Motti
såg ni den lilla blondinen som inte hade jobb och handlade på visas guldkort ?köppte smink för 2000 i månaden handlade kläder stup i ett bla gick på Spybar var och varanan dag levde lyxliv utan inkomst ! fear.gif Vem fan har lärt dom att shoppa när man inte ens tjänar egna pengar och vilket annsvar har kreditkortsföretagen ?2000 i smink i månaden !det gör inte jag åt på två år.Det är skrämande hur en del ser på pengar.
netaave
Sett trailern om kvällens program det räckte.
Motti
jag gick där ifrån för jag blir så "jävla"arg när jag ser hur en del spenderar pengar som är andras,det är vi som sköter oss som får betala deras kalas.Och var fan fans föräldrarna ?Inte så att jag inte har råd att köpa smink för 2000 i månaden men varför skulle jag ?leva lyxliv när man inte ens tjäna egna pengar det är riktigt sjukt,att inte fatta att det ska betalas tillbaks.Folk måste lära sig att har du inte råd att spara har du heller inte råd att låna.
Meriona
Jag såg också trailern och insåg att det var ett riggat avsnitt. smile.gif
netha
Lyxfällan visar ett gäng puckos som skiter i ekonomi ... spenderar och tänker att andra ska stå för fiolerna.
Nej jag ids inte titta på progr ... räcker med tidigare säsong jag sett. thumbdown.gif
kerstin z5-6
de är alla riggade...
Motti
Tror inte en minut på att de är riggade !att ställa upp på ett sådant TV program som kan förfölja en hela livet det finns helt säkert sådana människor som tror att det bara är att låna på kredit och shoppa på skit samma vad som händer.bara det att de gräver sin egen grav i skuldiket.jag slår vad om att det finns massor av människor i Sverige som lever över sina tillgångar tills kronofogden kommer.
netha
Tror inte heller det handlar om riggade program ... knäppskallar finns överallt ... tyvärr.
Har fd grannar som spenderade vida över sin ekonomi ... bilar, piano ( 40.000kr) + massor av annat onödigt .... kläder på krita osv osv
de brydde sig inte ett dugg om kronofogden knackade på.
Så småningom fick de Skuldsanering .... var jätteglada ... slapp betala mer än en bråkdel av alla skulder ... fem år ... sen var de skuldfria.
Motti
Vi brukar skicka efter Taxeringskalendern varje år på grund av att vi har ett företag;)där ser man lätt att många lever över sina tillgångar,det gäller att glänsa för grannar så de tror man har det gott ställt.Unga människor i dag bygger hus för en 4-5 mille lätt fast de har vanligt avlönade jobb kanske en gemnesam inkomst på 30,000,skulle en av domn bli arbetslös så stupar allt på det och det blir exekutiv auktion.När jag var barn fick man lära sig att rätta mun efter matsked.Det existerar inte i dag! bara låna på utan att undra över vem som får betala der till sist.titta bara hur det gått i USA där alla lever på kreditkort !de har fått gå ifrån sina lyxiga hus och de flesta lever på gatan husvagnar eller i Sheltters.Kan bli så här också om vi inte skärper oss.
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 21-10-2010, 21:30) *
såg ni den lilla blondinen som inte hade jobb och handlade på visas guldkort ?köppte smink för 2000 i månaden handlade kläder stup i ett bla gick på Spybar var och varanan dag levde lyxliv utan inkomst ! fear.gif Vem fan har lärt dom att shoppa när man inte ens tjänar egna pengar och vilket annsvar har kreditkortsföretagen ?2000 i smink i månaden !det gör inte jag åt på två år.Det är skrämande hur en del ser på pengar.

Hm... vet inte om jag tycker det låter så speciellt mycket intressantre, mognare eller mindre förnedrings-tv än Robinsson som du ojade dig så väldigt över.....
Aqvakul
CITAT (Motti @ 21-10-2010, 22:54) *
Vi brukar skicka efter Taxeringskalendern varje år på grund av att vi har ett företag;)där ser man lätt att många lever över sina tillgångar,det gäller att glänsa för grannar så de tror man har det gott ställt.Unga människor i dag bygger hus för en 4-5 mille lätt fast de har vanligt avlönade jobb kanske en gemnesam inkomst på 30,000,skulle en av domn bli arbetslös så stupar allt på det och det blir exekutiv auktion.När jag var barn fick man lära sig att rätta mun efter matsked.Det existerar inte i dag! bara låna på utan att undra över vem som får betala der till sist.titta bara hur det gått i USA där alla lever på kreditkort !de har fått gå ifrån sina lyxiga hus och de flesta lever på gatan husvagnar eller i Sheltters.Kan bli så här också om vi inte skärper oss.

Generaliserar du inte hej vilt nu? Jag är faktiskt övertygad om att att de allra flesta unga människor är både ansvarstagande och måttfulla...
Slarviga människor och de som levde över sina tillgångar fanns det när vi var unga också...
Motti
När vi var unga Aqvakul så fanns inte kreditkort då var det kontanta pengar då visste man när det var nog och vad man behövde ha över till månadens slut,i dag kan du ju skaffa hur många jäkla glädjekort som helst och få ilutionen av att det är "gratis"inget man behöver betala.Såg du inte Jerrkers program om hur många snabblån som tas varje dag ? det var tiotusentals !och de tas för det mesta direkt från krogen på helger från ungdommar och även äldre som inte är nyktra men som vill ha mer kulTrodde du hade koll som lärare ?.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 21-10-2010, 23:12) *
När vi var unga Aqvakul så fanns inte kreditkort då var det kontanta pengar då visste man när det var nog och vad man behövde ha över till månadens slut,i dag kan du ju skaffa hur många jäkla glädjekort som helst och få ilutionen av att det är "gratis"inget man behöver betala.Såg du inte Jerrkers program om hur många snabblån som tas varje dag ? det var tiotusentals !och de tas för det mesta direkt från krogen på helger från ungdommar och även äldre som inte är nyktra men som vill ha mer kulTrodde du hade koll som lärare ?.


Visst frestelserna är större och möjlighterna att låna större, men jag vidhåller att det stora flertalet är skötsamma.

Kan du motbevisa det påståendet?
Motti
Bråka du med mig va giggle.gif jag vet vart din brevlåda bor ;(allvarligt så sitter inte jag och läser statistik men nog lever många över sina tillgångar helt klart,en del klarar det men har aldrig något extra att spara utan lever på gränsen.tänkte på den lilla Spybarhoppan på lyxfällan i kväll som köppte smink för 2000 i månaden,jag tog taxi till stan i dag fram och tillbaks köppte kläder till lördag en pressent och några flaskor vin plus en Jäger till gubben och det gick till 2000 drygt och jag betalade kontant,måste säga att det kändes himmla bra,inga lånade pengar till min resa.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 21-10-2010, 23:27) *
Bråka du med mig va giggle.gif jag vet vart din brevlåda bor ;(allvarligt så sitter inte jag och läser statistik men nog lever många över sina tillgångar helt klart,en del klarar det men har aldrig något extra att spara utan lever på gränsen.tänkte på den lilla Spybarhoppan på lyxfällan i kväll som köppte smink för 2000 i månaden,jag tog taxi till stan i dag fram och tillbaks köppte kläder till lördag en pressent och några flaskor vin plus en Jäger till gubben och det gick till 2000 drygt och jag betalade kontant,måste säga att det kändes himmla bra,inga lånade pengar till min resa.


Men du tror väl inte att hon är representativ för dagens ungdom... I princip alla jag känner är skötsamma och måttliga i sin konsumtion..
Anki på Öland
CITAT (Aqvakul @ 21-10-2010, 23:15) *
Visst frestelserna är större och möjlighterna att låna större, men jag vidhåller att det stora flertalet är skötsamma. .......

Men visst är det så!! Förskräckligt att dra alla ungdomart över en kam så!! Och visst fanns det kreditkort förr också - minns ett som hette K-kort och alla olika katalogfirmorna hade egna kort, resebyråer hade också egna kort så nog förköpte människor sig förr också!!
Motti
ja jag får väl krypa till korset och hålla med kompiskram.gif !de flesta sköter sig ,MEN jag blir bara så in i bänkens arg när jag ser människor som skiter i vem som får betala till sist för det är ju alla vi andra som går till jobbet varge dag och gör rätt för oss och betalar skatt moms osv.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 21-10-2010, 22:00) *
Jag såg också trailern och insåg att det var ett riggat avsnitt. smile.gif


samma tanke hade jag också efter att jag såg det, dels kändes det orimligt mycket skuld och dels blev hon av med skulden ganska snabbt (fixade sig snabbt), vad va det, fick guldkort, och skuld och fick lån på 3banker (trodde dom kollade upp historik, fick lån även då hon var skuldsatt innan på andra banker) och gick över 50tusen utan låst kort på ett halvår, sedan fick hon 40tusen från akassan direkt för 3månader och jobb och kunde betala tillbaka det mesta och sedan avbetalningsplan på resten.
Motti
Stämmer väl inte alls !hon hade väl skullder på 800.000 ?
Tobb
detta har även kommenterats på FB wink.gif
Motti
FB ?vet inte vad det är ! Sen kan eller vill jag tillbaka visa att det skulle funits kreditkort på 50-60 talet möjligtvis på 70 80 talet,men det förekom inte i min släkt i alla fall.Vidhåller att ha du inte råd att spara har du heller inte råd att låna,man måste tänka på att man blir äldre och då ska man INTE ha en massa lån. man måste lära sig att spara ihop till det som man vill ha.
sommarhumla
FB....det är väl Facebook..??
*Stintan*
CITAT (Motti @ 21-10-2010, 23:44) *
ja jag får väl krypa till korset och hålla med kompiskram.gif !de flesta sköter sig ,MEN jag blir bara så in i bänkens arg när jag ser människor som skiter i vem som får betala till sist för det är ju alla vi andra som går till jobbet varge dag och gör rätt för oss och betalar skatt moms osv.


Hur menar du att "vi andra" till sist får betala andra människors obetalda skulder? När började du gå till jobbet varje dag? Du är ju hemmafru sedan många år så du slipper väl. Sen var väl du minderårig på 50- och 60-talet så kreditkort var väl knappast aktuellt ändå för dig. Jag vet att det fanns åtminstone på 60-talet.

Taxeringskalendern säger inte allt om folks inkomster! Dessutom är de allra flesta yngre skötsamma!
Berith
Tittade också igår. Trodde inte att några skulle kunna ta över efter Charlie och Mattias men det funkar faktiskt. yes.gif

Stackars tjej.... Hoppas hon verkligen vaknade upp och tar det lite lugnare nu. Hon verkade vilja bli som nån av dom berömda svenska blondinerna som flyttat till Amerkat och numera gör succé i TV. Visst kunde hon göra mackor, Brita Spjut hade ju gjort hamburgare!

Undrar hur hennes föräldrar tog det att se hur dottern levde sitt liv i storstan?
herkules
CITAT (Motti @ 21-10-2010, 23:27) *
Bråka du med mig va giggle.gif jag vet vart din brevlåda bor ;(allvarligt så sitter inte jag och läser statistik men nog lever många över sina tillgångar helt klart,en del klarar det men har aldrig något extra att spara utan lever på gränsen.tänkte på den lilla Spybarhoppan på lyxfällan i kväll som köppte smink för 2000 i månaden,jag tog taxi till stan i dag fram och tillbaks köppte kläder till lördag en pressent och några flaskor vin plus en Jäger till gubben och det gick till 2000 drygt och jag betalade kontant,måste säga att det kändes himmla bra,inga lånade pengar till min resa.


varför kallar du henne spybarhoppan?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Motti @ 22-10-2010, 00:03) *
Stämmer väl inte alls !hon hade väl skullder på 800.000 ?


jag nämnde bara det hon hade på kortet, som om jag kommer ihåg gick upp till 80tusen men kan minnas fel (över 50tusen var deras kreditgräns). sedan hade hon på 3banker skulder. som jag inte förstår hur dom andra bankerna godkänner.
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 22-10-2010, 06:35) *
..............Jag vet att det fanns åtminstone på 60-talet.............

Minns jag också att det fanns på 60-talet! och Motti, bara för att man minns att det fanns behöver man inte ha haft det eller för den delen överutnyttjat det!!
Solstorm
Jag såg bara en del av programmet och inget i början av det. Vad jag inte kunde förstå var hur hon kunde flytta hemifrån och få en bostad och överhuvudtaget skaffa någonting när hon inte hade jobb. Vem stog för guldkortet? Kan man få ett sådant om man saknar inkomst?
herkules
CITAT (Solstorm @ 22-10-2010, 10:06) *
Jag såg bara en del av programmet och inget i början av det. Vad jag inte kunde förstå var hur hon kunde flytta hemifrån och få en bostad och överhuvudtaget skaffa någonting när hon inte hade jobb. Vem stog för guldkortet? Kan man få ett sådant om man saknar inkomst?


så vitt jag vet så får man inga kreditkort om man inte har en fast inkomst - det är nog en hel del som inte stämmer med de där programmen. det ska bara göras slask och snasktv liksom.
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 22-10-2010, 09:51) *
Minns jag också att det fanns på 60-talet! och Motti, bara för att man minns att det fanns behöver man inte ha haft det eller för den delen överutnyttjat det!!


Va bra att du förtydligade flirting.gif
malcolm
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-10-2010, 22:17) *
de är alla riggade...

Vad grundar du det påståendet på?
Inga från Närke
Hon hade ju jobbat eftersom hon fick ut pengar från A-kassan. Hade ju varit försäljare m.m. enl. henne själv i programet.
Att hon fick pengarna i efterskott beror väl på de som håller i programmen det ser ju bra ut för alla inblandade.
Även de jobb hon fick i programet var nog mera som reklam för den personen för så snabbt får man inte jobb idag.
Men hon bytte ju straxt efter det till annat jobb.

Sedan tycker jag personligen att det inte är bara hennes fel för som sagt var har man en kredit på sitt kort och det har överskridits borde ju kortet stängas omgående av den bank som givit ut det. För om jag inte har pengar på kontot så säger ju apparaten till när man drar efter vad jag förstått.
Sedan måste man ju inte ta ett kort med kredit, jag har tackat nej till allt sådant trots att jag har VISA-kort på Swedbank och det accepteras för då faller man inte eventuellt för frestelsen att utnyttja det.
Monica M zon 4
Men visst saknades det väl en hel del hästar i det stallet? Hur kan man tro att man kan shoppa för så mycket och ha noll i inkomst? Å vilka drömmar tjejen hade?! Yachtförsäljare, skådespelare, advokat?! Hon verkade inte förstå att man behövde plugga eller jobba hårt för att få såna jobb.

Bankerna skulle naturligtvis inte alls låna ut pengar eller ge krediter till nån som inte ens har ett jobb heller. Förstår inte att sånt är tillåtet. Å hur är det möjligt att ha en kreditgräns på 50 000 men ändå lyckas övertrassera med 30 000? Banken borde ju spärrat kortet för länge sen.

Självklart är de flesta ungdomar skötsamma och vill göra rätt för sig men denna donna bevisade att det finns undantag.
malcolm
Nu har jag set hela programmet på TV3-play för att veta vad jag pratar om, tjejen i inslaget var onekligen söt och i viss mån charmig i sin något naiva framtoning. Tror inte för ett ögonblick på att det hela skulle vara en fejkad situation och enligt mitt tycke så är de nya programledarne bättre än de gamla. Tjejen verkar vara driftig och det skulle inte förvåna mig om hon på något sätt lyckas hitta det glamourliv hon är ute efter, tror inte alls att hon är så "dum" som hon utger sig för att vara utan är rätt intelligent egentligen. Hon hade ju haft arbete innan trots allt och det var väl det som gjorde att hon fick kreditkort överhuvud taget. Vad det gäller bostaden så bodde hon i andra hand, hyresvärdar kräver annars att man har haft en anställning i minst sex månader för ett förstahandskontrakt vilket jag blev klart medveten om då jag skulle flytta från min hyresrätt i Tumba till en annan lägenhet i Tyresö. Fanns en kille som ville ha min gamla lägenhet men han blev inte godkänd av värden så jag åkte på dubbla hyror i två månader.

Vad det gäller skulder hos olika kreditbolag så är det den som har krediterna som också får betala desamma och inte några andra som Motti låter påskina, det är inte heller så att man kan sitta på krogen mitt i natten och ta ett SMS-lån när pengarna är slut. Även dessa kreditinstitut har en viss koll på vilka de lånar ut till och deras personal jobbar inte dygnet runt. Annars tycker jag att det är allt för lätt att skaffa sig kreditkort och in Blancolån, vissserligen fanns det kreditkort redan på 60-talet men det har väl aldrig varit så lätt att sätta sig i skuld som nu. Var och varannan firma erbjuder räntefria köp där det påstås att det inte blir dyrare än kontant men samtidigt går det att ta ut mer pengar än vad krediten avsåg från början. Köp ett kylskåp för 6000 men krediten är på 10.000 och ger utrymme för att sätta sig ännu mer i skuld.

Tyvärr har många av de etablerade bankerna hakat på denna trend och erbjuder sina kunder kreditkort med olika belopp och idag kan man utan vidare skaffa sig skulder på flera hundra tusen utan att ens resa sig upp från datorn.
Alba
Enligt AB har hon sagt "Jag skulle hellre leva som en knarkare än att leva ett vanligt Svensson-liv".
Det gäller tydligen att sikta mot stjärnorna även om man slår sig hårt i fallet.
malcolm
CITAT (Alba @ 22-10-2010, 17:12) *
Enligt AB har hon sagt "Jag skulle hellre leva som en knarkare än att leva ett vanligt Svensson-liv".
Det gäller tydligen att sikta mot stjärnorna även om man slår sig hårt i fallet.

Ja, hon sa så även i programmet men jag tvivlar på att hon verkligen menade det.
andersen
Nu har jag tittat på halva programet, ids inte titta på mera, tycker synd om henne, hon är ju inte vuxen, min 17åriga dotter och hennes kompisar är ju mera vuxna än var hon är, funderar och undrar lite om hon skulle bli dömd för bedrägeri eller blir det "bara" inkasso, kronofogden, i sådana här ärende, som inte lyxfällan hjälper till i ?.

Och jag håller med dom som skriver om att bankerna har en del skuld i att människor hamnar i skuldfällan.
xlxl67
CITAT (malcolm @ 22-10-2010, 17:16) *
Ja, hon sa så även i programmet men jag tvivlar på att hon verkligen menade det.


Tänkte också kolla på avsnittet men vad ser jag när jag går in på tv3.se:

"Vanita Bergman var med i Lyxfällan den 21/10 och är just nu aktuell i Bartenderskolan som går på TV3, tisdagar klockan 22.00. Responsen på avsnittet med Vanita som brände 35 000 kronor i månaden på lyx har varit stor och det gjorde att vi blev nyfikna. Hur lever Vanita idag?"

Nu skall hon vara med i tv-3-såpa igen? Känns riggat eller så är det ingen större fara med henne. Exhibitionist + att kanal 3,4,5 är ute efter henne. Hon kommer leva gott några år ivf... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon