Full version: Självhjälpsgrupper
Christa
Det har under senare år startats självhjälpsgrupper där människor kan träffa andra som är i samma situation som dom själva. Det går ut på att en grupp människor med liknande erfarenheter träffas och pratar med varandra.

Jag tycker det verkar vara en bra idé men har ingen erfarenhet av det själv. Hade det funnits när jag mådde som sämst hade jag tyckt det var väldigt intressant.

Känner ni till om det finns någon samlad webbplats eller hur man hittar dessa grupper?

Här i trakten har jag sett att studieförbunden ordnar en del sådant.

Om ni har kunskap eller egen erfarenhet så skulle det vara intressant att veta lite mer om detta.

Vilka olika sorters grupper det finns. Vilka som håller i det. Hur mycket det ger osv.
Suz
Jag deltog ett par gånger för många många år sedan i en grupp där vi var ett gäng som hade blivit utbrända (som det så vacker heter).
Det passade inte mig alls!
Jag är en sån "sort" som hellre lyssnar och hjälper i min vardag än att jag beklagar mig och ber om hjälp, vilket resulterade i att jag fick ännu mera bekymmer.
Det slutade med att jag sökte individuell hjälp.
*Stintan*
Det beror väl på vad man har för problem. Finns både genom studieförbund och så grupper som enskilda startat. Anhöriggrupper finns vet jag för dom som har en nära som just gått bort eller har anhörig med demens. Finns säkert massor av grupper inom olika områden. Kommunen kan också ha grupper. Sök på google för den typ av grupp du är intresserad av.
fuchsian
Det går att kolla hos sin sjukvårdscentral om det finns något lämpligt, eller om de kan hjälpa en till en enskilt person som finns i sådana sammanhang.
Kanske en bra start, men som sagt var, passar det inte alla, men har man inte försökt först, vet man inte det.

Beroende vad saken gäller, så undvika psykv. om inte det behövs, bara en annan medmänniska med erfarenhet kan räcka gott. Har de inte det där, finns det olika stödgrupper om man ser på nätet el. att få en jourhavande medmänniska per telefon och sedan spinna vidare. Lycka till! .. fuchian ....
xlxl67
Här är Göteborgs bidrag: http://www.sjalvhjalp.com/

Ring hit o fråga om de vet verksamheter i andra städer.
Irene_L
Jag har varit med i något som heter "Värkstaden". Den tycker jag var väldigt bra!
Christa
CITAT (Irene_L @ 29-09-2010, 11:03) *
Jag har varit med i något som heter "Värkstaden". Den tycker jag var väldigt bra!


Är det för människor som har värk?

Vad var det som gjorde att den var bra?
Christa
CITAT (xlxl67 @ 29-09-2010, 10:56) *
Här är Göteborgs bidrag: http://www.sjalvhjalp.com/

Ring hit o fråga om de vet verksamheter i andra städer.


Det var ju intressant läsning men jag skrattade lite när jag såg den översta.

"Att vara shoppingberoende". Jag shoppar typ två gånger om året. Jag menar inte att gruppen inte behövs, det var bara lite avlägset i min värld.

Självkänsla låter intressantare.

Startade tråden därför att jag tycker att det verkar vara en bra ide med självhjälpsgrupper. När jag som bäst behövde det så var det inte uppfunnet.

Kan dock vara bra att veta vad som finns och vad de som varit med tyckte om konceptet. Beror säkert också en del på vilka som råkar finnas i gruppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon