Full version: kopplerimålet
Vippan
http://www.dn.se/nyheter/sverige/14-aring-...xslav-1.1177329

Ska det här sopas under mattan då är vi riktigt illa ute i Sverige med vårat rättssystem om hot går hem

Männen romer från Ungern nekar, men bevisen finns väl för sjutton i flickans trosor,,ruggigt stackars flicka undrar hur hon mår.
Gunilla T
Sopas under mattan..? Var får du det ifrån?..Åtal har ju väckts och det pågår en rättegång..
Vippan
Hoppas bara att det granskas med kritiska ögon och åtgärderna mot brottslingarna blir effektiva.
Gossen Ruda
Om männen är romer lär SD få en massa gratisreklam...
Red Top
CITAT (Vippan @ 30-09-2010, 09:53) *
http://www.dn.se/nyheter/sverige/14-aring-...xslav-1.1177329

Ska det här sopas under mattan då är vi riktigt illa ute i Sverige med vårat rättssystem om hot går hem

Männen romer från Ungern nekar, men bevisen finns väl för sjutton i flickans trosor,,ruggigt stackars flicka undrar hur hon mår.


Vad har deras ursprung med huvudfrågan att göra? confused.gif

Som Gunilla T påpekar, så pågår ju rättegången för fullt.

Det som jag tycker är värre, är att allt fler domare, åklagare och vittnen hotas till livet. Inte bara i det här rättsfallet utan allmänt. Gör man inget åt det har vi snart riktig rättsröta i Sverige.
Huggorm
CITAT (Red Top @ 30-09-2010, 10:19) *
Det som jag tycker är värre, är att allt fler domare, åklagare och vittnen hotas till livet. Inte bara i det här rättsfallet utan allmänt. Gör man inget åt det har vi snart riktig rättsröta i Sverige.

Precis, detta är det allra värsta i den här frågan. Men jag undrar om den första domaren verkligen hoppade av på grund av rädsla för hotelserna, eller för att lyfta upp allting i ljuset?
gnon49
Ganska ointressant vilka det är. Rättvisan skall bara ha sin gång. Är dom utländska medborgare och befinns skyldiga så är det bara att utvisa dom ur riket efter avtjänat straff. Men som sagt, rättvisan måste ha sin gång.
Den är ju grundvalen i vår demokrati.
Christa
CITAT (Red Top @ 30-09-2010, 10:19) *
Vad har deras ursprung med huvudfrågan att göra? confused.gif

Som Gunilla T påpekar, så pågår ju rättegången för fullt.

Det som jag tycker är värre, är att allt fler domare, åklagare och vittnen hotas till livet. Inte bara i det här rättsfallet utan allmänt. Gör man inget åt det har vi snart riktig rättsröta i Sverige.


Jag tycker ursprungsfrågan har betydelse. När jag hörde om bråken i rättssalen på nyheterna sa de inte ett ljud om vilket ursprung de inblandade hade men jag sa till min sambo att det skulle förvåna mig om de var svenskar.

Vi har haft en gemensam värdegrund i Sverige där denna typ av handlingar inte är tillåtna. I det här fallet anser både männen och deras släktingar att de inte gjort något fel.

Att hoten mot domare osv blivit vanligare i Sverige kanske beror på att det numera bor människor här med en annan värdegrund än vi är vana vid.

Jag tycker det är viktigt att vi i Sverige börjar prata om vår gemensamma värdegrund. Det har inget med rasism att göra. Jag vill åtminstone leva i ett samhälle där man följer lagar och inte gör varandra illa. Där man tar ansvar och inte luras, ljuger och förstör.
Red Top
Snälla Christa, kan du förklara för mig vad "vår svenska värdegrund" är för något. Jag förstår nog inte vad som menas med det uttrycket.
andersen
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 09:41) *
Jag tycker ursprungsfrågan har betydelse. När jag hörde om bråken i rättssalen på nyheterna sa de inte ett ljud om vilket ursprung de inblandade hade men jag sa till min sambo att det skulle förvåna mig om de var svenskar.

Vi har haft en gemensam värdegrund i Sverige där denna typ av handlingar inte är tillåtna. I det här fallet anser både männen och deras släktingar att de inte gjort något fel.

Att hoten mot domare osv blivit vanligare i Sverige kanske beror på att det numera bor människor här med en annan värdegrund än vi är vana vid.

Jag tycker det är viktigt att vi i Sverige börjar prata om vår gemensamma värdegrund. Det har inget med rasism att göra. Jag vill åtminstone leva i ett samhälle där man följer lagar och inte gör varandra illa. Där man tar ansvar och inte luras, ljuger och förstör.


Tycker inte som dej. Oavsatt vilket land brottslingar kommer ifrån,så tror jag att flertalet av medborgare kan skilje på rätt eller fel,och då har det ingen betydelse om man kommer ifrån Danmark, eller ungern,eller något annat land vi har nog istort sätt samma värdegrund.
Huggorm
Men nu är det ju så att romerna har varit utfrysta såpass länge att dom har kunnat utveckla en egen värdegrund, som faktiskt skiljer sig lite från andras. Men jag påstår inte att deras värdegrund tillåter gruppvåldtäkt av minderåriga utvecklingsstörda flickor, så illa är det knappast...
Christa
CITAT (Red Top @ 01-10-2010, 10:06) *
Snälla Christa, kan du förklara för mig vad "vår svenska värdegrund" är för något. Jag förstår nog inte vad som menas med det uttrycket.


En värdegrund är gemensamma värderingar om vad som är tillåtet och inte. I fallet som tråden handlar om så tycker de inblandade att de inte gjort något fel. Hela släkten sluter upp bakom detta enligt nyhetsrapporteringen. De pratade också om att de hotade domaren med motiveringen att hon ger sig på just dem fast de inte gjort något fel.

En av männen gjorde segertecknet i rättssalen. Nyhetsreportern sa att i vanliga fall brukar män som gjort sådant här skämmas och försöka dölja sitt ansikte.

Vi har inte haft hot mot domare i den utsträckningen tidigare vilket innebär att fler människor än tidigare tycker att det är ok.

I många länder är det helt ok att muta tjänstemän. I en del samhällen är det så etablerat att det knappt går att ta sig fram utan att muta. När det händer i Sverige så reagerar vi eftersom det inte ingår i vår gemensamma värdegrund.

Det finns mycket fler exempel men det får vänta så inlägget inte blir för långt.
andersen
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 11:21) *
Vi har inte haft hot mot domare i den utsträckningen tidigare vilket innebär att fler människor än tidigare tycker att det är ok.


Vi har väl haft hot och attentat mot domare förut det är inget nytt, det började väl med "bombmannens" sprängning av domarens villa, och inte allt förlänge sedan så sprängdes det bort en dörr från en åklagare.

Men när det händer sådana saker, varför skulle dom brotten vara mera ok bara för att det händer ett par gånger?
Red Top
Förstår fortfarande inte, Christa.

Vad värdegrund är förstår jag givetvis. Har inte några större problem att förstå 'kristen värdegrund' heller. Men, vad är svensk värdegrund?

Är det delar av den värdegrunden som Hells Angels(svenskt motorburet gangstergäng)ger uttryck för, när de hotar åklagare till livet och bränner ner hus. När de hotar vittnen och deras familjer.

Eller är det kanske när folk, som har gott om pengar ljuger om sina inkomster, för att få lägre bötesstraff?

Eller är det, det som visas på TV i dokusåpor som Big Brother, Grabbarna från Tylösand etc.

Eller kanske när Riccardo Campogiani, 16 år, blev misshandlad och ihjälsparkad av vanliga svenska killar från välbeställda hem. Killar, som nekade till brott och firade med att dricka sig dyngraka på champagne, när de tillfälligt släpptes ur häktet. De blev så småningom dömda för mord, trots sitt nekande.

Eller är det att präster i svenska kyrkan vägrar att hålla gudstjänst tillsammans med kvinnliga präster.

Listan kan göras lång. Men det räcker så länge.

Frågan kvarstår; Vad är svensk värdegrund?
Christa
CITAT (Red Top @ 01-10-2010, 11:55) *
Förstår fortfarande inte, Christa.

Vad värdegrund är förstår jag givetvis. Har inte några större problem att förstå 'kristen värdegrund' heller. Men, vad är svensk värdegrund?

Är det delar av den värdegrunden som Hells Angels(svenskt motorburet gangstergäng)ger uttryck för, när de hotar åklagare till livet och bränner ner hus. När de hotar vittnen och deras familjer.

Eller är det kanske när folk, som har gott om pengar ljuger om sina inkomster, för att få lägre bötesstraff?

Eller är det, det som visas på TV i dokusåpor som Big Brother, Grabbarna från Tylösand etc.

Eller kanske när Riccardo Campogiani, 16 år, blev misshandlad och ihjälsparkad av vanliga svenska killar från välbeställda hem. Killar, som nekade till brott och firade med att dricka sig dyngraka på champagne, när de tillfälligt släpptes ur häktet. De blev så småningom dömda för mord, trots sitt nekande.

Eller är det att präster i svenska kyrkan vägrar att hålla gudstjänst tillsammans med kvinnliga präster.

Listan kan göras lång. Men det räcker så länge.

Frågan kvarstår; Vad är svensk värdegrund?


Det hoppas jag skall utkristalliseras i tråden i detta ämne. Att alla världens länder skulle kunna enas om en gemensam värdegrund ser jag inte som realistiskt. Vi får nog börja med oss själva.

Vippan
I Ungern hade det blivit riktiga straff för den här snaskiga historien,,,I Sverige blir det väl aja baja så får man inte göra och tjejen hon får skylla sig själv,här skyddas brottslingarna istället för offren.
Aqvakul
CITAT (Vippan @ 01-10-2010, 14:07) *
I Ungern hade det blivit riktiga straff för den här snaskiga historien,,,I Sverige blir det väl aja baja så får man inte göra och tjejen hon får skylla sig själv,här skyddas brottslingarna istället för offren.

Vi har hög rättsäkerhet i Sverige, vilket innebär att man bara ska fälla människor om man är helt övertygad om att de är skyldiga. Det tycker jag är bra. När det gäller straffsatser så har tillämpningen inom de flesta omåden skärpts succesivt sen början på 90-talet. Betydligt större omsorg ägnas också idag offren, bl.a. genom Brottofferjouren. Att vi spontant reagerar med stark avsky mot vissa brott och önskar gruveliga straff för förövarna är sunt och naturligt, men domstolarna måste döma enligt lagen och med klart huvud.
Christa
CITAT (Aqvakul @ 01-10-2010, 14:56) *
Vi har hög rättsäkerhet i Sverige, vilket innebär att man bara ska fälla människor om man är helt övertygad om att de är skyldiga. Det tycker jag är bra. När det gäller straffsatser så har tillämpningen inom de flesta omåden skärpts succesivt sen början på 90-talet. Betydligt större omsorg ägnas också idag offren, bl.a. genom Brottofferjouren. Att vi spontant reagerar med stark avsky mot vissa brott och önskar gruveliga straff för förövarna är sunt och naturligt, men domstolarna måste döma enligt lagen och med klart huvud.


Vad tror du det beror på att alltfler av rättsmaskinerets representater hotas på olika sätt? Även vittnen hotas.

Hur påverkar det rättssäkerheten?
Vippan
CITAT (Aqvakul @ 01-10-2010, 14:56) *
Vi har hög rättsäkerhet i Sverige, vilket innebär att man bara ska fälla människor om man är helt övertygad om att de är skyldiga. Det tycker jag är bra. När det gäller straffsatser så har tillämpningen inom de flesta omåden skärpts succesivt sen början på 90-talet. Betydligt större omsorg ägnas också idag offren, bl.a. genom Brottofferjouren. Att vi spontant reagerar med stark avsky mot vissa brott och önskar gruveliga straff för förövarna är sunt och naturligt, men domstolarna måste döma enligt lagen och med klart huvud.



Att en domare lämnar sitt uppdrag pga hot och att staten inte kan ge säkerhet då är det rätt kört, gangsterna i det här fallet en släktklan har tagit över det är bara att huka sig
Huggorm
CITAT (Vippan @ 01-10-2010, 15:19) *
Att en domare lämnar sitt uppdrag pga hot och att staten inte kan ge säkerhet då är det rätt kört, gangsterna i det här fallet en släktklan har tagit över det är bara att huka sig

Är det verkligen en "släktklan"? Efter vad jag förstår är det inte bara ungrare, utan även folk från Polen och Slovakien, samt någon arab. Är det en så stor släktklan så är det nog bara att huka sig ja...
Vippan
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 15:35) *
Är det verkligen en "släktklan"? Efter vad jag förstår är det inte bara ungrare, utan även folk från Polen och Slovakien, samt någon arab. Är det en så stor släktklan så är det nog bara att huka sig ja...



Nätverket verkar vara stort i den undre världen
gnon49
Är det inte svenska medborgare så är det väl bara att skicka ut dom ur sverige så det sjunger om det.
Har dom inget giltigt själ till att vara här så vistas dom ju här illegalt. Ut med dräggen.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 01-10-2010, 16:24) *
Är det inte svenska medborgare så är det väl bara att skicka ut dom ur sverige så det sjunger om det.
Har dom inget giltigt själ till att vara här så vistas dom ju här illegalt. Ut med dräggen.

Dom flesta är väll EU-medborgare, dom har full rätt att befinna sig här.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 18:33) *
Dom flesta är väll EU-medborgare, dom har full rätt att befinna sig här.

Jo men då måste man ju ha ett arbete här. Eller kan jag bosätta mig vart jag vill i eu utan arbete eller annan giltig närvaro?
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 01-10-2010, 18:44) *
Jo men då måste man ju ha ett arbete här. Eller kan jag bosätta mig vart jag vill i eu utan arbete eller annan giltig närvaro?

Ja, i tre månader eller vad det är. Det är därför Frankrike får kritik för att de kastar ut romerna, dom har inte varit där tillräckligt länge än
gnon49
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 18:48) *
Ja, i tre månader eller vad det är. Det är därför Frankrike får kritik för att de kastar ut romerna, dom har inte varit där tillräckligt länge än

Jaha, och vem kontrollerar när jag reser in i ett land inom EU? Eller tar öresundsbron in i Sverige? Någon gränskontroll existerar väl knappast.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 01-10-2010, 18:58) *
Jaha, och vem kontrollerar när jag reser in i ett land inom EU? Eller tar öresundsbron in i Sverige? Någon gränskontroll existerar väl knappast.

Jadu, det blir väll den som har råd med advokatkostnaderna som vinner den tvisten...
Motti
Skit samma var de är ifrån !de har gjort något så avskyvärt så det finns inte !alla ska utvisas och aldrig någonsin få komma in i Sverige igen !och därtill hota Domaren till liv och lem med familj !skicka hem dom för tjyven här har de inte att göra tycker jag.Att utnyttja en förståndshandikappad flicka på det viset är avschyvärt,finns inga förmildrande omständigheter i mina ögon!skicka hem dom och förbjud dom att någonsin sätta sin fot mer här.
mamamaggan
Och vad gör vi med de svenskar som gör sådana här saker ? Eller de kanske aldrig gör sånt ? De är ju svenskar !!!!
Motti
Så du tycker det är okej att rumäner kommer hit och utnyttjar förstråndshandikappade flickor och säljer dom ?hon hade visst sex med tio män på en dag !hade du fixat det ?om svenska män gör samma sak så döms de ju efter svensk lag och få sitta av sitt straff här natutrligtvis,varför ska vi ha invandrare som kan komma hit och tro att de kan utnyttja vårt system?vad tror du skulle hänt om de gjort samma sak i Rumänien ?skicka hem dom för fan hit ska de inte komma och bygga upp maffia och hota domare och deras familjer.
mamamaggan
Så du menar på fullaste allvar att ingen svensk man skulle göra så här ? Koppleri har nog nästan funnit så länge det funnits männsikor och där är nog vi svenskar inget undantag.

Så du menar Motti at du gillar de svenska män som åker till Thailand och våldtar små barn ? De ska ju inte anklagas eller fällas enligt dig för de är ju SVENSKAR !!!!


Här kan du läsa om någon som jag verkligen högaktar , inte för att han var SVENSK utan för att han stod upp och försvarade sin kompis och sina ideal ALLA MÄNNISKOR ÄR LIKA MYCKET VÄRDA OAVSETT VAR DE KOMMER IFRÅN!!

http://www.dagerman.se/pris1996.htm

Vi kan inte klappa oss för bröstet och anse att vi är bättre än andra bara för att vi är SVENSKAR.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 02-10-2010, 01:36) *
Så du menar Motti at du gillar de svenska män som åker till Thailand och våldtar små barn ? De ska ju inte anklagas eller fällas enligt dig för de är ju SVENSKAR !!!!

Vart skrev hon det? Eller tog du det ur luften?
gnon49
Mig veterligen straffas Svenska män om dom gör något liknande. Ofta värre att sitta i utländskt fängelse.
Begår man brott i Sverige och är utlänning så skall man ut så det visslar om det. Inget snack om saken.
Vi behöver inte importera mer brottlighet än vi har. Eller skall vi ha överseende med dom bara för att dom inte är svenskar? Milda Matilda vad pk vi är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon