Full version: Allhelgona /Halloween
snuffe
Enligt årets almanacka är det den kommande helgen(5 -6 nov.) som är Allhelgonahelgen.
Affärerna har hållit på med "Halloween"-skyltning sen mitten av oktober.
Redan i fredags ringde några små spöken på dörren och krävde godis. Jag talade om att det är först nästa helg och blev upplyst om att då skulle de inte vara hemma. Som tur var hade jag något att ge dem. Även igår kom det ett par grupper småspöken.
Någon mer än jag som tycker att detta är småjobbigt och att föräldrarna kunde se till att de ger sig ur rätt helg... ???
Att jag aldrig har godis hemma gör ju inte saken roligare.
Sur ? jag ? ??? Ja, och förkyld ..

Anna
Anma
CITAT (snuffe @ 01-11-2010, 09:52) *
Enligt årets almanacka är det den kommande helgen(5 -6 nov.) som är Allhelgonahelgen.
Affärerna har hållit på med "Halloween"-skyltning sen mitten av oktober.
Redan i fredags ringde några små spöken på dörren och krävde godis. Jag talade om att det är först nästa helg och blev upplyst om att då skulle de inte vara hemma. Som tur var hade jag något att ge dem. Även igår kom det ett par grupper småspöken.
Någon mer än jag som tycker att detta är småjobbigt och att föräldrarna kunde se till att de ger sig ur rätt helg... ???
Att jag aldrig har godis hemma gör ju inte saken roligare.
Sur ? jag ? ??? Ja, och förkyld ..

Anna

Man ska skilja på Halloween och allhelgona.
Halloween är alltid 31 oktober, Allhelgona inträffar lördagen mellan 31 oktober och 6 november.

Jag tycker att vi här i Sverige kan gott införa att Halloween alltid ska infalla helgen före Allahelgona, så det inte blir samma dag. Mycket viktigt i min värld då det är två helt olika saker.

Allhelgona är till för att hedra de döda, tända ljus på kyrkogården och minnas dem. Inte för att klä ut sig, bus eller godis och Halloweenfest.
Det borde föras en kampanj om detta. Så folk lärde sig.
Solstorm
Hallowen och allhelgona är inte samma sak. Allhelgona är alltid första helgen i november. Halloween är inte folk så överens om när det är. I år var det nog sista helgen i oktober men ibland har det sagts 24 okt och 30 okt och lite olika. Skönt, jag slapp ungar i år.
Alba
Halloween har firats i helgen. Vi hade besök av spöken både fredag och söndag.

För ett antal år sen gick diskussionerna höga då Halloween och Allhelgonahelgen sammanföll.
Många tyckte inte det var passande med Halloween en helg då vi ska minnas de avlidna.
Efter det ändrades Hallowen till att infalla helgen före.
Anma
CITAT (Alba @ 01-11-2010, 09:59) *
Halloween har firats i helgen. Vi hade besök av spöken både fredag och söndag.

För ett antal år sen gick diskussionerna höga då Halloween och Allhelgonahelgen sammanföll.
Många tyckte inte det var passande med Halloween en helg då vi ska minnas de avlidna.
Efter det ändrades Hallowen till att infalla helgen före.

Jamen se där! Då är det så redan som jag vill ha det. smile.gif
Men folket behöver upplysas!
theseraphim
Själva Halloween är alltid 31 Oktober oavsett när All Helgona infaller, vilket i sin tur är första helgen i november.
Eva i Skåne
Allhelgonadagen är alltid 1nov, men Alla helgons dag infaller lördagen 31/10-6/11.
1nov var den dag man förr hedrade sina helgon, senare alla döda. Allhelgonadagen var helgdag fram till 1772. 1953 infördes Alla helgons dag som röd dag, men då alltid liggande på en lördag.


Halloween är som så många sagt redan en helt annan helg och en annan tradition. Synd att det verkar som vi i Sverige inte klarar att skilja på det.
I fredags var jag inne i ett konditori där jag förra året köpte sådana goda halloween-bakelser och tänkte göra så i år också. Där hade dom inte börjat med dom än! Jag antar att dom har fullt av dom denna veckan och kommande helg istället confused.gif


Är det nån som vet om det betydde något speciellt, enligt gammal tro, att vara född på denna dagen? Det känns som det skulle kunna vara så med tanke på hyllandet av döda.


theseraphim
CITAT (Eva i Skåne @ 01-11-2010, 15:37) *
Allhelgonadagen är alltid 1nov, men Alla helgons dag infaller lördagen 31/10-6/11.
1nov var den dag man förr hedrade sina helgon, senare alla döda. Allhelgonadagen var helgdag fram till 1772. 1953 infördes Alla helgons dag som röd dag, men då alltid liggande på en lördag.
Halloween är som så många sagt redan en helt annan helg och en annan tradition. Synd att det verkar som vi i Sverige inte klarar att skilja på det.
I fredags var jag inne i ett konditori där jag förra året köpte sådana goda halloween-bakelser och tänkte göra så i år också. Där hade dom inte börjat med dom än! Jag antar att dom har fullt av dom denna veckan och kommande helg istället confused.gif
Är det nån som vet om det betydde något speciellt, enligt gammal tro, att vara född på denna dagen? Det känns som det skulle kunna vara så med tanke på hyllandet av döda.

Man var häxa eller av allmän ondo om man föddes på denna dag så vitt jag kommer ihåg, det var inget bra tecken iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon