ingrid fuxwall
Nu måste jag köpa en ny bil - sålde den förra i veckan och reservbilen är inte "så mycket att hänga i granen"

Ber alltså Er om hjälp!
Erkänner att helst hade jag köpt en Volvo - V70 men för att få en av någorlunda årsmodell så rycker det mesta av sparkapitalet och huset ska ju repareras också så därför måste jag byta märke.

I bilen ska både hund och husses rulator få plats, sedan får inte bilen vara för låg - då blir det svårt för sambon att ta sig i och ur.

Bilen får inte vara för gammal då jag inte kan ett smack om bilreparationer och så har jag en liten plånbok så skatt och försäkring bör inte vara för dyra - alltså bör bilen inte vara för tung.

Vad har Ni för tips?
Aqvakul


Toyota Corolla Verso - hög, flexibel och pålitlig.... (bästa bil jag ägt)
Anki på Öland
Köpte en Mazda Premacy för ett år sen. Toppenbil, känns liten och lättkörd, man sitter högt och kommer lätt ur och i, får plats med en stoor bur i combiutrymmet (kan stoppa in 4 av mina hundar i den), kan lätt sätta in en extrabur i baksätet och när jag jobbar går en av deras rullatorer in i baksätet utan problem (buren står alltid i combiutrymmet annars skulle den ju få plats där)
"Min" bilmeck tyckte inte det var någon rolig bil jag köpt för den skulle han ju knappt behöva göra något med sa han...... har haft riktiga skitbilar innan som han mer eller mindre kunnat försörja sig på......
Anki
ingrid fuxwall
Ok men den verkar det inte finnas några ex av på blocket, får fortsätta leta
Aqvakul
Hur mycket ungefär är du beredd att lägga och hur gammal får bilen vara?
ryss_борис
Ferrari
Motti
du kan väl köpa en begangnad Volvo !finns ju billiga bilar men i sista hand är det ju andrahandsvärdet som är viktigt,vad du får för din bil den dagen du har råd att köpa ny bil så är det ju bra att äga tex en Volvo Mercedec eller BMW WW,Skoda tex är ju fina men sjunker snabbt i värde och man får inte mycket för dom i ett byte,finns fler märken som har bra andrahandsvärde än Volvo BMW Wolksvagen osv
*Stintan*
Motti läste du inte TS första inlägg?
ingrid fuxwall
CITAT (Aqvakul @ 16-10-2010, 20:20) *


Toyota Corolla Verso - hög, flexibel och pålitlig.... (bästa bil jag ägt)

Såg en sådan i dag och konstaterar att i den får inte hund, husse och rullator plats på samma gång

CITAT (Anki på Öland @ 16-10-2010, 20:42) *
Köpte en Mazda Premacy för ett år sen. Toppenbil, känns liten och lättkörd, man sitter högt och kommer lätt ur och i, får plats med en stoor bur i combiutrymmet (kan stoppa in 4 av mina hundar i den), kan lätt sätta in en extrabur i baksätet och när jag jobbar går en av deras rullatorer in i baksätet utan problem (buren står alltid i combiutrymmet annars skulle den ju få plats där)
"Min" bilmeck tyckte inte det var någon rolig bil jag köpt för den skulle han ju knappt behöva göra något med sa han...... har haft riktiga skitbilar innan som han mer eller mindre kunnat försörja sig på......
Anki

Tack! Ska gå in på blocket och se hur de ser ut

CITAT (Aqvakul @ 16-10-2010, 22:28) *
Hur mycket ungefär är du beredd att lägga och hur gammal får bilen vara?

Under 80´hade jag tänkt
Har tittat efter Ford, Saab, Opel vecta och WV passat de tre första är ju kända för att ha ett lågt andrahandsvärde. Bilen ska vara från detta seklet och det är viktigt att den inte gått för många tusen mil - inbillar jag mig

CITAT (ryss_бори @ 16-10-2010, 22:48) *
Ferrari

Den är för låg och går för fort - det blir dyrt med fortkörningsböter
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ingrid jag tycker du skall gå till olika bilhandlare och titta på olika bilarna. Toyota Corolla verso är inte liten, du kan ju fälla ner baksätet för hunden och rolllatorn.

Vi har den mindre toyotan ( yaris verso) och jag har också ofta rollatorn med mig. Titta på renault kangoon, där har du dörrar bak och då är det ännu lättare med rollatorn. Att kunna sitta högt och lätt komma in och ur bilen är för mich viktig.

So sagt, går och titta på bilarna och låt dig förklara hur du fäller ner baksätet. Är det krångligt eller enkelt?

Elisabeth
ingrid fuxwall
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-10-2010, 19:36) *
Vi har den mindre toyotan ( yaris verso) och jag har också ofta rollatorn med mig.
Elisabeth

Det var nog den jag studerade i dag - och den var på tok för liten för hunden och rullatorn. Xera är ju ingen liten hund och hon bör sitta i en bur.

Tack för dina tips smiley_small_hug.gif

Vår "skäpbil" en opel astra som är en smula förhöjd är toppen att ta sig in och ur och när jag fällt ner baksätet är det gott om plats både för hund i bur och en massa packning.
Har suttit i timmar och letat bil - lite panik har jag allt men det är ju lite roligt oxså
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon