Full version: Countrymusic
zaaritha
Några fler än jag som gillar country?
Om--så är fallet; vad har ni för favoriter?
För min del är det Emmy-Lou Harris, Clint Black, Kris Kristofferson,
Merle Haggard, Dolly Parton, Waylon Jennings,
Lee Hazlewood, Bobby Bare, Jim Reeves och många fler!
Motti
Nelsson gillar jag !"Back on the rod agine" .Billy Cirus" också.Undrar vem som skrev "stand bye your man! den låten är riktigt riktigt bra bra:)Dolly har väl gjort många bra låtar också !fast Country är väl inte min grej så men jag lyssnar gärna och som sakt en del låtar är jättebra!
Eva-Helene
Country gillar jag med!

Hank Williams, Merle Haggard, Dwight Yokum, Burl Ives, Dolly (såklart), Billy Ray Cyrus, Kris Kristofferson, Waylon Jennings... åsså nån som heter Smith i efternamn men förnamnet kommer jag aldrig ihåg sad.gif himla svårt leta reda på en skiva med honom då crying.gif
Det är många många fler jag gillar! Han-med-Wondering Star, t.ex. wub.gif Lee Marvin! (youtubade biggrin.gif )
RibesRubusVitis
Jomenvisst, gärna country. Fast hellre då lite äldre, från 30- och 40-talen.

Det var Tammy Wynette och Billy Sherrill som skrev "Stand By Your Man", och Smith måste väl vara Patti...
Eva-Helene
Nä inte Patti - som utan tvivel är riktigt riktigt bra! Den jag tänker på är väl i 40-års-åldern...tror jag. Absolut yngre än mig iaf!
Och vad hette han som var med i USA:s Idol för sisådär 3-4 år sedan och som var country-sångare? Jag vet att han gav ut en skiva...
titti49zon6
Gillar också country. Bland mina favoriter finns dom ni tidigare nämnt samt Heidi Hauge från Norge. Sen finns ju en hel del andra som jag just nu inte kommer ihåg namnet på.
Javisst ja, Rådberg och Rankarna från Sverige och Jill Johnsson är inte så dumma heller
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ingen som nämner Slim Withman.....

Har fortfarande min Country LPs liggande här.
malcolm
Johnny Cash så klart!
titti49zon6
naturligtvis Malcom och med honom June Carter
malcolm
CITAT (titti49zon6 @ 24-10-2010, 10:34) *
naturligtvis Malcom och med honom June Carter

Letade efter hennes namn också men fick inte fram det ur hjärncellen, hon och Belinda Carisle. bravo.gif
fuchsian
Det är synd att countryn inte är populärt i Sverige, som att ge ut som CD, det lönar sig inte ekonomiskt enl. "bolagen".
Jag gillar många countrylåtar och maken har nog en del undanlaggda, men renssa i dom lådorna... urk...

En nära bekant till oss som bodde och gicks sin speciella utbildning i USA och skrev egna låtar, country-stil.
Han gav ut en CD inspelad i de bästa musikerna vid Country Hall, Tennesee, och när han flyttade till Sverige så bad han min make att låta "nån" att lyssna på den.
Han gav svaret --- en kanon CD, men tyvärr inget att börja ge ut här. Vår vän ville göra ett par förändringar och det finns inte likvärdiga musiker i landet som skulle ha kunnat hjälpa honom. Klassen på CD var alldeles för bra.
Brukar lyssna på hans CD rätt ofta, orden säger så mycket. Han har texter till flera CD, men han är ju yrkesverksam på ett annant område, så det har blivit som hobby, men den karln har en röst som är unik!
....Fuchsian.....
netha
Johnny Cash så klart och ... Kenny Rogers wub.gif

Lucille
malcolm
John Fogerty har också skrivit en del klassiker man han kanske räknas mer son en pop-artist, annars är Lynn Anderson en favorit. Kenny Rogers tål jag inte.

http://www.johnfogerty.com/
Bee
Country är trevligt! Det finns så många olika stilar också, något för varje smakriktning smile.gif
Det är svårt att rada upp favvisar men några av dom som nämnts här finns även med på "min" lista, Willie Nelson, Dolly P, Emmy Lou såklart, Johnny Cash, Alison Krauss, Martina McBride, Linda Ronstadt, systrarna McGarrigle (den ena, modern till Rufus Wainwright, gick bort förra eller förrförra året)...
Ja, listan kan göras lång.
Bluegrass är en trevlig form av country smile.gif

Patti - kan det vara Patty Griffin som menas? Hon är bra! Lite speciell...

Edit: Glömde nämna Jill Johnsson - hon är riktigt bra! Särskilt de två senaste albumen, Music Row 1 & 2.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon