Full version: Växte i skuggan 2
prästkragen
Hej igen!

Jag hade lovat att återkomma när vissa beslut hade tagits angående en större plats under träd.

Efter många goda råd har jag bestämt att vi ändå skulle ha gräs under träden. Nu är hösten på gång och det mesta av utrymmet under träden får ändå ljus, så det går att plantera.

Nu har det planterats prästkragar, aster och ljung. Det ger direkt en mycket finare känsla än bara naken jord. Gräs har också planterats (grässtuvar som togs från ett annat område) och vi får se senare hur fint det blir.

En av de viktigaste målen är att kunna ha gräs och tillräckligt stor plats mellan plantorna för att enkelt kunna klippa gräset med gräsklipparen.

En tredjedel av platsen är "färdig" (det blir ändå aldrig färdigt, det går alltid att förbättra eller ändra och det är det som är spännande).

Nu söker jag namnet på en blomma som växer oroligt högt (upp till 2,5 m i alla fall) och som kan växa där det verkligen finns väldigt lite näring att ta. Blomman brukar växa vid murar när den hittar ett litet utrymme med lite jord.

Den håller på att få fröer och jag behöver veta, när jag vet vilken blomma det är, om det är dags att plantera fröerna eller om det är bäst att vänta till våren.

Ett annat namn är jag också ute efter. I Linnéherbariet heter den "glycine". Jag vet att det växer otroligt lätt och är jättefin på ett staket t ex. Jag tror att den heter "blåregn" på svenska. Stämmer det? Hur gör man för att plantera? Tar man skott från en växande växt? Vad gör man i så fall? Plantera direkt?

Tack för alla svar och råd!

Blommiga hälsningar!

Prästkragen
mojan
CITAT (prästkragen @ 25-09-2010, 11:49) *
Nu söker jag namnet på en blomma som växer oroligt högt (upp till 2,5 m i alla fall) och som kan växa där det verkligen finns väldigt lite näring att ta. Blomman brukar växa vid murar när den hittar ett litet utrymme med lite jord.


Kan det vara Murreva? Googla på det och se om det stämmer.
prästkragen
Hej!

Jag har googlat "murreva" och kan inte tänka mig att det är rätt.

Jag behöver kanske beskriva växten lite mer. Stjälken är grov och kan vara till 1 cm i diameter eller mer, stora blommor 5 cm i diameter, många olika färger, stora blad.

Tack för svar!

Blommig hälsningar

Prästkragen
Gunilla T
Du menar väl inte jättebalsaminen?
Bassam
Hej

Det är fel att platera gräs eller rosor mellan träd på grund att träd lämnar inte ljus och sol kommer till dem och rosor och gräs tar mycket näring och vatte n från jord också om du gör , du ska tänka beskära träd så bra för att sol och ljus och vid ska går bra till alla växter.

H:Bassam
mojan
Jag var nog helt ute och cyklade. blink.gif
Nytt förslag: Stockros!
prästkragen
Tack!

Stockros var det... Jag tycker att de är jättefina och verkar vara otroligt lätt att ha.

Blommiga hälsningar!

Prästkragen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon