Full version: Artrox
netaave
Subvesioneringen på Artrox upphörde ju i aug och då ansåg jag mig inte ha råd med dom längre, märker dock att jag är sämre utan.
Vet att det ska finnas nåt liknande som innehåller nypon, har någon erfarenhet av det till onda leder? Är det billigare än Artrox? Det kostar ca 800 för 3 månaders konsumtion.
ingrids
Tyvärr, jag hann inte fixa ett vettigt svar.
Meriona
CITAT (netaave @ 30-09-2010, 15:11) *
Subvesioneringen på Artrox upphörde ju i aug och då ansåg jag mig inte ha råd med dom längre, märker dock att jag är sämre utan.
Vet att det ska finnas nåt liknande som innehåller nypon, har någon erfarenhet av det till onda leder? Är det billigare än Artrox? Det kostar ca 800 för 3 månaders konsumtion.


Hur många artrox om dagen tar du då, måste vara bra många (tycker synd).
Om jag tar två om dagen (vilket jag gör) så betalar jag 300 spänn för 3 månader (artrox 625 mg, där rekommenderad daglig dos normalt är 1 per dag).
Strandnypon har jag aldrig prövat, bara läst om.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Min sambo tar också 2 om dagen. Jag gjorde det också i några år men tabletterna är för stora för mig och då måste ja dela dom. (och då blir det plötsligen så många tabl. mera om dagen )

Har för mig att dom där med nyponpulver i är också dyra. Jag kollade för flera år sedan.

Eftersom det finns olika glukosamin preparat, så är det nog bäst att kolla var och vilka man köper
ninnisky

Har också ätit Artrox (2 per dag) ett antal år men tycker inte att det hjälpte såvärst bra. Hela förra året åt jag Lipomove/strandnypon och fick inte heller där särskilt mycket effekt, men vet flera som haft väldigt god effekt av dom. Dos är 6 kapslar per dag / 200 st kostar strax under 300:- Inte särskilt billigt det heller. För tillfället äter jag ingen av ovanstående.
netaave
Jag äter två om dan men har betalt 760 kr för min 3-måndos, kan inte kolla styrkan då jag ju inte har dom nu.
Blev på ett annat forum rekommenderad att köpa Glukosomin för hästar i pulverform, man får då räkna ut dosen själv (efter vikt antar jag) och det ska tydligen vara betydligt billigare men exakt samma som Artrox
Elisabeth-Västkustkolonisten
när jag började med glukosamin så var det mest känd som medicin till hästarna. Och det var min sjukgymnast som började att prata om det efter några resor till america. Där var det ju vanligt.

Då började jag och senare också min sambo för sina knä.
Meriona
CITAT (netaave @ 30-09-2010, 18:54) *
Jag äter två om dan men har betalt 760 kr för min 3-måndos, kan inte kolla styrkan då jag ju inte har dom nu.
Blev på ett annat forum rekommenderad att köpa Glukosomin för hästar i pulverform, man får då räkna ut dosen själv (efter vikt antar jag) och det ska tydligen vara betydligt billigare men exakt samma som Artrox


Jag tycker att du ska kolla igen Netaave, priset har gått ner jättemycket efter det att subventionen försvunnit (har för mig att jag betalade närmare 600 kr per förp för ett år sen som jag nu betalar 300 kr för, men minnet är inte så bra så jag är inte bombsäker). Se till att få den större förpackningen utskriven (180 tabl) av läkare, småförpackningarna är mycket dyrare. Och vad jag känner till så finns ingen starkare dos än den jag nämnde i Sverige, då får man vända sig utomlands.
Viktigt att veta är också att man inte kan överdosera, det lederna inte kan tillgodogöra sig försvinner bara ur kroppen med urinen, enligt min ortoped.

Elisabeth-Västkustkolonisten
När jag började köpa glucosamin på hälsokostaffären så var det bättre än när man fick det på recept på apoteket. Men då fick ju sen häslsokostaffären inte längre sälja det
Meriona
Elisabeth, med bättre menar du starkare? För det har jag också hört, men på den tiden visste jag inte om att det var artros jag hade, så jag har aldrig köpt på hälsokost. Eller menade du möjligen billigare, eller kanske både och?
Wilmer
Starkare och billigare var det. Jag köper numera utomlands, där kan man få styrka, bättre pris och kombinationen glucosamine/chondroitin eller vad det heter, som är den bästa kombinationen enligt en insatt läkare på ortopeden vi har.
Meriona
Synd att det blir försämrat, att saker som nån anser vara tveksamma (antar jag att nån styrelse anser eftersom det blivit reglerat) när ändå saker som är påtagligt farliga är godkänt, som cigaretter osv. sad.gif Inte ens bara synd, det är skräp!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Meriona @ 30-09-2010, 21:12) *
Elisabeth, med bättre menar du starkare? För det har jag också hört, men på den tiden visste jag inte om att det var artros jag hade, så jag har aldrig köpt på hälsokost. Eller menade du möjligen billigare, eller kanske både och?


starkare var det.

Men sen klassade dom det som naturmedicin och då fick det inte säljas längre på hälsokosten.



Wilmer
Det är inte bara i Sverige det är så Meriona, det är Europeiskt beslut. Att det fortfarande går att köpa i en del andra länder vet jag inte varför, men det ska försvinna där med. Så kommer det bli med flertalet saker man nu kan köpa på tex. hälsokosten.
Meriona
CITAT (Wilmer @ 30-09-2010, 21:34) *
Det är inte bara i Sverige det är så Meriona, det är Europeiskt beslut. Att det fortfarande går att köpa i en del andra länder vet jag inte varför, men det ska försvinna där med. Så kommer det bli med flertalet saker man nu kan köpa på tex. hälsokosten.

Jag undrar om det inte istället öppnar upp för diverse hemkokare och annat hokuspokus? sad.gif
Wilmer
Jag borde inte dra upp sådant jag inte kommer ihåg så mycket av..
Googlade, fick fram detta som är del av varför tex. glucosamine nu måste köpas på recept(enl. insatta naturläkemedelsivrare jag pratade med vill läkemedelsindustrin åt pengarna):

CITAT
Traditionella växtbaserade läkemedel
Den 1 maj 2006 införlivades ett EU-direktiv om så kallade "traditionella växtbaserade läkemedel" i svensk lagstiftning. Med denna lagstiftning skapades alltså en ny kategori läkemedel.

I dag godkända naturläkemedel som innehåller växtmaterial kommer inom några år att överföras till att vara antingen traditionella växtbaserade läkemedel eller vanliga läkemedel. Skillnaden mellan dessa två läkemedelskategorier är främst de krav Läkemedelsverket ställer på dokumentationen vad gäller effekt och säkerhet.

Den nya lagstiftningen berör inte naturläkemedel som inte är växtbaserade, det vill säga produkter som innehåller exempelvis salter, bakteriekultur eller fiskolja.


Källa:
läkemedelsverket
Meriona
Det är väl räkskal som glykolsaminet utvinns från i artrox, inte växtdelar? unsure.gif Fast det kanske jämställs i bestämmelserna...
Wilmer
Ja, så har jag för mig att det är, men det var säkert fler regler med i den där svängen så det kunde sopa upp allt som var användbart så att läkemedelsindustrin kunde lägga beslag på det. Att de som producerade från börja inte kunde fortsätta med det tror jag mig minnas var för att de inte hade pengarna bakom att bevisa effekt och andra tester som stora bolag kunde hosta fram. För att sedan ta ut ett högre pris och bli ensamma på marknaden om att sälja.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Wilmer @ 01-10-2010, 12:49) *
Ja, så har jag för mig att det är, men det var säkert fler regler med i den där svängen så det kunde sopa upp allt som var användbart så att läkemedelsindustrin kunde lägga beslag på det. Att de som producerade från börja inte kunde fortsätta med det tror jag mig minnas var för att de inte hade pengarna bakom att bevisa effekt och andra tester som stora bolag kunde hosta fram. För att sedan ta ut ett högre pris och bli ensamma på marknaden om att sälja.


Du minns alldeles rätt Wilmer. Det var en pengafråga i stort sätt.

Men var i utlandet köper du? Jag minns nämligen att jag frågade en gång i tyskland i apoteket vad dom kostar och då var det dyrare än här i hälsokosten.

Beställa via internet skulle jag inte våga för då vet man ju aldrig vad man får
Meriona
Jag missförstår nog antagligen, men vad är det ni köper på hälsokosten - Artrox? FInns det ens där och varför köper ni det där isåfall, Apoteket är ju billigare på det mesta av samma-sortimentet?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Meriona jag/vi köpte glucosamin hos hälsokosten innan apoteket överhuvudtaget ens visste att det finns....

Sen so plötsligen var det förbjuden att hälsokosten sålde det, då fick man gå till aooteket. Köper dyrare för hanästan halva< styrkan. Och sen fick man det på recept. Och nu skall man allt betala själv igen....

Meriona
Tack Elisabeth, då förstår jag vad du menade. smiley_small_hug.gif Jag har inte ätit det i så många år ännu, och bara köpt på apotek.
Wilmer
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-10-2010, 13:11) *
Du minns alldeles rätt Wilmer. Det var en pengafråga i stort sätt.

Men var i utlandet köper du? Jag minns nämligen att jag frågade en gång i tyskland i apoteket vad dom kostar och då var det dyrare än här i hälsokosten.

Beställa via internet skulle jag inte våga för då vet man ju aldrig vad man får

Jag köper i Storbritannien. Nu har jag inte köpt på två år så jag vet inte ens om de får sälja längre.. Jag har köpt i typ hälsokosten där, då gick det fortfarande i allafall. Artrox har jag aldrig behövt köpa än som tur är. Meriona, det hette/heter annat än artrox som man köper utanför apoteket.

Jag har provat nyponpulver som jag fick i present, men DET var dyrt - kan inte säga att det hjälpte, men jag åt bara den burken och jag tränade rätt mycket då, man vet ju aldrig hur det är utan..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon