Full version: Dansbandskampen
malcolm
Egentligen avskyr jag dansbandsmusik men i brist på annat brukar jag ändå se programmet emellanåt, i min förra ungdom var jsg ofta ute och dansade men det var mer för att träffa "henne" än för att lyssna på musiken. Var aldrig någon god dansör men hur det än var så blev jag till sist en trebarnsfar fast det hade inget med dans att göra. Har inte en enda dansbandsskiva här hemma och lär nog inte köpa någon heller men vissa låtar kan var riktigt medryckande som tex. Guldbruna ögon, I natt är jag din etc. men i stort sett är det rätt tråkig och massproducerat skräp.
fuchsian
Inte alls min grej, men har hört att en del gillar det. ...Fuchsian.....
Piccante
sådana där halvdana dansband ger mig absolut inget att varken se eller lyssna på sick.gif
Aqvakul
Vi har ju många dansbandsentusiaster här på Odla. Ingen som ställer upp och försvarar dansbandskampen?
netha
Har dansat ... älskat dansbandsmusik och kan fortfarande lyssna på sån ... men inte så ofta som förr.
Men visst har den en viktig roll i vårt samhälle ... tänk så många som samlas/möts på danser ...
livslånga vänskaper bildas. Dans = motion i trevlig form. smile.gif

Leende guldbruna ögon ... tror jag nästan varje svensk kan gnola el sjunga åtminstone nån strof. smile.gif
netaave
CITAT (malcolm @ 25-10-2010, 18:21) *
Egentligen avskyr jag dansbandsmusik men i brist på annat brukar jag ändå se programmet emellanåt, i min förra ungdom var jsg ofta ute och dansade men det var mer för att träffa "henne" än för att lyssna på musiken. Var aldrig någon god dansör men hur det än var så blev jag till sist en trebarnsfar fast det hade inget med dans att göra. Har inte en enda dansbandsskiva här hemma och lär nog inte köpa någon heller men vissa låtar kan var riktigt medryckande som tex. Guldbruna ögon, I natt är jag din etc. men i stort sett är det rätt tråkig och massproducerat skräp.


Ja man kan tycka vad man vill om musiken, och det sociala i dansen, men faktum är att väldigt hög procent av alla förhållanden börjar på ett dansgolv. Jag tycker att det är ett himla trevligt sätt att träffa folk och bedriva motion på OM man slipper dom som är där för dom tror det är en "köttmarknad" och onyktra kavaljerer. Mig har det gett många goda vänner över hela landet, och det är också det gemensamma intresset i dansen som gör att vi fortfarande umgås och håller ihop med vårt ungdomsgäng.

Jag träffade båda männen jag haft i mitt liv på dans och alla tre är vi fortfarande på danser, på dansbandsveckan och andra dansrelaterade tillställningar. Att vi skulle slutat dansa för att vi mötte våra partners fanns inte på kartan.
Jag är också glad och tacksam för att vårt genuina dansintresse lett till att våra barn och nu också barnbarn har blivit dansare, t.o.m. tävlingsdansare 3 av dom. Dans på den nivå dom bedriver den är absolut drogfri och utövas av skötsamma ungdomar som går in stenhårt för danssporten, som också är en totalt jämlik och mycket fysisk krävande sport. (Rör själv fötterna 180 ggr i minuten i 3 minuter får du en aning wink.gif)
Lika ledsen är jag över att jag slitit ut knäna och bara kan dansa väldigt lite nu för tiden.

Jag lyssnar också väldigt sällan på dansmusik hemma, men jag rör mig som sagt mer än gärna till den smile.gif Guldbruna ögon och liknande gamla dängor spelas sällan av banden nu för tiden, de flesta skriver och producerar sin musik själva.

Till dansbandskampen är jag väldigt kluven då många band som finns där idag inte alls är dansband. De s.k. bisittarna representerar nog inte heller den dansande publiken om du frågar mig. Programmet återger inte heller den stämning som finns p åett dansgolv. Jag ser programmet och på lö ska jag t.o.m. dit för att känna på det live, kanske om Gud vill o knäna håller också dansa en låt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag försvarar också dansbandsmusiken. Jag älskade att dansa och har dansat mycket. Tänk så många gånger man har gått på strumpplästen till parkeringen efter dansen för man har dansat så mycket hela kvällen.

Har också dansat "gammaldans", så mycket roligt man har haft då

Och Sverige har alltid haft bra dansband. Men dansbandkampen tittar jag inte på, tycker det har blivit dåligt.

Elisabeth

Monica M zon 4
Nix! Dansbandsmusik är inte min grej alls. sick.gif Förstår mig inte på musiken alls, den säger mig ingenting.
herkules
jag gillar dansbandsmusik i måttliga doser men tycker dansbandskampen är dåligt - sällan eller aldrig spelar de vad jag tycker är dansbandsmusik, det verkar mest gå ut på att ha så många som möjligt som röstar på ens band, sen spelar det ingen roll hur dåliga banden är.
Gossen Ruda
En del dansbandsmusik kan vara bra men mest liknar det vältuggat tuggummi. Tittar definitivt inte på dansbandskampen, det räcker med att råka se trailerna för att avsky den fjompiga programledaren.
Aqvakul
Dansar gärna, men inte nödvändigtvis till dansband. Sven-Ingvars är en stor favorit, därefter kommer knappast något...
herkules
CITAT (Aqvakul @ 26-10-2010, 10:07) *
Dansar gärna, men inte nödvändigtvis till dansband. Sven-Ingvars är en stor favorit, därefter kommer knappast något...


sven-ingvars är bäst!
jag gillar de där gamla skivorna med flamingokvintetten och streaplers också smile.gif
haha, bara för att så ska jag rota fram dem!
netaave
Så här ska det låta, tycker dock dom kan ta bort det där löjliga shalala i början wink.gif

http://www.youtube.com/watch?v=1KZ8gpio9G4...=1&index=14
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2010, 08:09) *
En del dansbandsmusik kan vara bra men mest liknar det vältuggat tuggummi. Tittar definitivt inte på dansbandskampen, det räcker med att råka se trailerna för att avsky den fjompiga programledaren.

Tycker att programmet var bättre så länge Peter Settman ledde det.
*Stintan*
Bluffar tittarna gör dom också eftersom Svt och produktionsbolaget i förväg valt vilka låtar banden ska spela men vill få det till att det är en jukebox som slumpar fram låtarna. På så vis kan Svt påverka hela tävlingen beroende på vilka låtar banden tilldelas.

Var mycket ute och dansade förr men jag kan inte påstå att jag gillar all dansbandsmusik. Har inte sett något program den här omgången faktiskt. Tycker det räcker med förra.
malcolm
Lite lustigt är det att så många avskyr dansband och svensktoppsmusik men lik förbaskat kan de texterna.
skogstroll
Min personliga favorit är Jajamen med Rolandz biggrin.gif
malcolm
Jag gillade Wizex på den tiden jag var ute och svängde mina lurviga, på den tiden var Kikki Danielsson vokalist i bandet.
netaave
CITAT (malcolm @ 26-10-2010, 12:57) *
Tycker att programmet var bättre så länge Peter Settman ledde det.


tummenupp.gif
netaave
CITAT (malcolm @ 26-10-2010, 14:34) *
Lite lustigt är det att så många avskyr dansband och svensktoppsmusik men lik förbaskat kan de texterna.


Dom är ju konstruerade för att fastna fort smile.gif sen har dom ju nötts en del på svensktopp och så. Mycket av hissmusik på varuhus och på båtar är också dansband.
Själv gillar jag dom mogenband som kör mycket Elvis, Paul Anka och Niel Sedakalåtar bäst.
malcolm
Under min uppväxt under 60-talet åt familjen alltid söndagsmiddag vid kl. 11 med husets enda radio på när svensktoppen sändes så jag kan min Siw Malmkvist. rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 26-10-2010, 16:52) *
Under min uppväxt under 60-talet åt familjen alltid söndagsmiddag vid kl. 11 med husets enda radio på när svensktoppen sändes så jag kan min Siw Malmkvist. rolleyes.gif

OT, jag vet - Men var inte söndagsmiddag klockan 11 ovanligt tidigt. Ni måste ha stigit upp i ottan för att hinna bli ordentligt hungriga..
pejori
Ja ja...Jag är körd...Lyssnar gärna på dansbandsmusik och städar jättebra till Barbados... crying.gif
*se mig bara för den jag är* giggle.gif
Monica M zon 4
Och jag skulle aldrig titta på ett progam där Peter Settman är med. Tål helt enkelt inte karln. Slutade kolla på Så ska det låta när han tog över efter Harryson. Och även om Dansbandskampen vore mitt absoluta favoritprogram skulle jag aldrig kollat så länge han ledde det.

Dom allra flesta såna där program brukar vara riggade på ett eller annat sätt. I Så ska det låta fick artisterna själva skicka in en lista med låtar som de kunde och så valdes frågorna därefter. Det ska vara god tvunderhållning i första hand.
Aqvakul
Att tävla i musik är egentligen lite konstigt....
Gossen Ruda
CITAT (Monica M zon 4 @ 27-10-2010, 07:40) *
Och jag skulle aldrig titta på ett progam där Peter Settman är med. Tål helt enkelt inte karln. Slutade kolla på Så ska det låta när han tog över efter Harryson. Och även om Dansbandskampen vore mitt absoluta favoritprogram skulle jag aldrig kollat så länge han ledde det.

Dom allra flesta såna där program brukar vara riggade på ett eller annat sätt. I Så ska det låta fick artisterna själva skicka in en lista med låtar som de kunde och så valdes frågorna därefter. Det ska vara god tvunderhållning i första hand.

Har samma åsikt om Settman, tål inte heller karln. Vad det är kan jag dock inte riktigt precisera.
malcolm
CITAT (Aqvakul @ 26-10-2010, 18:00) *
OT, jag vet - Men var inte söndagsmiddag klockan 11 ovanligt tidigt. Ni måste ha stigit upp i ottan för att hinna bli ordentligt hungriga..

Förr i världen sa man inte lunch utan middag vid 11-snåret.
herkules
CITAT (malcolm @ 27-10-2010, 09:27) *
Förr i världen sa man inte lunch utan middag vid 11-snåret.


och så åt man kvällsmat på kvällen smile.gif
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 27-10-2010, 09:27) *
Förr i världen sa man inte lunch utan middag vid 11-snåret.


Därav också uttrycket "sova middag". Vem har hört någon säga "sova lunch" biggrin.gif . Kusinerna på landet som har kor säger fortfarande middag om lunch och det är ju inte så konstigt när man måste kliva upp kl 5 och mjölka korna.

Oj det har ju inget med dansbandskampen att göra blush.gif
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 27-10-2010, 09:27) *
Förr i världen sa man inte lunch utan middag vid 11-snåret.

Fast de gamlingar jag kände åt middag vid 12.30-13-tiden...
*Stintan*
Petitess..
netha
I min barndom/ungdom åt vi morgonmål, frukost, middag och kvällsmål. Lunch kom först i slutet av 60-talet

Morgonmålet var kring 6- 7, frukosten kl 11, middag kl 3, kvällsmål kl 7 - 8
däremellan några mellanmål... macka/bullar o mjölk.

Vet att neråt landet kallades vår frukost ... middag ... det tyckte vi var knepigt. tongue.gif
herkules
vi åt frukost vid 7-tiden, middag runt 12, kaffe vid 15 och kvällsmat kl 18-19.
Anki på Öland
Har alltid ätit frukost vid 7-8, lunch 11-12 och middag 16.30-17.00.

Glömde vad tråden handlade om..... tittar absolut inte på dansbandskamp eller dansband över huvud taget...
Aqvakul
CITAT (Anki på Öland @ 27-10-2010, 15:49) *
Har alltid ätit frukost vid 7-8, lunch 11-12 och middag 16.30-17.00.

Även när du varit ledig? Rejäl söndagsmiddag kl 11?
Anki på Öland
CITAT (Aqvakul @ 27-10-2010, 15:50) *
Även när du varit ledig? Rejäl söndagsmiddag kl 11?

Japp, ända sen 50-talets början!
malcolm
Egentligen är det ju helt rätt att äta huvudmålet mitt på dagen och inte vräka i sig en massa framåt kvällen, begreppet lunch kommer sig av anglosaxiskt inflytande och var inget man sa före 60/70-talet. Brunch är ett annat uttryck som börjar komma mer och mer, man hoppar över frukosten och äter en slags kombinerad frukost (breakfast) och lunch.
Uggi
Jag tittar gärna på Dansbandskampen och lysnar på musiken, men det är inget måste.
aanderss
Jah tittat på dansbandskamåen men de är oretvist när de gäller vilka låtar de får för ett ungt band för ofta en lättare låt en ett etablerat

CITAT (malcolm @ 26-10-2010, 16:52) *
Under min uppväxt under 60-talet åt familjen alltid söndagsmiddag vid kl. 11 med husets enda radio på när svensktoppen sändes så jag kan min Siw Malmkvist. rolleyes.gif

siwan i från landskrona
Anki på Öland
CITAT (malcolm @ 27-10-2010, 18:51) *
...............lunch kommer sig av anglosaxiskt inflytande och var inget man sa före 60/70-talet. ................

Jodå, jag åt som sagt lunch redan i början på 50-talet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon