_Magnus_
Har just varit ute & täckt mina rosor, jordgubbsplantor & vinbärsbuskar med ett *rejält* lager höstlöv. Nu undrar jag, finns det någon risk att jag kväver växterna om jag lagt på för mycket löv???
Bassam
Hej

Du kan göra För att de ska förvandla och blir bra kväve fram tiden och de gör bra struktur till jorden.

H:Bassam
malcolm
CITAT (_Magnus_ @ 15-10-2010, 10:38) *
Har just varit ute & täckt mina rosor, jordgubbsplantor & vinbärsbuskar med ett *rejält* lager höstlöv. Nu undrar jag, finns det någon risk att jag kväver växterna om jag lagt på för mycket löv???

Nej
kerstin z5-6
Nej
mimmi 1
hakar på med en till fråga.... om man lägger ett rejält lager löv, och så regnar det massor, och sen fryser på... ja ni känner igen hur det kan vara innan vintern riktigt kommer igång.. blir då löven till en iskaka, som mister sin funktion ??

jag har krattat ihop en lövhög, men täckt den sålänge.. tänkte att det kunde få frysa till en aning först, sen på med lövet och sen granris på... (naturligtvis bara på det som är en anings dåligt härdigt) tänker jag fel??
Taraxacum
CITAT (mimmi 1 @ 15-10-2010, 21:34) *
hakar på med en till fråga.... om man lägger ett rejält lager löv, och så regnar det massor, och sen fryser på... ja ni känner igen hur det kan vara innan vintern riktigt kommer igång.. blir då löven till en iskaka, som mister sin funktion ??

jag har krattat ihop en lövhög, men täckt den sålänge.. tänkte att det kunde få frysa till en aning först, sen på med lövet och sen granris på... (naturligtvis bara på det som är en anings dåligt härdigt) tänker jag fel??

Tror inte jag förstår exakt hur du menar. Löv som läggs på jorden, i rabatt eller under häck, multnar nog olika snavvt beroende på omständigheter som hur mycket mask det finns i jorden, markfukighet och nederbörd. Kanske lite fler saker också...
mimmi 1
oj då.. förstår du inte hur jag menar smile.gif jo, här uppe i norrland, zon 5-6 , så behövs vintertäckning ibland, för att skydda växterna mot sträng kyla. och lägger man ett tjockt luftigt lager av torra löv, och så granris ovanpå, så har man en bra isolerande bädd, och naturligtvis snö ovanpå det...smile.gif

jag lägger inte löv som jordförbättrare, om det var det du trodde...

och det jag undrade över, var hur det blir med den köld isolerande effekten, ifall det regnar kraftigt, och sedan fryser på ?
kerstin z5-6
Det kommer det att göra hur som.. frysa alltså.Tanken är väl att vid idealförhållanden ska:
1.marken tjälas FÖRE snön kommer
2 Löven isolera med eller utan iskaka så att tjälen inte går för djupt
3.Löv och ev granris ska på just när marken tjälat, men bara frusit till en skorpa.. några cm ner
4.Då sedan snön kommer minskar risken för djuptjäle

Gunilla T
Det är väl egentligen luften som isolerar så när man täcker jorden så försöker man hålla kvar den varmare luften från marken. Jorden är alltid varmare än luften på hösten och varm luft strålar alltid mot kallare luft.

Även om täckningen fryser så bildas säkert luftfickor ändå som isolerar.
mimmi 1
ok! men jag väntar ett tag till trorjag... -6 i natt men nu är det många + grader mot solsidan, just där jag ska vintertäcka...

men då tänker jag rätt iallafall smile.gif så det optimala är då, lite frost, torra löv, granris och inget regn, åsså ett tjockt lager fluffig snö rolleyes.gif

men förra hösten hade det funkat här iallafall, för då låg första snön kvar, och det var aldrig så där tö-slask-regn-snö-regn igen..... jag tog aldrig ens fram broddarna till skorna på hela långa vintern laugh.gif brukar alltid ha dom med när jag promenerar till o från jobbet annars....
Bassam
Hej

om man ser på naturliga skogen vilken som rensa torka löv under växter, det är naturliga vänder sig till näring som går till växter igen, kan ni fråga er varifrån kommer 5 påsar jord på 1ookr
De kommer från höet löv .

Obs

Varför ska vi rensa dem sen vi ska köpa de?

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
man kan lägga presenning över eller annat som gör att det inte blir blött, ett luftigt och torrt lövlager (tjocktlager) ger ett ganska bra skydd mot alltför mycket tjäle och vinterns min. att vara med granris kan vara bra.

för fuktkänsliga växter är det bättre med ett takt över utan väggar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon