mariews
Jag vill bara tipsa om det bästa sättet (enligt mej förstås) att ta upp lövhögar på. Där jag jobbar krattar vi löv och häckklipp i sammanlagt flera veckor per år. Vi använder vanliga, billiga plastkrattor utan skaft, en i varje hand, som bildar "jättehänder". Man får upp en stor hög på 4-5 tag, plus att man efterkrattar effektivt i samma veva. Snabbt och enkelt! Dessutom slipper man blöta handskar.
malcolm
CITAT (mariews @ 28-10-2010, 12:03) *
Jag vill bara tipsa om det bästa sättet (enligt mej förstås) att ta upp lövhögar på. Där jag jobbar krattar vi löv och häckklipp i sammanlagt flera veckor per år. Vi använder vanliga, billiga plastkrattor utan skaft, en i varje hand, som bildar "jättehänder". Man får upp en stor hög på 4-5 tag, plus att man efterkrattar effektivt i samma veva. Snabbt och enkelt! Dessutom slipper man blöta handskar.

Jag köpte en lövsug/blås förra hösten och det var en riktig miss, tungt och otympligt och påsen blev full på nolltid fast den finfördelade löven så jag har gått tillbaka till plasträfsa igen fast jag vill nog gärna ha skaft trots allt.
kentbra
har inte så många lövträd kvar på gården. så det blir ett par varv med gräsklipparen (trädgårdstraktorn) istället.
första vändan med uppsamlaren och sedan en med multiclip.
Peztis
Bra tips men krattar ni verkligen utan skaft? Är det inte så att ni krattar ihop en hög och sedan förflyttar den med skaftlösa krattor?
Finns speciella sådana att köpa förresten!

Min lövblås/-sug med finfördelare och den är också värdelös...

I år har jag faktiskt klippt gräset med uppsamlare och fått bort det mesta av löven men det sitter ju kvar på träden så jag får se om det blir en vända till, krattning eller inget alls. Det beror ju på vädret.

Och jag vet att det bör ligga kvar på gräsmattan men inte i det tjocka lager som jag brukar få. Har gjort misstaget en gång att låta löven ligga kvar under äppelträdet och det gillade gräsmattan inte alls.
Nettan8
Vi samlade alltid med plastkratta o stor snöskyffel i plast,, mkt bra!!!
fuchsian
Våra öppna rabatter är täckta av bark och det finns bara cypresser där och mina liljor.
Sedan har jag 3 etage med mindre brydnadsträd och för övrigt är täckt av större stenar, men maken brukar dammsuga rent när löven har fallit och våran sugmaskin funbgerar utmärkt för det samt det som blir vid kantklippning.
Gräset sköter "Hugo" sen flera år tillbaka klanderfritt, så det hinner inte bli smågräs att dra in. ..Fuchsian...
andersen
CITAT (fuchsian @ 29-10-2010, 12:07) *
Våra öppna rabatter är täckta av bark och det finns bara cypresser där och mina liljor.
Sedan har jag 3 etage med mindre brydnadsträd och för övrigt är täckt av större stenar, men maken brukar dammsuga rent när löven har fallit och våran sugmaskin funbgerar utmärkt för det samt det som blir vid kantklippning.
Gräset sköter "Hugo" sen flera år tillbaka klanderfritt, så det hinner inte bli smågräs att dra in. ..Fuchsian...


Vem är Hugo?
fuchsian
ja, det glömde jag. "Hugo" är vår automatiska gräsklippare. Han ser ut som en grön groda och namnet Hugo var träffande. Den nämns inte på annat vis än -- var håller Hugo hus? Har du sett vart Hugo tagit vägen? ex, ex, ...Fuchsian....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon