Erna113
Hej hej!

Står i valet o kvalet att välja vilken sorts diskmaskin man ska installera.
Den ska vara i en 2:a, som det för närvarande bort en person bara (snart kanske det blir två).

Valen jag har:

1. En 45 cm bred maskin som rymmer 9 kuvert
2. En 60 cm bred maskin som rymmer 12 kuvert.

12 kuvert låter väldigt mkt även för 2 personer tycker jag och en 45 cm passar bättre in i det nya planerade köket.

Men o andra sidan större maskiner effektivare i form av lägre förbrukning, större utbud och tystare maskiner.

Vad tycker du?
Anma
Om det blir bättre planeringsmässigt med 45 så satsa på den, men välj då med omsorg så den har praktiska korgar.
Vi är två på 60 cm och diskar varannan dag i genomsnitt. Allt utom stekpannan diskas där. När vi hade 45 cm gick den oftare. Så rent ekonomiskt och miljömässigt är en 60 cm bättre, precis som du säger.
Bengalow
Det går ICKE in 12 personers disk i en maskin - det är bara löjligt att skriva så. Med 12 personer till middag följer 3xtallrikar + 2 till 3 omgångar glas. Vid en middag hos oss för 6 pers så är diskmaskinen överfull, och då diskar vi aldrig pannor och kokkärl i maskinen. Ta du 60 cm, och diska mer sällan. En fördel är ju att du kommer att slita på alla tallrikarna, inte bara de 6 översta...Vi är 2 pers, och diskmaskinen går var 5:e dag ca
netha
Nästan viktigast är att noga kolla överkorgen ... jag köpte "Electrolux Intuition" för ca 3 år sedan och sämre överkorg har jag aldrig varit med om ... ändå har jag haft diskmaskin i snart 40 år.

Vi är också 2 pers ... har den fullstora 60 cm.
Aqvakul
Vi har en fullstor maskin för 2 personer och det känns inte för stort...
zissi
Vi har en Cylinda 45 som vi två är helnöjda med. Passar både vårat kök och oss perfekt.
Erna113
CITAT (zissi @ 01-11-2010, 23:37) *
Vi har en Cylinda 45 som vi två är helnöjda med. Passar både vårat kök och oss perfekt.


Hur ofta får ni köra den då cirkus gurkus?
zissi
CITAT (Erna113 @ 01-11-2010, 22:44) *
Hur ofta får ni köra den då cirkus gurkus?

Vi kör den cirka 1 gång per dag. Ibland kan det bli 0 gånger och ibland 2, beroende på vad man pysslar med i köket.
Monica M zon 4
Vi är två personer och har en 60 cm diskmaskin. Jag skulle aldrig vilja ha en mindre.
blomkronan
Får du plats med en 60 cm? dom kostar ju lika mycket en 45.a och en 60:a.
Har man plats för en 60 cm ser det ju bara konstigt ut att sätta in en 45.a då det blir bara 15 cm kvar och den ytan kan man ju inte göra något av! eller hade du tänkt att bygga nytt kök?

Har du fördraget för diskmaskin? el och vatten, rätt kopplingar.
Aqvakul
När/om du ska sälja lägenheten så är det avgjort ett plus att det är en "riktig" diskmaskin.
evelina
Jag har en 45 cm Bosch vario speed och är super nöjd den har ett 30 minuters program, torkar snabbt, som är kanon.

Den är dyrare men jag har inte plats för större. Detta är min fjärde diskmaskin pga flytt som är 45 cm men absolut den bästa och jag tycker det är en RIKTIG diskmaskin.

Har även haft 60 cm i många år.
Malvia

Ta den större!

Tänk vad skönt efter middagsgäster eller större matlagning/bakning att kunna ha en maskin som sväljer lite disk.

Vi är 3 per på en 60 cm, den körs minst 5ggr/vecka.

Skruttis
Ta den större om du har möjlighet.
Vi är två personer på en sådan och tycker det är alldeles lagom. Den körs oftast 1 gång/dygn.
Jag tycker det är jobbigt att handdiska alla kastruller och skålar. Nu ryms de i diskmaskinen.
malcolm
Jag skulle definitivt välja en fullstor maskin om den får plats, har själv en 45 centimeters men det beror enbart på att det inte finns utrymme för nå´t större. Vi är bara två personer i hushållet (sonen och jag) och fyller lätt maskinen efter endast en middag. Någon gång i framtiden när jag får råd skall jag bygga om köket från grunden och då se till att jag kan ha en 60 cm maskin.
Whiskuchi
Vi har en 45 cm (fick inte plats med större) och den går vanligtvis en, ibland två, gånger per dag. Vi är två vuxna och två barn, och grytor brukar diskas för hand.
Carl

Om det går ta den stora! Räcker att du stoppar in 2 kastruller så får du inte du inte plats med hälften vad reklamen säger
Erna113
CITAT (blomkronan @ 02-11-2010, 07:28) *
Får du plats med en 60 cm? dom kostar ju lika mycket en 45.a och en 60:a.
Har man plats för en 60 cm ser det ju bara konstigt ut att sätta in en 45.a då det blir bara 15 cm kvar och den ytan kan man ju inte göra något av! eller hade du tänkt att bygga nytt kök?

Har du fördraget för diskmaskin? el och vatten, rätt kopplingar.


Det får plats en 60, men får ta några andra smalare skåp för att det ska få plats på den sammanlagda längden jag har till förfogande. Det är tom så att 45:orna verkar kosta mer än en 60. Inget framdragit, men det mesta ska bli nytt så det gör inget.
Eva i Skåne
Absolut rekommenderar jag också 60cm. Vi är också två (oftast) och den går i stort sett varje dag och då kör jag allt utom nya stekjärnet.

Jag har bara sett en 45:a invändigt, men den ser mycket trängre ut.
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 02-11-2010, 21:25) *
Absolut rekommenderar jag också 60cm. Vi är också två (oftast) och den går i stort sett varje dag och då kör jag allt utom nya stekjärnet.

Jag har bara sett en 45:a invändigt, men den ser mycket trängre ut.

yes.gif
Dottern satte in en 45:a i sin lägenhet, då det inte rymdes mer utan en radikal ombyggnad. De var två vuxna och en liten och tyckte att den förslog dåligt...
anncharlotte
Vi hade i vårt förra hus en 45 cm diskmaskin eftersom det inte var möjligt med en större, det var när barnen bodde hemma så vi var 4 personer, och jag upplevde aldrig att det var ett problem att maskinen var liten.
Har numera en 60 cm, nu är vi bara 2 här hemma och jag hade mycket väl kunnat tänka mej att byta ut den mot en mindre, men utrymmet är 60 cm, så då är det ju ingen vits med det.
Visst det är säkert något mer ekonomisk med en större maskin, men det är rätt skönt att istället diska lite oftare och slippa ha en massa kladdig disk stående i maskinen.
Erna113
Tack för allas synpunkter.
Det blir nog en smal diskmaskin med anledningen att det passar bäst in i ett ganska
litet kök och att det skulle ta ganska lång tid att fulla den när man är själv. Om man ändå måste skölja disken för att den ska stå i diskmaskinen under längre tid så missar man ju en stor del av idén.
Aqvakul
CITAT (Erna113 @ 18-11-2010, 20:36) *
Tack för allas synpunkter.
Det blir nog en smal diskmaskin med anledningen att det passar bäst in i ett ganska
litet kök och att det skulle ta ganska lång tid att fulla den när man är själv. Om man ändå måste skölja disken för att den ska stå i diskmaskinen under längre tid så missar man ju en stor del av idén.


Härligt att du bestämt dig och tycker att du haft lite hjälp i ditt beslut av tråden. För att stärka dig i ditt beslut kan jag berätta att de som servar diskmaskiner säger att de mår bäst av att gå ofta, helst varje dag....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon