Sidor: 1, 2
Anma
Tänkte starta en tråd för oss Cityslickers, alltså oss som väljer en weekend i en stad istället för en vecka på stranden, eller för den delen för de som gillar både ock.
Vilka städer är sevärda och vilka inte?

Min absoluta favorit är London. Där finns allt och lite till. Inte en minut är tråkig.

Mitt bottennapp blir Berlin. Obegriplig kommunaltrafik för en som inte pratar tyska. Ful arkitektur om man bortser från några ljusglimtar, detta kan i för sig förklaras med att staden förstördes till stor del vid andra världskriget. Men å andra sidan förstördes även London, men där är det inte fult. Ställen som man egentligen borde besökas med vördnad, som Checkpoint Charlie har blivit turistjippon där unga killar som ska föreställa Gestapopoliser flirtar hejvilt med alla söta tjejer. Med mera med mera.
KaDeWe (stort lyxigt varuhus) är en av ljusglimtarna, och även så området där det ligger. KaDeWes färskvaruavdelning får en matälskare tro att man hamnat i himmelriket. Och deras glas och porslinsavdelning lika så för en porslins- och glaskonstnörd som mig.
Men jag kommer inte att frivilligt att återvända till Berlin, åtminstone inte som turist.

Vad är din favorit/bottennapp?
ninnisky
Min favoritstad är utan tvekan Istanbul - näst efter Lissabon - mitt bottennapp är däremot Frankfurt som är den mest opersonliga stad jag varit i/dessutom jobbat i en längre period.
Har varit i de flesta av Europas städer men ingenstans finns en sådan atmosfär som just i Istanbul.
mamamaggan
HAr inte varit i så många europeiska städer . Det har varit London, Luxemburg ( huvudstaden alltså ) , Clervaux , Wien , Paris , Helsingfors, Köpenhamn, Prag och Dublin.

Prag , Dublin , Clervaux och Luxemburg har varit de bästa . Paris var sämst för oss iaf , var där för mer än 30 år sedan och den var inte speciellt vänlig mot två bilturister som försökte ta sig fram på knagglig skolfranska och engelska.


Glömde Kapstaden , en fin stad men ack så mycket folk som hade det svårt !
Myosotis
Har inte varit i särskilt många städer. Min favorit är Prag wub.gif Dit vill jag åka igen. London är annars den enda stad som jag skulle vilja lära känna.
Piccante
Den belgiska staden Brugge (Bruges) är väldigt mysig och sevärd.

Helsingfors tyckte jag var en besvikelse.
Motti
Ja det skulle väl då vara Rom men även London har sin charm:)har inte varit i Paris än men det kanske kommerRom är ju underbart med sin historia gatorna skulpturerna Romarna och för att inte tala om all god mat på Restaurangerna där.London är ett annat gebit !de har ingen matkultur alls men så mycket annat som är värt att uppleva där!
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 02-10-2010, 23:15) *
Den belgiska staden Brugge (Bruges) är väldigt mysig och sevärd.

Ja just det, glömde. Min kompis har varit där och berättat att det var otroligt fint! Så dit vill jag oxå åka.
ninnisky
CITAT (Myosotis @ 02-10-2010, 21:14) *
Har inte varit i särskilt många städer. Min favorit är Prag wub.gif Dit vill jag åka igen. London är annars den enda stad som jag skulle vilja lära känna.


Prag är en otroligt vacker stad.. säger jag som är född där och har varit där flera gånger, nu är det dock många år sedan sist. Blir nog en resa dit under nästa vår!
Myosotis
CITAT (ninnisky @ 02-10-2010, 23:23) *
Prag är en otroligt vacker stad.. säger jag som är född där och har varit där flera gånger, nu är det dock många år sedan sist. Blir nog en resa dit under nästa vår!

Åååh... *avundsjuk*
Har du släkt där? Måste vara underbart att känna staden "inifrån", inte som turist. Jag bytte tåg där en gång på väg till Ungern och hade lite väntetid kl. 5 på morgonen, det var speciellt och mycket oturistigt, på sätt och vis har jag starkare minnen av det korta besöket än av turistresan.
xlxl67
Prag är väldigt romantisk. Massor av pitoreska restauranger. Byggnadsverk/bostäder är varje arkitektur-historie-intresserades dröm då det är så mga stilar blandade tätt ihop.
Anma
Prag har jag drömt om. Blir nog det nästa gång. Tittade på Prag denna gång, men hittade inget i rätt prisklass.
mamamaggan
CITAT (Anma @ 02-10-2010, 23:57) *
Prag har jag drömt om. Blir nog det nästa gång. Tittade på Prag denna gång, men hittade inget i rätt prisklass.



ÅK dit nästa gång . Du KAN inte bli besviken. Var där i början av maj med en kompis . Min kompis hade en inhemsk bekant som guidade oss i två dagar och så gick vi själva i två dagar.

Alla de underbara byggnaderna som då höll på att restaureras , båtturen på floden upp till den Botaniska Trädgården mm mm . Allt var så bra .
kerstin z5-6
1, ROM, 2 Amsterdam , 3 Barcelona
Motti
Rom är en underbar stad för att inte tala om alla kullenariska upplevelser man kan få där,maten är helt outstanding:)och kullturen är ju som en saga,vaggan av historia.
Monaxe
Älskar New York, där finns verkligen precis allting representerat (det går att ta sig dit över en helg även om det är tufft!)
Wien är en mycket vacker stad, likaså var Istanbul en fantastisk upplevelse.

Berlin var något av en besvikelse trots att det fanns mycket att se och göra, Lissabon var vacker men otroligt stökig och rörig.

Högt upp, MYCKET högt på önskelistan står Rom och Prag som kommande städer att resa till (fast först till N:Y!!!)
Motti
jag personligen åker hellre till Rom än New York,har ingen längtan till USA överhuvud taget,båda våra barn har varit där plus bekanta de flesta upplevde USA som plastigt och feijkat.
Monaxe
CITAT (Motti @ 03-10-2010, 01:32) *
jag personligen åker hellre till Rom än New York,har ingen längtan till USA överhuvud taget,båda våra barn har varit där plus bekanta de flesta upplevde USA som plastigt och feijkat.


Har du själv varit där?
Motti
Nej och jag har ingen längtan efter det heller.Hade en vän som var där i våras som alltid längtat att få åka dit ,han var jättebesviken och vill aldrig åka dit igen.Jag åker helst till Grekland där det finns genuin kulltur och genuin mat.Nu har jag en längtan efter att åka till Skottland eller Irland.Annars trivs jag så bra där jag bor nu :)har rest så mycket så jag har ingen jättestark längtan att åka iväg varje år.Men gubben ska ut nu !först till Holland i höst sen till Kina i januari.
Aqvakul
Favoriter: Rom, Barcelona, Berlin och Prag


Dit återvänder jag knappast: Bryssel


Kvar att utforska: Istanbul och Lissabon
herkules
jag älskar städer, mest london, sen barcelona.
Anma
Jamen... ROM! Satt och tittade flygbiljetter sent i natt när jag inte kunde sova. Vi skulle komma undan med dryga tusenlappen per person för 2 nätter till Rom med hotell och flyg i mars. Sen blir det totalt ca 1000:- till med hotell i skavsta (flyget går 7 på morgon och vi har nästan 3 timmars bilväg dit) och med bensin och parkering till flygplatsen. Fast jag vill ju få ihop till en reskassa innan jag bokar. Brukar göra på det viset. Men kan man låta bli? Ca 3500:- för två personer inklusive allt förutom spenderarkassa, är inte det otroligt billigt?
Har dessutom Facebookvänner i Rom som skulle vara trevligt att träffa IRL.

Berlin var verkligen en besvikelse, jag har aldrig drömt bort så mycket så här direkt in på en resa förut som nu.

New York är också en drömstad, faktiskt, men det måste nog till minst 4-5 nätter där. Städer i europa kan man återvända till ganska snart igen, men NY kostar för mycket för att åka till två gånger om året, som vi till exempel gjort till London de senaste åren.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 03-10-2010, 09:28) *
Jamen... ROM! Satt och tittade flygbiljetter sent i natt när jag inte kunde sova. Vi skulle komma undan med dryga tusenlappen per person för 2 nätter till Rom med hotell och flyg i mars. Sen blir det totalt ca 1000:- till med hotell i skavsta (flyget går 7 på morgon och vi har nästan 3 timmars bilväg dit) och med bensin och parkering till flygplatsen. Fast jag vill ju få ihop till en reskassa innan jag bokar. Brukar göra på det viset. Men kan man låta bli? Ca 3500:- för två personer inklusive allt förutom spenderarkassa, är inte det otroligt billigt?
Har dessutom Facebookvänner i Rom som skulle vara trevligt att träffa IRL.

Berlin var verkligen en besvikelse, jag har aldrig drömt bort så mycket så här direkt in på en resa förut som nu.


Rom är en favorit. Jag och hustrun åker dit för elfte gången i början av november. Jag tycker att Rom har tre fantastiska tillgångar: Det historiska arvet (allra mest det från antiken), maten och en vidunderligt vacker och spännande gatumiljö. det mesta kan nås till fots och klimatet är helt OK året runt. Samtidigt har turismen ökat för varje år, vilket skapar trängsel kring vissa platser och gör det svårare att hitta genuina matställen centralt i stan. I mars är dock lite lågsäsong. blir din resa verklighet så får du gärna PM:a mig om tips på udda sevärdheter ochtrevliga vattenhål.

Berlin är också en favorit, men tydligen inte din. Här lockar fantastiska muséer, klubbar och gallerier i gamla öst, den opretantiösa stilen, fantastiskt bra allmänna kommunikationer och ett enormt utbud av restauranger till mycket bra priser. Under vinterhalvåret kan här vara väldigt kallt.

Huggorm
Auckland, Nya Zealand. Lagom stor, laid back, med hav och skärgård på två sidor och med ett underbart klimat. Dessutom en bra utgångspunkt för dagstrippar till intressanta platser runt omkring. Det är ju också en väldigt vacker stad med en välkänd skyline och mycket vacker arkitektur.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 09:50) *
Auckland, Nya Zealand. Lagom stor, laid back, med hav och skärgård på två sidor och med ett underbart klimat. Dessutom en bra utgångspunkt för dagstrippar till intressanta platser runt omkring. Det är ju också en väldigt vacker stad med en välkänd skyline och mycket vacker arkitektur.


Jag gillar att vara i storstäder 3-4 dagar. Auckland ligger lite långt bort för en city-break...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 03-10-2010, 09:53) *
Jag gillar att vara i storstäder 3-4 dagar. Auckland ligger lite långt bort för en city-break...

36 timmar i flyg är lite segt, man ser inte fram emot hemresan... Skall man till NZ bör man vara där åtminstone två veckor, och då hinner även se andra delar av landet.
Anma
CITAT (Aqvakul @ 03-10-2010, 09:41) *
Rom är en favorit. Jag och hustrun åker dit för elfte gången i början av november. Jag tycker att Rom har tre fantastiska tillgångar: Det historiska arvet (allra mest det från antiken), maten och en vidunderligt vacker och spännande gatumiljö. det mesta kan nås till fots och klimatet är helt OK året runt. Samtidigt har turismen ökat för varje år, vilket skapar trängsel kring vissa platser och gör det svårare att hitta genuina matställen centralt i stan. I mars är dock lite lågsäsong. blir din resa verklighet så får du gärna PM:a mig om tips på udda sevärdheter ochtrevliga vattenhål.

Berlin är också en favorit, men tydligen inte din. Här lockar fantastiska muséer, klubbar och gallerier i gamla öst, den opretantiösa stilen, fantastiskt bra allmänna kommunikationer och ett enormt utbud av restauranger till mycket bra priser. Under vinterhalvåret kan här vara väldigt kallt.

Det gör jag gärna AQ, om vi åker till Rom.
Berlin hade väldigt god mat, det måste medges. Jag älskar ju kött. Vi gick in på en liten sidogata och hittade en fin restaurang i närheten av Checkpoint Charlie. Där ingick en liten förrätt med med vaktelägg och rödbetor och wienerschnitzeln med den traditionella potatis och gurkblandningen var det godaste jag ätit på länge. Portionen var så stor att jag bara fick i mig hälften. Priset var inte heller så dumt, under 400:- för två personer med ett glas vin till. Ändå var det en riktigt fin restaurang med linneservetter och hela baletten.

Dessa allmänna kommunikationer i Berlin tyckte inte jag var så fantastiska, alla tre-fyra olika val, var nog ännu fler, med U S M och allt vad de hette på samma karta visserligen med olika färg var väldigt förvirrande. Dessutom fanns de olika färgerna endast på själva kartan, inte vid stationerna. Och allt på tyska. Inte lätt för en som inte kan språket. Vi åkte S-bahn 3 gånger, för övrigt förlitade vi oss på fötterna eller Taxi. Första dagen gick vi över 10 km, från Hauptbanhof till TV-tornet vid Alexanderplatz och tillbaka med omvägen via Checkpoint Charlie och där omkring. Starckars min mans fot där han har en halvläkt hälseneinflammation...

CITAT (Aqvakul @ 03-10-2010, 09:53) *
Jag gillar att vara i storstäder 3-4 dagar. Auckland ligger lite långt bort för en city-break...

Håller med. Max 3-4 timmars flyg för en cityweekend. Ja, eller cityweekdays som det oftast är för oss. 3 nätter är oftast ganska lagom. Eller om man landar tidigt räcker det med 2 nätter, då har man minst två heldagar i staden ändå.
Aqvakul
Minns att vi knallade omkring lite onödigt mycket första gången i Berlin, men man lär sig. Den stora parken Tiergarten är vacker men ligger lite som ett hinder mellan sevärdheterna vid Zoo och Kurfürstendamm och de i öst runt Alexanderplatz. Jag skulle ge Berlin en ny chans, det är staden definitivt värd...
Anma
CITAT (Aqvakul @ 03-10-2010, 10:27) *
Minns att vi knallade omkring lite onödigt mycket första gången i Berlin, men man lär sig. Den stora parken Tiergarten är vacker men ligger lite som ett hinder mellan sevärdheterna vid Zoo och Kurfürstendamm och de i öst runt Alexanderplatz. Jag skulle ge Berlin en ny chans, det är staden definitivt värd...

Jo, kanske, men först har jag minst ett tiotal andra städer att beta av. smile.gif
Huggorm
Berlin har nyligen prisats på ett annat forum jag är medlem på. Det var väll inte staden i sig man tyckte om, utan folket. Dom skulle tydligen stå lite mer med fötterna på jorden än andra tyskar, lite enklare och vänligare och sakna den putsade fasaden.

Men själv har jag börjat läsa på om Sri Lanka. Kanske blir en tripp dit i vinter om det funkar med jobb och finanser...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 03-10-2010, 10:34) *
Berlin har nyligen prisats på ett annat forum jag är medlem på. Det var väll inte staden i sig man tyckte om, utan folket. Dom skulle tydligen stå lite mer med fötterna på jorden än andra tyskar, lite enklare och vänligare och sakna den putsade fasaden.

Men själv har jag börjat läsa på om Sri Lanka. Kanske blir en tripp dit i vinter om det funkar med jobb och finanser...


Jo, Berlin är en mycket vänlig stad.


Min fd elev Kamal är från Sri Lanka (hon har varit officer) och föreläser en del om landet - mycket spännande..
Anma
Ja, det håller jag verkligen med om, människorna i Berlin är otroligt vänliga.
Bengalow
Aten...Porto...Marseille...Palma de Mallorca
Anma
håller på och bokar resa till rom... är två nätter för lite?
Aqvakul
CITAT (Anma @ 03-10-2010, 13:08) *
håller på och bokar resa till rom... är två nätter för lite?

minst tre, tycker jag..
Anma
CITAT (Aqvakul @ 03-10-2010, 13:11) *
minst tre, tycker jag..

Då blir det 4 för flyget går varannan dag. Hmm... och då vågar jag inte boka för tänk om vi inte har råd...
Monaxe
Ja Rom är definitivt önskeresmål, hade planer på att åka dit i december. Hittade dock inga bra priser (då) så det blev Thailand istället! (inte på något sätt billigare, men bättre av en annan orsak)
Jag har förstått att det ska vara väldigt dyrt i Rom? det gör ju att man kanske får planera lite extra inför resan dit.
Inträden kostar ju en del och det är ju inte lite man vill se när man kommer dit! Rom känns verkligen som den eviga staden när man läser dess historia.

Angående Berlin så är det ca 5-6 år sedan jag var där, mycket av öst Berlin var redan försvunnet och de kvarter som fanns kvar visades upp som någon form av kuriosa, vilket jag inte gillade. Kurfürstendamm var verkligen speciellt, vårt hotell låg centralt här, ca 250 m från den fantastiska Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, denna kyrka manar verkligen till eftertanke...Check-Point Charlie tyckte jag då var jätteintressant, men även det kan ju exploateras för mycket.
Berlinarna var verkligen trevliga, men jag fick ändå en känsla av exploatering utöver det rimliga, men det var ju några år sedan jag var där...


CITAT (Motti @ 03-10-2010, 01:46) *
Nej och jag har ingen längtan efter det heller.Hade en vän som var där i våras som alltid längtat att få åka dit ,han var jättebesviken och vill aldrig åka dit igen.Jag åker helst till Grekland där det finns genuin kulltur och genuin mat.Nu har jag en längtan efter att åka till Skottland eller Irland.Annars trivs jag så bra där jag bor nu :)har rest så mycket så jag har ingen jättestark längtan att åka iväg varje år.Men gubben ska ut nu !först till Holland i höst sen till Kina i januari.


Tycker inte man ska uttala sig att man "aldrig skulle vilja" grundat på andras erfarenheter. Det är ju inte alls säkert att den upplevelsen är densamma som din.
Det finns mycket som är genuint i New York/USA, tycker det är fördomsfullt att yttra sig så tvärsäkert om något som man inte vet något om.
Aqvakul
Rom är inte jättebilligt, gäller hela Italien, men billigare än Oslo eller Köpenhamn. Jag brukar räkna med en dryg tusenlapp per dag för två personer utöver resan och hotell.
Anma
Vad jag hört ska man verkligen undvika att äta vid turiststråken i Rom, i för sig är det lite så överallt, men främst i Rom.
Monaxe
CITAT (Aqvakul @ 03-10-2010, 13:54) *
Rom är inte jättebilligt, gäller hela Italien, men billigare än Oslo eller Köpenhamn. Jag brukar räkna med en dryg tusenlapp per dag för två personer utöver resan och hotell.


Tack för tipset! Kan vara bra att ha med i kalkylen. Alla inträden då? Vad jag förstår så är det inträdesavgift till det mesta, och man vill ju inte missa något vare sig från Vatikanstaten eller Forum Romanum etc...
Sitter just nu och slukar en bok om "Det praktfulla Rom". Nästan så jag funderar på att boka av resan till Thailand i dec och boka till Rom istället. Men det är ju varmare i Thailand...
Aqvakul
Gäller nog mindre mat än kaffe o dylikt. Annars är det mycket värre i Venezia eller Firenze, där turisterna utgör 80 % av gästerna. I Rom behöver man inte gå långt från de stora sevärdheterna för att få bra mat till vettiga priser. Problemet är snarare att de kan vara lite nonchalanta under den värsta turistsäsongen och gärna ser att man snabbt lämnar plats för nya plånböcker. Dålig mat är faktiskt väldigt ovanligt. Nu är det tre år sen jag var i Rom sist, men jag är försedd med några nya krogtips av en romare som driver en krog här i Lund. Jag har också för ca 10 år sen gjort en liten guide för några dar i Rom, som jag tänkte uppdatera efter vårt besök nu om en månad.
Meriona
Så lustigt olika man kan tycka! Nu var det länge sedan jag var i Berlin och London, men jag tyckte precis tvärt om. London var fult och ointressant, Berlin var helt fantastiskt. Och Frankfurt tyckte jag mycket om, där sommarjobbade vi ett par år och hade vääääääldigt kul! smile.gif

Jag tycker mycket om Köpenhamn, Helsingfors och Paris. Fast i omvänd ordning tror jag. smile.gif
Amsterdam är ett ställe som jag aldrig kommer att sätta min fot i igen tror jag. Usch!
Anma
CITAT (Meriona @ 03-10-2010, 18:06) *
Så lustigt olika man kan tycka! Nu var det länge sedan jag var i Berlin och London, men jag tyckte precis tvärt om. London var fult och ointressant, Berlin var helt fantastiskt. Och Frankfurt tyckte jag mycket om, där sommarjobbade vi ett par år och hade vääääääldigt kul! smile.gif

Jag tycker mycket om Köpenhamn, Helsingfors och Paris. Fast i omvänd ordning tror jag. smile.gif
Amsterdam är ett ställe som jag aldrig kommer att sätta min fot i igen tror jag. Usch!

Jamen där ser man! Det är tur att man tycker olika. smile.gif
Meriona
CITAT (Anma @ 03-10-2010, 18:17) *
Jamen där ser man! Det är tur att man tycker olika. smile.gif

Ja visst är det! Annars hade det blivit fasligt trångt i vissa städer. giggle.gif
Anma
CITAT (Meriona @ 03-10-2010, 18:24) *
Ja visst är det! Annars hade det blivit fasligt trångt i vissa städer. giggle.gif

Precis!
Städer ska man uppleva själv, inte genom ansras omdömen har jag ju lärt mig. London fick jag höra mycket dåligt av och jag älskade det, Berlin både dåligt och bra, och det mesta tyckte jag var mindre bra, men det finns säkert värre städer, gdansk, till exempel. wink.gif
Helsingfors tycker jag om, kan ju språket också, men det är för litet för min smak.
Finns massor med städer jag ännu inte besökt, därför startade jag denna tråd. Jag skulle gärna åka två gånger i månaden om jag hade råd och var frisk. Nu blir varje resa en enorm påfrestning för kroppen.
Meriona
Jag hade gärna åkt till Wien om man får önska, det tror jag är vackert.
Piccante
Man besöker kanske olika städer med olika syfte och förväntningar? Jag har kanske inte hört så många säga att Berlin är en pittoresk, mysig och vacker stad som t.ex. Paris. Däremot har folk berömt Berlin för konsert, teater, konst och klubbutbudet. Vissa städer kanske ska upplevas inomhus snarare än ute på stan?

Själv tycker jag om Amsterdam och många städer i Holland och Belgien. Mysig atmosfär i Beneluxländerna och trevligt folk.

Själv vill jag uppleva Paris, Rom, Istanbul, Barcelona, Venedig och Kairo.
Anma
CITAT (Markus_H @ 03-10-2010, 18:54) *
Man besöker kanske olika städer med olika syfte och förväntningar? Jag har kanske inte hört så många säga att Berlin är en pittoresk, mysig och vacker stad som t.ex. Paris. Däremot har folk berömt Berlin för konsert, teater, konst och klubbutbudet. Vissa städer kanske ska upplevas inomhus snarare än ute på stan?

Själv tycker jag om Amsterdam och många städer i Holland och Belgien. Mysig atmosfär i Beneluxländerna och trevligt folk.

Själv vill jag uppleva Paris, Rom, Istanbul, Barcelona, Venedig och Kairo.

Jo, så är det ju. Jag besökte Berlin mest för att få en känsla för det som skedde under andra världskriget och murens historia, och ja visst fick jag mycket av det, men mycket var så ovärdigt tycker jag, som kommersen runt Chekpoint Charlie. Sen hade jag förväntat mig mer än det som var med arkitektur med mera, jag hade inte väntat mig att en gata i närheten av Unter den Linden skulle vara full med rivningskåkar och ödetomter. Mitt i stan liksom. Klubbar och konserter är inte jag intresserad av.
kerstin z5-6
Jag var i Rom i sju dagar med min då 20 årige son, 2 år sedan , vi var där slutet oktober.Vädret var underbart.Inte ens resturangen aldeles vid Fontana di Trevi var särskilt dyr! Bodde nära -trevliga äldre italienska genteman ägde den.ÖHT inte dyrare än en lång weekend i Stockholm. men du ska ju inte handla kläder och skor på paradgatorna förstås...
Vi var på en del marknader en bra bit från centrum och köpte skor, väskor , jeans mm som var nästa år mode ...(i sverige) men redan förra säsongens i Rom.Jeansen kostade 100 kr..
Tunnelbanan är jättelätt att åka i princip tre linjer ABC, det finns jump on -jump off bussar som tar dig till alla minnesmärken du kan tänka dej.Du hoppas av tex vid Colloseum, ser det, hoppar på-åker till nästa osv
bara Vatikanen tar MINST en dag..satsa på 4 dagar och ät på billigare ställen , annars ångrar du dej nog.smile.gif
För mej var den resan magisk:) både staden , att uppleva den med min vuxne son och stämningen maten...
byggnaderna , konsten, människorna allt.(utom kanske munkklostret med alla skeletten som sonen drog mej på smile.gif

Amsterdam är även den en fantastisk stad smile.gif
caprifol
Rom (klar etta för en långhelg om man bara undviker de varmaste månaderna), Wien (så vackert!), Madrid (känns "genuinare/mindre turistigt" än Barcelona men hyfsade kunskaper i spanska är ett stort plus).
Gåsis
Wien i kombination med Bratislava. Det ena underbart, det andra för att inte bli semesteutbränd. Edinburgh med historia, kultur, whisky och parker. Prag, vacker med underbar mat. London om man gillar lite mer hets, Budapest för att bada, äta och titta. Jag tycker varje stad har sin charm om man letar efter vad man själv vill ha.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon