Full version: Igenvuxen kolonilott
Caysa_79
Hej! Sent i somras fick vi äntligen en kolonilott!! Men den var helt igenvuxen av gräs och ogräs. Och liknar mest en kuperad gräsplätt. Ordföranden i föreningen sa att det bästa är att handvända lotten och skaka av jorden av grästuvorna och sedan slänga grästuvorna... Men alltså vi får knappt ner spaden genom det tjocka lagret med rötter!! Nu är det ju inte heller så soligt och fint ute, vi kom inte igång med arbetet i somras (jag var nygravid och illamående!).
Vad vi har förstått så sprider vi ogräset ordentligt om vi kör med jordfräs... Men det lutar ändå åt det just nu.
Är det helt galet av oss??
Blir allt till mos när man kör med jordfräsen?? Eller kommer vi att ändå kunna "rensa ur" grästuvor och rötter?? Vi tänkte att vi kanske kunde jordfräsa och räfsa efter rötter nu innan vintern och kanske göra ett till ryck med rensning innan vårsådden. Jag tänker ju dessutom att om joden nu legat i träda i så många år, så behöver den väl luftas ordentligt?

Så det jag vill ha era synpunkter på är väl: Är det verkligen en så dålig idé att jordfräsa!
Hoppas ni kommer med synpunkter från båda håll!
[attachment=55749:Ogr_s_p__lotten.JPG]
eugenia
Så här tycker jag: Lägg ut svart markduk på delar av lotten (med stenar i kanterna). Nu är ytan att gräva ut mindre. Ta en bit i taget, allt måste inte grävas upp med en gång. På våren när frosten går ur jorden är marken mjuk och lätt att gräva i. Bygg en träram som kompost eller köp pallkragar. Ha mycket väv och tidningar i botten på lådan om ni ska kompostera kvickrotsrötter. Jordfräsning förvärrar ofta situationen. Efter några säsonger har ni säkert fått ordning på lotten utan jordfräs.
andersen
Nu är det ju lite sent, men jag tycker att det bästa är att handgräva,och att behålla grässvålen i en egen kompost,så om det är möjligt så gräv nu, men var försiktig med din rygg, om du inte är van att gräva så sätt en gräns på ett par timmars grävning absolut inte mera!

Om du väljer att köra med jordfräs till våren så se upp för kvickroten, om du kör över en rot så har du plötsligt hur många som helst, varje rotbit blir en ny planta.
Peztis
Det finns olika sätt att se på detta med jordfräs och handgrävning...

Om du fräser jorden så bör du först och främst klippa bort allt långt gräs för annars kommer det att tvinna sig runt jordfräsen. Detta hände när pappa fräse mitt land efter två år i träda. Han blev lite smått irriterad... biggrin.gif
Nackdelen med jordfräs är att du även fräser sönder maskarna som är så otroligt nödvändiga för att få en fin jord. OK, det kommer nya men...
Fördelen med jordfräs är att det går fort och det blir oftast en bra struktur.

Nackdelen med att vända för hand (med grep) är att det är såååååå jobbigt och det tar tid.
Fördelen är ju att maskarna får leva och hjälpa till med ert trädgårdsliv.

Hmmmmm..... utan att veta hur er koloni egentligen ser ut så hade jag nog försökt att ta en grep och vända på jorden, inte rensat bort eller så. Bara vända den.

Till våren så vänder ni allt igen och då passar ni på att ta bort det som inte har blivit jord under tiden. Släng resterna på komposten så att det sedan blir fin jord som ni kan tillföra era odlingsplatser.

OK (efter att ha läst TS igen), nu skrev ni ju att det var hopplöst att få ned en spade. Till våren brukar det vara enklare att gräva och få bort ogräs.

Eftersom det är så otroligt tjockt med rötter så har ni ytterligare ett alternativ: be någon komma med en liten minigrävare och gräv upp allt ca 20 cm ned. Bara riva runt och vända på det, inget finlir... Kanske ni känner någon? Som känner någon? Eller kolla på Blocket, där fick jag tag på en kille som var jätteduktig och hjälpte mig gräva ur för växthuset.
Taraxacum
Du har fått flera olika råd och jag hör också till dem som värnar om maskarna. Men samtidigt tycker jag man måste se till vad som passar för tillfllet. Om jorden är tung och behöver luckras, så kan det vara ett sätt. Sedan kan man vårda sin jord så att maskarna trivs igen.

MEN, det största problemet är att det är helt igenväxt och måste rensas på ett eller annat sätt. Att odla i pallkragar är ett sätt. Ett annat sätt är att försöka räkna ut hur mycket rensning du orkar med (hälften?) och sedan täcka resten med tidningar och halm eller markduk. Med lite tålamod löser det sig.
Frideborg
Jag håller med!
Gräva för hand är absolut bäst.Du har kanske lite kompisar som kan hjälpa till?
Bjud på lite värmande soppa och fika.Det kan göra susen.
Ta en bit i taget.Njut av det du gör eller gjort.Stressa om möjligt inte.
Det kommer att fixa sig!
mvh Frideborg
Peztis
Du är orolig för aytt sprida ogräsfrön.

Frågan är vad det finns för ogräs. Det ser ju ut som att det är en "äng" så då är det väl mest gräs och blommor typ prästkragar och liknande. Och frön från dem slipper man aldrig.
Det är nog mest om du har kirskål som du verkligen inte bör använda jordfräs då ju - som nämnt ovan - varje liten rotbit blir en ny planta som sprider sig.

Ogräs kommer du alltid att ha! Och de första åren är värst, sedan lugnar det ned sig om man håller efter ordentligt i början och framför allt inte låter ogräset gå i blom och sedan fröa av sig.
Och oavsett om du fräser eller vänder för hand så kommer du att ha mycket ogräs ett par år framåt. Det ligger säkert en hel del frön i jorden som bara väntar på sin tur i solljuset!
Caysa_79
Hej! Tack snälla för att ni tar er tid och svarar!

Det största problemet är väl egentligen inte bara ogräsbiten, lotten, som är 10x10m, är väldigt kuperad, det är höjdskillnader om flera dm på sina ställen. Att ta en bit i taget fram till "vårsådden" blir ju ett måste om vi ska gräva för hand smile.gif Men vi behöver ju få bort hela översta lagret så att vi kan plana ut den. Tanken är väl att ca halva ska bli gräsmatta och andra halvan ska bli odlingsland, men vi vill ju ha allt på samma nivå tongue.gif

Och tyvärr får vi inte in ens en liten liten grävare/bobcat då gångarna är ca 0,5m breda fram till våran lott sad.gif

Det är inte direkt prästkragar på lotten biggrin.gif om det ändå vore så väl... Det är väl snarare ängsvingel, rölleka (i mängder), vitklöver, kirskål och förmodligen kvickrot...

Någon skrev att vi skulle lägga ut svart plast..?? Varför gör man det? är det för att växterna ska bli skörare och att det blir lättare att gräva? Men hjälper det så mycket nu på hösten/vintern??

Sambon propsar på jordfräs, men jag tro det är för att han tycker det verkar roligt att köra runt med en maskin tongue.gif Och jag är gravid och kommer väl inte orka gräva så mycket i höst... så jag har väl inte så mycket att säga till om!
andersen
Svartplast gör att all växlighet dör underplasten=lätt att gräva sedan, det negativa med det tycker jag att det är fult under den tiden plasten ligger där, men visst kan det vara ett allternativ, vad har ni för regler på lotten?får man ha ytor med ogräs? jag ser inget hus på lotten och undrar om det inte är en odlingslott ni har skaffat?reglerna brukar skilja lite på om det är en odlingslott eller kollonilott.
Bassam
Hej

Att jordfräs är inte bra på grund att vi ökar rötter , men du kan plöja mark alla ogräs ska bli under jorden så de ska inte får sol eller luft så de ska dö och istället förvandla dem till naturliga gödsel som är bra till växter.

Obs

Det är viktigt att borta dem när du ser dem kommer och lämna inte dem att ger blommor eller frö.

H:Bassam
Peztis
Om du vill jämna ut så kanske det kan vara idé att gräva där det är högt och slänga tuvorna upp och ned där det behöver fyllas ut. Då tar det visserligen längre tid på den "nedre" delen men å andra sidan behöver allt inte göras på en gång och under tiden kan det "slängda" förmultna.

Har du kirskål så bör du nog överväga täcka marken i ca 2 år för att få bort det. Jippiiiii.... sad.gif
Sofia H
Varför inte helgardera dig?
Skaffa en stor bit svart plast/markduk och lägg ut den BUMS på en lämplig yta. Det är där det ska växa som bara den om två år. Tyng ner kanten med brädor, stenar eller vad du har till hands. Mörkret under plasten dräper ut allt om den får ligga två säsonger. När du har tid och ork handgräver du övriga ytor, då har du i allafall en liten yta att börja med när våren kommer. Två år är ju en lång tid att vänta på ogräsfri jord, men om du börjar nu så har du i allafall startat! Lycka till!/Sofia.
Peztis
Och om man märker att jorden du gräver nu (eller i vår eller hur ni nu gör) är hopplös med ogräs så kan du efter två år täcka den när du tar den tidigare täckta jorden i bruk...

Om en fyra-fem år har du så fiiiiin jord så! biggrin.gif
Fru Grön
Hej Caysa!

Jag och min kusin har också nyligen fått en kolonilott eller odlingslott som det så fint heter när man inte har stuga på lotten. Den är inte bara full med ogräs utan det är en ogräsdjungel på 150 kvm. Men vi bestämde ändå att vi skulle gräva och gräva och gräva... nu har vi grävt upp ca 2/8 av lotten så vi har hur mycket arbete som helst kvar och det är jobbigt. Sen kommer vi marktäcka över vintern med löv och ogräsrens och förhoppningsvis kommer jorden om några år bli en fin och porös matjord. Men om du nu inte kan gräva på grund av alla jobbiga rötter så är mitt råd till dig att inte använda jordfräs utan att du täcker jorden med presenning, heltäckningsmatta eller marktäckväv så att skarvarna överlappar varandra. Jordfräs är bara en kortsikig lösning och en maskdödare. Du får gärna kika in på min blogg och se oss arbete i vårt anletes svett smile.gif http://kolonifingrar.wordpress.com/

Lycka till!!
niggle
Hej!
Vid denna tiden förra året tog jag över en odlingslott som var helt övervuxen med kvickrot och åkervinda upp till knäna.
Jag tog min grep och grävde och grävde och grävde, tills att jag hade grävt upp ca 3/4. Sedan drog jag bort alla vita rötter för hand.
Sedan blev det vinter och så småningom blev det vår. Kvickroten sköt fart igen.
Jag täckte med framgång en del med marktäckningsduk. Mina tonåringar var i penganöd och förhandlingsbara, så de grävde en del. Själv har jag lukat som en galning.
Men det har hjälpt. Sakta men säkert börjar jag få ordning på lotten.

Alla konässörer avråder från jordfräs. Kanske inte så mycket på grund av masken, utan därför att en jordfräs gör det fint för stunden. Men den sönderdelar kvickrötterna i småbitar, så att man får 100-falt igen av vad man vill bli av med. Jag har köpt dessa råd och känner mig ganska väl till mods med det.
Träningsverken får man på kuppen.

Lycka till!
önskar
niggle

Glömde en sak.......
Gräv med grep och inte med spade!!

Prova och jämför.



niggle
varghem
CITAT (Caysa_79 @ 25-10-2010, 14:27) *
Sambon propsar på jordfräs, men jag tro det är för att han tycker det verkar roligt att köra runt med en maskin tongue.gif Och jag är gravid och kommer väl inte orka gräva så mycket i höst... så jag har väl inte så mycket att säga till om!


Apropå envisa sambon..... vi la ny kant vid uppfarten i år.... sambon tyckte att jordfräs jaaaaaaaa va kul... det tar vi så vi blir av med ogräset *suck*
sagt och gjort han tog ena sidan med jordfräsen... jag (lika envis) grävde andra sidan för hand och tog bort ogräset noggrant, han räfsade bort det ogräs han såg på sin sida...
Resultat: Hans sida är numera grön och fin, allt ogräs trivs som attan... Min sida är ren och fin inte ett ogräs i sikte
Alltså... använd inte jordfräs vad du än gör
Bassam
Hej

Det är bra om man plöjer sin mark på plog flera gångar under vinter tid alla ogräs ska bli under mark och vänder till bra näring plus marken ska få bra struktur också ohyra ägg ska inte få chans att komma tillbaka nästa vår.

H:Bassam
Peztis
Fast Bassam, under vintern är ju jorden rätt svårvänd, i alla fall brukar den vara det i Sthlms-området.
varghem
CITAT (Peztis @ 04-11-2010, 15:49) *
Fast Bassam, under vintern är ju jorden rätt svårvänd, i alla fall brukar den vara det i Sthlms-området.


Här också... för risken är stor att fastna i blöt lera
Caysa_79
Tjo!

Jag har visat tråden för sambon nu och om vädret tillåter så ska vi ut och gräva på söndag biggrin.gif
Jag lovade att vi bara skulle vara där i två timmar (om han inte vill stanna längre förstås). Jag tänker att om jag får med honom två timmar varannan vecka så händer det mer än det gör nu i alla fall!

Men ska vi marktäcka de ytor som vi grävt också, fram till våren, för att förhindra att eventuella rotdelar får solljus/energi på sig?
varghem
Det är aldrig fel att täcka... tänk bara på att vatten ska gå igenom men inget ljus
Söttok06
Jag började med odlingslott för 3 år sedan. Den är på 117 kvm och jag hade också fullt med ogräs och annat som hade växt igen.
På våren var min jord hård som cement eftersom det är lerjord, men senare efter lite regn blev den mjukare att gräva i.
Bjud in ett gäng kompisar som kan gräva, 5 - 6 st. Du själv gräver inte alls utan fixar middag som tack. Detta kan ni göra både höst och en gång under våren. Går mycket snabbare. Och tänk på att göra i ordning en bit i taget, inte allt på en gång som man så gärna vill.

Trädgård är ett långsamt och långsiktigt projekt och många tror att det ska bli jättefint bara på något år eller två.
Jag har gjorde i ordning en del på min lott, ordentligt med ogräsrens, jordförbättring m m. Sen odlade jag potatis där. Det är bra att börja med. Solrosor hade jag också. Det var 1:a året. 2:a året grävde jag ut en bit till och fixade till. Odlade nya grödor. Viktigt att jorden inte är bar. Då tar ogräset över igen.
Resten täckte jag med ett lager tidningar på ca 3 cm med Barkmull ovanpå (Barkmullen är för att det ska se lite snyggt ut och att tidningarna inte ska blåsa runt). Sen får det vara så i några år. Då har tidningarna förmultnat och en del ogräs dött. Sen kan man gräva där och rensa ogräs igen.
Peztis
Bra, låt honom jobba lite! biggrin.gif

Nä, jag tror inte att du ska marktäcka fram till våren mer ärn att det är bra att ösa på löv och gräsklipp för mullhalten, låta maskarna jobba lite.


Vänd gärna ned lite löv och gräs i jorden också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon