höga träd.
brukar få nackspärr när jag varit neråt landet... går och tittar upp mot trädkronorna hela tiden laugh.gif

Så mysigt det låter... hönsvakt wub.gif
Var rädd om ditt knä så läker det snart och du kommer ut och fota troll och andra småknytt i skogen biggrin.gif
yla
Hannele jag aktar mej också för taket som e täckt av snö o hotar med att falla ner i nacken på mej
men jag tar ett skutt o tackar min lyckliga stjärna varje gång jag inte fick nåt i huvet

jag lovar att ta de lugnt me knät

o du

Felix matte jo man får ont i nacken av alla höga träd ,,men vackra e dom

Renate åhh jag skulle verkligen behöva en massör eller sjukgymnast som sa till mej vad jag ska göra med mej för att allt ska läka bra
men jag får hoppas på mitt sunda förnuft
här kommer en bild som jag la in idag på min hemsida
februarisidan finns nu o

det här är dagens bilder det finns en på sonens stuga här

förklaringen till bilden finns på hemsidan smile.gif
estet
Ja nu blir det mildare här också. Från -27 på morgon till -2.5 just nu.
Senaste kvarten har det stigit med fem grader!

Nu kommer väl den fluffiga snön att lägga sig lite mer, har samma "skumbad" som Felix matte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon