Full version: Viltstängsel
Gunilla T
Nu har vi bestämt att ingärda tomten och trädgården med viltstängsel. Vi hade ett företag här som gav oss en offert och visst, det blir en stor investering. Vi behöver dessutom två stora stålgrindar som är tillräckligt stora för att bilar, traktor , snöplog och sopbil skall kunna passera.

Vill inte ha stängslet alltför nära inpå så det måste till stor del dras genom skog och stenig mark där inga maskiner kan användas och det blir en fördyring såklart.

Vi har väl kommit undan ganska lindrigt iaf tidigare men den senaste vintern var extrem och då blev det mycket skador trots att vi täckt in massor av växter med hönsnät. Nu kan jag fortsätta mata djuren utanför stänglslet utan att ständigt tänka på vad det kostar i förlorade växter smile.gif

Ett problem kvarstår dock, företaget kunde inte säga när de har tid...så länge det finns mat i naturen brukar växterna få vara i fred men blir det snö och kallt - då är det fara å färde.

...och när vi äntligen har bestämt oss så vill vi ju ha det gjort så snart som möjligt, orkar inte hålla på med hönsnäten igen och dessutom har många växter blivit så stora så de går inte att täcka in.
Bassam
Hej

Det finns flera företag som har bra inbjudande, varför ska ni fasta på det om de har inte tid annars ni ska säga till dem att ni behöver den före skogen har lite mat till rådjuren .

Obs

ni kan googla på (stängel företag).
H.Bassam
kerstin z5-6
Så jobbigt att ha det så, men så mkt viltskador förstår jag at du inte vill fortsätta mata" dem med dyra plantor.
Hoppas de hinner få upp det innan vintern!
Jan Lindgren
Hej!
En färist kan vara ett alternativ till grindar. Jag har inhägnat stora delar av trädgården. Jag har inte haft råd med en firma utan försöker slå ner stolparna bland all sten. Delvis har jag bara fårstängsel med en extra tråd. Det fungerar oftast. Jag har struntat i grindar utan har öppet hela tiden. Ett tag hade vi ett par rådjur som hittade in men jag bad jägarna skjuta odjuren. Sedan dess har det varit lugnt. Viltstängsel räcker dock inte alltid för att hålla rovdjuren borta och fungerar inte alls mot rovfåglar och trastar. Just nu är fåglar det största problemet.
I min andra trädgård har vi ett ganska kraftigt hönsnät. Det är inte särskilt högt men har hittills stoppat rådjur,vildsvin, harar och kaniner. Där har vi stora klumpiga trägrindar som vi lyfter bort när det är dags att plöja. Orationellt men billigt. Vi har också en mindre, vanlig grind där besökare kan gå in.

Ska du vara säker på att inte grävande djur och vildsvin tar sig igenom viltstängslet behöver du en eltråd utanför. Har du kaniner så behövs dessutom ett finmaskigt nät.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
Hmm..jag har inte för avsikt att stänga ute allt som rör sig och att viltstängsel inte hjälper mot fåglar har jag listat ut själv whist.gif

Nätet skall vara finmaskigt nertill, kaniner har vi inte men en och annan hare men de kan vara svåra att utestänga, även grävling. Grävling har jag varje natt i trädgården. Det är rådjur och älg vi vill skydda oss mot och i framtiden även vildsvin.

Ja, känner till färister men vet inte hur effektivt det är. Skyddet blir ju inte starkare än den svagaste punkten så det vore snopet med denna investering om den ändå inte skulle fylla den funktion vi är ute efter.
Bassam
[attachment=55498:grind.png]

Hej

Färister är bra men små rådjur kan gå genom.

[attachment=55497:st_ngel.png] -



H:Bassam
Gunilla T
Bassam! Såhär ser en färist ut;

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...3%B6_040627.jpg
malcolm
Bassam: Ibland undrar jag om du riktigt vet vad vad du skriver/svarar på eftersom vissa av dina inlägg är helt åt skogen, inte för att jag vill ha bort dig från Odla men emellanåt blir man fundersam. Tvivlar inte ett ögonblick på att du inte skulle vara en duktig odlare men...
smuleborg
Det finns här en tråd här om viltstängsel, en trådskapare som i detalj beskrev hela processen. De gjorde i och för sig grovjobbet själva (minns inte, kanske stängslades ett mindre område in).

Vi har inte bestämt oss, men funderar kan man säga (som vi ser det förfular och förminskar det, och så kostar det en rejäl slant). Det kryllar av rådjur i skogarna, men hittills är vi - ta i trä - tämligen förskonade. De har sent om hösten käkat persilja, ännu "gröna" perenner och vedartade nyskott (inte så kul). Märkligt här, det finns hur mycket mat som helst i skogen. Skadorna om vintern är hittills mycket ringa.

Vi har också gott om vildsvin i närområdet, vi ser uppbökade partier i skogarna och i vintras såg vi en flock som höll till typ 100 meter från tomtgränsen; de åt ogenerat av fodret som jägarna lagt ut till rådjuren. Såvitt vi vet eller har sett har de inte varit inne på tomten. Jag tar här extra hårt i trä.

Vi har en gång haft besök (på tomten) av ett grävlingpar, med mycket måttliga skador på växter till följd. Om jag ska vara ärlig tyckte jag det var en häftig upplevelse, vad jag minnas har jag aldrig tidigare sett grävling. Men naturligtvis vill vi inte ha dem på tomten. De hör hemma i skogen.

Vi hoppas, ärligt talat, på naturlig balans, det må vara naivt men så är det. En vargfamilj kommer allt närmare. Min förhoppning är att jaktlaget inte, när det kommer till kritan, ser vargen som en konkurrens om rådjursstekarna och slinter på hanen. Också rävstammen ökar.

Men vi funderar vidare på viltstängsel. Boningshuset ligger rätt tokigt till, mycket nära den lilla enskilda vägen. Viltstängsel på framsidan skulle verkligen förfula, exkludera. I övrigt kan det funka, rätt långt från boningshuset.

Gunilla, vilket stängsel är säkert mot vildsvin? Du har säkert kollat upp det här, snälla dela med dig smile.gif Vi funderar som sagt var vidare. Skriv gärna mer här under resans gång.



Gunilla T
CITAT (smuleborg @ 11-10-2010, 20:42) *
Det finns här en tråd här om viltstängsel, en trådskapare som i detalj beskrev hela processen. De gjorde i och för sig grovjobbet själva (minns inte, kanske stängslades ett mindre område in).

Vi har inte bestämt oss, men funderar kan man säga (som vi ser det förfular och förminskar det, och så kostar det en rejäl slant). Det kryllar av rådjur i skogarna, men hittills är vi - ta i trä - tämligen förskonade. De har sent om hösten käkat persilja, ännu "gröna" perenner och vedartade nyskott (inte så kul). Märkligt här, det finns hur mycket mat som helst i skogen. Skadorna om vintern är hittills mycket ringa.

Vi har också gott om vildsvin i närområdet, vi ser uppbökade partier i skogarna och i vintras såg vi en flock som höll till typ 100 meter från tomtgränsen; de åt ogenerat av fodret som jägarna lagt ut till rådjuren. Såvitt vi vet eller har sett har de inte varit inne på tomten. Jag tar här extra hårt i trä.

Vi har en gång haft besök (på tomten) av ett grävlingpar, med mycket måttliga skador på växter till följd. Om jag ska vara ärlig tyckte jag det var en häftig upplevelse, vad jag minnas har jag aldrig tidigare sett grävling. Men naturligtvis vill vi inte ha dem på tomten. De hör hemma i skogen.

Vi hoppas, ärligt talat, på naturlig balans, det må vara naivt men så är det. En vargfamilj kommer allt närmare. Min förhoppning är att jaktlaget inte, när det kommer till kritan, ser vargen som en konkurrens om rådjursstekarna och slinter på hanen. Också rävstammen ökar.

Men vi funderar vidare på viltstängsel. Boningshuset ligger rätt tokigt till, mycket nära den lilla enskilda vägen. Viltstängsel på framsidan skulle verkligen förfula, exkludera. I övrigt kan det funka, rätt långt från boningshuset.

Gunilla, vilket stängsel är säkert mot vildsvin? Du har säkert kollat upp det här, snälla dela med dig smile.gif Vi funderar som sagt var vidare. Skriv gärna mer här under resans gång.



Dethär beslutet känns verkligen som att välja mellan pest och kolera.

Vi bor och lever mitt i skogen med allt vad det innebär - jag lever och vill leva i fred och harmoni med allt levande som finns här i naturen och vi har inte varit särskilt hårt drabbade på något sätt.

Som jag ser det handlar det också om vilka växter man odlar - perenner som vissnar ner på hösten är aldrig några problem med, allt ovan mark är ju dött så det går bra att tugga på. Men andra typer av växter tål ju inte att man tuggar på dem som t.ex. barrväxter och städsegröna växter eller de som sätter knopp på hösten.

Vi brukar täcka känsliga växter med hönsnät, både sidor och tak men det är också en kostnad och framförallt massor av arbete varje höst. Fult är det också.I vintras hade vi säkert 50 "burar" av hönsnät och ändå hade vi missat en hel del. Älgarna åt upp flera dyra barrträd, de stod på dammisen och tuggade äppelträden. Trädet klarar sig nog men jag gick med ständig oro att de skulle plurra igenom dammisen och med all säkerhet skulle det då bli hål i gummiduken. Inte förrän isen släppte visste jag om fiskarna hade överlevt...

Och så detta med frihetskänslan och förfulandet av miljön...tyvärr så är det så. Vi försöker väl lägga stängslet så långt uppe i skogen det går men får acceptera att det måste läggas där det går att komma fram. Nedre delen har vi fåren gående på så där finns fårstängsel redan men det räcker inte så vi kommer att sätta viltstängsel där också - det blir inte vackert, nej.

Grävling har jag alltid haft i trädgården och är inget stort problem, sådant får man acceptera. Mest aktiv är den under vår och höst och grönytorna är fulla med små hål där den letar mask. Inga bestående skador blir det där. Den letar i rabatterna också och naturligtvis blir det gropar men den lyckas alltid undvika växterna. För några år sedan höll de på att sprätta ut jord i gångarna varje natt men några större skador åstadkommer de inte.

Haren kan ju äta upp det som är vintergrönt - åt upp mina taklökar och vinteriberis en gång men de största skadorna kommer väl av att de gnagar på stammar men det kan man ju åtgärda med gnagskydd och komplettera med nät.

Det är älg och rådjur i första hand som vi vill stänga ute. Till det räcker viltstängsel på 180 höjd - vill man gardera sig mot vildsvin bör stängslet kompletteras med eltråd. Vi har vildsvin här men ännu inte på tomten. Vildsvin bökar ju där det är mest tillgängligt och bra jord. Här kan man se deras framfart vid de stora vattengravarna där jorden är bördig och lätt att böka i, min steniga trädgård kanske inte är särskilt attraktiv (hoppas jag)

Ett svårt beslut, jaa...

Ett tillägg bara, det är känsliga växter som jag vill odla i framtiden och då måste vi göra något...
kerstin z5-6
Inser att jag är förskonad, ta i trä, vildsvin finns inte ännu, råddjur är skygga och håller sig i skogen och stammen liten.Kanske för att vi har ett bra bestånd av Lo just här.Älgskada har jag ibland men inte farligt.Mest orolig blir jag när renhjordar passerar nära,de är lättskrämda men sen en tid har jag ingen hund som varnar och håller dem borta.
Bassam
Hej Mklcom

Du har rätt att säger din mening men du ska vet att du är inte ensam på rummet och du ska tänker mycket före tt skrev någonting, under flera år som jag skriver på rummet , jag haft några som du , men det är inte problem.

Obs

Det är lättare att tar från rummet och ger inte något, det kan man spara tid , men jag är inte så , du vet inte hur mycket jobb gör jag för att förstår svara , tacka till alla mina kompisar i rummet som hjälpte mig att går med och blir bättre och tacka Internet.

H:Bassam

Laura
Vi har ett jätte vildsvinproblem. Men vi bor också mitt i skogen och vill helst inte sätta upp stängsel. Jag älskar alla djur och de får gärna mumsa lite på mina plantor. Det finns gott om...

Men... det börjar bli bök lite för ofta nu. Vad skall man göra? Visst kan man skaffa jaktlisens eller ringa en jägaregranne. Men (och jag är inte vegetarian och förstår att det är bättre att äta kött från något som har levt ett fritt och naturlig liv) jag har svårt att döda djur.

[attachment=55531:Bild156b.jpg]

[attachment=55529:Bild162b.jpg]

[attachment=55530:Bild163b.jpg]

Gunilla T
CITAT (Laura @ 12-10-2010, 15:15) *
Vi har ett jätte vildsvinproblem. Men vi bor också mitt i skogen och vill helst inte sätta upp stängsel. Jag älskar alla djur och de får gärna mumsa lite på mina plantor. Det finns gott om...


Detdär ser inte trevligt ut...och det är inte trevligt med stängsel heller. Jag är också stor djurvän och skulle aldrig kunna döda djur.

Vi har i alla fall kommit fram till denhär lösningen som den bästa för alla.
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 12-10-2010, 11:07) *
Dethär beslutet känns verkligen som att välja mellan pest och kolera.


Håller med, det är därför vi velar.

Håll oss andra gärna, som sagt, uppdaterade. Vi andra som velar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon