_Magnus_
I våras satte jag en ´Vitis Sukribe´ i en stor kruka. Jag har hittills inte gjort något med den men nu när frosten kommer tänkte jag pyssla om den lite. Men vad gör jag? Ska jag skära ner den helt & hållet & isåfall hur??? Tänkte där efter ställa in den i förrådet, täckt av frigolit, för att sedan hålla tummarna att den klarar vintern... Förresten, ska jag vattna den något under vintern?
Alexander-VG-zon3
du beskära den bara om du tycker att det behövs. man beskär inte bara för sakens skull.

hur kallt blir det där du tänkte övervintra ? detta är en härdig vindruva som tål mycket frost även i kruka. då den är lövfällande dricker den inte så mycket om den står kallt. vattna lite ca 1gång i månaden.
_Magnus_
Tack för snabbt svar!
Tänkte ställa in krukan i vårat oisolerade förråd. Men då ställer jag alltså in den som den är & låter den "falla ihop" (den klättrar nu på en stupränna) & täcker den med frigolit. Räcker det så?!
Alexander-VG-zon3
sätt en lång trästör eller bambupinne och bind upp den emot. annars om den blir för stor så att du behöver klippa den kan du klippa ner den till ca 4-8bladpar(knoppar, noder). detta görs när den är i vila (under dec brukar många göra det).

hur du ska täcka den och sånt beror på hur kallt det blir, annars kan du köpa grön vinterväv och vira in den i i ett par lager. bor du en mild zon kan du ha kvar den ute i kruka och täcka med snö/väv.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har glömt staketvindruveplantor ute i minimala krukor och de har inte haft minsta problem att klara vintern här i zon 2 utan minsta täckning. Det är väl kanske krukan som är känsligast ifall den inte är 100% frosttålig.


Klipp dock INTE ner växten. +Jag tycker faktiskt inte man ska klippa så mycket i en staktvindruva förren den börjat ge rejäla skördar beskärningen brukar bara göra så att man skjuter upp fruktsättningen ytterligare.
Bassam
Hej

Beskärning kan höja luft rörelse genom växter och borta skadad delar som har insekter Svamp och Bakterie plus ohyra nya generationen som ska kommer från ägg och andra saker.

H.Bassam
_Magnus_
Verkar ju vara enklare än jag trott!
Låter nog den stå kvar på plats, bygger upp lite frigolit runt krukan & snor in själva växten i lite täckväv...
Tack för er hjälp!!!
Bassam
Hej

Frigolit är inte bara runt men också på botten

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon