Christa
Tidigare permanentade jag håret men nu har jag det rakt och långt. Skulle behöva hitta en sida med bilder på hur man kan få till en vettig frisyr. Jag har haft en vanlig enkel hästsvans sedan jag slutade permanenta det men nu har håret blivit så långt så änden på svansen ramlar ner i nyllet på mig när jag jobbar i trädgården.

Såg någon på TV som flätat det som var lugg så att det blev en fläta ovanför pannan och ner men jag har försökt men inte lyckats få till det.

Jag har ganska tunt och halt hår så det är inte lätt att få någon fason på det. Undrar dock om det finns något sätt att sätta upp det som också kan se lite snyggt ut.

Rebecca
Finns massor av roliga frisyrer för oss med lite längre hår! Ett riktigt bra tips är att kika här: http://www.lockig.se/phpbbforum/viewtopic....f=14&t=4613, det är en sida som (nästan) helt handlar om hår och i just denna tråden diskuteras massor av frisyrer när man tröttnat på den vanliga hästsvansen.

Även youtube har många videos med steg-för-steg-anvisningar om hur man gör, lite nyckelord att söka på kan vara till exempel "hair-updo", "long hair tutorial" osv.
Fny
När jag vill ha håret ur vägen så föredrar jag en högt uppsatt stram fläta... yes.gif
mojan
När jag hade långt hår hade jag massor av frisyrer. wub.gif

Ett enkel frisyr för att få bort håret när man t ex jobbar i trädgården:
- Fläta en vanlig fläta bak. (Sätt gärna någon typ av spännen på sidorna för att sidohår inte ska lossna ur flätan.)
- Vik flätan upp mot huvudet och vänd tofsen inåt, den blir liksom "dubbelvikt". Är du med?
- Sen fäster du fast den med ett spänne med pinne över den "dubbelvikta" flätan.

Sitter bra och är snyggt.
Christa
CITAT (mojan @ 29-09-2010, 21:52) *
När jag hade långt hår hade jag massor av frisyrer. wub.gif

Ett enkel frisyr för att få bort håret när man t ex jobbar i trädgården:
- Fläta en vanlig fläta bak. (Sätt gärna någon typ av spännen på sidorna för att sidohår inte ska lossna ur flätan.)
- Vik flätan upp mot huvudet och vänd tofsen inåt, den blir liksom "dubbelvikt". Är du med?
- Sen fäster du fast den med ett spänne med pinne över den "dubbelvikta" flätan.

Sitter bra och är snyggt.


Hm, kräver nog lite träning. Mitt hår är som sagt tunt och halkigt så jag lyckades inte. Skall be min sambo hjälpa mig så jag åtminstone får se hur det blir.



CITAT (Rebecca @ 29-09-2010, 19:25) *
Finns massor av roliga frisyrer för oss med lite längre hår! Ett riktigt bra tips är att kika här: http://www.lockig.se/phpbbforum/viewtopic....f=14&t=4613, det är en sida som (nästan) helt handlar om hår och i just denna tråden diskuteras massor av frisyrer när man tröttnat på den vanliga hästsvansen.

Även youtube har många videos med steg-för-steg-anvisningar om hur man gör, lite nyckelord att söka på kan vara till exempel "hair-updo", "long hair tutorial" osv.


Skall kolla detta men även här får nog min sambo hjälpa mig eftersom jag är urusel på engelska.

Hur man kan fläta framhåret så det följer pannan är jag väldigt intresserad av.

Skulle också vilja se bilder med olika exempel men jag skall kolla mer i länken du gav mig. Såg dock några bilder men de hade väldigt mycket tjockare hår än jag. Jag har typisk stripigt babymjukt hår. Inte så lätt att göra något av. Permanenten fick det att bli tjockt och fint men det är ett slabb och frissan jag hittade här hade ingen ventillation så jag höll på att storkna. De flesta har i det för kort tid också och då blir det inget. Måste ha permanenten i minst 1 h och 20 minuter för att det skall ta.
malcolm
[attachment=55243:pippi.jpg]

giggle.gif
Rebecca
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 15:44) *
Hm, kräver nog lite träning. Mitt hår är som sagt tunt och halkigt så jag lyckades inte. Skall be min sambo hjälpa mig så jag åtminstone får se hur det blir.
Skall kolla detta men även här får nog min sambo hjälpa mig eftersom jag är urusel på engelska.

Hur man kan fläta framhåret så det följer pannan är jag väldigt intresserad av.

Skulle också vilja se bilder med olika exempel men jag skall kolla mer i länken du gav mig. Såg dock några bilder men de hade väldigt mycket tjockare hår än jag. Jag har typisk stripigt babymjukt hår. Inte så lätt att göra något av. Permanenten fick det att bli tjockt och fint men det är ett slabb och frissan jag hittade här hade ingen ventillation så jag höll på att storkna. De flesta har i det för kort tid också och då blir det inget. Måste ha permanenten i minst 1 h och 20 minuter för att det skall ta.


Här är en länk till en tjej som visar hur man kan fläta både hår och lugg på olika sätt - allt på svenska! Hoppas detta kan hjälpa dig lite. Kräver lite träning innan det blir bra men när man väl kan det är det riktigt bra att kunna.

http://lindablom.se/category/flatteknik.html
Christa
CITAT (Rebecca @ 01-10-2010, 18:06) *
Här är en länk till en tjej som visar hur man kan fläta både hår och lugg på olika sätt - allt på svenska! Hoppas detta kan hjälpa dig lite. Kräver lite träning innan det blir bra men när man väl kan det är det riktigt bra att kunna.

http://lindablom.se/category/flatteknik.html


Tack Rebecca! Det där var ju tydligt och bra.
Rebecca
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 18:17) *
Tack Rebecca! Det där var ju tydligt och bra.


Så lite så! Jag sitter faktiskt och övar med flättekniken just nu... flirting.gif
mojan
Vilken jättebra instruktion för flätning. Den ska jag skicka till dottern med långt hår. smiley_small_hug.gif
netha
CITAT (Rebecca @ 01-10-2010, 18:06) *
Här är en länk till en tjej som visar hur man kan fläta både hår och lugg på olika sätt - allt på svenska! Hoppas detta kan hjälpa dig lite. Kräver lite träning innan det blir bra men när man väl kan det är det riktigt bra att kunna.

http://lindablom.se/category/flatteknik.html

thanks.gif för den länken!

Sparar och visar min frisör .... förhoppningsvis fixar han en eller flera efter några lektioner. smile.gif
Rebecca
Linda är väldigt duktig på hår. Hon är utbildad frisör (om jag inte minns fel) och verkar vara en genomsnäll tjej. Och så duktigt, som sagt! smile.gif
malcolm
Jag skall åka och klippa mig imorgon och sonen har fått pengar för att göra samma sak. Inga flätor hos oss. rolleyes.gif

Yngsta dottern utbildar sig fö. till frisör.
netha
CITAT (malcolm @ 01-10-2010, 22:15) *
Jag skall åka och klippa mig imorgon och sonen har fått pengar för att göra samma sak. Inga flätor hos oss. rolleyes.gif

Yngsta dottern utbildar sig fö. till frisör.

Men kan inte dottern klippa er så sparar ni ett antal hundralappar?

malcolm
CITAT (netha @ 01-10-2010, 22:19) *
Men kan inte dottern klippa er så sparar ni ett antal hundralappar?

Skulle man kunna tycka men hon vill inte... thumbdown.gif
Motti
finns ju igentligen massor men svårt att sitta och beskriva här i text :)en gummisnodd är en bra början att skapa av,men som sakt svårt att tala om i text hur det går till utan att kunna demonstrera!tydligen finns det på You Tubb eller vad det heter !jättebra insiativ )
mejram
kolla in longhaircommunity.com Där finns allt du behöver veta om hår och frisyrer. Varning för att det är ett beroendeframkallande forum, dock. wink.gif
skånepåg
För oss killar med långt hår då??
Jag brukar raka av allt med en liten tuppkam på våren men det har inte blevit av på 2 år så har rätt långt nu tongue.gif
Jag vill gärna ha en fläta men det e ju assvårt att göra själv ohmy.gif
KRT
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 15:44) *
Såg dock några bilder men de hade väldigt mycket tjockare hår än jag. Jag har typisk stripigt babymjukt hår. Inte så lätt att göra något av. Permanenten fick det att bli tjockt och fint men det är ett slabb och frissan jag hittade här hade ingen ventillation så jag höll på att storkna. De flesta har i det för kort tid också och då blir det inget. Måste ha permanenten i minst 1 h och 20 minuter för att det skall ta.


Tro mig, det är inte det minsta lättare när man har hår med strån som hästtagel (som vi rödhåriga ofta har smile.gif).... Det vill liksom aldrig ligga som jag vill, och för att "börja till det" får man ta i ordentligt smile.gif

Jag brukar dock ofta sätta upp mitt i en falsk Svinrygg - det enda man behöver är en bra klämma. Samla håret till en tofs/svans i nacken, snurra det vik uppåt "i snurret" och sedan ner igen, fäst tvärs över med en klämma. Enkelt och effektivt, ett bra sätt att få undan håret, t.ex om det är blött. Vill man variera sig kan man fläta håret längst fram mot pannan och låta detta följa med det andra (fungerar nog iofs endast om man har mittbena...)
skogstroll
jag skulle va jäkligt glad om jag hade tagelhår, nu har jag fint tunt hår och det är tamigsjutton hopplöst att få snyggt. Enda sättet har varit att bleka det blont så det blir lite slitet... och det är väl inte så bra. Nu är det fint, tunt och varje morgon har jag hopplösa tovor i håret för jag sover som en tornado. thumbdown.gif

Enda lösningen är att spraya hårspray och tjoffa upp det i en slarvig tofs
Skruttis
Känner igen mig där Skogstroll. giggle.gif

På den tiden jag gick till frisör och permanentade mig, så brukade hon fnysa lite irriterat att jag hade glashår.
Blanka tunna hår som permanenten inte ville fastna på. Fick alltid sitta dubbla tiden.

Jätteroligt att kolla på länkarna men vete sjutton om jag själv lyckas med mina (visserligen långa)tunna glatta strån.
Ska jag få undan allt hår så blir det en hög hästsvans som sedan flätas.
Christa
CITAT (Skruttis @ 04-10-2010, 09:45) *
Känner igen mig där Skogstroll. giggle.gif

På den tiden jag gick till frisör och permanentade mig, så brukade hon fnysa lite irriterat att jag hade glashår.
Blanka tunna hår som permanenten inte ville fastna på. Fick alltid sitta dubbla tiden.

Jätteroligt att kolla på länkarna men vete sjutton om jag själv lyckas med mina (visserligen långa)tunna glatta strån.
Ska jag få undan allt hår så blir det en hög hästsvans som sedan flätas.


Låter som om vi har samma hårsort. Där jag bodde tidigare hittade jag en frissa som hade i permanenten i minst 1 h 20 minuter och då funkade det och permanenten satt i ett år.

Spännen och snoddar glider lätt ur nu när det är rakt.
skogstroll
det enda jag "lyckats" med är att köra lite tupering + spray och en uppsättning med en klämma. Jag har iofs fått komplimanger för det men tunt hår är inte kul asså
Skruttis
biggrin.gif Ja det är helt hopplöst när det är rakt!
Vet inte hur många snoddar jag fått plocka upp efter mig när de ramlat ur lite här och var.
Vi får väl göra som Skogstroll och "bättra på" med hårspray.

När jag för länge sedan gifte mig så fick en frisörska uppdraget att sätta upp mitt hår i en slags knut.
Hon använde sig av en flaska hårspray och 52 (jodå, jag skrev rätt) hårnålar. Ändå sjönk knuten lång ner i nacken innan jag ens hunnit säga ja i kyrkan. Min nyblivne man roade sig med att räkna hårnålarna när vi plockade ur dem på kvällen. Kunde inte annat än skratta åt eländet..... tongue.gif
skogstroll
mjukt tunt hår är en förbannelse sådeså thumbdown.gif

Christa
CITAT (Skruttis @ 04-10-2010, 10:08) *
biggrin.gif Ja det är helt hopplöst när det är rakt!
Vet inte hur många snoddar jag fått plocka upp efter mig när de ramlat ur lite här och var.
Vi får väl göra som Skogstroll och "bättra på" med hårspray.

När jag för länge sedan gifte mig så fick en frisörska uppdraget att sätta upp mitt hår i en slags knut.
Hon använde sig av en flaska hårspray och 52 (jodå, jag skrev rätt) hårnålar. Ändå sjönk knuten lång ner i nacken innan jag ens hunnit säga ja i kyrkan. Min nyblivne man roade sig med att räkna hårnålarna när vi plockade ur dem på kvällen. Kunde inte annat än skratta åt eländet..... tongue.gif


Ja precis så är det och så klagar de som har självlockigt hår på att det inte ligger som de vill. Jag önskar verkligen att jag hade självlockigt hår men det finns väl nackdelar med allt.

Appropå spray skogstroll så funderade jag i somras på om man kunde använda saltvatten för att få ordning på håret. Funderade också på om det bleker eftersom jag tycker jag får blekare hår när jag badat i havet.

Hittade en del på nätet men det blev inte av att prova men jag var inte helt ute och cyklade i alla fall.
Anma
Jag gillar min hårkvalitet, om det inte var för att det lätt blir slitet. Jag har typiskt tunt nordiskt blont hår med lite självfall när man ser på varje enskild strå, men det är typ 3 gånger mer av dem på huvudet än på en person som anses tunnhårig. Det är lätt att göra frisyrer, tyvärr orkar jag inte hålla armarna över axelhöjd så det blir på sin höjd en knut i nacken.
skogstroll
CITAT (Christa @ 04-10-2010, 10:17) *
Appropå spray skogstroll så funderade jag i somras på om man kunde använda saltvatten för att få ordning på håret. Funderade också på om det bleker eftersom jag tycker jag får blekare hår när jag badat i havet.


finns ju till och med spray att köpa som ska efterlikna utseendet efter ett dopp i havet "beach spray" eller nåt ditåt... giggle.gif det blir som lite fetare men snyggt. Blir säkert blekt om man badar i saltvatten och ligger och solar sen. jag brukar bli blondare sommartid i alla fall. På vintern blir det mörkare.
Anma
Det är i första hand solen som bleker. Salt och sol sliter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon