Magnea
Jag fick en ingivelse och ringde växtriket (typ som plantagen) där jag bor och frågade om de rear ut träden än, de sade nej när jag ringde i fredags, men idag JA 50%!

Det var ju dumt, för då var jag tvungen att åka, och jag som precis haft en manisk dag på Plantagen när det var 70% rea.

Jag kom hem med:

Äppelträd Åkerö
Äppelträd Alice
Magnolia kobus
Magnolia soulangeana
Kaukasisk vingnöt
Havtorn Julia
Havtorn Romeo
Sötkörsbär VAN
allmän gulröd bigarrå

Jag har ingen aning om vart jag skall sätta allt, men det lutar åt att det blir i kohagen eller fårhagen (bredvid trädgården) om jag lyckas ko/får-säkra träden eller på en åkerholme några hundra meter bort... Vill ju helst se träden men vill ju inte heller att de skall bli uppätna av några tokiga kossor crying.gif Och i vilket fall behöver ju det mesta älg/rådjurssäkras i alla fall, här är det fullt av sådana eländen.

För 2 veckor sedan släpade jag hem:

Hybridgullregn
Rosenhagtorn
Äpple Filippa
Japanskt prydnadskörsbär
sötkörsbär Stella
2 Ginkgo
Aprikos (nåt miniträd)
Vita vinbär
Röda krusbär
Thayberry
och massor av klätterväxter

Och dessa har jag inte heller fått ner alla...


Jag har totalt tagit mig vatten över huvudet, men vad kan man göra när det börjar klia sådär i fingrarna och allt är så billigt???
Klint
Ja du är ju betydligt tokigare än jag giggle.gif Bor du på ett gods eller???
Nä men det är klart man vill fynda och kan du bara placera och gräva De e jobbigt kommer du att glädjas i många år jag tror nog inte du ångrar dej.Rosenhagtorn och hybridgullregn wub.gif är de jag helst skulle vilja ha
Magnea
Hm, inte ett gods smile.gif Men en bondgård, så det finns mycket plats för att plantera saker. Problemet är ju dock som jag skrev, att allt måste skyddas från betande djur sad.gif

Grävandet är jobbigt, men det är ännu jobbigare att komma på ett bra ställe för allt, och att man inte ångrar placeringen, träd som blivit stora är ju rätt svåra att flytta...
Eva i Skåne
Oj oj, vilken dröm att kunna handla så och dessutom ha plats till det! Perenner och lökar kan jag förköpa mig på, men träd vågar jag inte handla utan planering även om det skulle finnas plats till några fruktträd till.
Jag vill gärna ha grävhjälp till eventuella träd så då gäller extra noga planering.

Det blir inga växtfynd denna hösten för min del = ska hålla mig borta från plantskolor o liknande. Är så glad att jag fick ner lökar och frösådda perenner i helgen så nu ska det bli några månaders trädgårdsvila för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon