Full version: Nybörjare
Annika i Mölndal
Hej alla!
Jag har tjuvläst ganska länge och blivit mycket imponerad av alla samlad kunskap. Jag har funderat på att själv bli medlem men tyckt det verkar så krånligt men nu gör jag ett försök. Jag lär ju aldrig lära mig om jag inte försöker, eller hur?

Jag bor i Mölndal utanför Göteborg. Vi har bott här i huset och trädgården i snart 14 år. Trädgården har i 13 år varit ett enda stort påhäng. Vi har många gånger skämtat om att asfaltera hela eländet. MEN förra våren hände något och jag blev helt galen... Helt plötsligt drabbades jag av en enorm passion. Jag började läsa ALLT jag kom över i trädgårdsväg och jag började gräva som en besatt. Familjen stod brevid och undrade om jag blivit helt tokig.

Det var helt underbart att upptäcka allt som överlevt dessa 14 år i vår trädgård. Förra ägarna hade planterat en mängd vackra perenner som jag aldrig tidigare ens sett. Då var det bara något som mest var i vägen för ungarnas fotbollar och lek.

Just nu drömmer jag om en blommande "djungel" och för att kunna förverkliga detta har jag köpt alldeles för många fröer. Källaren är omgjord till växthus med lysrör och jisses vad det gror...

Tyvärr hinner jag nog inte vara så aktiv här för huset är fullt av barn. Just nu bor det fem barn här hemma. Vi är både adoptiv och familjehems-föräldrar - vilket innebär att jag får prioritera!

Vänliga hälsningar Annika
Åsa K, zon 1
Välkommen Annika tongue.gif

Välkommen till alla galna likasinnade. Här finns massor av samlad erfarenhet och många hjälpsamma "händer" när du behöver råd och inspiration.
sanna
Hej och välkommen Annika!

Sanna smile.gif
vickeva
Hej Annika
Tyvärr kan jag säga att min trädgård låter ung som din, det är bara det att jag fått sådana där ryck några gånger, men hos mig går det över igen. Jag önskar så att jag skulle kunna hålla fast vid passionen som drabbar mig, men den brukar inte ens vara en säsong. Nu tänkte jag att jag skulle hänga mig fast krampaktigt här på odla, så kanske jag blir inspirerad... Vi får peppa varandra!
Intressant med familjenhemsbarn (eller vad heter det). Det får du berätta mer om någon gång.
Välkommen hit i alla fall!
Sylvia
Hej och välkommen Annika! Härligt att se dig här!! Hoppas att du kommer att trivas med oss, vi är ju ett mycket trädgårdstokigt gäng!!
Välkomsthälsninagr från Sylvia i Torslanda
Fialotta
Välkommen Annika!

Här kommer du trivas, härligt ställe att både hämta inspiration o en stund
med avkopplande snack smile.gif

Lars-Olof Arvids
Hej på er!
En liten presentation är kanske inte så dumt när man kommer som ny till ett sådant här forum. Jag var inte så försiktig som Annika utan hoppade in och började skriva direkt när jag hittade forumet för någon vecka sedan! smile.gif

Jag heter i alla fall Lars-Olof Arvids (kallas Olle) och bor sedan ett par år i ett hus ute i den bohuslänska skogen mellan Stenungsund och Ljungskile. Tidigare bodde jag i en lägenhet inne i Stenungsund, vilket innebär att jag inte har så mycket erfarenhet av att gräva i trädgårdar. Dock har jag alltid varit intresserad av växter, även om det mest har gällt vilda växter. Jag är även intresserad av allt annat som finns i naturen: fåglar, småkryp, större djur o s v. Detta har gjort att jag är med i ganska många "naturföreningar" här i Bohuslän och Göteborg. En annan stor hobby är mina akvariefiskar. Trädgårdsföreningen Grävarna i Stenungsund är jag också med i, och funderar även på att gå med i Trädgårdsamatörerna. Nu låter det kanske som att jag skulle vara expert på allt detta - glöm det! Men att söka sig till föreningar är ett väldigt bra sätt att lära sig ett och annat om sådant som är intressant. Jag jobbar på Naturcentrum AB, som är ett konsultföretag i Stenungsund. Dit cyklar jag, ca en mil fram och tillbaka varje dag. Om det inte är blankis eller snöstorm, för då tar jag bussen. Som jag har nämnt i en annan diskussion vill jag inte ha alltför strikta rabatter och gräsmattor, utan hellre en lagom vild naturtomt där vilda och tama växter kan samsas och fåglar, insekter m m också har sin plats. En f d gräsmatta vid huset är på väg att bli blomsteräng. Kanterna var ganska igenslyade när jag flyttade in, men det röjde jag undan och sparade några små körsbärs- och äppelträd som blommade helt underbart i våras. Den tiden längtar jag efter en sådan här dag när snön regnar bort och det är mörkt och grått. Och efter att se vad som blir av alla lökarna jag satte i höstas. Det är kul med trädgård!

Hälsningar från Olle.
renate
laugh.gif Välkommen både Annika och Olle!Ni har kommit helt rätt om ni gilla att påta i jorden,tittar på fåglar eller har husdjur,eller bara prata(skriva).Här finns allt möjligt att prata om.Man lär sig en massa och får nya vänner på köpet. rolleyes.gif unsure.gif blink.gif
Mvh.Renate
Åsa E
Hej Annika!

Här har du en till som bor i Mölndal, Solängen. Jag tycker det är jätteskoj och lärorikt att läsa vad alla skriver här. Här får man svar på det mesta. Jag önskar jag hade mer tid att vara aktiv i forumet, nu är jag inne en gång varannan vecka kanske.

Lycka till,

Åsa
pejori
hejsan Anicka och välkommen hit.
välkommen till dej också olle.
här finns mycket roligt att läsa och få inspiration av, idag upptäckte jag "pallkrageklubben" här, och fick många idéer. biggrin.gif biggrin.gif
det är inte bara växter som avhandlas här. även våra husdjur kommer med av bara farten. wub.gif wub.gif wub.gif

hälsar Eva i partille
Kajsa
Välkomna till Odla.nu här är mest trevligt, man blir beroende av denna
odlarsida, och lär massor av alla duktiga experter. rolleyes.gif
Eva St
Välkomna Annika och Olle ni kommer inte att ångra er - var så säkra däremot kommer ni att bli fast, för detta forum är helt klart beroendeframkallande men på ett mycket positivt sätt.
Eva St
kerstin z5-6
Välkommna hit bägge smile.gif Här får ni mycket roligt -Hälsa till alla grävare OLLE!
smile.gif Kommer nån av er till Mässan i Älvsjö??
Ingrid på Västkusten
Välkomna - jag bor itne så långt ifårn Er - mittemellan Mölndal å Mölnycke vid sidan av Pixbo. Olle - jag känner Lennart :-)
å Annika - hmm - jag känner en Annika i Mölndal :-)
å hej Eva i Partille - nu är vi snart ett ännu större västkustgäng här .-) bra å komma ihåg när vi skall ha västkustträff i sommar!!


Glada hälsningar ifrån Ingrid
pejori
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
låter gött det.
Betty
Hej och välkomna i gänget Annika och Olle, här kommer ni säkert att trivas! smile.gif
Susanne i Linköping
Välkomna Annika och Olle, trevligt med lite presentationer. wub.gif Lägg gärna in valda delar av dem i era användarprofiler också, så är det lätt att titta på dem när som helst. Om ni inte vet hur man gör finns det massor av hjälpsamt folk här (det finns t o m en särskild avdelning, Support, som är till för just sådana frågor).
Cilla
Hej Annika och Olle, välkomna! Blir roligt att höra mer från er!

Annika - roligt att höra om hur din passion väcktes i ett ryck. Kanske kan barnen vara med i planterandet i vår? Det är buskul att plantera med barn - det blir blomsterängar överallt... Stora frön som solrosor, ärtor mm brukar minska spridningen av barnsådden...

Här har vi en träeka som vi fyller med löv till hösten, vänder och planterar ettåriga växter i med barnen varje år. Det blir lika många blommor i som utanför ekan. Kul!
Annika med Collien
Roligt att läsa ditt inlägg, Annika ! Välkommen till en trevlig hobby !
Jag läste ditt inlägg med stigande förvåning eftersom jag också heter Annika och bor i Mölndal, också använder signaturen "Annika i Mölndal" ( på ett annat forum ), också råkar ha haft min trädgård i 14 år, också har fem barn här hemma just nu ( fyra egentillverkade och en utbytesstudent ) samt också hade tänkt registrera mig på detta forumet precis nu i dagarna !! Blev nästan lite full i skratt biggrin.gif Säg nu bara inte att du också har en trefärgad collie biggrin.gif
Vad gäller min trädgård så älskar jag dagliljor och Hostor, skall riva garage och bygga växthus till sommaren ( har därför läst flitigt på växhusforumet ) och så gillar jag gammaldags rosor.

Annika med Collien Elsa ( hej Ingrid ! )
Ingrid på Västkusten
Men vad jag blev glad smile.gif
BÅDA bor i Mölndal !!!

Och 'min ' Annika är tillrätta å har collie på Odla :-D jag hickade faktiskt lite jag med!

Askul detta !!!

Hälsar ingrid
Annika i Mölndal
Kom precis hem efter att ha hämtat en av killarna från fotbollsträningen och fick tjata till mig två minuter framför datorn rolleyes.gif

Tusen tack för det varma mottagandet wub.gif

Jag kommer först att försöka lära mig hur man använder denna sida, så jag tackar för tipset om supportfunktionen.

Vår Collie som var sobelfärgad dog tyvärr för några års sedan! Vi har nu bara katten Nisse som älskar när jag håller på i trädgården. Blir det någon hund i framtiden blir det förmodligen en Benner-Sennen som vi hade för många år sedan.

Ett av barnen, flickan på 8 år, har redan blivit duktig på blommor. Vi har tillsammans beställt massor av fröer som vi skall hjälpas åt med. Flera olika solrosor, blomsterbönor, massor av grönsaker och ca 50 andra sommarblommor, perenner och blivande lökar.

Jag har som sagt tjuvläst ganska länge och fått många bra tips så här skall byggas ramar till upphöjda bäddar, pallkragar är beställda av brorsan som är lastbilsåkare, lysrören har inhandlats efter alla era tips mm. biggrin.gif

Nu gäller det bara att tiden skall räcka wacko.gif
Lars-Olof Arvids
Tack för alla välkomnanden! Kul att det är så mycket aktivitet här i forumet och att det tycks vara gott om västkustbor med. Jag ska försöka lägga in lite mer i användarprofilen om jag kommer på hur man gör.

Olle
ariana
Hej o välkomna allesamman
du Lars-Olof
jag är född bortåt dina trakter en gång för längesen
bor nu längre upp i Bohuslän
Blomstertanten
laugh.gif Hej och välkommna Annika och Olle !

biggrin.gif Jätteroligt att du Olle också är akvarist precis som jag.
Vore roligt att höra lite om dina fiskar !

biggrin.gif Här kan du få svar på frågor om de mest skillda saker Annika!
Tesa
Hejsan Annika och Olle och välkomna
önskar ännu en västkustbo
Bodde i Angered som barn men bor numera så
långt upp i Bohuslän man kan komma (nästan iaf)

Är inte så gammal här på forumet jag heller men det är lätt att bli kvar- för ofta och för länge... rolleyes.gif tongue.gif

CITAT
jag är född bortåt dina trakter en gång för längesen
bor nu längre upp i Bohuslän

...skulle man kunna få vara nyfiken och undra ungefär hur långt... rolleyes.gif

Mvh
Tesa
Lars-Olof Arvids
Kul att hitta en akvarist här! Jag har hållit på med akvariefiskar i ca 25 år och provat på de flesta typer av sötvattensfiskar man kan ha. Nu har jag nio akvarier hemma. Två sällskapsakvarier på 165 och 105 liter, och resten odlingsakvarier i olika storlekar. Killis (eller äggläggande tandkarpar) hör till mina favoriter. Trots att de är mycket färggranna ser man dem nästan aldrig i zooaffärerna, så för att få tag i dem är jag med i Skandinaviska Killisällskapet (http://www.killi.net/sks/). De brukar ha en stor utställning i Köpenhamn varje höst, som avslutas med att alla de utställda fiskarna säljs på auktion. En del av dessa fiskar är anpassade till att leva i små pölar på savannerna, som torkar ut under torrtiden. När vattnet sjunker leker de och lägger massor av ägg i gyttjan. Sedan dör fiskarna, men äggen ligger torra i flera månader och kläcks när regnen kommer. Detta efterliknar jag i mina akvarier genom att låta dem leka i torv, som jag sedan tar upp och förvarar halvfuktig i en plastpåse tills det är dags att kläcka fram ynglen i en skål med vatten. Mer om killifiskar kan ni läsa här: http://w1.315.telia.com/~u31510319/
Labyrintfiskar tycker jag också är roliga. De har fått sitt namn av att de har ett labyrintorgan i huvudet som gör att de kan snappa luft och utnyttja luftens syre. När de leker bygger de ett skumbo av bubblor i ytan, där äggen läggs och vaktas av hanen tills de kläcks. De asiatiska kampfisk- och guramiarterna är de mest kända av dessa fiskar, men jag tycker att de afrikanska Microctenopoma-arterna är lika roliga. De är nästan okända som akvariefiskar, men jag odlar dem och försöker sprida dem så gott det går. Jag är också odlingsansvarig i Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund (SARF, http://www.akvariet.tripnet.se) och skriver i deras tidskrift SARF-aktuellt. Vill ni diskutera akvariefiskar i ett forum som detta kan jag rekommendera http://www.zoopet.com/akvarium/forum/ och http://www.akvarieguiden.nu/forum/

Olle
Åsa K, zon 1
biggrin.gif

Tänk så himla bra det här forumet är!
Allt kan man få svar på!

Jag blev också med akvarium mellan jul och nyår -03 och har naturligtvis fått problem med alger (ser ut som svart sammet) samt pyttesmå snäckor.
Köpte 3 scalarer....alla dog inom en månad sad.gif
Hade akvarium för 30 år sedan...inte var det så svårt som det verkar nu med alla rek. av vattenbyten.

Skall få hjälp med att först kolla vttenkvaliten sedan skall vi ta itu med de andra problemen. *har man inte problem så skaffar man sej*
Lars-Olof Arvids
Åsa, hur stort är ditt akvarium? De enda fiskarna som äter tofsalger och penselalger (som det troligen är) är siamesiska algätare (Crossocheilus siamensis). De blir dock uppemot 15 cm långa och måste dessutom gå i stim på 8-10 st för att trivas och vara effektiva. Tyvärr finns det snarlika arter som inte är särskilt effektiva på alger, t ex "flying fox". Även zoohandlarna blandar ofta ihop dem, så här får man vara uppmärksam själv: En riktig siamesisk algätare har helt genomskinliga fenor, förutom att det svarta bandet går ut i stjärtfenan. Dessutom har den inte det ljusa bandet ovanför det svarta som "flying fox" har. Vad har du för temperatur? Scalarer vill ha det ganska varmt, ca 26-28 grader är lagom. Du bör ha mycket växter i början, gärna snabbväxande stjälkväxter som tar upp så mycket näring att algerna inte hinner med. Får de övertaget från början, slipper du algproblem. Växterna behöver mycket ljus. Däremot behöver det inte vara tänt mer än 8-10 timmar om dagen, för längre tid är de tropiska vattenväxterna ändå inte anpassade till att växa. Algerna är däremot svenska och växer så länge det är ljust, vilket gör att en lång belysningstid gynnar algerna. Fiskar är det bäst att inte ha så många i början, och framförallt ska man inte mata dem för mycket. Det är ett mycket vanligt nybörjarfel! Beträffande vattenbyten är det bättre att byta lite och ofta än mycket och sällan. Jag byter ungefär 1/4-1/3 varannan vecka i mina akvarier. Man får aldrig byta mer än högst hälften åt gången, för om man gör det påverkas akvariets mikroliv alltför mycket. Snäckor är ofarliga så länge de inte blir för många. Trots att många svenska akvarister tycks ha snäckfobi gör snäckorna faktiskt en del nytta genom att hålla efter alger och foderrester. I Norge betalar man gladeligen en 50-lapp för en påse snäckor på akvarieföreningarnas auktioner. Slutligen kan jag rekommendera dig att gå med i närmaste akvarieförening. Att vara med på mötena där är det bästa och roligaste sättet att lära sig hur det fungerar med akvarier. Man behöver absolut inte vara någon expert, risken är bara att man blir det efter att ha varit med ett tag. Lycka till!

Olle
Blomstertanten
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-02-2004, 13:58)
I Norge betalar man gladeligen en 50-lapp för en påse snäckor på akvarieföreningarnas auktioner.

biggrin.gif Då vet jag vart jag ska åka med alla mina snäckor !
Tack för tipset Olle !

unsure.gif Jag kan ju nästan bli förmögen på kuppen tongue.gif
yla
tongue.gif instämmer me alla andra o välkomnar er
som sagt beroendeframkallande är detta forum
för det är så allsidigt
o framförallt bra stämmning rolleyes.gif
Ewa L
Säger också Välkomna bägge två.

Håller med Susanne i Linköping. Det är inte svårt att skriva om sig själv i profilen. Det är ganska ofta jag går tillbaka och kollar någon info på någon skribent där — även på gamlingar som jag "känner".
Pia mitt i Skåne
NU blev jag verkligen sugen på att få igång vårt akvarium, som vi inhandlade för några år sedan. Strax därefter flyttade vi dock till en arrenderad gård och här finns inte jordade uttag så långt ögat når, därför vågar vi inte starta upp det.
Annars är det ett riktigt maffigt akvarium på 630 liter. Vi har haft ett par mindre förut och då hade vi mest olika ciklider.
Får väl passa på också att hälsa välkommen hit. Det finns alltid någon tråd på gång som intresserar en när man tittar in här. Och mer och mer lär man sig (kanske man till och med kan lyckas lära andra något också biggrin.gif biggrin.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon