Full version: Plast över dammen
pysslingen
Hej!
Har byggt en damm i vår i trädgården. Eftersom vi har stora träd runt tomten blev det ett inferno av löv nu på hösten. Igår hade vi storstädning av dammen och plockade löv i stensamlingen runt kanten.
Nu till frågan. Eftersom inte allt löv ramlat ner än har vi idag lagt en plast över hela dammen. Måste vi ha något hål så det luftar igenom. Vi har lagt brädor över så det är en luftspalt på minst 50 cm. Har även en syrepump som är igång. Kan nämna att vi har 2 koiar o 7 guldfiskar.
Ps. Bor inte så långt från minkutsläppet så man kan undra hur länge de får va ifred. Ds
Gunilla T
Jag tror inte att det är något problem eftersom ni har en stor luftspalt emellan och syrepump i dammen. Det är väl bara tillfälligt? När löven fallit så behövs inte plasten. Viktigt att ni också håvar upp löven som fallit till dammbotten.

Koikarpar är väldigt känsliga för syrebrister i dammen.
pysslingen
CITAT (Gunilla T @ 25-10-2010, 11:07) *
Jag tror inte att det är något problem eftersom ni har en stor luftspalt emellan och syrepump i dammen. Det är väl bara tillfälligt? När löven fallit så behövs inte plasten. Viktigt att ni också håvar upp löven som fallit till dammbotten.

Koikarpar är väldigt känsliga för syrebrister i dammen.

Löven städade vi ur i lördags.
Danne67
CITAT (pysslingen @ 25-10-2010, 14:27) *
Löven städade vi ur i lördags.

Finns annars lövnät att köpa, så ser du ner i dammen och inga problem med luft och ljusinsläpp :-)
/D
pysslingen
CITAT (Danne67 @ 26-10-2010, 21:22) *
Finns annars lövnät att köpa, så ser du ner i dammen och inga problem med luft och ljusinsläpp :-)
/D

Kan tala om att jag haft eett sådant på men vad det gjorde för nytta undrar jag för alla löv kom under på något vis.
Nettan8
Va göra med plastdamm över vintern då? Jag har tagit upp pumpen, ska ja bara låta den vara nu? Har läst att tömmer man den så kan tjälen trycka upp den från sin plats
Nettan8
*puttar*
varghem
Tömmer du den så får du ju ta upp den, med risk att du får gräva igen till våren.
Nettan8
Jotack,, men tänkte mest om den var känslig för is.. tänkte att den kan ju spricka. Men det borde den väl tåla
varghem
tror isen söker sig uppåt utåt... hade kanterna varit smalare än botten så hade den nog kunnat spricka... annars tror jag dom är utformade att tåla vinter
Nettan8
Jag tycker det med.
Jag låter den vara som den är nu o håller tummarna att den håller vinterns hårda slag. Det ska den tåla tycker jag som sagt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon