kluringen
Nu lägger jag ut en STOR bild på den blå lotusblomman som växer i en naturlig termalsjö i västra Ungern. Byn heter Héviz.

Skruttis
Själv brukar jag inte titta så noga på avatarerna eller profilerna.

Jättesnygg blomma onekligen och väldigt härlig färg. tummenupp.gif
Gåsis
Det var klokt att lägga in en stor bild för avataren kikar jag oxå sällan på. Men det var kul att få se en blommande lotus, såg fröställningar nyss när vi var i Wien men har aldrig sett en blomma. Snygg!

/Åsa
tulle
Här en annan bild på en blommande Lotus från Botaniska trädgården i Amsterdam, där man tydligt kan se den blivande karakteristiska frökapseln.
Aqvakul
Såå vackra blommor! wub.gif
kluringen
Mera blommor från Héviz






Fågelfamilj som väntar tillökning



fast bebisarna fortfarande är små



Det fanns vita, röda, blå och violetta lotusar men även andra fina blommor. Mysigt att kunna simma omkring i allt detta i en vattentemperatur mellan 32 - 36 grader.
giggle.gif
Solstorm
Mycket snygg profilbild! Nu har jag sagt något. smile.gif
Peztis
Åh vilka söta små fågelungar!

giggle.gif

Och självklart är blomman underbar!
Myosotis
Fin blomma!
Anders zon 1
Fina blommor smile.gif men med risk för att ses som en petig glädjedödare måste jag påpeka att ingen av växterna ni visat på bilder i den här tråden är lotus (inte kluringens bild heller). Det är näckrosor av olika slag vilket är något HELT annat än lotus. Blommorna må påminna om varandra men lotus och näckros tillhör helt olika växtfamiljer.
zaaritha
SÅ vacker!
Wilmer
Bildgooglade på lotusar för jag har ingen aning, men de så väldigt lika ut i mina ögon, hur ska då en Lotus se ut Anders? Hur skiljer man dem åt?

Vad de än är så är det vackra, jag skulle gärna glida runt i en båt bland de blommorna.
kluringen
CITAT (Anders zon 1 @ 08-10-2010, 22:33) *
Fina blommor smile.gif men med risk för att ses som en petig glädjedödare måste jag påpeka att ingen av växterna ni visat på bilder i den här tråden är lotus (inte kluringens bild heller). Det är näckrosor av olika slag vilket är något HELT annat än lotus. Blommorna må påminna om varandra men lotus och näckros tillhör helt olika växtfamiljer.


Bra att du tar upp det Anders, jag är kluven. Lokalbefolkningen i Héviz säger både näckros och lotus. Jag har också googlat i ämnet utan att bli klokare. Men eftersom blomman har skaftet ovan vatten (näckrosor flyter på vattenytan??) och blommans mitt ser ut som en blivande frökapsel har jag dragit slutsatsen att det är lotus men är osäker.

Wilmer! Du behöver ingen båt, du kan simma omkring året om och känna bladens skaft smeka dina ben! Hur häftigt som helst.




Vattentemperaturen vintertid blir som lägst 23 C.

Alexander-VG-zon3
den som Tulle visar bild på är nog en - Nelumbo lutea (lotus).

dom spom Kluringen visar skulle jag tro är olika Nymphaea (Näckrosor). även dessa kan ha både blad och blommor ovanför vattenytan.

man kan se skillnad igenom att lotus har ett stort tydligt fröhus i mitten, medan näckrosor är mer tofsiga eller vad ska man säga som mitten på en solros, maskros.

och jättevackra bilder ni tagit på vackra blommor tummenupp.gif
Monaxe
Fantastiskt vackra allihop!
kluringen
Nu har jag googlat på ungerska och hittat info. Den röda varianden heter Nymphaea rubra var. longoflora.

Näckros m o a. Anders o flaxss har rätt.
malcolm
CITAT (kluringen @ 08-10-2010, 01:19) *
Nu lägger jag ut en STOR bild på den blå lotusblomman som växer i en naturlig termalsjö i västra Ungern. Byn heter Héviz.


Jag har inte heller fått några beundrande kommentarer för min profilbild så hav tröst. rotfl.gif
kluringen
CITAT (malcolm @ 09-10-2010, 14:46) *
Jag har inte heller fått några beundrande kommentarer för min profilbild så hav tröst. rotfl.gif


Men det har jag! Fast jag fick tigga om det. blomma.gif
Jultorpet
CITAT (malcolm @ 09-10-2010, 14:46) *
Jag har inte heller fått några beundrande kommentarer för min profilbild så hav tröst. rotfl.gif


giggle.gif

CITAT (kluringen @ 09-10-2010, 15:14) *
Men det har jag! Fast jag fick tigga om det. blomma.gif


Jag också.... utan att tigga om det.... faktiskt! rolleyes.gif
Wilmer
CITAT (malcolm @ 09-10-2010, 14:46) *
Jag har inte heller fått några beundrande kommentarer för min profilbild så hav tröst. rotfl.gif

a0a.gif ¨

Men, jag kunde inte skriva SIMMA omkring blommorna, för det är ungefär det värsta jag kan tänka mig.. Saker som slingrar runt mig, huuu! Jag skrev det först, önskar jag kunde simma.. Sedan insåg jag att det var ungefär det sista jag kunde önska mig. angel_not.gif Trots värmen i vattnet. Bättre, se från ovan, vackert, ja! happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon