Full version: Ägg
malcolm
Jag tycker det är jobbigt med kokta ägg då de är så himla svåra att skala mellan varven utan att stora bitar av vitan förljer med. Brukar lägga dem i kallt vatten och sedan låta koka upp, fyra minuter för de jag vill ha löskokta och sju minuter för de hårdkokta men de är alltid svåra att skala då hinnan mellan själva ägget och skalet inte vill släppa.
Fenja
Spola dem med iskallt vatten innan servering...
Mvh
Fenja
malcolm
Gör jag alltid men det hjälper inte.
Fenja
Riktigt färska ägg brukar vara svårskalade.
Mvh
Fenja
mamamaggan
Tror inte det är ditt fel . Min man hörde på TV för ett tag sedan att när skalet inte släpper så är ägget för färskt !
Alba
Jag brukar alltid slå hål först på botten av ägget och då får jag bort en stor bit och det är lättare att få bort skalet.
Bengalow
På tal om ägg, utan att kapa tråden...Har ni märkt att äggskalen nuförtiden är så himla tunna, att dom inte går att ta i utan att brista. Jag "nackar" ägg varenda morgon, och skalet flisar sig i små bitar vid brottet. Så har de inte gjort förut.
Myosotis
De är nog för färska. Jag har egna höns och äggen är alltid hopplöst svårskalade.
Tikka
Vi köper färska ägg hos en bonde o vi kokar vi dom i 2 min för att få dom löskokta då dom sist bara var 3 dagar gammla. Skalet är svårt att få av på färska ägg berättade bonden för oss.
skånepåg
Jamie Oliver lärde mej ett enkelt sätt som han visa på tv, man tar ägget i handen sen slår det en gång på vasken sen bara rullar man det med lite tryck på handen sen skalas det på sekunder, för det mesta får man rätt stora bitar men ta inte för mycket kraft för då kan vitan gå isönder men bara testa dej fram ^^
ingrids
Bengalow - det är skillnad på ägg och ägg delvis beroende på hur hönorna har det och vad de äter. men också beroende på hur gammal hönan är och vad det är för ras.
Annars håller jag med ovanstående talare att färska ägg är notoriskt svårskalade.
Motti
håller med föregående talare wink.giffärska ägg är mycket svårare att skala även om de legat i iskallt vatten efter kokningen!så det bästa är att låta dom ligga ett tag så är de bra mycket enklare att skala med några dagar eller någon vecka på nacken.
Anki på Öland
Eller också kan man göra som jag gjorde för ett tag sen, glöm bort dom i några timmar och undra vad det är som låter som ett skott i köket... och sen kom ett skott till..... sen var dom skalade och jag fick skrapa ner dom från väggen..... Såg inte särskilt aptitligt ut men skalet var borta... smile.gif
Malvia
CITAT (Anki på Öland @ 17-10-2010, 09:14) *
Eller också kan man göra som jag gjorde för ett tag sen, glöm bort dom i några timmar och undra vad det är som låter som ett skott i köket... och sen kom ett skott till..... sen var dom skalade och jag fick skrapa ner dom från väggen..... Såg inte särskilt aptitligt ut men skalet var borta... smile.gif


rotfl.gif
Några timmar.............
Solstorm
Lite OT kanske...
Dottern var liten och ville absolut skala sitt ägg själv. Tog bort några skalbitar och tänkte börja äta. Jag fick stoppa henne, där fanns ju massa skal kvar. Hon tog bort ett par bitar och skulle äta igen. Jag stoppade, det fanns skal kvar. Detta upprepades flera gånger. Till slut blev dottern förbannad och började ta upp skalen igen och trycka tillbaka dem på ägget.
netaave
Får man bara bort hinnan så följer skalet med utan vitan, börja i botten där det är lite luft mellan ägget o skalet, pilla losss hinan och du kan skala hela ägget helt.
mejram
Japp, det är färskheten som är boven. Mina ägg står alltid framme i rumstemperatur. De håller minst en månad där. Säkert längre, men de är oftast slut efter en vecka eller två, så jag har inte testat den bortre gränsen... De nyköpta brukar gå till äggröra och omelett och sådant, medan "gammeläggen" går till kokning.

Visste ni dessutom att ägg är den mest klimatsmarta proteinkällan?
Gossen Ruda
Får jag föreslå en lösning a la Columbi ägg? Stek äggen!!!!!
xlxl67
Jag har en konspiraitonsteori. Det är alltid 1a ägget som är svårskalat medans det andra går lättare. Men allvarligt... Jag tycker också detta är svårt men förmodligen är det färskheten som det skrivs om ovan biggrin.gif
*Stintan*
Ja färska ägg är svåra att skala!

Ägg håller utan vidare i 2 - 3 månader om de förvaras rätt. Tvättade ägg har dock sämre hållbarhet.
Katie
Det är som de flesta skrivit här. Färskheten är det som är kruxet.
Om du köper ägg i affären kan du alltid kolla datumstämplarna och ta de som har några dagar på nacken. De blir lättare att skala.
Äggen man köper i affären är oftast inte så besvärliga att skala egentligen. (egen åsikt) Skalen är oftast så tunna att får du bara tag på hinnan så brukar skalet följa med.

Förr brukade jag alltid knäcka kokeägg med knogen men efter att jag bytade foder till mina fjäderfän så har jag slutat med det. Det är som att köra knogen i betong. crying.gif
Nu blir det till att tjonga ägget i bordskanten eller gå till attack med teskeden. Man får nästan lägga sig i bakhåll shy.gif och attackera med en rak höger när skalet minst förväntar sig det. devil.gif


Vill du skala ett färskt ägg som är tänkt att tex ha på smörgåsen?
*Knäck ägget i botten. Plocka bort hinnan. Ta nu en sked och lösgör ägget från hinna och skal. Du för skeden mellan vitan och hinnan. Funkar bra på höns-, ank-, vaktel-, duv- och gåsägg.

Ett löskokt ägg?
*Hugg av toppen men en kniv/sked och ät direkt ur skalet så slipper man pillet med skal som fastnar.

Man kan även pochera äggen så slipper man skalet helt och hållet. flirting.gif
Suz
Nu kommer en knasig fråga från en stadsunge shy.gif
Min gubbe kokade äggen 8 minuter härom morgonen och då var vitan fortfarande otroligt rinnig, "rå" om ni förstår vad jag menar, jag sa att de var gamla och slängde alla.
Jag har aldrig varit med om det tidigare!
Hade jag rätt eller fel? blush.gif
Myosotis
CITAT (Katie @ 19-10-2010, 23:12) *
...Man får nästan lägga sig i bakhåll shy.gif och attackera med en rak höger när skalet minst förväntar sig det. devil.gif ...

rotfl.gif
skånepåg
CITAT (Katie @ 19-10-2010, 23:12) *
.

Ett löskokt ägg?
*Hugg av toppen men en kniv/sked och ät direkt ur skalet så slipper man pillet med skal som fastnar.

Gör jag med, det är nåt speciellt med löskokt wub.gif
Chamomille
rotfl.gif

Tokfior!
malcolm
CITAT (Suz @ 19-10-2010, 23:40) *
Nu kommer en knasig fråga från en stadsunge shy.gif
Min gubbe kokade äggen 8 minuter härom morgonen och då var vitan fortfarande otroligt rinnig, "rå" om ni förstår vad jag menar, jag sa att de var gamla och slängde alla.
Jag har aldrig varit med om det tidigare!
Hade jag rätt eller fel? blush.gif

När det gäller råa ägg så kan man göra vattentricket, de som sjunker när man lägger dem i kallt vatten är dåliga medan de som flyter är ok.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 20-10-2010, 12:23) *
När det gäller råa ägg så kan man göra vattentricket, de som sjunker när man lägger dem i kallt vatten är dåliga medan de som flyter är ok.


Precis tvärtom är det, färska ägg sjunker. Ju äldre äggen blir desto större blir luftblåsan vilket gör att de då flyter upp till ytan.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 20-10-2010, 12:29) *
Precis tvärtom är det, färska ägg sjunker. Ju äldre äggen blir desto större blir luftblåsan vilket gör att de då flyter upp till ytan.

Okej då, mindes kanske fel, gick upp till köket och provade med två ägg och de flöt med den trubbiga delen upp men de kanske flyter ännu mer om de är dåliga.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 20-10-2010, 12:39) *
Okej då, mindes kanske fel, gick upp till köket och provade med två ägg och de flöt med den trubbiga delen upp men de kanske flyter ännu mer om de är dåliga.


Ja dom är inte nödvändigtvis dåliga för att dom flyter.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 20-10-2010, 12:41) *
Ja dom är inte nödvändigtvis dåliga för att dom flyter.

Får använda mina ägg som flöte om jag åker ut och metar. giggle.gif
Gossen Ruda
Det är som att prova om en häxa är en häxa. Släng henne i vatten. Flyter hon är hon en häxa och skall brännas. Sjunker hon är hon oskyldig fast drunknad.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 20-10-2010, 12:45) *
Får använda mina ägg som flöte om jag åker ut och metar. giggle.gif


naughty.gif
skogstroll
jag sköljer antingen i kallvatten eller så choppar jag toppen på äggen med en kniv så kan man liksom gröpa ur dem biggrin.gif
Bettis
När jag steker eller bakar tar jag alltid bort den "vita grejen" som sitter i gulan, men när jag kokar äggen så äter jag ju upp den crying.gif ibland är man allt konstig giggle.gif
skogstroll
ja jag har då aldrig dött av några vita grejer i ägg..... rolleyes.gif
Bettis
CITAT (skogstroll @ 20-10-2010, 16:16) *
ja jag har då aldrig dött av några vita grejer i ägg..... rolleyes.gif

Inte jag heller rolleyes.gif det är väl bara något som jag har fått för mig, ser lite äckligt ut när jag ser den, så jag tar äggskalen och fiskar upp den whist.gif
skogstroll
jag bara slafsar i mig jag crazy.gif
mejram
CITAT (Suz @ 19-10-2010, 23:40) *
Nu kommer en knasig fråga från en stadsunge shy.gif
Min gubbe kokade äggen 8 minuter härom morgonen och då var vitan fortfarande otroligt rinnig, "rå" om ni förstår vad jag menar, jag sa att de var gamla och slängde alla.
Jag har aldrig varit med om det tidigare!
Hade jag rätt eller fel? blush.gif


Det där kan ju bero på att äggen var större än vanligt. Eller att de kom direkt från kylen som kanske också var kallare än vanligt. 8 minuter från att vattnet kokade när äggen låg i från början eller 8 minuter från att de lades ner i kokande vatten? Det finns många faktorer som kan påverka. Jag köper monsterägg - två gulor i varje ägg och stora som en knuten näve - från ett ekohönseri och de får man ju koka minst 10 minuter om de ska bli hårda.
Fenja
CITAT (Bettis @ 20-10-2010, 16:14) *
När jag steker eller bakar tar jag alltid bort den "vita grejen" som sitter i gulan, men när jag kokar äggen så äter jag ju upp den crying.gif ibland är man allt konstig giggle.gif


Tuppsperman crazy.gif
Mvh
Fenja
*Stintan*
Hellre navelsträngen tongue.gif
Chamomille
CITAT (Fenja @ 21-10-2010, 13:52) *
Tuppsperman crazy.gif
Mvh
Fenja

Okej. Nu ska jag aldrig mer äta ägg giggle.gif

CITAT (*Stintan* @ 21-10-2010, 14:08) *
Hellre navelsträngen tongue.gif

rotfl.gif
Gossen Ruda
"Navelsträngen" är om jag kommer ihåg rätt en spiralsnodd för att hålla gulan rätt i ägget. Ser jag den plockar jag bort den annars får den slinka ner. Fö brukar jag äta kokta ägg hela, dvs bort med skalet och så trycker jag in ägget i munnen och börjar tugga. Rudor är storkäftade. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon