Full version: Vinter
Sidor: 1, 2
malcolm
Halkolyckorna har börjat inträffa på fler och fler ställen i landet, här i Sthlm är det dock fortfarande barmark men det är väl bara en tidsfråga innan första snön.



http://www.expressen.se/nyheter/1.2178037/...m-utanfor-tierp
gnon49
Tog fram vinterdäcken idag. Men istället för att sätta på dom, lade jag dom i bagaget och ringde en däckfirma.
Regn o blåst avgjorde valet. Lite lyxigt kanske men vadå. laugh.gif
titti49zon6
Bara lite puder på backen förra veckan, nu regnar det och är ca 7 plusgrader här vid norra Norrbottenskusten
Alexander-VG-zon3
ingen snö än, bara regn idag. men det var lite halkolyckor förra veckan-helgen.
sommarhumla
Ingen snö hos mig heller, lite frostigt på trottoarer och gångbanor imorse så det gällde att vara försiktig för att slippa stå på ändan.
netha
Ingen snö hos mig ... nattens lägsta + 2°
Noak
Ingen snö här ännu , men har skrapat bilrutorna ett par gånger.
Vinterdäcken står och väntar i garaget, de kommer kanske på imorgon.
malcolm
CITAT (gnon49 @ 18-10-2010, 16:41) *
Tog fram vinterdäcken idag. Men istället för att sätta på dom, lade jag dom i bagaget och ringde en däckfirma.
Regn o blåst avgjorde valet. Lite lyxigt kanske men vadå. laugh.gif

Kostar ingen förmögenhet att byta hjul numera, däckfirman här intill tar 200 kr och det kan det vara värt. men jag väntar ett tag till.
Huggorm
Har inga vinterdäck, bara dåliga sommardäck som det sitter en skruv i, jag vågar inte ta bort den i rädsla för att luften skall pysa ut. Men nu kan jag hävda att jag har en dubb i alla fall biggrin.gif
malcolm
Du är ju helt skruvad! rotfl.gif
Anma
Här har det varit superfin höstväder hela dagen. Ingen snö så långt ögat når. Hoppas det dröjer minst en månad till innan snön kommer!
malcolm
Fördelen med snö är att min tomt blir lika snygg som grannarnas men i år behövs det MYCKET snö. rotfl.gif
Uggi
CITAT (malcolm @ 18-10-2010, 18:13) *
Fördelen med snö är att min tomt blir lika snygg som grannarnas men i år behövs det MYCKET snö. rotfl.gif

Vänta du ett tag till så kommer den nog, kanske mer än du vill ha. naughty.gif
malcolm
CITAT (Uggi @ 18-10-2010, 18:19) *
Vänta du ett tag till så kommer den nog, kanske mer än du vill ha. naughty.gif

Mycket snö gör mig inget bara det inte blir så förbaskat kallt, elräkningarna är stora nog ändå.
fuchsian
Inget snö hos mig, men hörde att det hade varit lite halka på morgonen.
Inget snö önskas, men om möjligt så under tiden vi är borta, vore toppen.... ... Fuchsian....
skogstroll
snön får vänta ett tag för jag ska åka mopeden hem sådeså! ranting.gif
malcolm
På tidigt 70-tal körde jag moppe året runt men då blev det en del vurpor och förfrusna öronsnibbar också. naughty.gif
Jag hade en så´n här fast med högre styre, det var ju easy rider som gällde. coolgleam.gif

[attachment=55711:puch.jpg]
skogstroll
hm ja jag är ju lite skraj av mig när det är halt. Sambon har köpt en moppe DBS (Dåren Bakom Styret) från 70-talet eller nåt, som är rätt kul och fin att se på. Annars har jag en kinesisk plastgrej jag puttrar fram på, fast det är så backigt och eländigt på en del håll så snart blir det apostlahästarna. Försöker skjuta på det lite bara... whistling.gif
Gossen Ruda
Har just kommit in efter att ha satt på vintersulorna på bilen. Det är kanske lite tidigt även om det kan bli minusgrader men friktionsdäck behöver slitas in lite för att få bästa grepp.
fuchsian
Nu är det lite vanskligt på vägarna, särskilt på morgnarna, även att det inte har kommit en enda snöflinga hos mig ännu, men hörde i måndags i lokalradion flera avåkningar även att det var mitt på dagen och vi var på väg till stan, jag till kiropr. återbesök (gissa om man har ont!, några dagar) och vi handlade på hemvägen, rättare sagt jag gav honom listan och sen satt jag kvar, hade hellre rännt runt i varuhuset, men...

Hörde något om vinterdäck, men osäker när han har tänkt o göra det, men om vi ska åter till Tyskland, så får man inte köra med dubbar där inte. Det gäller andra däck och det har jag inte en aning. ..Fuchsian...
gnon49
CITAT (malcolm @ 18-10-2010, 17:41) *
Kostar ingen förmögenhet att byta hjul numera, däckfirman här intill tar 200 kr och det kan det vara värt. men jag väntar ett tag till.

300 fick jag betala men då fick jag även sommardäcken tvättade o rena. Passade på att köpa nytt batteri o ny laddare när jag ändå var i farten. Förra vintern i färskt minne.
Uggi
Ingen snö ännu i Falköping, i morgon åker vinterdäcken på, kör med odubbat.

sqrulan
Här har det snöat riktigt ordentligt idag minst 10 cm men jag bor ju i Tjothahejti! giggle.gif
Vinterdäcken åkte på redan förra veckan onsdag kväll vid niosnåret då första snön kom och jag skulle köra tre mil morgonen efter. Nu fick jag bara på tre däck för det fjärde satt som fast gjutet fast jag tagit lös skruvarna, då blev jag riktigt djäkla arg!!
Jag är van att klara mej själv och skulle nog aldrig be om hjälp förrän jag verkligen måste.

Visst är det trist med vinter o snö men då vintern verkligen har kommit så tycker jag inte att det är så stora besvär på vägen, snöslask däremot är hemskt.

Huggorm
Det är värst med vinterväglag i början, sedan vänjer man sig vid halkan och har mycket lättare att ta sig fram
sqrulan
Jag tror nog att halkan är värst ner över för här uppe är det kall snö och sällan plusgrader under några månader, jag är nog mest rädd då det blir 30 minus och mer.... duh.gif
Huggorm
CITAT (sqrulan @ 20-10-2010, 20:33) *
Jag tror nog att halkan är värst ner över för här uppe är det kall snö och sällan plusgrader under några månader, jag är nog mest rädd då det blir 30 minus och mer.... duh.gif
Det blir ju som en hård iskaka över hela vägen i norra Sverige, som visserligen är hal men inte lika hal som is med smältvatten ovanpå som det ofta är i söder. Men sedan tror jag folk i norra Sverige satsar på bättre vinterdäck också, och rent generellt tror jag de är bättre på att hantera bilen på halt underlag.
sqrulan
CITAT (Huggorm @ 20-10-2010, 20:38) *
Det blir ju som en hård iskaka över hela vägen i norra Sverige, som visserligen är hal men inte lika hal som is med smältvatten ovanpå som det ofta är i söder. Men sedan tror jag folk i norra Sverige satsar på bättre vinterdäck också, och rent generellt tror jag de är bättre på att hantera bilen på halt underlag.

kram2.gif Nu måste jag nästan ge dej en puss! giggle.gif
gnon49
CITAT (Huggorm @ 20-10-2010, 20:38) *
Det blir ju som en hård iskaka över hela vägen i norra Sverige, som visserligen är hal men inte lika hal som is med smältvatten ovanpå som det ofta är i söder. Men sedan tror jag folk i norra Sverige satsar på bättre vinterdäck också, och rent generellt tror jag de är bättre på att hantera bilen på halt underlag.

Misstänker att bilisterna norrut förbereder sig bättre också inför vintern. Bättre utrustning i bilen om något skulle hända t.ex. Själv lägger jag en liten spade i bilen för säkerhets skull. Starthjälp, luftkompressor, lampa o en rejäl domkraft får också sin plats i bagaget nu inför vintern. Och en såg faktiskt. Många småträd låg över min väg förra vintern. Man kan ju hålla sig för skratt om man får stopp på bilen en snöig kall vinterkväll och inte ens har ett par vantar i bilen. Brr
Överbölingen
Jo, nog är det vinter allt. I morse låg första snön några cm och det var minusgrader hela dagen. Just nu -7°.
Vi kastade in den sista veden. Eldade upp i gäststugan och tinade barnbarnens 6 kubikpool. Lastade in lite annat smått och gott som vi hade glömt kvar ute. Nu återstår höststädningen och resten av jaktsässongen. Dock ett litet mellanspel för jul och nyår.

Egentligen en skön tid. Vi kan fundera över ofärdiga pojekt, göra färdigt dessa om de är inomhus, visionera om nya, snacka om nya fröutmaningar och ta det lugnt. Allt avlöst med dagar i skogen och på sjön.

Elda lite i köksspisen när tempen dalar mot - 30°. Den värmen är så skön. Så frön i januari som grävs ner under snön till dess att de tinar fram i slutet av april.

Och det där med dubbdäcken! Min däckhandlare tar 460 kr för att sommar/vinterförvara de däck som jag inte använder. Bedömer kondition osv. Monteringen tidsbeställs och utförs på under fem minuter. Ännu har jag inte hunnit att dricka ur det kaffe de bjuder på. Tyvärr var jag en vecka för sen att beställa tid i år. Så till på måndag förmiddag får jag köra med en tomat på gaspedalen.

Härliga tider — strålande tider. Bara inte den förbaskade månen ger alltför djupa temperaturdippar.
Aqvakul
Snöblandat regn här i Lund i kväll..


Min Toyotaverksatd byter till vinterhjul åt mig utan kostnad - väntar dock en bit in i november...
Katie
Här har första snön fallit. yahoo.gif Jag och hanhunden är helt förälskade i snö. I morse när han hade bråttom ut trodde jag att det var för att han hade fylld blåsa.

Tydligen var den inte så full för det första han gjorde var att ställa sig mitt på tomten och njuta av snön.

Jack Russelln däremot tvärvände i dörren fear.gif , rusade in i vardagsrummet, kastade sig upp i soffan och kröp in under en filt. Vekling. happy.gif Jag fick bära ut henne så hon åtminstånde fick gjort ifrån sig.
Unghunden var som vanligt helt ovetande om allting. 'Snö? Snö? Vilken snö?' confused.gif 'Kom igen nu gubbe! Stå inte där och häng! LEK!!!' yahoo.gif


Nu inväntar vi (jag och hanhunden) mer snö så det går att göra snöänglar. Jag gör dem, han står spänd vid sidan av och väntar på att jag ska flytta mig så han kan döda ängeln. Ibland blir han så till sig att jag inte hinner undan. fear.gif När jag väl lyckas kravla mig undan brukar jag ha minst 3kg snö innanför kläderna. rotfl.gif

Vill ni inte ha snö. Skicka den hitåt då. flirting.gif
sqrulan
rotfl.gif Då du skriver sådär så låter vinter och snö helt underbart! Mina två katter gillar inte snö, skogisblandningen Sqrulan är lite tuffare än min svarta bondkatt.
Katie
SNÖ ÄR UNDERBART!!! yes.gif wub.gif

Katterna här är säkerligen inte så förtjusta. Det är möjligt att Bengt, min äldsta katt, kommer att följa med ut. Fast det gör han nog mest för att han MÅSTE vara med matte och dumhundarna hela tiden. Han kan ju gå miste om något roligt annars. naughty.gif
Huggorm
Nu har även jag skådat den första snön. En mil söder om där jag bor började det, och på köpcentrat låg det kanske två centimeter. Inte en enda bil med vinterdäck såg jag, men däremot hade bärgningsbilarna fullt upp. Här hos mig är det fortfarande nollgradigt, snöfritt och solsken från en klarblå himmel.
Myosotis
Första snön i Skåne! bravo.gif
Gossen Ruda
Det kom lite kornsnö i morse men inte så mycket att marken skyldes. Nu skiner solen och allt är borta.
Malvia

Igår varnades det att det skulle snöa från 18:00 - 01:00, men i morse var det inte ett spår av nån snö. Iof var det -5 grader, men väglaget var det ingen fara med.
skogstroll
mycket snack och liten verkstad.... så fick man gåååååå till bussen ranting.gif i mörkret grrrrr....

Carl

Klippte gräset idag och tog några klasar vindruvor!
Alexander-VG-zon3
vet inte om man kan kalla det snö men det kom lite små vita korn någon minut som sedan smälte bort och därefter kom solen tillbaka.
Fenja
Det virvlade runt några flingor i dag, men det blev inget av det tyvärr... mera snö häråt!!
Mvh
Fenja
bergvallmo
Ingen snö på marken ännu, men -4 i morse. Idag åker vinterdäcken på..
Huggorm
Nu snöar det här med, och det börjar till och med lägga sig på marken. Usch.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 21-10-2010, 18:57) *
Nu snöar det här med, och det börjar till och med lägga sig på marken. Usch.

Tack för upplysningen. Var tvungen att kika ut och det stämde även i forshälla.
fuchsian
Inte ens en liten snöflinga har hittat hit än, men det har blivit kallare, så det är och vänta... Fuchsian....
Fenja
NU faller det lapphandskar ute och marken är vit!! bravo.gif Må det bli 22 grader kallt nu också bara biggrin.gif
Mvh
Fenja
Katie
Just nu är det snöblandat som vräker ner ute. ranting.gif

Jag vill ha RIKTIG snö!!! Massvis!!! yahoo.gif Vill inte ha den skiten som just nu gör gården blöt, kall och klafsig. angry.gif
Motti
Vi fick snö här för första gången i år på Småländska Höglandet Nässjö i går !det snöra just nu.2- grader nu.
malcolm
Nu har den första snön även kommit hit, var -1,8° inatt och just nu är det +3°. Skvalar som tusan ute på gatan av smältvattnet och det känns allmänt otrevligt utomhus.
Irene_L
Så här såg det ut i morse hos mig:



Som tur är gör solen att det smälter på träden så just nu droppsmälter det en hel del från träden!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon