jonasloverboyboy
Jag är student vid Göteborgs Universitet och behöver lite bra folk som kan svara på ett par enkla frågor!


1. Hur ofta handlar du trädgårdsprodukter? Inkl blommor, trädgårdsmöbler, krukor osv

2. Hur stor är utgiften? (i månaden alt. om året)

3. När du går in en trådgårds el. blomsterbutik, vad är det viktigaste för dig? Stort utbud? Service? Kvalite? Pris? Svara gärna lite mer utförligt på denna fråga!

Blir överlycklig för alla svar jag kan få!
Mony
!. På våren minst en gång i veckan.
På sommaren - när jag kommer på jag behöver något nytt
På hösten - lite lökar får man ju ha!

2. Har en tre år gammal trädgård (nästan ny alltså) inne i en stad och årets budget är 10 000/år. Nästa år blir det nog lite mindre, runt 5-6000 kr/år. Då ingår ALLT som har med trädgård att göra. (handskar, gödsel, jord, växter, krukor, verktyg, maskiner osv)

3. Jag gillar Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik i Lund. Den är flott designat med smidesjärn och krukor. Blommorna står bara och skriker KÖP MIG när jag kommer in. Dessutom hittar jag en och annan ovanlig växt.

Övrigt gillar jag Skåneplantor då jag kan handla många av samma sort här, tex häckplantorna. Priset är också bra hos Skåneplantor. Båda affärerna har kunnig och trevlig personal.

Jag handlar även på Plantagen, men många gånger är där praktikanter och sommarjobbare som inte vet så mycket. Jag tycker nog minst om Plantagen av de tre. De har "fulast" affär, minst tillgänglig personal och många av växterna är halvvissna och inte så fina.

I somras var jag även uppe i Helsingborg hos Cedergrens. WOW säger jag! De kan och de har så mycket roligt. Köpte en ros som de skickade via postorder. Roten var stor och fin. Känns som jag fick en kvalitetsblomma. Dock är de inte superbilliga och det är långt att köra.
kerstin z5-6
1, massor varje vecka under säsong
2. vill inte veta med x antal tusen (säsong
3, 1. Ovanligt sortiment utöver det vanliga som Plantagen o liknande inte utbjuder
2, Bra kvalitee
3.Pris
beställer mycket via Internet och direkt importerar via Holland Tyskland och andra länder, frö och plantor
Spezialplant har ett trevligt utbud tex
Taraxacum
CITAT (jonasloverboyboy @ 18-10-2010, 12:38) *
Jag är student vid Göteborgs Universitet och behöver lite bra folk som kan svara på ett par enkla frågor!
1. Hur ofta handlar du trädgårdsprodukter? Inkl blommor, trädgårdsmöbler, krukor osv

2. Hur stor är utgiften? (i månaden alt. om året)

3. När du går in en trådgårds el. blomsterbutik, vad är det viktigaste för dig? Stort utbud? Service? Kvalite? Pris? Svara gärna lite mer utförligt på denna fråga!

Blir överlycklig för alla svar jag kan få!

1. Så sällan jag kan. Under odlingssäsong (maj-augusti) en gång/vecka
2. Kan inte alls svara på
3. Utbud och kvalité gör stort intryck på mig. Där blir det gärna en del impulsköp. Nu handlar jag också gärna en del basvaror, som barkmull och jord. Då väljer jag gärna coops Änglamark. Behöver jag större volymer så drar jag mig inte för att köpa de allra billigaste. Då har jag flera leverantörer att välja mellan så tar jag gärna den billigaste och späder på med dyrare och toppar gärna med egen kompost. Sammanfattningsvis beskriver jag mig som en synnerligen otrogen konsument. Jag vänder mig gärna till en välsorterad plantskola, men om jag bara ska köpa jord och några ettåriga växter, då blir det oftast en varuhuskedja jag vänder mig till!

Berätta gärna om vad du tänker använda dina frågor till och / eller resultat!
cbe
1. Under vintern några enstaka gånger på internet för att beställa fröer. Under odlingssäsong säkert varannan vecka och då är det vanligtvis i någon handelsträdgård.

2. Ingen aning. Har en relativt nyetablerad trädgård (inne på tredje sommaren) och det har nog blivit åtskilliga tusen.

3. Kvaliteten är viktigast. Efter det kommer utbudet tätt följt av mysfaktorn. Det får gärna vara lite av en utflykt. Gillar att strosa runt på Zetas i Stockholm t.ex., ta en fika i deras mysiga café och kanske klappa katten som smyger runt där. Rappnes Ulriksdal är också trevligt. Deras personal är otroligt kunnig och serviceinriktad. Plantagen och liknande butiker besöker jag enbart i undantagsfall och då för att köpa krukor, trädgårdsredskap o.dyl, aldrig för att köpa växter. Pris spelar mindre roll. Hellre färre växter med bra kvalitet än många växter med dåligt kvalitet.
Lavin
1) småköper sällan växter, tar ett par gånger per år för att plantera den senast grävda rabatten, då blir det större inköp. Beställer lökar över internet.

2) vill inte räkna ihop det men sannolikt har det snittat runt 20-25.000 per år, men jag tänker försöka bli mer ekonomisk och ha lite framförhållning och börja driva upp perenner och och beställa stora jordlass. Det blir lättare när man har hållt på ett tag och vet vilka växter som är favoriter.

3)
1- Kvalitet, bra små plantor som tar fart och etablerar sig bra i rabatten, tätt följt av
2- sortiment, det ska inte bara finnas en riddarsporre, det ska vara exakt rätt blå, precis den alunroten man vill ha, och just det höga gräset och sedan att de har lite överraskningar, så att man blir sådär köpgalen.
3- miljö, inkluderar trevlig personal, lugnt så att man kan strosa, stora kärror och bra parkering, gärna ett fik eller iaf en korvmoj så man inte får blodsockerfall.

pris känns inte lika relevant, då köper jag hellre färre och delar dom.

Med dessa kriterier så är mina favoriter åbergs i ystad, som har allt enligt mina kriterier, ibland åker jag till flyinge för träd, men jag tycker inte att deras perenner är i närheten så växtglada som åbergs, lite tingeltangel och trångt på flyinge. Löddeköpinge plantskola är en favorit, de rankar högt på miljöpoängen, lite litet sortiment och lite för stilrent men trevlig personal och bra kvalitet, Flora linnea är underbart att lyxshoppa rosor på, ja det är ögongodis och cederbergs är precis samma sak, men de sätter upp det så fint. Även sofiero är kul att handla på, och tirups örtagård.

Inom 1h restid finns ett otroligt stort sortiment av växter och mysiga plantskolor.
lokatten
1. Hur ofta handlar du trädgårdsprodukter? Inkl blommor, trädgårdsmöbler, krukor osv
Tre-fyra gånger per år.

2. Hur stor är utgiften? (i månaden alt. om året)
Kring 1000-2000 kr max. Försöker att föröka växter själv- genom byte, delning, frösådd- istället för att köpa allt.

3. När du går in en trådgårds el. blomsterbutik, vad är det viktigaste för dig? Stort utbud? Service? Kvalite? Pris? Svara gärna lite mer utförligt på denna fråga.
Bra kvalité, kunnig personal som gillar att svara på frågor och gärna även stort utbud. Zetas i Stockholm uppfyller mina krav. På Plantagen köper jag bara prisvärda, enklare redskap som behövs. Jag handlar växter, fröer och lökar på internet - det är billigare också vill jag köpa ekologiska fröer (på Runåbergs) det finns inte alltid i handelsträdgård.
bergvallmo
CITAT (jonasloverboyboy @ 18-10-2010, 12:38) *
Jag är student vid Göteborgs Universitet och behöver lite bra folk som kan svara på ett par enkla frågor!


1. Hur ofta handlar du trädgårdsprodukter? Inkl blommor, trädgårdsmöbler, krukor osv

2. Hur stor är utgiften? (i månaden alt. om året)

3. När du går in en trådgårds el. blomsterbutik, vad är det viktigaste för dig? Stort utbud? Service? Kvalite? Pris? Svara gärna lite mer utförligt på denna fråga!

Blir överlycklig för alla svar jag kan få!



1. på våren och sommaren

2 Det varierar om jag har något projekt på gång, men mellan 2000-10 000 per år

3 För mig är det viktigt med kunnig personal, särskilt vid köp av träd och buskar.
God kvalitet på växterna vill jag även ha.
eugenia
1 En gång i månaden
2 Ca 6000- 8000 kr/år
3 Kvalité (vilket är svårt att hitta) Får ofta slänga det jag köpt
Monica M zon 4
1. 1-2 gånger i månaden i genomsnitt året runt.

2. 6000-8000 kr/år

3. 1 Ovanligt sortiment, 2 Kvalité, 3 Pris 4 Service
Jag handlar hellre hos handlare med ovanligt sortiment än på stormarknader (typ Plantagen). På mindre ställen brukar kunnandet vara större också. Jag köper en hel del från firmor utomlands också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon