Full version: Julklapp från jobbet
Sidor: 1, 2
Meriona
Nu tänkte jag inte drömpresenten som en resa eller nåt.

Jag ska försöka förklara varför jag undrar:
På mitt jobb har vi varje jul gått på julshow/julbord med respektive, men nu finns inget kul i området och dessutom har vi nästan blivit för många för att det ska bli gemytligt.

Därför har vi bestämt att gå ut och käka och bowla bara vi anställda i november istället, och sen ge en liten julklapp.

Men:
Vad vill man då ha i julklapp? De anställda är uteslutande karlar (inte jag då) i olika åldrar, men julklappen måste ju inte nödvändigtvis passa enbart dem utan även deras fruar. Vill man ha delikatesskorg tro, eller ett par lyxiga handdukar eller presentkort på Bokia eller vad? Jag behöver tips, jag tycker det är jättejobbigt att försöka komma på nåt! Prisklass 300-400 kronor inkl moms så där cirka.

Tacksam för brainstorming! smiley_small_hug.gif
Anma
Oj vad svårt. Ett glasföremål från Iittala eller Kosta Boda kanske? Ljuslykta eller nåt?
Meriona
Ljuslykta är bra, det har man användning för. En ställa-pryl som inte går att använda är inte så kul.
Fny
Jag röstar för presentkort på lämpligt ställe! Själv har jag bara fått en julklapp från en arbetsplats, en stor bit marsipan. Japp, marsipan. blink.gif stor. Nu var jag bara praktikant så jag förväntade mig egentligen ingenting, och marsipanen var god... men jag tyckte lite synd om alla som arbetat hur många år som helst, och lagt ner såå mycket tid och engagemang i jobbet... att då i julklapp få en stor marsipanbit tyckte jag väl inte var ett jättebra tecken på uppskattning direkt... unsure.gif Även om den säkert var dyr och fin, men pengar är ju faktiskt inte allt!
Huggorm
Företag som säljer tex. kontorsmaterial brukar ju sälja såna företagsjulklappar också. Kanske dom har något smart i sortimentet som är lätt att beställa hem och till bra pris?
Meriona
Hihi, jag älskar marsipan och hade varit överlycklig! Men nej det är ingen lämplig present kanske. giggle.gif Särskilt inte för den som är nötallergiker eller försöker banta. Alkohol går också bort.
Aqvakul
Gärna en rejäl middag...
Huggorm
CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 16:08) *
Hihi, jag älskar marsipan och hade varit överlycklig! Men nej det är ingen lämplig present kanske. giggle.gif Särskilt inte för den som är nötallergiker eller försöker banta. Alkohol går också bort.

Ett tjusigt paket med påkostade cigarrer då? biggrin.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 16:06) *
Företag som säljer tex. kontorsmaterial brukar ju sälja såna företagsjulklappar också. Kanske dom har något smart i sortimentet som är lätt att beställa hem och till bra pris?


Jo då jag bläddrar och bläddrar men har inte hittat något så där "wow". Dessutom vet jag ju inte om just min smak passar alla, därför är det bra att höra vad ni tycker.

CITAT (Aqvakul @ 04-10-2010, 16:08) *
Gärna en rejäl middag...

Nä det har ju vi valt bort ju. wink.gif
Fny
varför inte lite knark när ni ändå håller på? Hur mycket får man för 3-400 kronor? wink.gif

(nej ursäkta, dåligt skämt! tongue.gif )
Meriona
CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 16:09) *
Ett tjusigt paket med påkostade cigarrer då? biggrin.gif

Nä du din rackare! giggle.gif
Mollis
Min man brukar få ett Delicard, ur deras sortiment kan man sen välja bland delikatesser, köksknivar, grillpannor etc. De finns i olika prisklasser och man har ett år på sig att lösa in det och de levererar hem till dörren. Kanske kan vara något att kolla.
Gunilla T
Här finns allt möjligt - både dyrt och billigt

http://www.clijo.se/produkter.asp
Aqvakul
Missuppfattade: Insåg inte att man i det privata näringslivet har råd att ge de anställda både middag och en dyr present - vi brukar få nåt för typ en hundring...
Meriona
CITAT (Mollis @ 04-10-2010, 16:10) *
Min man brukar få ett Delicard, ur deras sortiment kan man sen välja bland delikatesser, köksknivar, grillpannor etc. De finns i olika prisklasser och man har ett år på sig att lösa in det och de levererar hem till dörren. Kanske kan vara något att kolla.

Ja Mollis, det var ett bra förslag! tummenupp.gif Jag vet ju andra som fått det nu när du säger det! kompiskram.gif Undrar om man får så mycket för 300 kronor, kostar frakten nåt tro? Måste kolla!
Huggorm
I fjol fick jag en chokladask, typ alladin men mindre med bara nio bitar. Ett annat år fick vi ett armbandsur med företagets logotype på. Ytterligare ett annat år fick vi mjukisbyxor och tröja, även de med företagets logotype. Jag skulle tro att dessa tre års presenter sammanlagt inte kostat mer än 100kr.
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 04-10-2010, 16:12) *
Missuppfattade: Insåg inte att man i det privata näringslivet har råd att ge de anställda både middag och en dyr present - vi brukar få nåt för typ en hundring...


Jag brukar vara van vid en almanacka för att ha i jobbet samt ett julkort
Margith
Jag säger mat!
Skålar, ljusstakar och vaser har jag till vansinne och dessutom vill jag helst välja dem själv shy.gif
Men mat går alltid hem, gillar du inte käket kan du alltid ta med det som present under julhelgen yes.gif Delicard är ju inte helt fel, men den absolut bästa julklappen från företag som vi fått, var kartongen med kött från lokalt slakteri. Den innehöll bl a hel entrecôte och några kilo nymald köttfärs. OK det var kanske inte en riktig hit att ta rätt på det dan före julafton a0a.gif men det var det värt!
Tänk om jag skulle kunna få en sån julklapp igen.......



Mollis
CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 16:13) *
Ja Mollis, det var ett bra förslag! tummenupp.gif Jag vet ju andra som fått det nu när du säger det! kompiskram.gif Undrar om man får så mycket för 300 kronor, kostar frakten nåt tro? Måste kolla!


Jag vet inte om frakten kostar, googla upp dem och kolla, man kan se utbudet i de olka prisklasserna och kortinnehavaren kan sedan gå in på sidan och välja genom att ange en kod som står på kortet.
Huggorm
CITAT (Margith @ 04-10-2010, 16:16) *
Jag säger mat!
Skålar, ljusstakar och vaser har jag till vansinne och dessutom vill jag helst välja dem själv shy.gif
Men mat går alltid hem, gillar du inte käket kan du alltid ta med det som present under julhelgen yes.gif Delicard är ju inte helt fel, men den absolut bästa julklappen från företag som vi fått, var kartongen med kött från lokalt slakteri. Den innehöll bl a hel entrecôte och några kilo nymald köttfärs. OK det var kanske inte en riktig hit att ta rätt på det dan före julafton a0a.gif men det var det värt!
Tänk om jag skulle kunna få en sån julklapp igen.......

Bra idé, men man bör nog göra lite research först. Annars blir det lite dumt om man ger entrecôte till en vegetarian eller kanske skinka till en muslim biggrin.gif
Meriona
CITAT (Mollis @ 04-10-2010, 16:19) *
Jag vet inte om frakten kostar, googla upp dem och kolla, man kan se utbudet i de olka prisklasserna och kortinnehavaren kan sedan gå in på sidan och välja genom att ange en kod som står på kortet.

Jag kollade utbudet. Lite för "avancerad" mat tror jag för att passa alla. happy.gif
Men mat är en god idé ändå!
gnon49
Fick alttid bra saker i julklapp från arbetet. Olika varje år. Men en sak fick jag alltid verenda jul från en lokalavdelning. Choklad från brauter...? Ett konditori i Göteborg som jag tror inte finns mer. Den chokladen var något extra. mmm.
Meriona
Bräutigams menar du Gnon? Jodå de finns kvar. smile.gif
Huggorm
En annan klassiker är ju att skänka en summa pengar till Rädda Barnen i stället, och inte ge folk någon julklapp alls. Känns kanske bättre än att ge något som folk ändå inte vill ha.

Jag kom på en grej till som jag fick ett år. En reseväckarklocka med företagets logotype. Kostnad 25kr?
Farbror Blå
Jag är ju inte färdig med sommarsäsongen än, vill inte prata om jul =/
zissi
Prylar går helt bort om jag skulle välja. De flesta har sådant i överflöd och inredningssmaken är så olika.

Det jag har uppskattat mest (när gubben fått tongue.gif ) är delikatesskorgar med varierat innehåll wub.gif .

Delicard är också bra då mottagaren får välja det som passar dem bäst.
malcolm
Vi fick skinkbestick ett år på mitt jobb vilket var mycket uppskattat, andra bra julklappar har varit elektronisk ugnstermometer, grillbestick och kokböcker. Julbord är obligatoriskt och går utanför julklapparna.
ninnisky
Tänker till lite om diverse saker jag fått under åren utöver de två flaskor vin vi fick från moderbolaget. Vitt vin från Pfalz ganska OK.

Påslakanset för 2 personer i vit damast
2 Handdukar med företagets logo på - hög kvalite´
nessesär
teaterkikare
cabinväska
träningsväska
belgisk ckoklad
presentkort från Saluhallen eller Feskekörka
T-shirt av hög kvalite med logo
Sidenslips till herrar och sikesscarves till damerna
knivset från Sagaform (3 knivar)
reservoarpenna
pläd beige/vitrutig
teater- och biobiljetter ...
+ massor av ytterligare onödiga ting jag glömt.....

mitt sista år på jobbet 2004 så blev det ingenting - pengarna gick till Frälsningsarmen tummenupp.gif



sommarhumla
De julklappar som jag uppskattat mest från jobbet (numer får vi inga julklappar) är en härlig morgonrock och en fordrad fleecejacka. Jag har haft nytta av bägge dessa julklappar.
malcolm
Ibland har vi även fått presenter till semestern, bla. en strandfilt med plastad undersida som blev en väska när man vek ihop den, ett badlakan av mycket hög kvalité med företaget logga på, en batteriradio som var rena skiten och en mobiltelefon (Siemens) som också var rena skräpet.
Noak
Vi fick en halv varmrökt lax...Det var ingen som inte gillade julklappen...Ett år fick vi en hel "säck" med chokladaskar. Andra år har det blivit en halvvissen hyacint. Ostbricka med livsfarlig kniv nåt år. Bäst var laxen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ci fick oftast en korg med mat eller presentkort på feskekörka. Men köpter man presentkort från den dyraste där, så får man inte mycket.

Jag var några gånger med och handlade mat till korgarna och då blev det sånt alla gillade (inte inköpt med vänster på en kvart )

Bräutigams finns väl inte längre i Göteborg? Dom har väl nån affär i Fjärås trakten eller?

Men för 300 kr. får man inte mycket idag. Är det fortfarande inte mer?

För många många år sedan gick jag till feskekörka med mitt presentkort och köpte mitt livs första hummer. Det var första nyårsaftonsmiddag jag bjöd min nuvarande sambo. Men jag fick ju lägga till en bara slant.

På vägen hem, kom jag på att jag hade glömt att köpa grädde. När jag kom in i en liten butik så låg där massvis med hummrar i frysdisken till en bråkdel av priset......

Än idag kan vi skratta år det

Ursäkta alla stavfel men jag ser så dåligt p.g.a. min yrsel

Elisabeth
Wilmer
Vet att vi som inte får julklappar brukar dregla över de fastanställda när de fått ostar, korvar, mat... Delikatesser.. Förra året fick en väns man presentkort på köttpaket eller vad det var att lösa ut vid valfritt tillfälle, de var lokalt (för dej) företag som handahöll köttet, Skansen? Jag kan fråga om du vill.

Själv har jag fått allt från inget till en chokladask. Att skänka till Rädda Barnen eller liknande tycker jag är urtrist, det kan de väl göra för chefernas bonusar istället. Kul att en gång om året få lite uppskattning, speciellt i "svåra" tider när alla sliter extra för att få företagen att gå runt. Det lilla gör mycket för arbetsmoralen, att det uteblir (om man är van!!) är en bestraffning.. Om man inte förklarar varför inte, det är ju inte meningen att företaget ska gå under.
Bettis
Vi har fått från Delicard några år vilket jag tyckt varit himla käckt för då väljer jag själv vad vi ska ha. Global knivar har också varit himla bra, sedan har det nog mest varit matlådor, halva laxar mm gott det också.
mamamaggan
Delicard har min man fått från sin arbetsgivare och där kan man som sagt välja en pryl eller något lite extra när det gäller mat.

Vi har oftast tagit mat och den har varii suverän , de har receptförslag och vinförslag på hemsidan också.
Meriona
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-10-2010, 17:15) *
.....Bräutigams finns väl inte längre i Göteborg? Dom har väl nån affär i Fjärås trakten eller?

Men för 300 kr. får man inte mycket idag. Är det fortfarande inte mer?

.....Elisabeth


Det är 450 inkl moms som är skattefritt sedan några år, men vi har nyss varit på revy med käk och snart ska vi bowla med käk, så de får nöja sig med en present som inte uppgår till maxbeloppet.

Jag vet inget om Bräutigams butik, men de står på alla julmarknader och säljer, så de finns kvar i någon form ändå, jag köper alltid deras rom-marsipan. smile.gif

Alltså det är verkligen jättespännande att läsa om alla era julklappar! Ninnisky måste ha minne som en elefant! Och vissen hyacint, Noak - fy så trist! crying.gif
malcolm
Min bror fick 10.000 varje jul i kontanter och det hade jag föredragit.
Meriona
Eftersom det blir jag som får ordna presenterna och det är mitt i bokslutstider för mig, så kommer jag inte ha tid att lägga på själv-plock-korg. Som nog hade varit det roligaste att både ge och få. Utan det får bli nåt färdigköpt. Matväg lutar det åt nu, ost, vad tror ni om det? Det gillar väl alla människor, även tonåringar? Delicard går lite bort av den anledningen, deras utbud var inte direkt ungdomsanpassat i år....

CITAT (malcolm @ 04-10-2010, 18:37) *
Min bror fick 10.000 varje jul i kontanter och det hade jag föredragit.


Men nu var det ju inte drömpresenten det var frågan om.
Myosotis
Sorbiska ägg wink.gif

Nej men allvarligt, nu kommer jag som vanligt och ifrågasätter, men varför måste man ge sina anställda en julklapp? Första gången jag helt oväntat råkade ut för det var på Ericsson, vi fick en badrock som jag inte använde en enda gång. Någonstans tror jag att jag kan ha fått en julklapp till vid något tillfälle, men den minns jag inte ens. Det kanske är annorlunda på en liten arbetsplats, men en opersonlig julklapp på ett stort företag är nästan som en förolämpning.

CITAT (Huggorm @ 04-10-2010, 16:28) *
En annan klassiker är ju att skänka en summa pengar till Rädda Barnen i stället, och inte ge folk någon julklapp alls...

yaay.gif Mycket bra! bravo.gif

Måste man nu köpa någonting tror jag också mer på presentkort eller liknande.
Meriona
Tanken är ju just att julklappen inte ska vara alltför opersonlig utan vara något man har nytta av.
Och skänka pengar till välgörenhet tycker jag att företagen kan göra ändå, det ena ska inte ta ut det andra. Det här är frågan om att visa lite uppskattning för att de är duktiga medarbetare.
Aqvakul
En del städer, t.ex. Sölvesborg, har presentkort som gäller i alla affärer som är anslutna till handlarföreningen. Kanske är det så också i Trollhättan?
Wilmer
Ett år fick vi presentkort i fiskaffären i Thn, det var MUMSIGT speciellt som de hade luncher också. Men den finns väl inte kvar.. Det uppskattade nog alla. (Även Meriona som fick smaka paj flirting.gif ).

Att få tex. en morgonrock som man inte använder, nä, så blir det ju lätt.. Vi har fått thermosar, stumpstake, glögg, chokladask, pengar till välgörenhet (blä), inget alls, glas, muggar, presentkort. Muggar och glas kan kvitta, det har man ju oftast redan som "vuxen".

Personligast blir väl att gynna en loka affär, Skansen eller den där fårgården kanske? Svårt att göra det personligt om du inte vill stå och paketera själv, du kan ju sylta trattisar och ge bort naughty.gif

Tikka
Noblecard har vi fått från jobbet men fick jag önska som anställd så är det ett presentkort nåt annat än prylar.
Då kan jag välja själv sen om det är fisk kött choklad bio vin spelar ingen roll bara jag slipper prylar att ställa i mitt hem...har redan det jag vill ha av den varan wink.gif Men delikataesser går ju alltid hem. Mat mat mat hihihi wink.gif Det hade jag uppskattat.

Jo Bräutigams finns i haga, var där för inte så längesedan.
Aqvakul
På hustruns jobb får de biocheckar - kan kanske passa i Sveriges Hollywood...
Bengalow
Meriona! Delicard gör alltid succé!!!! Och gör det inte det, så har man sig själv att skylla, för att man valde fel...
Meriona
CITAT (Bengalow @ 04-10-2010, 20:13) *
Meriona! Delicard gör alltid succé!!!! Och gör det inte det, så har man sig själv att skylla, för att man valde fel...

För de flesta absolut (särskilt för mig), men för 19åringar som fortfarande bor hemma så lär det bara bli mamma som blir glad åt sikrommen och vad det nu var de hade iår. giggle.gif Presentkort är bra annars, men inte alltför lokalt eftersom de är utspridda, och det känns lite tokigt att nån ska behöva åka från Stenungsund till Trollis för att lösa in sin julklapp. Biocheckar har de fått förut, och gamlingarna visade sig inte gå på bio, så den grejen blir det nog inte igen.
Men ni har många jättebra förslag, jag blir ju jättehungrig på kuppen! -fear-.gif Presentkort eller nåt matigt låter som om de flesta vill ha. smile.gif Av odlaiterna iallafall, hoppas att det stämmer på snickare också. giggle.gif
Wilmer
Aha, ja, då går det inte så br med för lokalt.. Men då går det ju att beställa typ "ost, läckert kaffepaket" av någon säkert tummenupp.gif

Jag äter getostmacka flirting.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 04-10-2010, 20:56) *
Aha, ja, då går det inte så br med för lokalt.. Men då går det ju att beställa typ "ost, läckert kaffepaket" av någon säkert tummenupp.gif


Jag äter getostmacka flirting.gif


Mums, får jag ta innan jag lägger mig också! smile.gif Ska kolla det där med osteriet imorgon. Har för mig att man kan beställa direkt från Falköpingsost. Nån som vet som bor där?
malcolm
CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 18:39) *
Eftersom det blir jag som får ordna presenterna och det är mitt i bokslutstider för mig, så kommer jag inte ha tid att lägga på själv-plock-korg. Som nog hade varit det roligaste att både ge och få. Utan det får bli nåt färdigköpt. Matväg lutar det åt nu, ost, vad tror ni om det? Det gillar väl alla människor, även tonåringar? Delicard går lite bort av den anledningen, deras utbud var inte direkt ungdomsanpassat i år....
Men nu var det ju inte drömpresenten det var frågan om.

Sa jag det då
Meriona
CITAT (malcolm @ 04-10-2010, 21:12) *
Sa jag det då

Det var ju inte riktigt den 3-400 kronorspresenten som jag frågade om iallafall. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon