Full version: Fästingbett
Skruttis
Har lyckats fått borrelia sick.gif efter ett fästingbett. Fick också en hård "kula" stor som en ärta efter bettet. Jag har letat efter information om hur länge den knölen kan vara kvar, men allt jag hittat är att hundar och katter brukar bli av med den efter några dagar.
Jag har haft min i två veckor. Äter antibiotika fortfarande.
Har för mig att flera på forumet fått fästingbett med borrelia. Kanske någon som vet hur länge som är normalt att knölen blir kvar. confused.gif
Christa
Det är troligen helt normalt. Två veckor är ju kort tid. Jag vet dock inte säkert eftersom jag inte haft borrelia. Jag har däremot fått massor av fästingbett och det kan vara lite rött och irriterat efteråt. Tror nog jag haft det två veckor utan borrelia.

En tjej på jobbet hade fått borrelia och hade en lårkaka som var 10 cm stor. Så länge det inte blir värre är det nog inget att oroa sig för om det som en ärta tror jag.
Red Top
Det är nog väldigt individuellt, hur man reagerar på fästingbett. Dessutom tycker jag det skiljer från gång till gång, och oxå beroende på var bettet sitter.

Att det blir en knöl har säkert inte med borrelian att göra, utan det är kroppens försvarsreaktion på själva bettet.

Jag har haft sådana knölar, som suttit i, i månader. Så du behöver inte vara orolig. Det går bort så småningom. trostar.gif
Monaxe
Instämmer med de svar som getts i tråden. Fästingbett har en tendens att generellt irritera huden och ge irriterade utslag ett långt tag efter att fästingen är borttagen, flera veckor är inget ovanligt, ibland mer än det.
Oavsett om fästingen varit borreliabärare eller inte kan dessa utslag vara så långdragna, det är kroppens försvar på det ämne som fästingen använder för att blodet inte skall koagulera. ( Visst är det äckligt!)

Det viktiga är att det får inte bli FÖRVÄRRAT i form av ökad rodnad, svullnad eller smärta. Har du fått Borrelia så har du ju fått antibiotika, jätteviktigt att vara följsam med den behandlingen. Hoppas att det lindras snart!
Myosotis
CITAT (Red Top @ 01-10-2010, 09:13) *
Att det blir en knöl har säkert inte med borrelian att göra, utan det är kroppens försvarsreaktion på själva bettet.

Jo men det kan det ha. Pappa fick vätskefyllda knölar på knogarna och armarna och visste inte om att det var borrelia han hade fått. Han fick äta antibiotika i flera veckor, flera gånger innan allt var borta. Så be dem att kolla om du verkligen blivit av med borrelian när antibiotikan är uppäten, det kanske behövs längre tid. Man ska inte ta lätt på det.
Mina (borreliafria) fästingbett brukar vara som ett hårt litet myggbett i flera månader, det kliar vansinnigt i dem. Men så är jag överkänslig mot mygg och knott också, och när jag blev getingstucken i somras kliade det också i flera veckor, så det går nog inte att jämföra med ditt bett.
Skruttis
Tack snälla ni för alla svar! thanks.gif

Jag har aldrig fått någon sådan här reaktion förut av fästingbett. Det var i o f s första gången jag fått borrelia och också första gången jag fått bettet i ansiktet. ranting.gif
Först var det bara som ett stort blåmärke som växte, sedan blev det ljusare i mitten och det började bli en hård liten knöl. Blåmärket försvann ett par dagar efter jag fått antibiotikan. Har tabletter till några dagar till och så har jag en tid om 2 veckor hos läkaren ang en annan sak. Har inte knölen försvunnit då så får jag väl höra med honom vad jag ska göra.
Att jag är lite otålig är att det sitter på ett träligt ställe och att det känns äckligt att veta att det ev finns fästingdelar kvar där. sick.gif

Det var trevligt att höra i a f från er att jag inte behöver oroa mig än i alla fall.

Tackar!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon