Full version: Tåg
Carl

Har försökt att hitta fakta på nätet men inte hittat något. Vad är det för kostnad som som driver upp biljett priset? Tågen drar lite energi. Ingen service. Knappt någon personal på tågen. Ankomst hallarna är långt ifrån flygets standard. Är spåren så dyra att underhålla eller vad?
andersen
Har jag missat något Carl, jag trodde det var billigt att åka tåg,ta Malmö-Stockholm tex den sträckan går att åka för 369kr. det är väl billigt.
Gossen Ruda
Dyrt eller inte, det mesta är relativt. Några förklaringar är dyrbar infrastruktur och dyra tåg. Ett nytt lok går på nånstans mellan 20 och 50 miljoner. En motorvagn typ Regina ca 100 miljoner. Jag har inte exakta siffror men det ligger det häradet. Ganska personalintensivt, det är mer än förare och ombordare som behövs. Fjärrtågklarerare, lokaltågklarerare, underhållspersonal, verkstadspersonal. Hög säkerhet kostar. Tyvärr också ofta dåligt utnyttjande, ibland beroende på själva principen för järnvägen. En omkörning är inte lika lätt som på landsvägen. Sen finns det mer på medaljens baksida. Dålig konkurrens betyder högre kostnader, både i själva driften och vid inköp. Det är oftast offentliga beställare som inte själva behöver räkna slantarna. Titta bara på Västlänken, en järnvägstunnel i en slinga under Göteborg. Bara för att man tycker spårvägen är för dålig och det är kapacitetsbrist vid centralen. Kostnad nånstans 10-20 miljarder.
Aqvakul
CITAT (andersen @ 25-10-2010, 17:18) *
Har jag missat något Carl, jag trodde det var billigt att åka tåg,ta Malmö-Stockholm tex den sträckan går att åka för 369kr. det är väl billigt.


Om jag just nu skulle vilja boka en icke-ombokningsbar biljett till i morgon i 2 kl så kostar den 417 - 772 kronor beroende på avgång...
Motsvarande priser på Malmö Aviation är 454 -1094 kronor... Skillnaden är förvånansvärt liten..

En gång i tiden så kunde man lösa en tågbiljett och ta en lämplig avgång som passade en.. Då var tåget både billigt och flexibelt....

Ralf
SJ:s prissättning är ju inte direkt kostnadsrelaterade, priserna sätts dag för dag o timme för timme så SJ får ut så högt pris som möjligt.
Huggorm
Det är ju i princip alltid billigare att ta bilen, och då kommer man dessutom fram i tid. Det är något som är allvarligt fel med tågtrafiken, den saken är säker.
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 25-10-2010, 17:33) *
.....
En gång i tiden så kunde man lösa en tågbiljett och ta en lämplig avgång som passade en.. Då var tåget både billigt och flexibelt....

Då hade nog inte SJ samma lönsamhetskrav på sig.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 25-10-2010, 17:53) *
Det är ju i princip alltid billigare att ta bilen, och då kommer man dessutom fram i tid. Det är något som är allvarligt fel med tågtrafiken, den saken är säker.


Det beror ju på hur man räknar bilkostnaden - med bara en i bilen så lönar det sig sällan att köra bil.. Lika dyra som tågbiljetterna kan vara, lika tokbilliga kan de vara om man hängervpå låset 90 dagar innan avgång - 95 kronor är ju rena skämtet...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 25-10-2010, 17:58) *
Det beror ju på hur man räknar bilkostnaden - med bara en i bilen så lönar det sig sällan att köra bil.. Lika dyra som tågbiljetterna kan vara, lika tokbilliga kan de vara om man hängervpå låset 90 dagar innan avgång - 95 kronor är ju rena skämtet...

Det är runt 60 mil mellan Malmö och Stockholm. Min bil drar omkring 0,6l per mil, det blir 36l bensin, till en kostnad av runt 450kr. Det hamnar i den lägre delen av de priser som du visade i ett tidigare inlägg. Planerar man 90 dagar i förväg så blir det förstås billigare med tåg, men så bra kan åtminstone inte jag planera. I tillägg är det ju inte alltid som man börjar och slutar färden alldeles i anslutning till stationerna, utan man kanske måste ta buss vidare till en destination i utkanterna av Stockholm eller Malmö. Det kostar en del extra pengar för den som inte har egen bil och kan köra rätt på en gång.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 25-10-2010, 18:19) *
Det är runt 60 mil mellan Malmö och Stockholm. Min bil drar omkring 0,6l per mil, det blir 36l bensin, till en kostnad av runt 450kr. Det hamnar i den lägre delen av de priser som du visade i ett tidigare inlägg. Planerar man 90 dagar i förväg så blir det förstås billigare med tåg, men så bra kan åtminstone inte jag planera. I tillägg är det ju inte alltid som man börjar och slutar färden alldeles i anslutning till stationerna, utan man kanske måste ta buss vidare till en destination i utkanterna av Stockholm eller Malmö. Det kostar en del extra pengar för den som inte har egen bil och kan köra rätt på en gång.

Bilen kostar mer än bensin...
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 25-10-2010, 18:19) *
Det är runt 60 mil mellan Malmö och Stockholm. Min bil drar omkring 0,6l per mil, det blir 36l bensin, till en kostnad av runt 450kr. Det hamnar i den lägre delen av de priser som du visade i ett tidigare inlägg. Planerar man 90 dagar i förväg så blir det förstås billigare med tåg, men så bra kan åtminstone inte jag planera. I tillägg är det ju inte alltid som man börjar och slutar färden alldeles i anslutning till stationerna, utan man kanske måste ta buss vidare till en destination i utkanterna av Stockholm eller Malmö. Det kostar en del extra pengar för den som inte har egen bil och kan köra rätt på en gång.

Man måste räkna med minst 20 kr/mil för bilen. Glöm sen inte lön åt föraren. På tåget kan man dessutom läsa en bok, äta lite, SMS:a, ta en tupplur mm. Hoppas du inte gör det när du kör bil. tongue.gif
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2010, 18:40) *
..............äta lite.......

Fast då fär du väl ta med dig mat själv på många av tågen!
theseraphim
Ärligt talat räknar jag inte in inköpspris eller service kostnad för bilen för jag måste ha bil och om jag skulle tex någon gång ta den till stockholm istället för tåget så kostar den i diesel ca 500-650 kr tur retur med tre pers i dvs 200 per skalle. SJ skulle ha ca 2000:- tur o retur för det besväret så det var ett enkelt beslut.
Lösningen ligger inte i att höja skatterna för trafikanter utan helt enkelt sänka priserna på tåget för det är staten som äger SJ och om de nu vill satsa på miljön(detta gäller även de rödgröna) så skulle de skippa vinsttänkandet och se det som Public Service eller kanske Nature Service.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2010, 18:40) *
Man måste räkna med minst 20 kr/mil för bilen. Glöm sen inte lön åt föraren. På tåget kan man dessutom läsa en bok, äta lite, SMS:a, ta en tupplur mm. Hoppas du inte gör det när du kör bil. tongue.gif

Skall man räkna in sådant som lön till föraren så kan man även räkna på timlön för den som färdas. Vanligtvis tar det ju mycket längre tid att resa med tåg eller buss. 20kr per mil kanske är rimligt, om bensinen kostar drygt 12kr. Men det beror stort på vad för bil man har också, och vem som sköter service och reparationer.

Jag har åkt X2000 mellan Göteborg och Stockholm några gånger med ganska avskräckande resultat, men det har jag nog gnällt om tidigare rolleyes.gif Lyckligtvis fick man ju pengarna tillbaka vid mer än en timmes försening, så det blev billigt i alla fall

CITAT (theseraphim @ 25-10-2010, 21:38) *
Ärligt talat räknar jag inte in inköpspris eller service kostnad för bilen för jag måste ha bil och om jag skulle tex någon gång ta den till stockholm istället för tåget så kostar den i diesel ca 500-650 kr tur retur med tre pers i dvs 200 per skalle. SJ skulle ha ca 2000:- tur o retur för det besväret så det var ett enkelt beslut.
Lösningen ligger inte i att höja skatterna för trafikanter utan helt enkelt sänka priserna på tåget för det är staten som äger SJ och om de nu vill satsa på miljön(detta gäller även de rödgröna) så skulle de skippa vinsttänkandet och se det som Public Service eller kanske Nature Service.

Problemet är att bilisterna är utmärkta skattebetalare. Staten skulle få mycket svårt att klara sig utan all kronor som bensinskatten inbringar, och sedan kommer bilskatten som en bonus på det. Alternativet att subventionera tågtrafiken är nog inte speciellt intressant...
herkules
tågpriser är svårt, jag har åkt malmö-sthlm för över 2000 pix enkel resa och jag har åkt sthlm-oslo för 95 kr, gillar tåg och försöker alltid åka med tåg eller buss.

tycker att tåg borde vara gratis och gå på skattsedeln, haha smile.gif
Myosotis
CITAT (herkules @ 25-10-2010, 23:05) *
...tycker att tåg borde vara gratis...

Tycker jag med, eller åtminstone vara riktigt billigt. Det är ju sjukt att det är billigare att flyga än att åka tåg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon