andersen
Vad tycker ni om att det blir flera städer som inför dubbdäcksförbud? Jag själv tycker att det är bra, men att det blir svåra problem med sådana förbud, och att budskapen är lite tveksamma iom reglerna om vinterdäck vid vinterväglag, det innerbär ju att man måste ha tre uppsättningar däck.
Huggorm
Varför skulle man behöva tre uppsättningar däck? Egentligen räcker det med en uppsättning, de dubbfria vinterdäcken kan man köra på året runt. Men att rekommendera är ju dubbfria vinterdäck på vintern, och sommardäck på sommaren.

Men frågan är hur stor genomslagskraft det här får. I Oslo har dubbdäcksförbud funnits i åratal, och jag körde med dubbdäck där i flera vintrar utan att åka fast. Tanken var bland annat att p-vakterna skulle kolla även däcken, men det gjorde dom aldrig.
*Stintan*
Ska man stå och byta till dubbdäck då vid stadstullarna eller dunno.gif
Dubbat är ju det absolut säkraste man kan köra med på vintern och behövs verkligen på många håll. Dom talade om det på TV häromdan och att det finns en stor risk att olyckorna kommer att öka om fler blir tvugna att köra dubbfritt.
andersen
CITAT (Huggorm @ 02-10-2010, 10:48) *
Varför skulle man behöva tre uppsättningar däck? Egentligen räcker det med en uppsättning, de dubbfria vinterdäcken kan man köra på året runt. Men att rekommendera är ju dubbfria vinterdäck på vintern, och sommardäck på sommaren.


Sommardäck på sommaren,dubbdäck på vintern utanförtätorter, vinterdäck i dom städerna där det råder dubbdäcksförbud. att köra med vinterdäck åretrunt, blir det inte bullrigt i bilen? och drar det inte mer bensin?
Huggorm
CITAT (andersen @ 02-10-2010, 13:00) *
Sommardäck på sommaren,dubbdäck på vintern utanförtätorter, vinterdäck i dom städerna där det råder dubbdäcksförbud. att köra med vinterdäck åretrunt, blir det inte bullrigt i bilen? och drar det inte mer bensin?

Jo, det är inte bra att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren, men det är faktiskt lagligt.

Man måste ju inte ha dubbade däck bara för att man är utanför tätorterna och kör. Jag har haft dubbfria däck någon vinter, och fräscha dubbfria funkar bättre än gamla torra dubbdäck som saknar många dubb, som en del kör med. Med bra dubbfria däck och en vaken och alert förare kommer man mycket långt. Alla borde ta ut bilen på någon stor, tom parkeringsplats när första snön har fallit, och träna på hur bilen uppför sig. Antisladdsystem är väll bra, men har man inte de grundläggande kunskaperna i hur man häver en sladd är man ändå farligt ute.
Piccante
I GP rekommenderade en skribent att man ska börja med bättre gatusopning istället för lokala förbud mot dubbdäck. Nu är jag inte alls påläst och vet bakgrunden till förbudet, dubbar sliter ju på vägar och gatubeläggningar med. Men ett argument mot dubbdäck är att de ökar mängden partiklar i stadsluften (både från däcken och från asfalten de river upp). Det kunde man avhjälpa genom att ha sopmaskiner med vakuumsug som suger in föroreningar istället för att yra upp dom som traditionella borstar gör.
hattstugan
Instämmer med Huggorm om att köra på en tom parkering vid första snöfallet! För om människor kunde lära sig att köra bil på vinterväglag skulle det inte behövas dubbdäck!!
Anser att den här idiotiska lagen om vinterdäck är helt vansinnig!Se bara hur det blir nu när man sätter förbud mot dessa däck i städerna! I Uppsala och Stockholm var det bara vissa gator som hade det förbudet i vintras!!
Men hur klokt är det då??
Ska jag byta däck för att köra ett eller två kvarter??
malcolm
Jag köpte nya dubbfria vinterdäck förra vintern, minns inte fabrikatet nu. Var i valet och kvalet men det blev dubbfritt till sist.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hattstugan så är det också i Göteborg, 2 eller 3 gator har dubbdäcksförbud.

Vi kör sedan många år nu med dubbfria vinterdäck. Hellre det och köra efter hur vädret tillåter än dom som sätter på dubbdäck och sedan kör som om det vore sommarväglag

I Tyskland är många år nu som dom inte får använda dubbdäck. Även nere i alperna och det går, det är bara att anpassa körstilen.
gnon49
Skall jag säkert klara mig fram till huset när min väg är isig o snöig måste jag ha dubbdäck. Särskilt som bilen är bakhjulsdriven. På stora vägen skulle jag nog klara mig utan dubb, men den sista biten med egen väg vågar jag inte chansa.
malcolm
CITAT (andersen @ 02-10-2010, 13:00) *
Sommardäck på sommaren,dubbdäck på vintern utanförtätorter, vinterdäck i dom städerna där det råder dubbdäcksförbud. att köra med vinterdäck åretrunt, blir det inte bullrigt i bilen? och drar det inte mer bensin?

Jo det blir bullrigare i bilen och den drar mer bensin, dessutom är det inte samma gummiblandning så att köra med vinteräck (även dubbfria) på sommaren är ingen bra idé. Finns sk. året-runtdäck men jag vet inte hur bra sådana är, låter som en kompromiss som inte fungerar riktigt bra någon årstid.
Solstorm
Någon gick nyligen ut (var det någon från motormännen tro?) och berättade att dubbdäcken räddar ca 40 liv om året och att miljöförstörelsen på grund av dubbdäck är mindre än man tidigare beräknat.

Okunnigt att säga att man klarar sig lika bra utan dubbdäck om man är tillräckligt bra chaufför. Jag har branta backar åt alla håll när jag ska köra och här ute på landet är det inte saltat på vägarna och det är vi som i sista hand får plogat. En ishal backe kan vara omöjligt att ta sig upp för även med dubbar men utan dubbar så blir det ännu oftare som man inte kommer upp. Jag gör redan nu mitt bästa för att undvika att åka till Göteborg eftersom jag känner mig så ovälkommen där. Parkeringsplatser är hopplöst att hitta och får man tag i någon så är den svindyr. Ska man nu börja med trängselavgifter också så visar göteborgarna ännu mer att utsocknes inte är välkomna. Om valet är dubbdäck eller att åka till Göteborg så är det ett enkelt val.

Med dubbdäcksförbud så är det ju troligt att det istället blir fler fyrhjulsdrivna suvar på vägarna. Blir det någon miljövinst av det?
Huggorm
CITAT (Solstorm @ 02-10-2010, 15:27) *
Med dubbdäcksförbud så är det ju troligt att det istället blir fler fyrhjulsdrivna suvar på vägarna. Blir det någon miljövinst av det?

Vänta bara till den nyblivne SUV-ägaren plötsligt inser att bromsförmågan inte blivit ett dugg bättre bara för att drivförmågan blivit det rolleyes.gif

En bekants benkant som kör bärgningsbil säger att skillnaden mellan tvåhjulsdrivna bilar och fyrhjulsdrivna bilar är att när han skall hämta de fyrhjulsdrivna räcker inte wiren...
malcolm
CITAT (Huggorm @ 02-10-2010, 15:42) *
Vänta bara till den nyblivne SUV-ägaren plötsligt inser att bromsförmågan inte blivit ett dugg bättre bara för att drivförmågan blivit det rolleyes.gif

En bekants benkant som kör bärgningsbil säger att skillnaden mellan tvåhjulsdrivna bilar och fyrhjulsdrivna bilar är att när han skall hämta de fyrhjulsdrivna räcker inte wiren...

rotfl.gif
Solstorm
Fast alla vet väl att man bromsar med alla fyra hjulen även på tvåhjulsdrivna. Fyrhjulsdrift lär vara suveränt i hala uppförsbackar. Jag hade gärna skaffat en men jag och plånboken är inte överens om det.
Huggorm
Visst är det bra med fyrhjulsdrift i hala backar. Men man skall också komma ihåg att större delen av året har man ingen nytta av det. Och då är det en massa mer grejer som ändå skall snurra med och ökar därmed bränsletörsten.
Christa
När vi skulle köpa vinterdäck så ringde jag till VTI och pratade med en forskare och han sa att dubbdäck är betydligt säkrare än dubbfria. För några veckor sedan kom också en forskningsrapport som också sa att det är betydligt större risk för olyckor med dubbfria.

Nu är det ju skillnad om man nästan enbart kör i stadsmiljö eller mer landsvägskörning och på landsbygden. Vi valde dubbdäck och jag vill inte ha något förbud.

När det gäller luftföroreningar så är det ju viktigt att däcken inte innehåller HA-olja eller andra otäcka saker.

Vill man förbättra luftkvaliten i Sverige kanske man skulle vinna mer på att informera människor om att man inte skall elda annat än rent trä. Det eldas allt möjligt ute på landet och det sprids över hela landet.
Wilmer
CITAT (Solstorm @ 02-10-2010, 15:27) *
Någon gick nyligen ut (var det någon från motormännen tro?) och berättade att dubbdäcken räddar ca 40 liv om året och att miljöförstörelsen på grund av dubbdäck är mindre än man tidigare beräknat.

Okunnigt att säga att man klarar sig lika bra utan dubbdäck om man är tillräckligt bra chaufför. Jag har branta backar åt alla håll när jag ska köra och här ute på landet är det inte saltat på vägarna och det är vi som i sista hand får plogat. En ishal backe kan vara omöjligt att ta sig upp för även med dubbar men utan dubbar så blir det ännu oftare som man inte kommer upp. Jag gör redan nu mitt bästa för att undvika att åka till Göteborg eftersom jag känner mig så ovälkommen där. Parkeringsplatser är hopplöst att hitta och får man tag i någon så är den svindyr. Ska man nu börja med trängselavgifter också så visar göteborgarna ännu mer att utsocknes inte är välkomna. Om valet är dubbdäck eller att åka till Göteborg så är det ett enkelt val.

Med dubbdäcksförbud så är det ju troligt att det istället blir fler fyrhjulsdrivna suvar på vägarna. Blir det någon miljövinst av det?

Håller med.. Hos oss kommer man tidvis inte fram knappt ens med dubbdäck en vinter som förra, men det är klart jag kan ju låta bli att gå till jobbet, stadsborna kan ju betala extra semesterdagar förr oss lantisar, gärna för mej! Jag tillbringar massor av mina rbetstid i bilen, utan dubbdäck kan jag helt klart säga att jag hade bytt jobb. Jag riskerar inte mitt liv för jobbet, det gör jag tillräckligt som det är i dag. Förra vintern var fruktansvärd, jag hatade varje mil jag var tvungen att köra i snömodden. Nollvision och ta bort dubbdäck, grattis..

Gäller det bara Göteborg, SKÖNT ännu ett argument för att undvika den sta'n, hohohohooo.
Huggorm
CITAT (Wilmer @ 02-10-2010, 20:56) *
Nollvision och ta bort dubbdäck, grattis..

Nollvisionen är ett svepskäl för att kunna försvara hastighetssänkningarna på vägarna. Om folk kör saktare sliter det mindre på asfalten, och då spar man underhållskostnader. Hade nollvisionen varit verklig så hade man inte förbjudit dubbdäck, utan man hade förbjudit mobilhanterande bakom ratten i stället. Samt att man hade infört krav på alkolås och hälsokontroller med jämna mellanrum. Det finns många saker man skulle kunna göra, men det enda man verkligen gör är att sänka hastigheterna.
Ralf
Man kan ju fråga sig varför dubbdäck infördes.....

Jag tänker inte köra dubbfritt. Vet i tusan hur jag ska göra när jag åker taxi.... kan man beställa taxi med dubbdäck?
Myosotis
Jag skulle inte ens komma uppför backen här utan dubbdäck, det är stoor skillnad, jag har kört med mina föräldrars dubbfria bil också på vintern. Hur är det meningen att förbudet ska fungera? Om jag skulle åka och hälsa på någon i Göteborg en dag, bara köra in och sedan hem igen, skulle jag allvarligt behöva byta däck bara för det?
*Stintan*
Snålheten bedrar tror jag när folk köper s.k. åretruntdäck. Bevisligen är odubbat inte alls lika säkert och bra som dubbat om man nu inte mot förmodan bara kör mitt inne i stan. Själv skulle jag aldrig köra odubbat på vintern eftersom det behövs på de vägar jag kör.
EsterM
Det handlar om två gator i Göteborg. Det går att välja andra vägar. Har man garage på Odinsgatan eller Friggagatan så kan man få dispens.
http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/...gatanodinsgatan
Bee
När vi hade tjänstebil så körde vi med dubbfritt. I Göteborgstrakten behöver vi inte dubbar.
Men nu har vi köpt en egen bil och de tillhörande vinterdäcken har dubb.
Det blir att undvika Friggagatan vilket inte blir så svårt för oss. Där finns inga affärer vi behöver besöka wink.gif
Myosotis
CITAT (EsterM @ 03-10-2010, 00:11) *
Det handlar om två gator i Göteborg. Det går att välja andra vägar.

Jaha. Då är det väl inga problem!
Bee
CITAT (Myosotis @ 03-10-2010, 00:23) *
Jaha. Då är det väl inga problem!


Nej. Det är inga problem om du inte har ärenden till just de två gatorna, Friggagatan eller Odinsgatan. Samma gata fast med förlängning av Odinsplatsen. Här blir jag lite tveksam för jag vet inte om Odinsplatsen (en rondell) ingår, för det är avfarten mot Ullevi om man är i den delen av stan (Folkungagatan).
Hursomhelst, det handlar inte om genomfartsgator, det går utmärkt bra att undvika dom. Om Odinsplatsen ingår, då får man problem om man skall till Passmyndigheten. Då måste man passera rondellen vid Odinsplatsen för att komma dit med bil.
Hehe, det finns en bra pizzeria vid Folkungagatan där många poliser äter sin lunch då det ligger nära polishuset. Undrar om polisbilar kör dubbfritt på vintern...
Tikka
Vi bor mitt i centrala Gbg o i år har min man valt dubbfria däck men hade jag valt hade det blivit med dubb för det känner jag mig säkrare med när jag kör men ok vi ska testa för första gången iallafall utan dubb. Sen åker vi sällan på de gatorna som de nu satt förbud att köra på med dubb. Blir till att åka till stor parkering o testa lite när snö o halka kommit.

Jamen visst är det dyrt med parkering i centrala stan som solstorm sa kan bara instämma o sen är det väl ändå inte Göteborgarna som valt att ha trängselavgifter ? Jag har inte fått vara med o välja i det utlovade valet om det! Det där bestämdes ovanför våra huvuden eller har jag missat nåt?
Jag är emot trängselskatt, får ju betala för att åka ut från stan till mitt jobb som att åka in till stan ?!!!! Inte tycka om sad.gif Flyttar gärna alltså utanför stan helt klart!
Huggorm
CITAT (Tikka @ 03-10-2010, 16:51) *
Jamen visst är det dyrt med parkering i centrala stan som solstorm sa kan bara instämma o sen är det väl ändå inte Göteborgarna som valt att ha trängselavgifter ? Jag har inte fått vara med o välja i det utlovade valet om det! Det där bestämdes ovanför våra huvuden eller har jag missat nåt?
Jag är emot trängselskatt, får ju betala för att åka ut från stan till mitt jobb som att åka in till stan ?!!!! Inte tycka om sad.gif Flyttar gärna alltså utanför stan helt klart!

Precis, Stockholmarna fick välja och vi andra fick finna oss i deras beslut. Smart taktik att bara låta storstadsbor rösta. Av dessa är det såpass många som bara åker kollektivt att utfallet blev det önskade. Hade hela Sveriges befolkning fått säga sin mening så hade det kanske slutat på annat vis...
Bee
CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 16:58) *
Precis, Stockholmarna fick välja och vi andra fick finna oss i deras beslut. Smart taktik att bara låta storstadsbor rösta. Av dessa är det såpass många som bara åker kollektivt att utfallet blev det önskade. Hade hela Sveriges befolkning fått säga sin mening så hade det kanske slutat på annat vis...


Man kan tycka att göteborgare fick vara med och tycka till om sånt som berör göteborgare. Vi blev faktiskt utlovade en folkomröstning ang trängselskatten. Av det blev intet!
Gossen Ruda
På vintern kör jag med odubbade friktionsdäck och har så gjort de senaste 30 åren. I Göteborg är det mest snömodd och slask när det inte är barmark på gatorna och då hjälper det knappast med dubb. De är bäst på isföre och det är det sällan här, åtminstone där jag kör. Det bästa är som en del skrivit, ut och testa. Känn din bil. Att lära sig hur bilen uppför sig är bättre än dubbdäck. Så undviker jag också att använda bilens låsningsfria bromsar, jag försöker bromsa så mycket det går ändå. Låsningsfria bromsar är bra i vissa situationer men bromssträckan blir längre än om man bromsar förnuftigt.
skogstroll
jag har dubbar på mina skor när jag går till bussen då det är halt ute, är jag miljöbov då? whistling.gif
Gossen Ruda
Det finns dubbdäck för cyklar också, undrar om det är förbjudet för dem också på dessa gator. Cyklisterna är ju ute och stångar sig fram bland bilarna ibland. rolleyes.gif
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2010, 09:46) *
Det finns dubbdäck för cyklar också, undrar om det är förbjudet för dem också på dessa gator. Cyklisterna är ju ute och stångar sig fram bland bilarna ibland. rolleyes.gif


Nej det är inte förbjudet, jag har nokia w294 på min vintercykel, det är 294dubb på varje däck,och är mycket bra kostar ca 600kr styck. Det är lite jobbigare att cykla på vintern i snömodd,så hastigheten blir inte i närheten av den man håller på sommaren, när jag drar mina rundor på vintern så blir det ungefär den dubbla tiden på dom, fast oftas så blir det lite kortare sträckor.
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2010, 09:46) *
Det finns dubbdäck för cyklar också, undrar om det är förbjudet för dem också på dessa gator. Cyklisterna är ju ute och stångar sig fram bland bilarna ibland. rolleyes.gif

Det finns eller har åtminstone funnits snökedjor till cykel. Undrar om man orkar trampa med sådana på...

CITAT (andersen @ 04-10-2010, 16:22) *
Nej det är inte förbjudet, jag har nokia w294 på min vintercykel, det är 294dubb på varje däck,och är mycket bra kostar ca 600kr styck. Det är lite jobbigare att cykla på vintern i snömodd,så hastigheten blir inte i närheten av den man håller på sommaren, när jag drar mina rundor på vintern så blir det ungefär den dubbla tiden på dom, fast oftas så blir det lite kortare sträckor.

Finns betydligt billigare på Biltema, från 279 kr fast Nokia är förmodligen mycket bättre
andersen
CITAT (malcolm @ 04-10-2010, 16:32) *
Det finns eller har åtminstone funnits snökedjor till cykel. Undrar om man orkar trampa med sådana på...
Finns betydligt billigare på Biltema, från 279 kr.


Ja det gör det, men dom är plastiga, och dubbarna låssnar lätt, har provat dom för om åren,dom håller en vinter, så om man bara vill prova en vinter så ok, nokia däcken håller nog ett par tre vintrar.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 04-10-2010, 16:32) *
Finns betydligt billigare på Biltema, från 279 kr fast Nokia är förmodligen mycket bättre

En av mina bröder använder biltemas däck på sin crossmotorcykel. Dom skall tydligen vara hyggliga, och klart prisvärda.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 16:37) *
En av mina bröder använder biltemas däck på sin crossmotorcykel. Dom skall tydligen vara hyggliga, och klart prisvärda.

Sonen sliter ut ett par vanliga cykeldäck från Biltema på en sommar fast å andra sidan kostar de inte så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon