Full version: Akvarium i vinter
perryd
Min damm läcker vatten och jag tycker det känns lite osäkert att låta mina 4 guldfiskar vara kvar där i vinter. Funderar nu på att skaffa ett akvarium. Någon som har en rekommendation på akvariestorlek. Jag har inte så mycket plats så gärna miniminivå.
Alexander-VG-zon3
guldfiskar är ganska krävande vad gäller storlek och filtrering. i vilken temperatur ska dom vara i ?

det beror lite på hur varmt dom har och vilken storlek dom är. är det kallt så att dom bara ska övervintra så räcker ett kar på ca 100L. har dom det varmt ska dom ju gärna ha mat och då ökar kraven på liter och filtrering då behöver dom ca 350-250L min.
Kryddan03
En bit ner på den här sidan står ganska enkelt beskrivet hur man kan förvara sina dammfiskar inomhus över vintern:
http://www.jaha.se/index.cgi?visa=fisk&sida=5

Edit: Förutom vad gäller volym såg jag precis. smile.gif Hur stort kar du behöver beror ju också lite på hur stora de är nu (förutom temp som Flaxss skrev). Om jag inte minns fel är det väl första säsongen du har dem? De mått Flaxss nämner gäller vuxna fiskar (d v s från 30 cm och uppåt). För vinterförvaring av unga fiskar behöver du inte så stort ens i rumstemperatur. Däremot är de aktiva fiskar i rumstemperatur så ha hellre ett lite längre kar än kort och högt (Om du förstår hur jag menar?smile.gif)
Med så få firrar rekommenderar jag verkligen att ha dem inne hos dig över vintern. De är ju jätteroliga firrar att hålla. Passa på att lära dem att äta ur handen när du ändå har dem inne. wink.gif
Billigt begagnat kar med filter hittar du säkert på annons.
Alexander-VG-zon3
jag skulle aldrig ha mindre än 200L till även små fiskar, mina (mellan 5-15cm) går inne i ett 250L kar 110cm och det tycker jag känns för litet på vintern. även yngel växer snabbt och behöver stor volym snabbt. då ändrar jag mig - för små oki inte under 100L.

större är bättre, så hitta ett kar som är stort som möjligt. och om man nu hade tänkt ha dom inne nästa vinter så är det lika bra att slå på rejält redan nu.

dock hittar man ett som är långt men med mindre volym så kan det också funka. man kan då istället bättra på och ha högre filtrering som kompensation för literna.
Kryddan03
CITAT (flaxss @ 23-09-2010, 19:21) *
jag skulle aldrig ha mindre än 200L till även små fiskar, mina (mellan 5-15cm) går inne i ett 250L kar 110cm och det tycker jag känns för litet på vintern. även yngel växer snabbt och behöver stor volym snabbt. för små oki inte under 100L.

större är bättre, så hitta ett kar som är stort som möjligt. och om man nu hade tänkt ha dom inne nästa vinter så är det lika bra att slå på rejält redan nu.

dock hittar man ett som är långt men med mindre volym så kan det också funka. man kan då istället bättra på och ha högre filtrering som kompensation för literna.

Hur många har du? Har jag någonstans skrivit under 100 liter?
Att rekommendera ett 350 liters kar för fyra (antagligen) inte så stora firrar är helt befängt för en vinterförvaring. Det enda jag kan hålla med dig i nu är att om TS har tänkt sig framtida vinterförvaringar på samma sätt och kanske med fler fiskar är det bättre att "slå på rejält redan nu".
Alexander-VG-zon3
nej nej det var jag som skrev såfall inte under hundra liter flirting.gif tummenupp.gif smile.gif tänkte att jag ändrar mitt svar efter att du skrev att dom kunde var i mindre när det gäller yngre fiskar. och kändes det som att 100L för mindre fiskar var lagom minimum.

jag har 3st guldfiskar, som var i ett 250 kar, 110cm på vintern. en röd/orange på ca 5cm och två orange/gula där en är 10cm och en på 15cm.

eller har och har 3st, dom ynglade av sig mycket i våras. så jag har en massa yngel med inne nu. så det kommer bli trångt framöver.

det är aldrig befängt när det gäller fiskar och deras utrymme. dom vill ha så mycket man kan ge. fullvuxna fiskar på 30-40cm tycker jag nästan ett kar på 350L är för litet. även för vintervila.

om det gäller varm''vintervila''. har dom det kallt är dom ju inte så aktiva och då kan man ju ha mindre.
kina3
Kan stor murarbalja vara ett alternativ? Kostar typ 100 kr på Biltema.
Alexander-VG-zon3
det finns ju ockås hyfsat stora och långa plastlådor för billig peng, tror det finns på strax runt 100L. IKEA, jysk, jula och också biltema kan ha/har.

annars så tror jag också att en stor murbalja också funka bra som du skrev.
Olle A
Jag skulle vilja tipsa om att Spånga akvarieförening har storauktion nu på söndag. På sådana auktioner brukar det alltid finnas begagnade akvarier till bra mycket lägre pris än i zooaffärerna. Alla är välkomna, man behöver inte vara medlem någonstans.

http://home.swipnet.se/spangaakvarieforening/saf-a.html

Olle
perryd
Tack för alla tips!

Om jag förstår er rätt så kan ett 100 liters räcka om det är sval temperatur. Dottern har erbjudit sig ha akvariet på sitt rum och det blir ju vanlig rumstemperatur, alltså lite större då.

Alternativt skulle man kunna ha en stor balja (eller akvarium) i typ jordkällaren. Men där är ju inte särskilt ljust men frostvakt. Tror ni det skulle funka med rätt tillbehör?

*pernilla
varghem
dom behöver inte ljust om det inte är varmt... en sjö med is- och snötäcke har ju inget ljus... och dom vilar när det är kallt... så visst funkar jordkällaren bara du har filtrering i baljan... tänk på att täcka också så dom inte ploppar ut... och viktigast av allt... mata inte om vattentemperaturen är under 10 grader
perryd
CITAT (varghem @ 24-09-2010, 08:01) *
dom behöver inte ljust om det inte är varmt... en sjö med is- och snötäcke har ju inget ljus... och dom vilar när det är kallt... så visst funkar jordkällaren bara du har filtrering i baljan... tänk på att täcka också så dom inte ploppar ut... och viktigast av allt... mata inte om vattentemperaturen är under 10 grader


Följdfråga: - Behöver jag ha dyig botten för dem att övervintra i?

*pernilla
Häxann
Mina guldfiskar övervintrar i en stor plastcontainer i en kall verkstad. Bara vatten och liten syrepump. Ingen mat efterrsom vattentemperaturen brukar vara kring 5 grader. Blir det kallare sätter jag på en liten värmefläkt intill för att vattnet inte skall frysa.
Det har fungerat utmärkt i flera vintrar nu.

Jag brukar ta upp dem ur dammen fram i oktober och i april flyttar de tillbaka.
Alexander-VG-zon3
CITAT (perryd @ 25-09-2010, 11:14) *
Följdfråga: - Behöver jag ha dyig botten för dem att övervintra i?

*pernilla


ha inget alls på botten, ha så rent som möjligt om dom står kallt. står dom varmt kan du ju ha grus eller sand på botten och stenar och ja så som man inreder ett akvarium.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon