Full version: select or choose
Alba
Jag funderar på eng. översättning av ordet välja .
Det finns 2 ord select eller choose.

Språkrådet anger choose när jag frågar på ordet välja.
Google översättning anger select.

Det känns som det finns en nyansskillnad i betydelse men jag kommer inte riktigt på vad.
Vad är det för skillnad på choose och select ?
Bengalow
Så säger NE om orden

Svenska till Engelska:
välja

välja verb choose /bland from, till as/, select, vard. pick out, (genom röstning) elect, välja lag pick [up] sides, am. eng. choose teams, välja sina ord select (weigh) one's words, välja och vraka pick and choose, välja någon till kung elect somebody king

välja bort drop

välja in, välja in någon elect somebody /i to/

välja om re-elect

välja ut select...

Det kan ju vara svårt att se/höra skillnaden mellan orden...Jag törs inte säga vad som egentligen är skillnad på verben. Kaske ordet selection/samling kan ge ett tips. Choose är kanske mer adekvat om man pekar på en sak och väljer en: I choose this one. Då duger det inte att säga att : I select this one
mamamaggan
Har inget större belägg för det men choose =välja detsamma som att bara välja i största allmänher , select = välja ut detsamma som att vara lite mer noggrann med valet .
Alexander-VG-zon3
choose känns mer vardagligt än det andra.
Piccante
CITAT (mamamaggan @ 27-09-2010, 20:57) *
Har inget större belägg för det men choose =välja detsamma som att bara välja i största allmänher , select = välja ut detsamma som att vara lite mer noggrann med valet .

Så tänker jag också. Select borde vara besläktat med selektera? Då syftar det ju urval, en noggrannare process då man granskar och väljer bort. choose är välja i allmänhet. Det heter ju selection när något är utvalt med omsorg.
Fny
är detta en praktisk eller filosofisk fråga? dvs har du en speciell mening i åtanke eller är du bara nyfiken på språkreglerna? biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 27-09-2010, 21:37) *
Så tänker jag också. Select borde vara besläktat med selektera? Då syftar det ju urval, en noggrannare process då man granskar och väljer bort. choose är välja i allmänhet. Det heter ju selection när något är utvalt med omsorg.

jag också.. yes.gif
Farbror Blå
CITAT (Aqvakul @ 27-09-2010, 22:15) *
jag också.. yes.gif


precis, select ska då ses som att man gör ett urval.

I wanted to make my bedroom oriental so I chose a beautiful persian rug. Out of all the Ikea curtains, I selected some light brown ones, almost mocca coloured.
Alba
CITAT (Fny @ 27-09-2010, 21:54) *
är detta en praktisk eller filosofisk fråga? dvs har du en speciell mening i åtanke eller är du bara nyfiken på språkreglerna? biggrin.gif


Det är en praktisk fråga. Jag har tex en mening där jag skriver en instruktion "välj den storlek du vill arbeta med" eller "välj den färg du vill använda".



CITAT (flaxss @ 27-09-2010, 21:02) *
choose känns mer vardagligt än det andra.


Jag är också inne på att choose känns mer vardagligt - mer naturligt att använda. Select känns mer högtravande på något sätt.

CITAT (Markus_H @ 27-09-2010, 21:37) *
Så tänker jag också. Select borde vara besläktat med selektera? Då syftar det ju urval, en noggrannare process då man granskar och väljer bort. choose är välja i allmänhet. Det heter ju selection när något är utvalt med omsorg.


Tycker det känns som en bra förklaring.
Gunilla T
I båda fallen skulle jag använda choose...
Alba
CITAT (Gunilla T @ 28-09-2010, 13:03) *
I båda fallen skulle jag använda choose...


tummenupp.gif - så får det bli.

Tack för alla svar.
Bee
Engelska är ett underbart mångfacetterat språk. I fallet färg skulle jag nog valt select. Där handlar det ju om en selektering.
Om din manual skall publiceras på nätet, varför inte helt enkelt skriva:
- Click the alternative that suits best
- Click colour

Click i det här fallet innebär ju ett val för användaren men du behöver inte använda det ena eller andra ordet för val flirting.gif


Edit: Ngt blev fel och texten kom två gånger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon