Eva i Skåne
Ett par gånger under de senaste veckorna har jag stannat och plockat kastanjer. Jag älskar känslan av den blanka lena kastanjen i handen och har ofta en i fickan. Dom torkar ju snabbt, men jag gillar ändå att ha den där i fickan.
Dessutom tycker jag om att pynta lite med kastanjer. Några på bordet när man dukar nu på hösten eller ihopa med ett ljus på ett fat.
Första gången i höst hade det inte fallit så många nya kastanjer än, men däremot lade jag märke till att det låg många gamla svarta kastanjer djupt ner i gräset. Dessa måste legat kvar sedan förr året. Nu ligger det massor av kastanjer på marken och ingen verkar intresserad.

När jag var barn på 60-talet minns jag hur vi gick i parken tillsammans med mamma riktigt blåsiga höstdagar och letade kastanjer. Dessutom cyklade min farfar genom samma park på väg till jobb och han stannade och plockade tidigt på mornarna (inte varje dag förstås giggle.gif ) till mig och min bror. Sen byggde vi djur med hjälp av avbrutna tändstickor. Så tror jag många i min generation gjort.
Med mina egna barn har jag också plockat kastanjer, men då var nog själva plockandet det roligaste. Många år har jag fått kasta lådor med möglade kastanjer som bara låg där.
Men dagens barn då? Har dom så mycket leksaker och föräldrarna så lite tid att detta gratisnöje är helt ute???
Huggorm
Vi brukade plocka kastanjerna och kasta på varandra när jag var liten biggrin.gif

Senast idag har jag gått och sneglat på trädhasselnötter och vingnötter, men det kändes lite pinsamt att plocka mitt bland allt folk sleep.gif
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 11-10-2010, 18:05) *
Jag älskar känslan av den blanka lena kastanjen i handen och har ofta en i fickan.

yes.gif
Uggi
Min dotter som är 41 och hennes dotter som är 2.5 år de plockar kastanjer, i höst vid två tillfällen och kommer hem med några liter och har som dekorationer i glasskålar bl a.
andersen
CITAT (Huggorm @ 11-10-2010, 18:17) *
Vi brukade plocka kastanjerna och kasta på varandra när jag var liten biggrin.gif

Senast idag har jag gått och sneglat på trädhasselnötter och vingnötter, men det kändes lite pinsamt att plocka mitt bland allt folk sleep.gif


Var tvungen att googla på vingnötter,har aldrig sett någon sådant träd.
Huggorm
CITAT (andersen @ 11-10-2010, 19:17) *
Var tvungen att googla på vingnötter,har aldrig sett någon sådant träd.

Fanns flera exemplar i Göteborg, nära älven. Nötterna verkade tyvärr inte mogna än, annars skulle jag vilja ha några att plantera
*Stintan*
Jag gillar kastanjer, dom är fina att dekorera med. Lekte med dom som barn gjorde jag också. Står några vackra kastanjeträd utanför här och nog brukar ungarna plocka men inte tror jag dom sätter ben på dom även om man skulle kunna tro det för sen hittar man kastanjerna söndertrampade långt från ursprungsplatsen.
vildvittra
jag jobbar på förskola och vi plockar enorma mängder med kastanjer!:)
ungarna är som tokiga, ska plocka plocka plocka

och vi likaså, det är en härlig känsla att ha en len kastanj i fickan smile.gif synd bara att de torkar så fort sad.gif
Huggorm
CITAT (vildvittra @ 11-10-2010, 21:10) *
jag jobbar på förskola och vi plockar enorma mängder med kastanjer!:)
ungarna är som tokiga, ska plocka plocka plocka

och vi likaså, det är en härlig känsla att ha en len kastanj i fickan smile.gif synd bara att de torkar så fort sad.gif

Ta med en in och stoppa i en kruka, och låt barnen följa dess utveckling smile.gif
gnon49
Minns att jag som liten satt i kastanjeträdet och försökte träffa bilarna som kom körande på vägen nedanför.
Det skulle jag aldrig ha gjort. Glömmer aldrig utskällningen. På den tiden skulle jag utforska varenda träd på tomten. Numera tvekar jag inför en stege.
Tikka
O jag tillhör oxå en av dom som fortfarande plockar kastanjer o lägger hemma i fönstrena o har i fickorna, lena o goa att ta på smile.gif
Biggan_
Jag brukar också ha kastanjer i fickorna.
Det är jättefint att pynta sina julgrupper med kastanjer.
skogstroll
jag brukade gå med mamma i slottsparken och sparka i löven och plocka kastanjer. Tydligen ska en kastanj i fickan som man klämmer på lite vara bra mot förkylningar smile.gif Har en kastanj hemma, jag kanske borde plantera den
Skruttis
Åt lunch ute på pizzeria idag.
Under den tid jag satt där så såg jag inga barn som plockade kastanjer men däremot tre kvinnor i medelåldern. yes.gif
Eva i Skåne
CITAT (Skruttis @ 12-10-2010, 16:29) *
Åt lunch ute på pizzeria idag.
Under den tid jag satt där så såg jag inga barn som plockade kastanjer men däremot tre kvinnor i medelåldern. yes.gif



Precis som jag då yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon