Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Fny
Hoj! Har flera gånger stött på sidor på nätet som diskuterar metoder för att sluta tvätta håret på det vanliga viset, och jag funderar på att testa... Kallas ofta för "no poo"-metoden, och går ut på att genom att sluta bombardera håret med skit få hälsosammare och vackrare hår. Schampo har ju inte funnits jämt, man kan ju leva utan det! Låter äckligt men enligt de som testat ska det verkligen funka... Finns lite olika varianter på metoden, en del tvättar då bara med vatten medan andra använder enbart vissa sorters balsam, som inte innehåller de otrevliga produkterna. Så det är ju inte det att man bara struntar i håret... Man tar fortfarande hand om det, men på ett annat sätt! Är det någon här som har testat?
Christa
CITAT (Fny @ 29-09-2010, 20:09) *
Hoj! Har flera gånger stött på sidor på nätet som diskuterar metoder för att sluta tvätta håret på det vanliga viset, och jag funderar på att testa... Kallas ofta för "no poo"-metoden, och går ut på att genom att sluta bombardera håret med skit få hälsosammare och vackrare hår. Schampo har ju inte funnits jämt, man kan ju leva utan det! Låter äckligt men enligt de som testat ska det verkligen funka... Finns lite olika varianter på metoden, en del tvättar då bara med vatten medan andra använder enbart vissa sorters balsam, som inte innehåller de otrevliga produkterna. Så det är ju inte det att man bara struntar i håret... Man tar fortfarande hand om det, men på ett annat sätt! Är det någon här som har testat?


Jag köpte ett schampo hos frissan en gång som skulle få bort grönheten i håret som jag fått av koppar i vattnet. Håret var lika fett efter tvätten och jag antar att det skulle bli likadant om man bara tog vatten.

En väninna till mig brukar fixa eget schampo. Finns säkert på nätet hur man gör. Jag hjälpte henne att plocka styvmorsvioler en gång som en kund ville ha i sitt schampo. Det kostade extra.

Hon kokade cerat och handkräm också.
Whiskuchi
Jag använde mig av balsammetoden ett tag!
Peztis
Men tvål som rengöring har man ju använt hur länge som helst. Har ni inte läst Grottbjörnens folk? smile.gif
ingrids
Jag har testat balsammetoden och den funkar inte på mig, antagligen för att mitt hår ofta reagerar med att se otvättat ut av balsam. Däremot har jag en kamrat som blonderar sig och hennes hår har blivit friskare och vackrare med balsammetoden. Själv har jag återgått till att använda schampopuckarna från Lush, funkar som en vanlig hård tvål fast man kör den ett par tag genom håret.
Det jag lärde mig av att testa balsammetoden är att man behöver har koll på vilka stylingproduketer man använder och anpassa sitt val av schampo till det. Jag som inte använder stylingprodukter alls ska alltså välja bort schampon som har ämnen som ska ta bort gel och annat för det behövs inte och kan till och med gå för hårt åt håret.
Alexander-VG-zon3
jag ska prova att tvätta håret i olivolja.
Meriona
CITAT (flaxss @ 29-09-2010, 20:41) *
jag ska prova att tvätta håret i olivolja.

Lycka till! wink.gif
Min svåger tvättade håret med Bliw när han var fattig, det gick inget vidare heller, han gick under smeknamnet Svinto. smile.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 29-09-2010, 20:46) *
Lycka till! wink.gif
Min svåger tvättade håret med Bliw när han var fattig, det gick inget vidare heller, han gick under smeknamnet Svinto. smile.gif

rotfl.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 29-09-2010, 20:46) *
Lycka till! wink.gif


Meriona nu ska vi inte vara sådana. är du inte snäll så stavar jag ditt nick fel. tummenupp.gif
Eva-Helene
Här finns det recept på bl.a. schampoo.
mojan
CITAT (flaxss @ 29-09-2010, 20:41) *
jag ska prova att tvätta håret i olivolja.


Maken tog fel en gång och tvättade håret i oljetvålen som vi duschar med.
Det blev FETT... thumbdown.gif
malcolm
Jag köper "Family Fresh" hos ÖoB, funkar jättebra och jag är snyggare än vad jag förtjänar-Because I´m worth i! ! flirting.gif
Aqvakul
Min mkt begränsade hårman är inte så kävande när det gäller hårvård.. happy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (mojan @ 29-09-2010, 21:38) *
Maken tog fel en gång och tvättade håret i oljetvålen som vi duschar med.
Det blev FETT... thumbdown.gif


jag kanske VILL ha det fett tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (flaxss @ 29-09-2010, 22:27) *
jag kanske VILL ha det fett tummenupp.gif

Varför? confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 29-09-2010, 22:32) *
Varför? confused.gif


jag kanske har Saharas öken i håret.
Gunilla T
Kolla noga vilken flaska ni tar så det inte blir hårborttagningsmedlet .. en bekant till mig tog fel en gång...
Motti
Som exfrisör så måste jag säga att det inte låter så frächt att inte tvätta håret eller annvända balsam som tvättmedel sick.gif Det är ju meningen att håret ska bli fritt från fet och smuts när man tvättar det,ju fetare preparat man annvänder ju mer binder man smuts och fet,belsam är till för att reparera hårskador för stunden och löser inte upp smuts,risken är ju att man luktar härsket i håret ,tänk bara om det regnar ute vilken lukt det skulle bli.dom enda som det skulle kunna fungera på är dom som har extremt torr hårbotten och hår.Nä att inte tvätta håret kan bara bli fel.Att göra eget schampo kan däremot va okej.I dag finns det så bra schampon både på Hälsokost och Apotek om man vill ha ett utan en massa tillsatser,å andra sidan sköljer man ju ur schampot vid tvätten om man sköljer rätt och mycket.Man ska inte köpa schampon som det finns pärlemoskimmer i inte bra för håret och hårbotten,man ska köpa rena och klara schampon och annvända balsam bredvid, inte i kombination det kan på verka permanenter och hårfärgning och ge dåliga resultat.
Alexander-VG-zon3
jag tvättar inte håret så mycket max en gång per vecka. mitt hår känns bättre, innan va det skört och samifluff, och då använde jag mycket övriga hårprodukter för att få rätt på det. var man än låg så blev det fvitt ''damm'' överallt av gammalt vax och klet. nu när jag inte tvättar det så ofta (inte duschar håret) så lägger det sig naturligt och får en naturlig lyster. i morgon ska jag tvätta med olivolja och se hur det blir. känns helt naturligt. antagligen behöver jag inte det men vill testa.
Red Top
Indiska tvättnötter är väldigt bra att använda som shampoo. De innehåller ju saponin. Samma ämne som finns i såpnejlikans rötter. Koka ett gäng tvättnötter, 5-6 st i 0,5 liter vatten c:a 5 minuter. Låt det svalna. Dela nötterna och kläm på dem för att få ut saponinet. Låt dem ligga och dra i vattnet några timmar. Häll upp på flaska, som du förvarar i kylskåpet.

Håret blir garanterat rent och glansigt. Du behöver inget balsam, och lättare mjäll och andra åkommor i hårbotten försvinner.

Vill man inte använda importerade tvättnötter, kan man använda såpnejlkans rötter. Skölj dem rena, krossa dem och koka upp med vatten, på samma sätt som med tvättnötterna.
Biggan_
CITAT (Aqvakul @ 29-09-2010, 22:00) *
Min mkt begränsade hårman är inte så kävande när det gäller hårvård.. happy.gif


Dammtrasa? angel_not.gif
Katie
Jag har inte provat att tvätta håret utan schampo. Inte medvetet iaf.
Sen är ju jag en sån däringa förvirrad person som kör ut näven och hugger tag i första bästa flaska.

Har lyckats tvätta håret med både duschkräm och hundschampo. tummenupp.gif Rent blir det iaf. giggle.gif
herkules
såpa funkar bra tycker jag. eller tvål.
Whiskuchi
CITAT (Motti @ 29-09-2010, 22:43) *
Som exfrisör så måste jag säga att det inte låter så frächt att inte tvätta håret eller annvända balsam som tvättmedel sick.gif Det är ju meningen att håret ska bli fritt från fet och smuts när man tvättar det,ju fetare preparat man annvänder ju mer binder man smuts och fet,belsam är till för att reparera hårskador för stunden och löser inte upp smuts,risken är ju att man luktar härsket i håret ,tänk bara om det regnar ute vilken lukt det skulle bli.dom enda som det skulle kunna fungera på är dom som har extremt torr hårbotten och hår.Nä att inte tvätta håret kan bara bli fel.Att göra eget schampo kan däremot va okej.I dag finns det så bra schampon både på Hälsokost och Apotek om man vill ha ett utan en massa tillsatser,å andra sidan sköljer man ju ur schampot vid tvätten om man sköljer rätt och mycket.Man ska inte köpa schampon som det finns pärlemoskimmer i inte bra för håret och hårbotten,man ska köpa rena och klara schampon och annvända balsam bredvid, inte i kombination det kan på verka permanenter och hårfärgning och ge dåliga resultat.

Bara att konstatera att frisörer inte kan allt om hår wink.gif
Fett löser fett, balsam funkar alldeles utmärkt att tvätta håret med (men det måste vara från godkända listan och inte innehålla silikon)

Här finns frågor och svar om balsammetoden (låt er inte luras av sidans namn, jag har balsamtvättat mitt raka hår tidigare och det funkade utmärkt): http://lockig.se/node/241
KRT
Njae, visst löser fett fett, men problemet är väl att man måste få bort fettet från håret också och då använder man vatten och fett löser sig sällan bra i vatten om man inte lägger till div detergenter etc......... (tänk olja i vatten), å andra sidan blir det inte jättebra att tvätta håret i för fettlösande medel heller (YES är INTE bra, tro mig!!!) eftersom, det tar bort för mycket fett.

Skulle nog inte kunna tänka mig att inte tvätta håret med schampo, men det är ju jag det. Eftersom jag har rejält tjockt hår och långt sådant (korsryggen ungefär) blir det inte alls speciellt kul utan ett bra schampo smile.gif (troll är en underdrift whistling.gif).

Finns ju massor av bra schampon idag, varesig man vill använda organiska, ekologiska, biodynamiska, hemkokta eller bara de man köper i butik tummenupp.gif
skogstroll
CITAT (herkules @ 30-09-2010, 00:09) *
såpa funkar bra tycker jag. eller tvål.



=rotborste
Gossen Ruda
Vad är det för skillnad på schampo och vanlig tvål?
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2010, 10:14) *
Vad är det för skillnad på schampo och vanlig tvål?


Pris, ingående kemikalier och pH skulle jag tro....... flirting.gif
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2010, 10:14) *
Vad är det för skillnad på schampo och vanlig tvål?


Tvål görs ofta på animaliskt fett och kaustik soda. Shampoo innehåller allt möjligt "skräp", men det är tensider, som gör håret rent. smile.gif

Här får du lite läsning:

Tvål

Shampoo
Whiskuchi
CITAT (KRT @ 30-09-2010, 10:11) *
Njae, visst löser fett fett, men problemet är väl att man måste få bort fettet från håret också och då använder man vatten och fett löser sig sällan bra i vatten om man inte lägger till div detergenter etc......... (tänk olja i vatten), å andra sidan blir det inte jättebra att tvätta håret i för fettlösande medel heller (YES är INTE bra, tro mig!!!) eftersom, det tar bort för mycket fett.

Skulle nog inte kunna tänka mig att inte tvätta håret med schampo, men det är ju jag det. Eftersom jag har rejält tjockt hår och långt sådant (korsryggen ungefär) blir det inte alls speciellt kul utan ett bra schampo smile.gif (troll är en underdrift whistling.gif).

Finns ju massor av bra schampon idag, varesig man vill använda organiska, ekologiska, biodynamiska, hemkokta eller bara de man köper i butik tummenupp.gif

Tjockt och långt hår som lätt blir trollburr skulle nog må alldeles utmärkt av balsammetoden wink.gif Kolla in den här tråden med före- och efterbilder (haha, det låter som om jag får betalt för att värva folk till balsammetoden - låt mig än en gång påpeka att jag inte använder den själv längre men den är väldigt bra och det tänker jag fortsätta tycka) biggrin.gif
malcolm
Jag testade torrschampoo en gång men det gör jag aldrig om, var som att hälla mjöl i håret ungefär. thumbdown.gif
Chamomille
CITAT (Gunilla T @ 29-09-2010, 22:38) *
Kolla noga vilken flaska ni tar så det inte blir hårborttagningsmedlet .. en bekant till mig tog fel en gång...

fear.gif Jösses... giggle.gif Nä, ska inte skratta.
skogstroll
CITAT (Whiskuchi @ 30-09-2010, 10:48) *
Tjockt och långt hår som lätt blir trollburr skulle nog må alldeles utmärkt av balsammetoden wink.gif


jaha men trollburr är inte så illa alla gånger cool.gif
netaave
Skulle aldrig ens komma på tanken att inte använda shampo, men jag tvättar också håret högst var 4e dag, resterande dar sköljer jag det bara.
Motti
Tanken med schampo är att lösa fett och smuts,tvättar man inte bort fettet och smuttsen i håret så lär ni lukta apa innan veckan är slut därför att fett härsknar av värmen från kroppen huvudet är kroppens skorsten,och vad i schampot skulle vara hälsovådligt? inget. Vilka påfund en del ha för sig whistling.gif Vem sjutton har kommit på den iden att inte tvätta håret med schampo ?ja ni lär lukta hemskt illa i alla fall.Och !om nu tvättnötter va så väldigt bra varför annvänder inte alla det då ?Visst kan man tvätta håret med tvål men då får man en kalkhinna på håret som tar bort lystern, en sak till ,ni som färgar eller permanenta håret annvänd vanligt schampo utan balsam eller tillsatser,tillsatser påverkar resultatet av både färg blekning och permanent.
Whiskuchi
CITAT (Motti @ 01-10-2010, 00:17) *
Tanken med schampo är att lösa fett och smuts,tvättar man inte bort fettet och smuttsen i håret så lär ni lukta apa innan veckan är slut därför att fett härsknar av värmen från kroppen huvudet är kroppens skorsten,och vad i schampot skulle vara hälsovådligt? inget. Vilka påfund en del ha för sig whistling.gif Vem sjutton har kommit på den iden att inte tvätta håret med schampo ?ja ni lär lukta hemskt illa i alla fall.Och !om nu tvättnötter va så väldigt bra varför annvänder inte alla det då ?Visst kan man tvätta håret med tvål men då får man en kalkhinna på håret som tar bort lystern, en sak till ,ni som färgar eller permanenta håret annvänd vanligt schampo utan balsam eller tillsatser,tillsatser påverkar resultatet av både färg blekning och permanent.

Men du, tror du på allvar att människan är gjord för att använda shampo? Evolutionen tänkte "jag ger människan en överproduktion av fett i hårbottnen så hon måste tvätta håret med kemikalier". Är du verkligen frisörutbildad utan att känna till att kroppen och hårbottnen anpassar sig efter saker som t.ex. hur ofta man tvättar bort fettet? Ju oftare man tvättar bort fettet, desto mer sliter kroppen för att ersätta det vilket ger högre fettproduktion. Beträffande farliga och/eller onyttiga ämnen i schampo kan du ju läsa på lite om parabener, ftalater och sulfater.
(och snälla, skriv med mellanslag efter skiljetecken, det blir hemskt svårläst annars)
Alexander-VG-zon3
nu har jag testat med olivolja, blir faktikst riktigt bra. håret känns som silke nu efter att det har torkat. det var lite svårt att massera in det i håret (blev kletigt och kompakt). men efteråt jätte bra.
Myosotis
Jag fattar inte. Vatten löser inte fett. Så om du nu har hällt olivolja i håret utan att sen tvätta bort det med något fettlösligt så har du olivolja i håret nu. Det kan säkert vara bra för håret, vad vet jag, men man kan väl inte kalla det för att tvätta håret?
Monaxe
Har provat tvättnötter som schampo, fungerar helt ok, och då har jag ett ganska långt hår just nu som alltid behöver massa balsam. Det behövs inte med tvättnötter.
Använder dessutom body shops nya schampo rainforrest, det är fritt från tensider vilket gör att man måste gnugga upp ett skum i händerna innan man schamponerar håret. Det schampot är kanonbra, iaf för mitt hår...
Fny
CITAT
Tanken med schampo är att lösa fett och smuts,tvättar man inte bort fettet och smuttsen i håret så lär ni lukta apa innan veckan är slut därför att fett härsknar av värmen från kroppen huvudet är kroppens skorsten,och vad i schampot skulle vara hälsovådligt? inget. Vilka påfund en del ha för sig Vem sjutton har kommit på den iden att inte tvätta håret med schampo ?ja ni lär lukta hemskt illa i alla fall.Och !om nu tvättnötter va så väldigt bra varför annvänder inte alla det då ?Visst kan man tvätta håret med tvål men då får man en kalkhinna på håret som tar bort lystern, en sak till ,ni som färgar eller permanenta håret annvänd vanligt schampo utan balsam eller tillsatser,tillsatser påverkar resultatet av både färg blekning och permanent.


Motti, luktar det illa har man gjort fel. Är det ständigt fett och skitigt har man gjort fel. Varför skulle man göra något sånt här om det resulterade i så dåligt resultat?
Alexander-VG-zon3
inte luktar mitt hår illa eller blir skitigt eller fettigt om jag inte tvättat det på en vecka vilket har hänt.
Motti
Det känner du inte själv kan jag tala om !som sakt jag är frisör och vet hur jäkla illa ett hår luktar som inte är tvättat på en vecka,det luktar gammalt piss och härsket flott.Vilka ider en del av er ha !varför i all sin da ska man nu inte tvätta håret ?är det en new aidge grej eller,ska det vara kollt och lukta illa och inte tvätta bort fettt och svett.?Ja all sin da vilka ider det finns whistling.gif men sverige är ett fritt land och var och en får göra som de vill,fast jag trodde det var viktigt att lukta gott över hela kroppen!
Rebecca
Jag har använt mig av balsammetoden i snart två år och mitt hår luktar minsann inte härsket eller äckligt! Jag tar det faktiskt som en förolämpning. Du vet ingenting om mitt hår. Mitt hår blir RENT för det har anpassat sin fettproduktion till de mildare rengöringsmedel som finns i balsam. Som tidigare sagts i tråden så torkar schampo ut något rejält, och håret får då producera mer och mer fett för att kompensera upp det. Jag har varit hos samma frisör som innan jag började med balsammetoden och hon tycker mitt hår ser mycket bättre och fräschare ut än vad det tidigare varit.

Motti, kom du och lukta på mitt hår! Luktar just nu väldigt gott eftersom jag tvättade det för en timme sen, bara med balsam. Och det är rent.
andersen
Har inte läst hela tråden... men varför skall man välja bort schampo? det är väl ungefär som att tvätta sig utan tvål. Dvs rent blir det inte.
Rebecca
JO - det BLIR rent. Hur kan mitt hår vara rent då??

Lockig.se är en sida som handlar om detta - och den är utvecklad av en frisör.

"Balsam innehåller också tensider, katjoniska och nonjoniska, vilka är mycket mildare och inte uttorkande på samma vis som de anjoniska och amfotära som finns i schampo. Man kan också beskriva det så att balsam innehåller fetter och vatten, plus emulgeringsmedel som gör att fetterna och vattnet kan blanda sig. Eftersom fett löser fett kan man använda balsam att lösa upp fettet i håret och därmed de orenheter som kan ha fastnat där, och eftersom emulgeringsmedlet löser fett i vatten, så kan man sedan skölja ur det ur håret. Detta innebär att man bara tar bort det överflödiga fettet, och lämnar kvar det som skyddar håret och hårbottnen från slitage. Håret blir rent och väldoftande, utan att bli uttorkat. Man kan jämföra med att ta bort smink från ansiktet med rengöringskräm eller olja istället för tvål. Balsam innehåller också ämnen som gör håret mjukt och lätt att reda ut."

Sätter ni er in i metoden ordentligt så fattar ni. Det handlar alltså om att sluta använda produkter (silikoner och mineraloljor) som inte går att tvätta bort med dessa mildare tensider.
Carl

Kan mycket väl tänka mig att Rebecca har rätt! Att använda ett milt hårtvättmedel borde vara bättre.
Solstorm
Låter frestande att pröva balsammetoden. Hur vet man vilka balsam som är bra? Finns det någon lista någonstans?

Angående stank från otvättat hår så har jag lagt märke till att olika människor doftar olika. Jag känner människor med mycket torrt hår som tvättar det väldigt sällan, de luktar aldrig illa om huvudet, medans vissa personer luktar illa om det har gått två dagar sedan de tvättade håret.
Rihane
Så här jobbigt har jag det.
Använder inte hudvårdsprodukter som innehåller det på listan i länken. Har sedan 12 år tillbaka noga läst innehållsförteckningar. Ett tag gjorde jag eget tvål, schampo, balsam och krämer. Numera finns det bättre produkter att köpa än dom som jag kan göra själv, så jag har slutat med det.
http://www.simplypure.se/pages.php?page=ch...yp%20av%20skada
Solstorm
Jag tittade på shampoo och balsam som såldes där. Det var ju snordyrt! Finns det inte billigare balsam som duger till balsammetoden?
Rihane
CITAT (Solstorm @ 02-10-2010, 16:14) *
Jag tittade på shampoo och balsam som såldes där. Det var ju snordyrt! Finns det inte billigare balsam som duger till balsammetoden?


Jo, det finns det. Var ute enbart efter listan. Skriv ut den och gå och jämför själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon