Full version: Fläderbesvikelser
Överbölingen
Talar inte om druvflädern för den är utskiten här och var i bergen runt Överböle och den tycks trivas var den än råkar hamna.

Men nu har vi en vanlig Sambucus nigra och en med variegerade blad som inte kommer mer än någon dm varje år. (Och då nyskott från marknivå). Zon 5/6. Men det skall inte vara något större problem i sig. Det går att skydda dem från nordan och västan om vintern. Och snödjupet borde skydda gott eftersom vi inte har någon så kallad barfrost att tala om. Däremot kan vi vissa år ha djuptjäle. Grannskapets vägar hade ca 2 m sistlidna viner. Och på vår gård ca 70 cm. Fast det är ju inte så farligt djupt.

Undrar följande:
Speciell jordmån?
Dräneringskrav?
Skugga/ halvskugga eller sol.
Är de känsliga för vårsol?
Gåsis
Jag har samma erfarenhet som du av fläder. Har iofs bara den vanliga (inte druvfläder) men den stenvägrar här i zon sju. Den står skyddat, jag tycker jag fjaskar och donar men den vill inte växa. Hoppas precis som du på fantastiska odlingsråd.

/Åsa
anne-li i olofstorp
Min fläder stenvägrade att växa de första fem åren,,, nu är det en jättebuske, men det var attans så segt, och då är det bara en "vanlig" fläder....
Bassam
Hej

I norra Sverige det är bra med mycket djupare för att frost vatten ska blir lång borta från rötter.

Obs
så det är bra att man plantera i höjden som man tillexempel ordna upphöjd mark sen plantera.

H:Bassam
Ezereht
Trodde fläder gick till zon 4-5? Här (Umeå) växer den men långsamt och fryser ner i topparna rejält varje vinter. Men i mer skyddat läge kanske de kan bli hyfsat stora? Vet inte om folk får blommor/bär dock, fast det bryr jag mig inte om för bara bladen är så fina. Men jag har kanske fel (om zon).
ingrids
Det finns fläder, även svartbladig, som blommar i Umetrakten. Själv satsar jag just nu på att det är så att fläder är trög i början här uppe för de ynkliga spret som tittat upp i år och förra året har inte fått mig att jubla ... Min står i väldränerad jord men ganska oskyddat.
Ezereht
Sambucus nigra, det är densamma som jag har.
kerstin z5-6
Jag tror tyvärr att fläder för betecknas som kinkig växt i zoner som våra
Grus upphöjd o söder samt solskydd på våren
Jag har den finare flikiga svartbladiga fryser alltid men blir alltid 2 m hög, vi kan nog inte räkna med mera
Dock verkar den gulbladiga vara snäppet härdigare än både den gröna och den svarta?
o vi talar s.nigra nu
Bassam
Hej

på norr om Sverige ska man plantera på höjden som man kan göra själv, varför för att vatten ska frysa lång bort från rötter.

H:Bassam
kerstin z5-6
Jo bassam vi vet det,men ibland hjälper inte ens detta ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon