Full version: hårfärg
vanjalarsa
HEj
Brukar ni färga håret själva?
Blir ni som regel nöjda med resultatet?
Mvh en nyfiken vanjalarsa rolleyes.gif
Bettis
CITAT (vanjalarsa @ 07-10-2010, 14:37) *
HEj
Brukar ni färga håret själva?
Blir ni som regel nöjda med resultatet?
Mvh en nyfiken vanjalarsa rolleyes.gif

Sitter just nu med färg i skallen whist.gif giggle.gif blir alltid nöjd ..
Åsa, mälardalen zon 2
Ja jag blir nöjd varje gång och jag har använt samma färg i ca 15år (kastanjebrun henna + kaffe + honung, jag har mycket långt hår ner till ändan och henna kan man spä ut så ett paket räcker till hela håret)
Skruttis
Jadå det händer ganska ofta.
Har alltid blivit nöjd med resultatet även om jag varit tveksam ibland när det gäller färgvalet.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-10-2010, 14:48) *
Ja jag blir nöjd varje gång och jag har använt samma färg i ca 15år (kastanjebrun henna + kaffe + honung, jag har mycket långt hår ner till ändan och henna kan man spä ut så ett paket räcker till hela håret)


Eeeeeh, kaffe och honung? w00t.gif
Passar det ihop med just hennafärg eller kan man använda det till andra färger utan henna? Och vad gör kaffet för skillnad?

Nyfiken i en strut...... shy.gif
mamamaggan
Skillnaden mot när min frissa färgar det finns absolut men det hindrar inte att jag färgar själv ibland.
batski
Jag har färgat mitt hår själv i många år (gillar rött hår och nu börjar jag bli gråhårig). Ganska länge använde jag henna, men nu har jag gått över till Tints of Nature och är rätt nöjd smile.gif

Färgen bleks lite efter ett tag men då har det blivit dags att färga håret igen.
Blomfrun
Kaffet gör att hennafärgen blir mörkare. Man kan även ha i lagerblad om man gillar det guldiga bättre.
renate
Jag tonar mitt hår själv ibland och det blir bra.I samband med klippning låter jag håret tonar hos frisören i mån av tid.Jag är inte gråhåreg och då funker toning utmärkt.Just nu har jag brazil.
Skruttis
CITAT (Blomfrun @ 07-10-2010, 16:34) *
Kaffet gör att hennafärgen blir mörkare. Man kan även ha i lagerblad om man gillar det guldiga bättre.


Tack Blomfrun.
Jag hade aldrig hört talas om sådana varianter förut.
thanks.gif
ninnisky
Jag har aldrig tonat eller färgat hela håret däremot gör frissan slingor i mitt hår 2-3 gånger per år. Trots min "höga" ålder är jag inte nämnvärt gråhårig.
mojan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-10-2010, 14:48) *
Ja jag blir nöjd varje gång och jag har använt samma färg i ca 15år (kastanjebrun henna + kaffe + honung, jag har mycket långt hår ner till ändan och henna kan man spä ut så ett paket räcker till hela håret)


Förr färgade jag alltid håret i henna. Jag blev så fin! kiss.gif
Sen "förbjöds" henna. Det var farligt på något sätt? Både apoteket och Body shop slutade sälja.

Någon som vet något om "farligheten"?

Åsa: Var köper du henna?
Jag börjar nu bli gråhårig-kan man henna då eller blir de grå stråna morotsfärgade? Hur blir det med utväxten med henna?
batski
CITAT (mojan @ 07-10-2010, 18:45) *
Förr färgade jag alltid håret i henna. Jag blev så fin! kiss.gif
Sen "förbjöds" henna. Det var farligt på något sätt? Både apoteket och Body shop slutade sälja.

Någon som vet något om "farligheten"?

Åsa: Var köper du henna?
Jag börjar nu bli gråhårig-kan man henna då eller blir de grå stråna morotsfärgade? Hur blir det med utväxten med henna?


Jag kan faktiskt inte tänka mig att henna skulle vara farligare än alla de kemikalierna som finns i en del hårfärg och misstänker att farligheten låg i att de industrierna som producerar och säljer hårfärg inte uppskattade konkurrensen... Men jag har även hört att det inte var henna i sig som var farligt, utan olika metaller som man blandade i för att få fram de olika färgnyanserna.

Hur som helst så säljs henne fortfarande i en del hälsokostbutiker. Men jag har som sagt ersatt henna med Tints of Nature som inte ska innehålla farliga ämnen och som dessutom är icke-djurtestade smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det var den konstgjorda Hennan som inte var bra, den naturliga är det ingen fara med, jag köper min henna på hälsokosten

Det grå brukar bli som guldiga inslag jag är ganska gråhårig tror jag i grunden jag fick gråa hårstrån som ganska ung sedan har jag fortsatt färga. Utväxten syns en del men den blir inte lika skarp som med vanliga syntetiska färger
mojan
Tack, batski och Åsa, mälardalen! kompiskram.gif
Ska fundera på om jag ska pröva igen.
Frågan kvarstår hur det grå blir.
Anma
Jag skulle vilja testa med henna, men jag är alldeles blond av naturen så jag tror att jag skulle bli morot istället för så där läckert hennaröd. Så det kommer nog aldrig att hända.

Jag har färgat (färg som ljusar upp, inte en renodlad blekning) mycket förr, men mitt hår är ganska torrt i topparna så jag kom fram till att det mår bäst av att inte färgas. Förr störde jag mig på den naturliga slingeffekten som blev av att solen bleker överhåret kritvitt medan det undre är mörkare, så jag valde att nyansera upp hela håret.
Numer fattar jag inte att jag inte gillade detta flerfärgade, det är ju hur snyggt som helst. Det enda är att när jag sätter upp håret högt på huvudet så ser man det trista råttfärgade undre håret som aldrig fått sol på sig. Men en inbakad fläta ger snygg effekt.
Motti
Efter som jag är utbildad frisör så har jag alltid fixat mitt hår sjäv både klippt mig och gjort slingor,har sina fördelar att vara frissa då slipper man vänta på tid och man kan inte bli sur på någon annan än sig själv om man klippt för kort eller gjort något annat fel plus att man spara in dom pengarna det kostar,har klippt hela min familj i alla år nu klipper jag barnbarna ocksåsmile.gifpå det viset spara de in en hel del pengar.Annars vill jag råda er att gå till en frisör när det gäller färgning om ni är osäkra,det är inte alltid det blir den färgen som färgprovet visar det beror på ens egen grundfärg hur resultatet blir.
fuchsian
Hej,

Jag brukar tona håret med den färgen som håller ett antal tvättar, inte permanentfärga. Jag är av naturen rödlätt och har mycket hår, men tunnt. Brukar gå till min frissa och permanenta det när jag blir oledsen att ha det rakt.
Har alltid haft håret längre, trivs inte i kortklippt och en gång räckte. Jag har inget grått i mitt hår - ännu, men lillsyrran har det redan, men hon har en annan hårkvalite än vad jag har.
Vill helst sätta upp det med en klämma till vardags, inget extra med det. ..fuchian ....
ryss_борис
Never. Låter det vara som det är. Tycker naturligt svart hår är det enda snygga (inte för att jag har det, men). De som färgar ljust hår mörkt ser förjävliga ut tongue.gif
malcolm
Enda gången jag har färg i håret är när jag målat taket. rolleyes.gif
batski
CITAT (malcolm @ 09-10-2010, 07:19) *
Enda gången jag har färg i håret är när jag målat taket. rolleyes.gif


Blir du gråhårig då? tongue.gif
netaave
Jag har färgat mitt i ca 10 år och inte misslyckats en enda gång trots att jag använt olika märken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon