Sidor: 1, 2, 3
Irene_L
Jag har nu hittat en bild på tradera som är tagen från min blomstertips-blogg. På tradera såg det ut så här:
http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/?...ionId=120076399 (scrolla ner lite)

Så här ser bilden ut i min blogg:
http://blomster-tips.blogspot.com/2009/12/...delphinium.html

Jag får nog börja skriva mitt namn på mina bilder men jag funderar hur jag lättast gör när man ska skriva det där C med rund ring runt!

Men ojoj vad mycket jobb...jag har ju en massa bilder i mina bloggar.....
malcolm
Du kan ju alltid kopiera in den här (stulen från nätet). giggle.gif

©
Irene_L
CITAT (malcolm @ 17-10-2010, 13:39) *
Du kan ju alltid kopiera in den här (stulen från nätet). giggle.gif

©



Kanske en dum fråga....men hur får jag den på bilden?
Myosotis
trostar.gif

Du behöver inte sätta © utan du har rätten till dina bilder ändå. Anmäl dem!!

I den här tråden fick jag bra tips ang. bildstöld.
Irene_L
Jag har anmält det till Tradera!!
Rihane
©

Markera det du vill kopiera med cursorn(det blir blått då)
Tryck samtidigt på "ctrl "och "c"(kortkommandot för copy)

ctrl-c

Placera cursorn där du vill ha in det kopierade i bilden med "text"-funktionen som du normalt använder till din bildeditor och tryck samtidigt på "ctrl" och "p".(kortkommandot för paste)

ctrl-p

Irene_L
Men jag blir såååå trött!!! Hittade ännu en stulen bild:
http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/?...ionId=120213898

Här är MIN bild på min blogg:
http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/...latifolius.html

thumbdown.gif angry.gif sad.gif
Alba
Men fy så trist.
Kanske du ska lägga in högerklicksspärr i bloggen. Det går även kringgå men den som försöker stjäla bilden kanske får sig en tankeställare.

Irene_L
Ja jag får allt göra det!!

Rihane
Vad ledsamt thumbdown.gif
Har funderat på det där med © , för det är så lätt att editera bort det. Men den som har gjort det har ansträngt sig lite till för att "stjäla"
bilden och kan inte skylla på okunnighet. Förmodligen väljer man en annan bild om det enbart beror på lathet att man stjäl från andra.
Alba
Du kan ju även i Photoscape lägga till texten "copyright". Det blir ju extra arbete men kanske man förhindrar någon i alla fall.

Jag försökte få in märket c för copyrigt i Photoscape men lyckades inte.
Rihane
Photoscape? Jobbar man i lager där? Isf kan man göra en kraftansträngning och göra ett lager där det står exempelvis ©Rihane och återanvända det genom att kopiera över lagret till varje bild.
Gjorde så i photoshop(CS3). Gjorde en cirkel med ett c i mitten och skrev Rihane efteråt. Efter det trixandet upptäckte jag att tecknet fanns i photoshop men det gick trots allt fortare för mig att göra så. Ctrl-c och ctrl-p fungerar för mig så det hade varit snabbare men tänkte inte på det då.
Alba
Jag har kollat vidare nu.
Objekten man kan lägg till i Photoscape är i Png-format.
Man kan göra ett copyrighttecken och lägga in det i Photoscape.
Sen när man tar upp en bild klickar man bara på tecknet och får då tex ett C i bilden.



CITAT (Rihane @ 17-10-2010, 14:29) *
Photoscape? Jobbar man i lager där? Isf kan man göra en kraftansträngning och göra ett lager där det står exempelvis ©Rihane och återanvända det genom att kopiera över lagret till varje bild.
Gjorde så i photoshop(CS3). Gjorde en cirkel med ett c i mitten och skrev Rihane efteråt. Efter det trixandet upptäckte jag att tecknet fanns i photoshop men det gick trots allt fortare för mig att göra så. Ctrl-c och ctrl-p fungerar för mig så det hade varit snabbare men tänkte inte på det då.


Glömde skriva - man arbetar inte i lager i Photoscape som man gör i Photoshop.
Irene_L
CITAT (Alba @ 17-10-2010, 14:38) *
Jag har kollat vidare nu.
Objekten man kan lägg till i Photoscape är i Png-format.
Man kan göra ett copyrighttecken och lägga in det i Photoscape.
Sen när man tar upp en bild klickar man bara på tecknet och får då tex ett C i bilden.





Glömde skriva - man arbetar inte i lager i Photoscape som man gör i Photoshop.


Och där gick jag bet.....fattar ingenting just nu Alba! confused.gif giggle.gif Var finns objekten man kan lägga till?
Alba
När man öppnar en bild i redigeraren finns det längre ner på sidan 'objekt'.
Där kan man själv lägga till egna objekt - tex ett C som man själv har gjort eller texten Copyright Irene elelr vad man vill ha.
Nästa gång du öppnar en bild i Photoscape klickar du på objekt och där finns då det C man la in.
Man måste alltså in i Photoscapes program och lägga till detta c. Det är inte alls svårt.

Om du vill kan jag Pm:a en instruktion till dig.



Jag har gjort det på denna bild
[attachment=55660:copyright.png]
Bengalow
Copyrighttecknet skapar du genom att hålla nere alt-tangenten, medan du skriver 0169. Det ingår i de s.k.ASCII-tecknen.
Såhär: ©
Alba
CITAT (Bengalow @ 17-10-2010, 14:52) *
Copyrighttecknet skapar du genom att hålla nere alt-tangenten, medan du skriver 0169. Det ingår i de s.k.ASCII-tecknen.
Såhär: ©


Om det går i Photoscape vore det ju jättebra.


tillägg

jaaa det går - så mycket enklare då.
Irene_L
Tack Alba! Pm-a gärna en instruktion till mig!

Bengalow...Tack...men jag har bärbar dator och då måste man låsa upp så det går att skriva dom där tecknen och jag kommer aldrig ihåg hur man gör detta!
Bengalow
Nu förstår jag inte vad du menar, IreneL. ALLA datorer är matade med ASCII-tecken, och om du håller nede alt-tangenten, samtidigt som du skriver in ett godtyckligt nummer, så kommer det tecken upp som representeras av din nedtryckta kod. Det svenska alfabetet som du har på tangentbordet, är bara genvägar till våra egna tecken, men har en ASCII-kod också, inbyggt i ditt tangentbord. Alla de tecken som du inte hittar på ditt tangentbord finns på denna alt-tangent + koden...

alt+0171 «
alt+0248 ø
alt+0216 Ø
alt+0178 ²
alt+0179 ³
alt+ 0176 °
alt+0065 A

Vårt stora A heter t.ex. alt+0065 A.

Klicka på denna länken, så får du en hel massa tecken som du kan ha nytta av

http://www.asciitabell.se/

Irene_L
På min dator sitter dessa siffror ihop med bokstäverna ex på bokstaven J står det 1, på K står det 2. Då för att kunna använda dessa siffror måste man trycka på en speciell kombination så man kan göra dessa tecken. Det är den "upplåsningen" jag inte kommer på!
Alba
CITAT (Bengalow @ 17-10-2010, 15:12) *
Nu förstår jag inte vad du menar, IreneL. ALLA datorer är matade med ASCII-tecken, och om du håller nede alt-tangenten, samtidigt som du skriver in ett godtyckligt nummer, så kommer det tecken upp som representeras av din nedtryckta kod. Det svenska alfabetet som du har på tangentbordet, är bara genvägar till våra egna tecken, men har en ASCII-kod också, inbyggt i ditt tangentbord. Alla de tecken som du inte hittar på ditt tangentbord finns på denna alt-tangent + koden...

alt+0171 «
alt+0248 ø
alt+0216 Ø
alt+0178 ²
alt+0179 ³
alt+ 0176 °
alt+0065 A

Vårt stora A heter t.ex. alt+0065 A.

Klicka på denna länken, så får du en hel massa tecken som du kan ha nytta av

http://www.asciitabell.se/



Testa detta först Irene. Om det fungerar så är det enklare än det jag tänkte.
Irene_L
©,,,,,,nuuuuu kom jag på hur jag fick bort "spärren" Man klickar på Knappen Fn och F11NumLk..... tummenupp.gif

thanks.gif för all hjälp!!

Alba
Oh så bra.
Irene_L
Ett exempel:

[attachment=55663:borstnej...med_namn.jpg]

Det funkade! tummenupp.gif
Ja då har jag bara en del bilder kvar att sätta namn på........ giggle.gif
malcolm
Citat från nätet: "Copyrightsymbolen © behövs inte i Sverige. Skyddet för upphovsrättsligt skyddade verk regleras i upphovsrättslagen (SFS 1960:729) och har inget med symbolen © att göra. Copyright-symbolen © kan förstås ändå användas som en påminnelse om lagen, men är inget formellt krav för att upphovsrätten (eng. copyright) ska gälla.

De svenska reglerna grundar sig på Bernkonventionen (1886), som utgör grundval för 127 länders (december 1997) upphovsrättslagstiftning. I ett fåtal andra länder krävs ofta att man skriver copyrightsymbolen, ©, namn och årtal för att man skall ha något skydd."
Irene_L
Men om man skriver på bilderna kanske det inte är så lockande att stjäla!
Alba
Du är inte ensam Irene - kolla länken - Karin i Skara.
Länk
Irene_L
Jo det är nog rätt vanligt att bilder stjäls! jag blev uppmärksammad på detta när jag idag läste detta inlägg på Allt om Trädgårds forum:
Bildstöld
Elisabeth-Västkustkolonisten
På blocket stjäls många bilder på husbilar. Dom hittar man sedan jättebilligt och det krävs bara handpenning.......

Anki på Öland
Jätteviktigt att man anmäler bildstölderna till Tradera, ofta försvinner bilden fort då. Sen kan man faktiskt skicka en räkning till den som har auktionen, tror det var någon på Pelargonsällskapet som fick hjälp av bildombudsmannen och att låna en bild var värderat till 5000:-. Om det är samma som använt båda dina bilder Irene, skicka en räkning för lån av bild på 10.000:- Du lär ju inte få betalt men kanske, kanske, kanske människan fattar att man inte får låna bilder hur som helst.
AndersKbg
Jag ser inte problemet. Det är en bild för guds skull, inte något som du saknar bara för att den råkar finnas på en plats till på nätet.
Jag fattar själva grejen med bilder och upphovsrätt och det där men va fan...det finns väl 1000 saker att störa sig på istället.

Ta det som en komplimang och se det som att dina bilder är bra!
malcolm
Många som använder bilder som säkert är copyrightskyddade som presentationsbilder här på Odla, ex. Disney-figurer, foton av filmstjärnor, artister mm.
Suz
När jag hade mycket bilder ute satte jag en vattenstämpel på den i Photoshop.....minns inte riktigt nu hur jag gjorde för det var en massa år sedan.
Men då lockades man inte att ta bilderna eftersom den inte gick att redigera bort.
Är så trist när sånt här händer!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 17:38) *
Jag ser inte problemet. Det är en bild för guds skull, inte något som du saknar bara för att den råkar finnas på en plats till på nätet.
Jag fattar själva grejen med bilder och upphovsrätt och det där men va fan...det finns väl 1000 saker att störa sig på istället.

Ta det som en komplimang och se det som att dina bilder är bra!


Dom som stjäl bilder försöker att sälja något dom inte har, får dom bara pengar så finns dom inte längre
Irene_L
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 17:38) *
Jag ser inte problemet. Det är en bild för guds skull, inte något som du saknar bara för att den råkar finnas på en plats till på nätet.
Jag fattar själva grejen med bilder och upphovsrätt och det där men va fan...det finns väl 1000 saker att störa sig på istället.

Ta det som en komplimang och se det som att dina bilder är bra!


Jovisst kan man ta det som en komplimang men ändå känns det fel och det ÄR fel att ta mina bilder som jag lägger ner en massa tid på att få till! När man lägger in en vara på tradera visar man ju en bild på SIN vara och det gör dom inte i detta fall!

Och jag stör mig på detta nono.gif ...inte de andra 1000 sakerna som finns att störa sig på!! wink.gif
AndersKbg
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-10-2010, 17:50) *
Dom som stjäl bilder försöker att sälja något dom inte har, får dom bara pengar så finns dom inte längre

Nej, där har du ordentligt fel. De kan lika gärna använda bilden som ett exempel på vad det är för växt.Tro mig...hade de velat blåsa någon på Tradera så hade nog satt ut annat är luktärter...
Hade det varit en officiell bild på en iphone hade jag passat mig, men luktärter...nej. rotfl.gif

Vill man inte ha sina bilder spridna så ska man inte lägga upp några. Så enkelt är det.





Funderar fortfarande...vem fan vill blåsa någon på några kronor för luktärter???
Ja, jag tycker det är ett komiskt argument.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-10-2010, 17:50) *
Dom som stjäl bilder försöker att sälja något dom inte har, får dom bara pengar så finns dom inte längre


Äsch så behöver det inte alls ligga till. Trist när folk snor bilder som för Irene. Falsk marknadsföring blir det dessutom om säljaren gör sken av att det är objektet på bilden som säljs.
AndersKbg
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-10-2010, 17:50) *
Dom som stjäl bilder försöker att sälja något dom inte har, får dom bara pengar så finns dom inte längre

Har du gett Elizabeth Taylor stålar för att du använder hennes bild?
AndersKbg
CITAT (Irene_L @ 17-10-2010, 17:55) *
När man lägger in en vara på tradera visar man ju en bild på SIN vara

Ja jo...men din bild är ju finare än de 5 fröerna som avses i auktionen. tummenupp.gif
Anma
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 17:59) *
Har du gett Elizabeth Taylor stålar för att du använder hennes bild?

Vilket uselt argument! Den bilden är en officiell bild, inget privatbild. Min signaturbild är heller inte upphovsrättsskyddad, så försök inte med den.
AndersKbg
CITAT (Anma @ 17-10-2010, 18:16) *
Vilket uselt argument! Den bilden är en officiell bild, inget privatbild. Min signaturbild är heller inte upphovsrättsskyddad, så försök inte med den.

Käkat taggtråd idag gumman?

Varför förutsätter du att jag skulle ifrågasätta din bild?


Ser att du använder samma avatar som en annan användare på odla nu...det däremot är inte snyggt gjort.

Anma
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 18:18) *
Käkat taggtråd idag gumman?

Varför förutsätter du att jag skulle ifrågasätta din bild?
Ser att du använder samma avatar som en annan användare på odla nu...det däremot är inte snyggt gjort.

Nä, inget taggtråd. Tyckte bara att ditt argument var uselt. Det är allt.
Visste inte detta, min är vald från odlas avatar. Får väl leta fram en egen så du blir nöjd. smile.gif
AndersKbg
CITAT (Anma @ 17-10-2010, 18:26) *
Nä, inget taggtråd. Tyckte bara att ditt argument var uselt. Det är allt.
Visste inte detta, min är vald från odlas avatar. Får väl leta fram en egen så du blir nöjd. smile.gif

Va? Vald från odlas avatar?
Anma
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 18:28) *
Va? Vald från odlas avatar?

Japp, odla har en egen avtarsamling och därifrån kan man välja bilder. Har valt min därifrån, men lugn bara, ska leta fram en alldeles egen nu.
AndersKbg
CITAT (Anma @ 17-10-2010, 18:29) *
Japp, odla har en egen avtarsamling och därifrån kan man välja bilder. Har valt min därifrån, men lugn bara, ska leta fram en alldeles egen nu.

Så detta forumet står för en egen avatarsamling där det finns bilder på Kajsa Anka? Undrar vad Disney tycker om det....
Anma
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 18:30) *
Så detta forumet står för en egen avatarsamling där det finns bilder på Kajsa Anka? Undrar vad Disney tycker om det....

Du kan ju ta reda på det så har du något att göra istället för att nedvärdera någon som anser att det är stöld att ta ens egna privata bilder.
AndersKbg
CITAT (Anma @ 17-10-2010, 18:33) *
Du kan ju ta reda på det så har du något att göra istället för att nedvärdera någon som anser att det är stöld att ta ens egna privata bilder.

Nä, jag skiter i vilket. Typ.
Anma
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 18:34) *
Nä, jag skiter i vilket. Typ.

Det var ett gott beslut, lilla ponken. *klappar på huvudet*
Ralf
CITAT (AndersKbg @ 17-10-2010, 18:34) *
Nä, jag skiter i vilket. Typ.

Titta vilken bild jag har nu!!
Gossen Ruda
I Word får man copyright-tecknet med ctrl+alt+c men det funkar inte på odla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon