Monica WJ
Nu i helgen har jag äntligen haft tid att "vintra" ordentligt i trädgården och växthuset. Perennerna har fått sitt täcke med granris och i växthuset är det städat å klart.SKÖNT yes.gif
Hur har ni andra det?
blomkronan
Hälften klart, och hälften kvar... som tur va har dom lovat mild väder ett tag till så man kanske hinner göra klart allt. Håller just nu på att kruka några paprikor som jag har haft kvar i växthuset, så jag kan få tvätta klart väggarna och stänga av värmen. Sen ska jag sätta upp hyllor på väggarna, jag tänkte ha en del höstsådder där inne i vinter, måste prova om det är en bra idé? Vintertäckningen av rabatterna har jag inte påbörjat än! Jag ska skaffa mig en bra pannlampa... giggle.gif nu är det ju så förbannat mörkt när man kommit hem från jobbet angry.gif
Alexander-VG-zon3
har rensat och städat undan överallt, palmen är täckt likaså fikonen och helgonörten här i zon 3-4. Rosmarin, Curryört ska jag ge skydd senare.

har klippt ner dom perenner som jag vill, tycker är fula, som tål det. resten klipps ner till våren.
annars är det väl inte så mycket mer för min del att göra, får låta vintern landa och sedan får man ta resten till våren. ska höstså också men det väntar jag lite med tills det fryser mer. sedan ska ju såklart det jag ska ha kvar i krukor på uteplatsen täckas. sedan dom sista växterna därute i krukor som medelhavsväxter, frosttåliga palmer, fikon, pinje och fuchsiorna tas in innan -7c nätterna kommer.
Peztis
Åh... här finns det massor kvar att göra.... Står krukor lite här och där, både tomma och fulla. Borde väl ta in alla tomma och diska ur dem till nästa säsong.

Eller ok, så är ju planen VARJE år men sedan står man i alla fall där och diskar ut just den eller de krukor man ska så eller plantera i några minuter senare.

Börkade gräva om komposten, har väl hunnit halvvägs ungefär.

Det finns att göra!
kerstin z5-6
Perennerna täcker jag aldrig, lökarna är planterade sen ett bra tag, och löven får ligga till våren.Klar med hösten, nu väntar jag på våren bara tummenupp.gif
Eva i Skåne
Jag har fått in allt som inte tål att stå kvar ute i vinter och tagit bort vattenkopplingarna, har äntligen fått ner alla tulpanlökar, har klippt ner de perenner jag känt för.
Kvar att göra finns som vanligt massor, men inget år än har det aldrig hänt att jag fixat allt unsure.gif

Jag har tagit en del fröställningar, men inte inte rensat ur dom utan det ligger i en salig röra på matbordet i stugan.
Jag har inte tömt krukor med sommarblommor och inte burit ner bortrensat. (Skottkärran har punka wacko.gif ).
Jag har inte räfsat gräsmattorna från skogens alla löv, (men jag vet att det klarar sig ändå)
Jag har inte täckt utemöblerna än, även om det mesta kommit in under tak.
Jag har inte diskat en enda kruka eller gjort rent mina verktyg.
Jag har inte plockat ner vinteräpplena. blush.gif
Jag som tyckte jag var bra på gång i år, men nu känner jag mig nästan stressad istället. -cry-.gif

och så har jag inte satt vitlök än, men det går nog än.
skogstroll
har i alla fall ställt undan oliven under huset men glömde visst fikonet cool.gif den får åka in nästa helg
malcolm
Jag har inte ens kommit igång med vårbruket ännu. fear.gif
Nettan8
Sommarblommorna e slängda på komposten, (fröerna e tagna från dem först), dahliorna e uppgrävda o inpackade, känsliga krukor har fått flytta till varmare platser i trädgården där de får övervintra, löven e räffsade o slängda i rabatten,, nu e jag redo för vintern!
smuleborg
Redan för typ tre veckor sedan, plockade vi in växter som ska övervintra inomhus (vi väntade för länge förra året, rätt mycket strök då med ). Större krukor med ettåringar tömde och rengjorde vi för ett par veckor sedan. De tomater som inte hunnit mogna - d.v.s de flesta - plockades in (större delen av skörden är idag förstörd). Då, för ett par veckor sedan, vände vi landet. För dryga veckan sedan, var det riktigt kallt och snö. Nu är snön borta, det är betydligt mildare. När snön smält slarvkrattade vi löv, endel gick till täcke, endel till kompost och endel till tomtens utkant. Sambon tog in rengjorde trädgårdsredskapen i helgen (vissa år har de stått ute hela vintern).

Hammocken står på en tämligen skyddad plats utomhus, dynorna är inomhus. Övriga trädgårdsmöbler, inkl. Grytthyttans, lämnar vi vind för våg. Småsaker har vi burit in, typ glaskupan i regnmätaren.

Regntunnorna tömdes när snö och kyla kom. Men nu är de på G igen.

Anma
Jag glömde krukorna på lillstugans trapp kom jag på nu, men annars är allt ordnat. Med lite tur håller krukorna, de ska vara frostfria.
Bolltistel
Växthuset är städat och landen är täckta. Jag har fortfarande ett omplanteringsprojekt som aldrig verkar bli av för först måste jag gräva upp några syrener. Hoppas det inte fryser än på ett tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon