Motti
Den absolut roligaste på länge är mobilreklamen med tvillingsystrarna där en katt sitter och tittar på dom och "tappar"hakan när de berätta om alla förmåner !jag skrattar varje gång jag ser den här katten rotfl.gif han ser bara för härlig ut smile.gif
Sämsta tycker jag är If reklamen sad.gif
Inga från Närke
Jag tycker att reklamen när gubben kommer upp från brunnen och hämtar sin dator som han ska ha nästa gång han ramlar ner. Det är ju reklam för trådlöst bl.a.

Tråkigast kommer jag inte ihåg för då byter jag kanal om jag tycker den är tråkig eller löjlig, för ibland undrar man ju vad reklamen har med produkten att göra t.e.x.
Motti
Ja gubben i brunnen är kul giggle.gif tanten fågar vad han varit ?jo i brunnen en vecka rotfl.gif konstigt att hon inte märkte att han var borta i en vecka rotfl.gif
Meriona
Jag brukar zappa vidare när det är reklam, men om man kan kalla följande reklam så tycker jag att den är bäst:

Tack xxxxx för att du betalar din TV-avgift. smile.gif
Huggorm
Heinekens reklam med tjejerna som skriker fjolligt när de går in i garderoben, och killarna som sedan skriker lika fjolligt när de går in i ölrummet är också rätt kul biggrin.gif
Chamomille
CITAT (Motti @ 27-10-2010, 17:48) *
Den absolut roligaste på länge är mobilreklamen med tvillingsystrarna där en katt sitter och tittar på dom och "tappar"hakan när de berätta om alla förmåner !jag skrattar varje gång jag ser den här katten rotfl.gif han ser bara för härlig ut smile.gif

Ja, den är faktiskt väldigt rolig giggle.gif
sommarhumla
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 19:35) *
Heinekens reklam med tjejerna som skriker fjolligt när de går in i garderoben, och killarna som sedan skriker lika fjolligt när de går in i ölrummet är också rätt kul biggrin.gif


Den gillar jag också!

Den tråkigaste reklamen är den där själva budskapet försvinner, när reklamen är över så undrar man stillsamt över vad i hela friden de gjorde reklam för...
Den sötaste är nog den för Alvedon där den stora hunden skyddar den lilla mot regnet...
Huggorm
Andra tråkiga reklamer är sådana som importerats och dubbats så dåligt att rösten inte alls följer munrörelserna. Sånt retar jag mig verkligen på, tror dom vi är så dumma att vi köper deras varor efter att ha sett något sådant? Det värsta är att vi nog är så dumma tyvärr.
Motti
Werters kola bläää urlöjlig !lika så deras reklam för den nya Werterschokladen,stå¨r en fjant i kokkmössa och rör choklad "till hela världen"Undrar just hur många som tror att en gör chocklad till flera millioner,den gubben har nog mycket övertid att ta ut rtfm.gif ibland undrar man hur dumma de tror vi konsumenter är ?
För att inte tala om mascara reklamen där man får superlånga ögonfransar ,sen ser man tydligt att modelen har lösögonfransar,det kallar jag för falsk marknadsföring,för jag har då inte fått ögonfransar som piskar en i nacken av dom mascarorna rtfm.gif
malcolm
CITAT (Huggorm @ 27-10-2010, 19:35) *
Heinekens reklam med tjejerna som skriker fjolligt när de går in i garderoben, och killarna som sedan skriker lika fjolligt när de går in i ölrummet är också rätt kul biggrin.gif

Håller med och den kortaste tjejen som bor i huset är minst sagt tilldragande, ICA hade rolig reklam förut men de verkar ha svårt att förnya sig. Samma sak med Telia och den ensamma pappan med två tonårsbarn. Det jag tycker mest illa om är reklam för värdelösa bantningsredskap och "skönhetsprodukter" som antirynkkrämer etc.
Gunilla T
I like FRÄÄÄNK!
Piccante
CITAT (Gunilla T @ 29-10-2010, 17:31) *
I like FRÄÄÄNK!

tummenupp.gif jag gillar när Frank ringer till sonny ericsson och beställer telefoner.

HATAR! reklamen för guldfirman som köper ditt guld. Mannen talar inte i takt med sin egen mun, sååå dåligt dubbad.
sommarhumla
Den mest enerverande reklamen såg jag för en stund sedan: Fredagsmyyyyyyyyyyyyys säger bara urk och uäck sick.gif
Chamomille
CITAT (sommarhumla @ 27-10-2010, 19:52) *
Den sötaste är nog den för Alvedon där den stora hunden skyddar den lilla mot regnet...

Jaa, så söt...
malcolm
HATAR reklamen för firman som påstår sig betala bra för gamla mobiltelefoner, letade upp den dyraste jag kunde hitta hos El Giganten och den var bara värd hundralappar hos denna firma.
Gunilla T
CITAT (Markus_H @ 29-10-2010, 18:10) *
tummenupp.gif jag gillar när Frank ringer till sonny ericsson och beställer telefoner.



yes.gif What a great guy !
Huggorm
Ännu roligare är när Tre gjorde reklamen med ett maskerat fåret Frank som kommer in i deras butik och handlar biggrin.gif Det tog ett tag innan jag fattade eftersom jag inte lyckas hålla ordning på vem som är vem i de olika telebolagens reklamer
bergvallmo
Min favoritreklam de senaste åren är Icas. Den e kung smile.gif
Anki på Öland
CITAT (malcolm @ 29-10-2010, 17:26) *
.................Det jag tycker mest illa om är reklam för värdelösa bantningsredskap och "skönhetsprodukter" som antirynkkrämer etc.

Och smala muskelösa människor står på maskinen och 35-40-åringar är så lyckliga för att dom blivit av med sina rynkor.......
gnon49
Ja hur man än ser på reklamen så är ju syftet enbart att få folk att lätta på plånboken. Då är alla knep tillåtna.
All skit går att sälja bara reklamen är tillräcklig bra o trovärdig. Barn o djur är säkra kort att ha i reklaminslag.
Blommor o natur slår också. Är själv totalt immun mot all reklam. Brukar slå av ljudet eller byta kanal så fort reklamen visas.
Bengalow
Det lustiga är att dessa företag, som tror att reklam säljer, verkar kolla vad konkurrenterna annonserar om.
För ett tag sedan så började Sensodyn att göra reklam för sin tandkräm mot "ilningar". Colcgate var inte sena att svara med samma mynt...hehehe
Nu har Bisolvon kommit med lösning på hur man blir av med "slemhosta"...och Teracough följer upp.
Frågan är, hur mycket kostar den reklamen, och hur mycket extra säljer man för?
Är det någon här på Forum som följer reklamens budskap och inhandlar deras varor?
Reklam är för omogna, icke-tänkande människor. Hur många finns det här?
Aqvakul
CITAT (Bengalow @ 30-10-2010, 22:02) *
Det lustiga är att dessa företag, som tror att reklam säljer, verkar kolla vad konkurrenterna annonserar om.
För ett tag sedan så började Sensodyn att göra reklam för sin tandkräm mot "ilningar". Colcgate var inte sena att svara med samma mynt...hehehe
Nu har Bisolvon kommit med lösning på hur man blir av med "slemhosta"...och Teracough följer upp.
Frågan är, hur mycket kostar den reklamen, och hur mycket extra säljer man för?
Är det någon här på Forum som följer reklamens budskap och inhandlar deras varor?
Reklam är för omogna, icke-tänkande människor. Hur många finns det här?


Tyvärr är jag övertygad att vi påverkas mer än vi tror. Även om vi inte går på alla budskap om produktens förträfflighet så etsas varumärket in i våra hjärnor. Sen när vi ska välja bland ett otal likartade produkter, så tenderar varumärket att poppa upp i vårt medvetande. Mycket av dagens reklam försöker inte heller direkt att visa på produktens mervärde utan jobbar uteslutande med att förknippa varumärket med positiva känslor..
Anki på Öland
CITAT (Bengalow @ 30-10-2010, 22:02) *
........ hur mycket extra säljer man för?
Är det någon här på Forum som följer reklamens budskap och inhandlar deras varor?
Reklam är för omogna, icke-tänkande människor. Hur många finns det här?

För mig har reklamen motsatt verkan - tycker den mesta reklamen är gjord så att man fördummar den som skall lockas handla. Tror dom jag är så korkad att jag tror att skiten bara rinner av om jag sprejar med undermedlet eller håret blir som modellens av ett visst shampo osv...... Blir mest förbannad och känner att aldrig i livet jag köper det eller det....
Motti
Jag gillar inte Frääänk alls tycker det är en fånig reklam som börjar bli urmjölkad,men där ser man hur olika vi kan tycka om reklam !Men den där ölreklamen där tjejen visar sin Walk in garderob och sen hör man hur killarna vråla någon annan stanns för han KILLEN har en Walk in ölbar :)Rynkkrämsreklamen är ju rent löjlig tjejer som på står de blivit rynkfria av en viss kräm !de har ju för sjutton inte hunnit få några rynkor överhuvud taget i den åldern slap.gif hur många rynkor har man vid 20-25 ?
gnon49
Ica:s lågprismärke ser man aldrig reklam för. Det är faktiskt det märke jag mest köper. Samma innehåll men betydligt billiga än ordinarie produkter. Jag varken äter eller tvättar eller städar med omslaget. Vad vi än köper får vi betala för varumärket. Det har plus mer än en gång bevisat.
Biggan_
Det HÄR är min favorit!
Motti
En reklam som jag bara avskyr är RFSU reklamen mot röda prickar hur himmla fånig är inte den sick.gif
Bengalow
Kanske, Aquakul...Det fanns en gång en myt om reklamfilm på bigrafen, där det sades , att Coca-Cola visade 1 filmbild i 1/24-dels sekund, dvs för snabbt för att ögat skulle uppfatta det, men hjärnan "såg" det, och att alla blev törstiga samtidigt. Det visade sig vara just en bluff. Kanske att hela reklambranschen är en stor bluff? Jag är benägen att tro det....
Anki på Öland
CITAT (gnon49 @ 30-10-2010, 23:16) *
................... Vad vi än köper får vi betala för varumärket. Det har plus mer än en gång bevisat.

Och det dom lägger ner på reklam!
Aqvakul
CITAT (Bengalow @ 30-10-2010, 23:44) *
Kanske, Aquakul...Det fanns en gång en myt om reklamfilm på bigrafen, där det sades , att Coca-Cola visade 1 filmbild i 1/24-dels sekund, dvs för snabbt för att ögat skulle uppfatta det, men hjärnan "såg" det, och att alla blev törstiga samtidigt. Det visade sig vara just en bluff. Kanske att hela reklambranschen är en stor bluff? Jag är benägen att tro det....


Detta grundar sig på ett amerikanskt forskningprojekt, där man med hjälp av just enstaka filmbilder fick fram att det påverkade köpbetendet,. Fenomenet fick namnet "subliminal perception". Tyvärr har man sedan aldrig kunnat upprepa resultatet i likartade experiment. troligen styrde experimentledaren försökspersonerna omedvetet. Så detta funkar tydligen inte, som tur var...


Men visst påverkas vi av reklam - det är bara så att ju mer medvetna vi blir, ju mer indirekt måste reklamen jobba. Självfallet så fungerar den mesta reklamen och varumärkesbyggandet. Branschen studerar detta noga... Men det är klart att det bara till en del innebär att man skapar ytterligare efterfrågan, medan en annan del handlar om att ta marknadsandelar från konkurrenterna..
Bengalow
Då är bara frågan...kan man fortsätta att mjölka konsumenterna på samma summa som man lägger ut i reklam? Eller om man ställer om frågan - om inte reklamkostnaden vore avdragsgillt för ett företag - hur mycket reklam skulle det finnas kvar? Hur mycket skulle en Adidas-sko kosta om man slapp kontarakten med tennis- och golfstjärnorna? Gick inte Tiger Woods miste om ett mångmiljonkontrakt (i dollar) pga av osedligt uppförande? All reklam är god reklam - pytt!
Vi får ju alla dela på den kostnaden, i form av höjda priser, oavsett om vi gillar det eller ej.
Skulle alltså effekten av reklam göra, att bara vissa bolag med god reklam finnas kvar?
Hade jag varit AD, så hade jag inte sovit en blund på nätterna
Huggorm
Ja, nog fungerar reklamen, annars skulle det knappast ha byggts upp en miljardindustri runt den
Motti
Mig biter inte reklamen på alls man har liksom genomskådat det och går inte på det längre.
Bengalow
En gång blev jag frågad av en "säkerhetsansvarig" om jag visste hur mycket det stals för i butikerna/år. Den gången var det 50 miljoner eller något sånt. Så vi installerade tjuvlarm vid utgången, och alla varor larmades...
Jag visste ju att mycket av svinnet inte var "kundrelaterat". Det var felleveranser, kassationer, billiga personalköp, och t.o.m. "gåvor" till personal som ingick i det s.k. svinnet. Vad som inte informatören berättade var att det kostade oss mångdubbelt mer, att "tjyvmärka" varorna. En, säger EN, människa fastnade i nätet, och han hade stulit för 44 kronor. Vi hade en kostnad mot stölder på 1000 ggr det beloppet.
Och på samma sätt tror jag att reklam fungerar - det är reklambyråer som har uppfunnit ett bra sätt att överleva.
Frågan jag ställde förut, kanske Huggorm kan svara på, eftersom han har viss kritik mot min frågeställning...Litar du på, och rättar dig efter reklambudskap?
Anma
Det är ju så att de flesta vägrar erkänna att de går på reklamen, samtidigt funkar det ju. Det är ju inte så att de vill slänga ut miljoner och miljarder på en reklam som inte ger någon nytta.
Motti
Alla är inte motagliga för reklam !min man och jag är väldigt kritiska till den och bruka lätt se vad det går ut på,vi är inga storkonsumenter på skräpmat kosmetika och annat.Vi köper det vi behöver utan reklamen.
Bengalow
Aritmetiken är enkel, Anma....Om jag köper reklam för 50 miljoner, så gör jag avdrag för det. Det tillhör kostnader för att driva ett företag. Om nu inte reklamen skulle göra sådan nytta, att jag får pengar tillbaka, så får jag höja priset på varan/tjänsten.
Men frågan är, vem som mäter effekten av reklam? Jo, marknadsföringsinstitut, som lever på reklam. Lika bra som att sätta geten som trädgårdsmästare. Hallelujah!!
På min brevlåda finns en skylt som säger "Endast adresserad post". När vi passar vår grannes hus så märker vi vad vi undslipper i form av reklam. Det dom får, motsvarar säkert ett par granar i pappersmassa/år. Tänk sedan om man adderar alla dessa granar ur miljösynpunkt. Jesses så bra det skulle ha blivit ur den synpunkten!!! Men förstås..tyska och holländska tryckeriarbetare skulle bli utan jobb, posten skulle bli mindre lönsam (om det går) pappermasseindustrin går redan på lågvarav, transporterna skulle bli färre, ...Nej, det är nog bäst med situationen som den är. LEVE REKLAMEN!!! Eller...?
Motti
Jag gillar att få en viss reklam tex ÖB Rusta Ljusglimten Hemtex men det finns mycket jag järna slapp som från Media Market Elon ja alla dom som säljer media osv.Tänk om man kunde gå in på nätet och bestäma vilken reklam man vill ha och vilken man inte vill ha,det blir några säckar varje år som man åker till tippen med.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 31-10-2010, 00:22) *
Frågan jag ställde förut, kanske Huggorm kan svara på, eftersom han har viss kritik mot min frågeställning...Litar du på, och rättar dig efter reklambudskap?

Naturligtvis inte. Men inte desto mindre ligger det mycket i det Aqvakul skrev tidigare, att det är varumärket som byggs upp. Man får omedvetet en positiv inställning, och väljer företagets varor på grund av det. Jag medger att jag påverkas av det själv, när jag nyligen skulle välja mobilt bredband var det i första hand de stora leverantörerna som man sett reklam ifrån tusen gånger som jag valde mellan.
Motti
Vet att många många köper Coccacola i alla de skepnader !sjäv väljer jag Pepsi fast det är väl två gånger om året kanske,grannar här köper sexpack coccacola ungefär var fjortonde dag till sina barn !
Huggorm
CITAT (Motti @ 31-10-2010, 01:00) *
Vet att många många köper Coccacola i alla de skepnader !sjäv väljer jag Pepsi fast det är väl två gånger om året kanske,grannar här köper sexpack coccacola ungefär var fjortonde dag till sina barn !

Där har vi verkligen ett föredrag som arbetar på sin image, hela deras existens hänger på den. Visst är det gott med coca cola, men jag tror inte dom skulle ha sålt ens en promille så mycket utan den positiva bild av sig själv som dom har skapat.
Aqvakul
Flera blindsmaktester har visat att de flesta föredrar Pepsi, ändå säljer Coca mycket bättre. Snacka om att reklam påverkar..
Whiskuchi
De två bästa reklamfilmer jag vet (fast de går inte på TV nu)

http://www.youtube.com/watch?v=SoW9HU40VqE
och
http://www.youtube.com/watch?v=owGykVbfgUE
malcolm
CITAT (Aqvakul @ 31-10-2010, 08:53) *
Flera blindsmaktester har visat att de flesta föredrar Pepsi, ändå säljer Coca mycket bättre. Snacka om att reklam påverkar..

Personligen köper jag aldrig Coca Cola, inte till mig själv i alla fall och sedan får de göra hur mycket reklam de vill. Tycker inte om någon cola men sonen och hans kompisar bälgar lätt i sig ett par liter när de har datspelskväll/natt. Tycker fö. att det är trist när Coca Cola och deras övriga produkter invaderat varenda restaurang och hamburgerställe så det knappt finns nå´t annat att välja på. thumbdown.gif
Solstorm
Jag är så trött på massa reklam med käär. Massa engelska långa uttryck med käär. Häärkääär, skinkäär mm. Varför inte prata om att det vårdar på svenska istället. Det har gått inflation i engelska käääruttryck. sick.gif
Fåren tycker jag är riktigt löjliga också

ICA reklamen är nog den allra bästa. Man blir ju glad av den.
skogstroll
är det nån reklam jag spyr på så är det alla dessa kakor och chokladbitar. Korkad tysk reklam där de inte kan prata ifatt med munnen. Samma med tvättmedel och sånt
malcolm
Jag avskyr reklam för skönhetsprodukter av olika slag där de ofta avslutar med en harang på engelska där det inte går att uppfatta vad de egentligen säger.
green
Den här reklamfilmen är riktigt rolig synd att vi inte har reklamfilmer i denna klass i Sverige biggrin.gif http://www.youtube.com/watch?v=8wxGH7aq780
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon