Full version: Vett och etikett
Suz
Hej!
Jag vill få igång en diskussion om vett och etikett!
Alla är vi olika och har olika levnadsöden/erfarenheter.
Alla ser saker på ”sitt” vis.
Jag är inte ute efter att ni ska berätta ert livs historia utan mera en diskussion, vad som är ”rätt” och ”fel” och varför det är det!
Jag fascineras av olikheter hos oss människor och önskar att ni delar med er av hur ni tycker/känner/anser!
Tex….om jag skriver så här;

Hej!
Jag är en snygg smärt tjej som lever livets glada dagar.
Har massor av pengar och kända människor omkring mig hela dagarna!
Jag har inga fel och brister trots att jag levt en hemskt liv under barndom/tidig ungdom.
Vet att ni alla längtar efter att bli min vän men vi får se om jag behagar ta till mig några av er!
Beror på hur jag känner!
Kom inte och sätt er på era höga hästar för mina är mycket högre!
Allt jag vill är att någon ska tycka om mig och det vet jag att ni kommer att göra!!


Eller…


Hej!
Jag är en kvinna som gått igenom en del i livet men trots det har en stor livsglädje!
Lever ett rikt liv med en massa spännande projekt och hobbysar på gång.
Söker nu trevliga medmänniskor att dela vardagen med!
Kanske kunna träffas och ha små pratstunder när vi så småningom har lärt känna varandra.
Har inga krav på vem du är bara att du känner en livsglädje så som jag och tycker det är trevligt med nya bekanta.
Jag finner det spännande med andras livserfarenheter och lyssnar gärna och i den mån jag finner det lämpligt och har förtroendet för någon delar även jag med mig av mina!

Vilken ”annons” tycker ni är mest tilltalande?
Och varför?

Jag har en blogg jag följer sporadiskt som är MER än annorlunda.
En kvinna som skriver om sig själv som den allsmäktige nästan.
Jag tyckte först att det hon skrev var motbjudande men har nu börjat se bakom fasaden och blivit lite fascinerad för att vara ärlig.
Jag ojar mig massor fortfarande men har tankar om hur eller vad som driver människor att se sig själva som guds gåva till jorden!
(ovanstående exempel är INTE därifrån utan helt påhittade av mig)

Kom med egna förslag…gärna lite tvetydiga, och berätta vad ni tycker.

Anma
CITAT (Suz @ 28-09-2010, 22:22) *
Hej!
Jag vill få igång en diskussion om vett och etikett!
Alla är vi olika och har olika levnadsöden/erfarenheter.
Alla ser saker på ”sitt” vis.
Jag är inte ute efter att ni ska berätta ert livs historia utan mera en diskussion, vad som är ”rätt” och ”fel” och varför det är det!
Jag fascineras av olikheter hos oss människor och önskar att ni delar med er av hur ni tycker/känner/anser!
Tex….om jag skriver så här;

Hej!
Jag är en snygg smärt tjej som lever livets glada dagar.
Har massor av pengar och kända människor omkring mig hela dagarna!
Jag har inga fel och brister trots att jag levt en hemskt liv under barndom/tidig ungdom.
Vet att ni alla längtar efter att bli min vän men vi får se om jag behagar ta till mig några av er!
Beror på hur jag känner!
Kom inte och sätt er på era höga hästar för mina är mycket högre!
Allt jag vill är att någon ska tycka om mig och det vet jag att ni kommer att göra!!
Eller…
Hej!
Jag är en kvinna som gått igenom en del i livet men trots det har en stor livsglädje!
Lever ett rikt liv med en massa spännande projekt och hobbysar på gång.
Söker nu trevliga medmänniskor att dela vardagen med!
Kanske kunna träffas och ha små pratstunder när vi så småningom har lärt känna varandra.
Har inga krav på vem du är bara att du känner en livsglädje så som jag och tycker det är trevligt med nya bekanta.
Jag finner det spännande med andras livserfarenheter och lyssnar gärna och i den mån jag finner det lämpligt och har förtroendet för någon delar även jag med mig av mina!

Vilken ”annons” tycker ni är mest tilltalande?
Och varför?

Jag har en blogg jag följer sporadiskt som är MER än annorlunda.
En kvinna som skriver om sig själv som den allsmäktige nästan.
Jag tyckte först att det hon skrev var motbjudande men har nu börjat se bakom fasaden och blivit lite fascinerad för att vara ärlig.
Jag ojar mig massor fortfarande men har tankar om hur eller vad som driver människor att se sig själva som guds gåva till jorden!
(ovanstående exempel är INTE därifrån utan helt påhittade av mig)

Kom med egna förslag…gärna lite tvetydiga, och berätta vad ni tycker.

Andra, första var bara egoegoego. Bloggadressen, har du lust att pma den?
Katie
Annons nr1

Jag hade inte tagit kontakt med denna person.
Om man har så höga tankar om sig själv (utåt sett) drar nog de flesta åt sig öronen.
Detta är nog en person som man har svårt att anförtro sig åt. Frågan är om den ens skulle lyssna till något annat än sin egen röst.


Annons nr2

Mer förtroendeingivande. (jäkla långt ord)
En mer ödmjuk stil som passar de flest och skulle locka till sig mer kontakt.
Suz
CITAT (Anma @ 28-09-2010, 22:27) *
Andra, första var bara egoegoego. Bloggadressen, har du lust att pma den?



Har skickat länken!


CITAT (Katie @ 28-09-2010, 22:34) *
Annons nr1

Jag hade inte tagit kontakt med denna person.
Om man har så höga tankar om sig själv (utåt sett) drar nog de flesta åt sig öronen.
Detta är nog en person som man har svårt att anförtro sig åt. Frågan är om den ens skulle lyssna till något annat än sin egen röst.
Annons nr2

Mer förtroendeingivande. (jäkla långt ord)
En mer ödmjuk stil som passar de flest och skulle locka till sig mer kontakt.


Härligt att du utvecklade ditt svar!
Ja men uppenbarligen drar ju dessa människor (nr1) till sig folk av någon anledning....
herkules
jag skulle nog tagit kontakt med den som skrev första annonsen bara för att få reda på hur den människan egentligen är, man kan ju läsa den på olika sätt och jag tyckte den var lite kul och annorlunda, annons nummer två tilltalar mig inte ett dugg.

tur att man är olika smile.gif
Suz
CITAT (herkules @ 28-09-2010, 22:45) *
jag skulle nog tagit kontakt med den som skrev första annonsen bara för att få reda på hur den människan egentligen är, man kan ju läsa den på olika sätt och jag tyckte den var lite kul och annorlunda, annons nummer två tilltalar mig inte ett dugg.

tur att man är olika smile.gif



Men vad spännande! Kan du inte utveckla det hela lite??
herkules
CITAT (Suz @ 28-09-2010, 22:50) *
Men vad spännande! Kan du inte utveckla det hela lite??

det bara blev så - annons ett var kaxig, annons två går det tretton på dussinet av.

kanske ska skriva lite mer hur jag tänker, annons ett är kaxig men samtidigt finns där något, vad vet jag ju inte förrän jag lärt känna personen lite mer. trist barndom men ändå stöddig samtidigt som den är sökande.
annons två är jättegullig, jätterar och jättetrist.

edit: stavfel
malcolm
När man skall svara på en kontaktannons så gäller det att man först och främst är ärlig och inte breder på allt för mycket om sin egen förträfflighet och att man samtidigt frågar och visar ett visst intresse för den man svarar till. Det gäller att hitta en lagom ton och försöka spinna vidare på vad den andre har sagt och inte hela tiden framhäva sig själv. Humor är bra men det får inte gå till överdrift eller enbart handla om sexuella anspelningar. Nu har jag kanske missuppfattat ämnet lite men efter många år på kontaktsajter av olika slag har jag lärt mig hur man skall uttrycka sig och vad som är värt att prata om för att väcka intresse och få svar. När det gäller dina två exempel så var det inget av dem som tilltalade mig eftersom de var alltför ytliga för min smak. Menar inte att man skall berätta sitt livs historia men det bör finnas någon form av substans som gör att intresset väcks.

Jag har varit ute på kontaktsajter sedan -98 och skrivit otaliga mail och faktiskt fått svar på de flesta och tappat räkningen på hur många jag har dejtat resp. mailväxlet med. Har träffat drygt ett hundratal personer som jag fått kontakt med via nätet på gemensamma fester och evenemang men även varit ute och paddlat kanot med människor som jag aldrig träffat förut. Internet är fantastiskt när det gäller att knyta nya kontakter men det gäller att sovra och inte gå på vad som helst. De flesta människor är dock ärliga i sina avsikter och jag har aldrig hört talas om någon i min "bekantskapskrets" som råkat illa ut.
Motti
Kan tänka mig att det är bra att vara rak och ärlig i en kontaktannons och inte förhärliga sig själv för mycket.Har aldrig provat visserligen men skulle tro att ärlighet är väldigt viktigt tex inte så bra att skriva att man älskar djur och natur långa skogspromenader om man hatar det,det visar sig ju i alla fall till sist ju wink.gif
mamamaggan
Man kan tycka illa om nr 1 men jag tycker som någon annan att den där personen skulle jag vilja träffa för att kolla in hur den egentligen är.

Det kan ju vara ironi eller att personen spelar en roll som den släpper på när man träffats några gånger. Kan också vara ett sätt att se vilka som ser genom " påhittet ".
Elisabeth-Västkustkolonisten
annons nr 1 påminner ju om någon här......

mig tilltalar annons nr 2 mera
Chamomille
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-09-2010, 08:38) *
annons nr 1 påminner ju om någon här......

Säger du det...
Suz
Jag håller med att i just exemplet kontaktannonser behövs det någonting som "fångar" en, väcker intresse.
Sen är det ju olika från person till person vad som triggar i gång det.
Personligen skulle jag nog backa om det lyste för mycket självförtroende/ego i en sån annons OM det nu inte är skrivet på ett lite underfundigt roligt sätt.

Och visst ska man vara så ärlig man kan för som sagt det lär ju visa sig när/om man träffas.


CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-09-2010, 08:38) *
annons nr 1 påminner ju om någon här......


Nu när du påtalar det kan även jag se det men det var inte min mening!
Den är skriven utifrån min egen personliga tolkning av bloggerskan.
fuchsian
CITAT (herkules @ 28-09-2010, 22:45) *
jag skulle nog tagit kontakt med den som skrev första annonsen bara för att få reda på hur den människan egentligen är, man kan ju läsa den på olika sätt och jag tyckte den var lite kul och annorlunda, annons nummer två tilltalar mig inte ett dugg.

tur att man är olika smile.gif


Där är vi nog lika nyfikna. Jag skulle hellre ta kontakt person 1 och kolla läget, gillar mer raka och att personen har ett ego, betyder en hel del. den trampar man inte på tårna. det är i den gruppen som vi har våra bästa vänner, INTE för att de skriver/säger allt det, men de mest intressanta personer i mitt liv är dom som är så raka och har ett ego som man kan lita på och att varken de eller jag kan trampa varandra på tårna. Sen behöver inte allt vara varken så svart eller vitt, men en bra blandning matchar oss.

Person 2 finns bland dom som ljuger mest om sig själva. Skulle vara rätt reserverad och ge h#n chansen att se om det finns något som skulle intressera just mig, men som sagt, de tillhör i gruppen 13 på dussinet, men ser inte ner på dom, men där ringer mina varningsklockor, men vad ska de göra? där finner man både mytomaner och helt släta, ointressanta personer som man tröttnar på efter en kvart. De goda har mer ego och vet sin egenvärde och pga det har de kommit över svårigheter i livet och kan vara rätt intressanta i slutändan.
Det är ens egen livserfarenhet som väljer ..... ..Fuchian...
Suz
CITAT (fuchian @ 29-09-2010, 11:58) *
Där är vi nog lika nyfikna. Jag skulle hellre ta kontakt person 1 och kolla läget, gillar mer raka och att personen har ett ego, betyder en hel del. den trampar man inte på tårna. det är i den gruppen som vi har våra bästa vänner, INTE för att de skriver/säger allt det, men de mest intressanta personer i mitt liv är dom som är så raka och har ett ego som man kan lita på och att varken de eller jag kan trampa varandra på tårna. Sen behöver inte allt vara varken så svart eller vitt, men en bra blandning matchar oss.

Person 2 finns bland dom som ljuger mest om sig själva. Skulle vara rätt reserverad och ge h#n chansen att se om det finns något som skulle intressera just mig, men som sagt, de tillhör i gruppen 13 på dussinet, men ser inte ner på dom, men där ringer mina varningsklockor, men vad ska de göra? där finner man både mytomaner och helt släta, ointressanta personer som man tröttnar på efter en kvart. De goda har mer ego och vet sin egenvärde och pga det har de kommit över svårigheter i livet och kan vara rätt intressanta i slutändan.
Det är ens egen livserfarenhet som väljer ..... ..Fuchian...



Ditt svar var ingen nyhet, jag hade förutsett ditt val där!
Du är en väldigt lätt person att tolka bara genom några textrader och via de "kosmiska signaler" du sänder ut!
Måhända att du är vän med bloggerskan?

Edit, lade till kosmiska för att förtydliga!
Rihane
Den första personen är nog jobbig att ha att göra med i längden.
Den andra personen nog en sådan som är behaglig att bara sitta tyst med.

I båda fallen kan man undra om annonserna är till för att locka en viss typ av människor till sig, om dom är en fasad som säger vilka vänner dom önskar istället hur dom själva är som personer.
fuchsian
Det tror jag inte heller att du skulle undra vem jag valde, men jag ser mer djupare i de bägge grupperna än jag kan förklara.
För mej gäller fart ingen medel-svensson bakom soffan med kakfat och snacka om väder. Usch så hemskt. Rena rama sömnmedicinen om nu personen har något annat att komma med än sitt vanliga lagom.

Har också upptäckt att just i grupp 2 begås de flesta våldshandlingar och där får ingen sticka upp ur gänget.
Samma bullar och samma kaffe (även att jag inte dricker kaffe).
Ser man dessa våldsmän/kvinnor på utländska tv så är de just så himla vanliga att de till slut spricker och slår ihäj maken7makan, samt att incest florerar mer i den gruppen. det gäller bara hålla fasaden så ingen märker något, man är ju sååååå vanlig och vänlig ............fyj faasen! har fått nog av dem länge sedan.

Det intressanta i grupp ett är ju mångfalden de tillåter sig av och även här kan man hitta en och annan rötägg, men de är mer öppna och det råder en hjärtlig men rå (positivt) mentalitet och man kan ha ordentliga samtal och vara hur oense som helst utan att man höjer rösten ---- det kallar jag klass och god stil.
Man lär sig spelreglerna och det blir inte ointressant.
Som ung och ny i dessa kretsar var jag nog skräckslagen, men snart fattade att de inte vill mig illa och jag har alltid varit släng i käften vid tal och diskussion så då hittade jag min rätta element. vilken gåva att få känna och träffa många olika typer i dessa kretsar, den erfarenheten vill jag inte vara utan.
Så inget är illa om man tar det på sitt sätt. ...fuchian ......
Red Top
CITAT (fuchian @ 29-09-2010, 22:15) *
Du har valt att ignorera alla inlägg från: fuchian.

herkules
CITAT (Red Top @ 29-09-2010, 22:24) *

va bra, då vet vi det, kanske vi kan fortsätta diskutera on topic nu då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon