Monarda
När man köper glaserade krukor så förväntar man sig inte att dom ska släppa igenom fukt, det har i alla fall aldrig jag upplevt tidigare, men det var vad som hände mig denna gång. När jag berättade för tillverkaren vad som hänt fick jag ett svar som gick ut på att det borde jag väl begripa att så kunde ske och att det var jag som vattnat för mycket! En liten varning kan vara på sin plats, ställ inte denna kruka direkt på en känsligt yta. Nu har jag löst problemet genom att lackerat botten på fatet med båtlack, men fläcken på bordet har jag kvar. sad.gif

[attachment=55414:P5301186.jpg]
vanjalarsa
CITAT (Monarda @ 09-10-2010, 19:56) *
När man köper glaserade krukor så förväntar man sig inte att dom ska släppa igenom fukt, det har i alla fall aldrig jag upplevt tidigare, men det var vad som hände mig denna gång. När jag berättade för tillverkaren vad som hänt fick jag ett svar som gick ut på att det borde jag väl begripa att så kunde ske och att det var jag som vattnat för mycket! En liten varning kan vara på sin plats, ställ inte denna kruka direkt på en känsligt yta. Nu har jag löst problemet genom att lackerat botten på fatet med båtlack, men fläcken på bordet har jag kvar. sad.gif

[attachment=55414:P5301186.jpg]


Ett tips. Rör ihop lite matolja med lite cigarettaska. Gnid det på fläcken. Det har en lätt slipeffekt och brukar ta såna fläckar. Värt ett försök kanske....
Gäller att hitta någon som kan tillhandahålla cigarettaska....
mvh vanjalarsa
Wilmer
Jag har också lärt mig den hårda vägen.. Vattnar för mycket det händer inte hos mig!!! Det blir så ändå.
Christa
Jag har en likadan fläck på mitt bord efter en stor vas. Inte mycket till vas om man inte kan ha vatten i den...
Wilmer
Christa, HAR DU VATTEN till snittblommorna, verkligen?? flirting.gif Ibland kan man undra, design före funktion...
Monarda
CITAT (vanjalarsa @ 09-10-2010, 20:17) *
Ett tips. Rör ihop lite matolja med lite cigarettaska. Gnid det på fläcken. Det har en lätt slipeffekt och brukar ta såna fläckar. Värt ett försök kanske....
Gäller att hitta någon som kan tillhandahålla cigarettaska....
mvh vanjalarsa


Det var precis det rådet jag fick från tillverkaren av krukan, men det visade sig vara värdelöst. Köpte även en svindyr engelsk produkt för borttagning av vattenfläckar, vilket inte heller hjälpte.
vanjalarsa
vad synd!
jag har använt det att ta bort vita fläckar på bord med jättebra resultat.Men jag minns inte om det var fläckar efter varma koppar eller om det var efter fukt som i ditt fall.
Synd att jag inte kunde hjälpa dig!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Najsan
Jag litar numera inte något fat, har märkt att även glaserade fat ibland släpper ut fukt, har gamla målade fönsterbrädor som det blir svartmögel på... Jag köper möbeltassar som jag klipper i fyra och sätter under, tydligen räcker luftspalten för att det ska torka upp under.

Har tyvärr inget bra tips på fuktfläcken, är det oljad yta kan man gå över försiktigt med ett fint sandpapper och sen olja om ytan, på färska fuktfläckar kan man väl prova med salt, borde dra till sig fukten, men frågan är väl bara hur skadat trät är under. crying.gif

Lycka till. /Kerstin
Bassam
Hej

Det är bättre om man täcka bordet på plast täck sen man kan lägga krukor över , det finns mycket biliga och fina plast täckar. nu i affären.

H.Bassam
Peztis
Bassam, menar du vaxduk?

1, Då täcker man ju det fina bordet.
2, Jag har ännu inte sett en vaxduk som jag skulle vilja ha i vardagsrummet.
Ywonne
Ikea har rullar av något plastliknande, som man använder till köksskåp och lådor, jag har formklippt ut sådana och limmat fast i botten på mina fat... och andra saker som kan förstöra bordet/golv.

wink.gif
Peztis
Det finns ju också transparent "vaxduk" som man också skulle kunna använda på detta sätt som Ywonne skriver. Finns på ICA Maxi, t ex.
Christa
CITAT (Peztis @ 10-10-2010, 15:56) *
Bassam, menar du vaxduk?

1, Då täcker man ju det fina bordet.
2, Jag har ännu inte sett en vaxduk som jag skulle vilja ha i vardagsrummet.


Fast det vi kallar vaxduk är plast. Tyvärr oftast PVC. Numera finns en sort utan PVC. Men jag håller med dig om att man inte vill ha det på vilket bord som helst.

En karottunderlägg av något slag kanske man kan ha under.

CITAT (Wilmer @ 09-10-2010, 22:39) *
Christa, HAR DU VATTEN till snittblommorna, verkligen?? flirting.gif Ibland kan man undra, design före funktion...


Ja man blir ju en smula förvånad... g.gif
Peztis
CITAT (Christa @ 11-10-2010, 20:39) *
Fast det vi kallar vaxduk är plast. Tyvärr oftast PVC. Numera finns en sort utan PVC. Men jag håller med dig om att man inte vill ha det på vilket bord som helst.

En karottunderlägg av något slag kanske man kan ha under.

Stämmer nog att det inte är vax i dem... Men jag har då alrig sett någon säga att de säljer pvc-dukar! biggrin.gif Skullejag fråga om pvc-dukar på ICA så skulle de stå som fån... (vilket ju inte är något nytt! Sorry, alla ICA-anställda! smile.gif ).

Ja, ett underlägg i kork? Finns ju tunn och fin kork, behöver ju inte vara av den tjocka typen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon