Alexandra
Jag tänkte bygga en kallmur till våren för att få en plan tomt. Eventuellt vill jag anlägga 2-3 odlingsterrasser(om ni förstår vad jag menar.... ).
Hur gör jag och framförallt: vad kostar ett sådant bygge (om man bygger själv) per meter. Den tilltänkta höjden skall vara ca 80 cm/terrass. Tomten är ca 20 m bred. Sedan så skulle jag vilja ha tips angående växtvalet så att muren inte ser så kal ut. Mitt hus är ljusgult med vita knutar och växterna skall på någor sätt passa till villan.... rolleyes.gif
Berith
Det är svårt att säga vad kostnaden för stenen skulle bli,
mycket beroende på vad du vill använda för material.
Men om muren ska bli 20 meter bred och tre våningar hög
om vardera 80 cm kommer det att gå åt massor med sten!

Det finns ju hur många olika slags stenar som helst att bygga av,
natursten i olika utföranden, tegel, betong...

Här en sida med tips på hur man bygger kallmur av natursten.
En sida med bilder på mursten i lite olika varianter.

Hittade en hemsida som visar arbetet från planering till slutresultat.
(Bilden hämtad från den sidan)
Gossen Ruda
Jag håller bara delvis med dig Berith. Det går inte åt massor med med sten, det går åt så in i helsicke med sten. smile.gif Jag har under åren byggt upp många kallmurar, en del ett par gånger. tongue.gif Framför allt behöver man mycket sten att välja mellan.

Till den mycket användbara länken du gav vill jag bara poängtera vikten av ordentlig dränering. Helst skall man gräva ner till frostfritt djup också. Vilket är olika djupt beroende på var och hur man bor. Sen får den bakomvarande jorden inte kunna trycka på muren genom tjälskjutning mm. Ett problem är att vissa jordar långsamt flyter nedför sluttningar. Kanske bara nån millimeter per år men till slut kan jorden pressa sönder vilken mur som helst. Jag föreslår kontakt med nån kunnig på området.
Berith
Tack Åke! smile.gif Jag har också 'bara' byggt vanliga stenmurar runt tomten. Man tycker att man har hur myckt sten som helst att ta till, men ska det bli lite bredd och höjd på muren så går det åt det man har + några såna omgångar till. Men det är roligt att arbeta med sten!
Gossen Ruda
Stenkul. Fast det är ett jäkla slit. Visar vad jag höll på med sommaren 83. Som synes uppe till höger på den nedre bilden pågick arbetet. Murarna som egentligen är branta stenklädda sluttningar håller än idag. Några stenar har behövt justeras bara. Sen är furorna fällda och raden med stenar som sträcker sig ut i vattnet är borttagen. Och viken bakom är numera sandstrand. Och mer växter. Och så står det ett uthus till höger. Och.....
Berith
Oj oj oj, vilket jobb! Man vet ju mitt i allt slitet att det är ett jobb som varar och även om stenar är 'döda' ting så finns det liv i det man bygger. Snyggt!
Alexandra
Berith och Gossen Ruda! Tack så mycket för de här trevliga bilderna. Jag har tittat på sidorna Berith rekommenderade och tyckte särskilt mycket om den där hemsidan.. biggrin.gif biggrin.gif Den är jättefin. En sån mur skall jag ha! rolleyes.gif Synd bara att ingen vet vad en sån din mur kan kosta....
Lena N
Jag har byggt en mur av begagnad knäcksten. 17 m lång, 80 cm hög. Jag gav 1000 kr för en befintlig hög sten som jag körde hem med hyrt släp. Det blev några få stenar över. Överst lade jag betongsten med yta av natursten (också köpta begagnade). De stenarna är 25 x 50 cm. Det blev en snygg avslutning och jag är mycket nöjd med min mur som ersatte en ogräsbevuxen slänt. smile.gif

Stenen köpte jag genom att sätta in en liten radannons i lokaltidningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon