Full version: forumfunderingar
Sidor: 1, 2, 3, 4
Fny
Undrar ni någonsin om vissa av människorna ni umgås med på nätet så här, under anonymt nick, i själva verket är folk ni träffat i verkliga livet? Har ni någon gång varit med om just det, att en forumbekant visar sig vara en riktig bekant? wacko.gif Jag har faktiskt varit med om det, eller iallafall nästan. Personen jag pratade med på internet visade sig vara en som jag faktiskt träffat ett antal gånger. sweatingbullets.gif Pga sammanhanget en aning pinsamt, om jag ska vara ärlig. sweatingbullets.gif En annan möjlighet är ju att man stöter på samma människor i flera olika forum, och om personen inte har samma nick vet man ju ingenting! Men ibland undrar man ju... whistling.gif Själv heter jag Fny i princip överallt, lättast så. =)
Suz
Ja jag har också råkat ut för det....men å anda sidan är jag inte så hemlig med vem jag är IRL.
Jag heter Suz överallt men skulle jag behöva avhandla något känsligt ämne kanske jag tar ett annat nick, men då är jag nog sparsam med vad jag ger ut också smile.gif

Edit, jag kallas för Suz även "på riktigt"!
Aqvakul
Oavsett hur väl man försöker dölja sin identitet, så kan man nästan alltid bli "avslöjad". Slutsatsen av detta är att man aldrig bör lämna ut mer än vad man kan stå för gentemot vem som helst i vänkretsen, bekantskapskretsen eller på arbetsplatsen. Jag är inte särskilt anonymiserad här på odla, men avstår från att direkt använda mitt fullständiga namn. Den som anstränger sig får gärna ta reda på vem jag är, men det ska inte gå att få fram rubbet genom att söka rakt av på Google...
Suz
CITAT (Aqvakul @ 03-11-2010, 16:35) *
Oavsett hur väl man försöker dölja sin identitet, så kan man nästan alltid bli "avslöjad". Slutsatsen av detta är att man aldrig bör lämna ut mer än vad man kan stå för gentemot vem som helst i vänkretsen, bekantskapskretsen eller på arbetsplatsen. Jag är inte särskilt anonymiserad här på odla, men avstår från att direkt använda mitt fullständiga namn. Den som anstränger sig får gärna ta reda på vem jag är, men det ska inte gå att få fram rubbet genom att söka rakt av på Google...


Det har du rätt i...lite får de anstränga sig smile.gif

För egen del så finns det en hel del "Suz" på nätet så lite mera måste nog luskas fram.
Men som sagt, jag är inte orolig, jag är den jag är...här eller i verkligheten!
malcolm
Jag har varit med om att bli igenkänd från speciellt en sajt på nätet men so what.. vi var ju där av samma anledning så det finns ingen anledning att skämmas, ungefär som att bli igenkänd på en nakenbadstrand. Okej... du gillar också att bada textillöst... coolgleam.gif
gnon49
Använder oftast samma nick där jag diskuterar i något forum. Tror o hoppas att det jag skriver också är något jag kan stå för om jag skulle bli igenkänd. Har förstått att jag har "en granne" som diskuterar här på odla. Ingen jag känner, men så är det säkert för flera här på odla. Så prata inte illa om dina vänner o grannar. Dom kan ju dyka upp här på odla när du minst anar det. crying.gif
Anma
Detta är det enda forum som jag är aktiv i. Läser på ett annat och där har jag samma nick som här. Några vet mitt namn, de flesta gör det inte. Jag står för allt jag skrivit, även om jag kanske inte håller med mig själv längre, så gjorde jag det då jag skrev det.
Ibland har jag lämnat ut mig lite för mycket, men det står jag också för, jag tror inte att man kan rota fram min identitet enbart genom att läsa mina 5547 inlägg, men går det så går det. Jag är inte så rädd längre som jag var förr, då jag hade en tok efter mig, långt innan Odlas tid.

Vad jag vet har jag inte träffat någon IRL, men det kanske har hänt, eller kommer att hända.

Tillägg: förut för ett par år sen kamouflerade jag en del av det jag berättade, det har jag slutat med.
malcolm
Jag har inte ett sätt att vara här och ett annat IRL, skulle det vara så att någon känner igen mig så bryr eller räds jag inte av det.
herkules
det är bara här på odla jag kallar mig herkules, mig veterligen har jag aldrig stött på någon som hänger på samma forum som jag utan att veta om det.
jag är lika (o)trevlig irl som jag är här.
Suz
CITAT (malcolm @ 03-11-2010, 17:36) *
Jag har inte ett sätt att vara här och ett annat IRL, skulle det vara så att någon känner igen mig så bryr eller räds jag inte av det.




CITAT (herkules @ 03-11-2010, 17:41) *
det är bara här på odla jag kallar mig herkules, mig veterligen har jag aldrig stött på någon som hänger på samma forum som jag utan att veta om det.
jag är lika (o)trevlig irl som jag är här.



Jag håller med er båda!!
*Stintan*
Jag är inte ett dugg orolig och har inget att dölja. Finns flera på forumet som vet vad jag heter och vem jag är.
Anma
Fast det går ju aldrig ge samma bild av sig IRL och på nätet, om man aldrig träffats. På nätet är det ju alltid läsarens tonfall och tolkning av texten man läser som påverkar hur man uppfattar det.
Detta har ju framkommit tydligt ett flertal gånger här på Odla.
Fny
Nej jag är inte heller orolig, på samma sätt som att jag inte har något att dölja för människor jag träffar IRL. smile.gif Det handlar snarare om att man kan bli lite ställd av upptäckten. Alla har vi ju vår egen bild av människorna vi träffar såhär på nätet, och när den vänds upp och ner blir det krock i huvudet på lilla fny... wink.gif biggrin.gif
Skruttis
Men stackars Fny. Det kan inte vara roligt när det krockar. trostar.gif
Jag håller med dig. Jag har också skapat mig en "bild" av flera här inne och skulle jag träffa dem IRL så kanske jag märker att jag har helt fel. whistling.gif
Lite konstigt skulle det kännas.
Jag står för allt jag skriver här. Kan inte tänka mig att ljuga bara för att man kan vara anonym.
Fny
shy.gif
andersen
Jag heter andersen på riktigt, och har inga problem med att folk vet vem jag är, men jag talar inte om vad min fru eller dotter har för namn,och inte heller vad jag jobbar någon stanns, tror att om jag hadde börjat på nätet i dag, så hadde jag nog inte haft mitt riktiga namn, för det finns många konstiga människor och risker med dom.

Mitt val är att inte ha kontakt med folk från nätet,och det är samma sak med arbetskamraterna dom vill jag heller inte ha kontakt med utanför arbetet, utan dom vännerna som jag har i "riktiga"livet dom träffar jag och vi har trevligt tillsammans, dom är inte så många.

Jag dricker i stortsätt ingen alkohol sedan 25år tillbaka,och har svårt med fulla människor, tycker att det är jobbigt att gå på tillställningar som jobbet anordnar, brukar därför alldrig gå på firmafester eller dyl.

Är med i föreningslivet, är politisk aktiv och tycker om att skriva insändare i tidningar och vara med i medborgarträffar, samma sak där dom personerna som man träffar i det "livet" bjuder jag inte hem, utan man nöjer sig att nicka tillvarandra på konsum.
Aqvakul
Jag har träffat några stycken IRL och det har bara varit trevligt. Men det är klart, en liten annan bild får man. Kanske man kan jämföra det med en bra bok man läst och som man sen ser som film. Bilden i huvudet är en annan en den som ges på filmduken.
Meriona
CITAT (Aqvakul @ 03-11-2010, 19:14) *
Jag har träffat några stycken IRL och det har bara varit trevligt. Men det är klart, en liten annan bild får man. Kanske man kan jämföra det med en bra bok man läst och som man sen ser som film. Bilden i huvudet är en annan en den som ges på filmduken.

Jaså! Kom inte och säg att boken var bättre bara! -cry-.gif
Var jag t.ex. som du trott? innocent.gif

Jag är i stort sett bara på odla. Det finns ett par andra forum som jag inte är särskilt aktiv i, men jag har samma nick. Jag tycker INTE om när man har olika på olika, jag vet att det rekommenderas av säkerhetsskäl, men jag skulle tycka att det var obehagligt att få reda på att en människa är samma fast med olika namn. Som sagt, eftersom jag nästan uteslutande är på Odla, så gör det inte så mycket. Men jag vill iallafall kunna stå för det jag säger, så jag kör samma namn rakt över. Inte är jag särskilt hemlig heller, men jag har inte så mycket att dölja heller. Och inte tillräckligt attraktiv heller längre för att råka ut för nån stalker. giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 03-11-2010, 21:20) *
Jaså! Kom inte och säg att boken var bättre bara! -cry-.gif
Var jag t.ex. som du trott? innocent.gif

Du var ännu bättre IRL! smiley_small_hug.gif
Meriona
CITAT (Aqvakul @ 03-11-2010, 21:42) *
Du var ännu bättre IRL! smiley_small_hug.gif

Ha, det var ju snällt sagt. Men jag ska låtsas som om du menar det, för alla odlaiter jag träffat IRL är förfärligt trevliga! wub.gif yes.gif
netha
Är bara medlem i ett forum Odla.nu.
Inte träffat ngn medlem irl, men har privat mejlkontakt med en sedan många år .smile.gif
Gunilla T
Jag skulle gärna träffa några härifrån, dig Netha t.ex. smile.gif
netha
CITAT (Gunilla T @ 03-11-2010, 22:15) *
Jag skulle gärna träffa några härifrån, dig Netha t.ex. smile.gif

smile.gif ömsesidigt.
Myosotis
CITAT (Gunilla T @ 03-11-2010, 22:15) *
Jag skulle gärna träffa några härifrån...

Ja hit är du alltid välkommen ifall jag inte har sagt det förut smiley_small_hug.gif
malcolm
Jag heter inte malcolm på riktigt om någon till äventyrs skulle tro det, att jag stavar nicket med liten begynnelsebokstav hänger samman med att i chatten på en annan sajt där jag är medlem är det i alla fall ingen som orkar skriva stor bokstav. Annars är jag rätt öppen med vem jag är, ibland kanske för öppen men jag tror inte att här finns mördare och banditer som är ute efter just mig. Den enda jag träffat IRL härifrån är andersen men det var långt före odlas tid och hade inget med växter eller liknande att göra överhuvud taget, skulle dock vara roligt att träffa fler härifrån.
Elisabeth-Västkustkolonisten
jag har träffat många IRL som jag träffade via olika foren.

Några från Odla men dom skriver inte längre här. Var bara trevligt.

Men även från ett tyskt trädgårdsforum som jag började att skriva i 1997. Har t.o.m. varit på några träffar i norra Tyskland och hade även en träff hos mig för några år sedan.

Har fått vänner där, inte bara forumsvänner. Men oftast känner man ju snabbt vem man gillar eller inte.

Elisabeth
AnnammA
Jag kör också med samma namn, och heter det jag heter...Och det jag lämnar ut på nätet står jag för...Jag vill förmedla glädje och tankar och bilder. Det är jag. Mitt skrivande och mitt fotograferande är ett sätt att koppla av från mitt arbete.
Jag har träffande en del IRL - och det har bara varit positivt. Det är kul att lära känna nya människor!
Ha en bra dag alla!
Gunilla T
CITAT (Myosotis @ 04-11-2010, 11:24) *
Ja hit är du alltid välkommen ifall jag inte har sagt det förut smiley_small_hug.gif


Men tack Myo - jag kanske tar dig på orden någon gång smiley_small_hug.gif

Och du är självklart välkommen till mig här ute i skogen, tror du skulle gilla läget smile.gif
Solstorm
Jag har inte stött på någon bekant som råkar vara forummedlem, däremot har jag träffat många forummedlemma IRL ändå. Tror att vi är ett speciellt släkte. ALLA har varit jättetrevliga och forumträffar har varit helt igenom positiva och något att se fram mot.
Myosotis
CITAT (Fny @ 03-11-2010, 16:07) *
Undrar ni någonsin om vissa av människorna ni umgås med på nätet så här, under anonymt nick, i själva verket är folk ni träffat i verkliga livet?...

Ja hela tiden undrar jag det biggrin.gif Jag kan gå och titta på främmande människor, typ butiksanställda eller nyhetsuppläsaren på tv osv. och undra om det är någon man känner på odla. Vilken märklig känsla det skulle vara om man upptäckte det, i alla fall om det är en odlait man känner väl. Från 100% okänd till bekant på en sekund.
Jag tycker inte frågan har med "stå för vem man är" att göra utan överraskningmomentet som skulle vara häftigt att uppleva. Jag är den jag är och har träffat flera trevliga odlaiter IRL, två har t.o.m. så dålig smak så de har frivilligt träffat mig flera gånger wink.gif
Jag har varit med om det tvärtoma att någon som jag träffat IRL dykt upp på odla och verkat bekant och så börjar man fråga "är det inte du som..." och så är det det w00t.gif . Fast han är inte kvar på odla, klarade väl inte av chocken eller kände sig förföljd laugh.gif
ninnisky
CITAT (Solstorm @ 04-11-2010, 11:53) *
Jag har inte stött på någon bekant som råkar vara forummedlem, däremot har jag träffat många forummedlemma IRL ändå. Tror att vi är ett speciellt släkte. ALLA har varit jättetrevliga och forumträffar har varit helt igenom positiva och något att se fram mot.


Håller med om vartenda ord och att vi är ett speciellt släkte passar såå bra på det 10-tal jag mött i IRL. Ni är helt enkelt härliga, trevliga människor som gör mig glad!
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Jag är med i två forum förutom odla.nu, i ett är en odlamedlem med i och det andra är ett reseforum. I båda har jag olika nick. Inte av någon speciell anledning utan det har bara blivit så
Gossen Ruda
Jag har träffat några medlemmar här på ett Odla-väst möte men det var bara en kort stund för verkmästaren i magen var på bråkhumör den morgonen. Fö har jag träffat Olle A ett par gånger eftersom vi är medlemmar i samma förening och nån mer dessutom. Jag är med i ett par teknikinriktade forum förutom Odla men där under mitt riktiga namn eller en förkortning av detsamma. Jag skulle kunna byta till det här också men Ruda är lite kul och ger läge för ordvitsar. Ursprungligen var det för att retas lite med antiRoundupfalangen här. biggrin.gif
Chamomille
Har träffat ca 10 st av er Odlaiter. Och trevligt var det också!
Olle A
Tack detsamma! smile.gif Jag har träffat ganska många odlaiter eftersom jag har varit med på flera odlaträffar. Alltid lika trevligt! Och så har jag träffat en del på föreningsmöten, växtmarknader och liknande. Så vitt jag vet har jag däremot inte hittat så många tidigare bekanta här på Odla, jag tror att Solstorm är den enda. Hon hade en akvarieaffär som jag ibland sålde fiskar till före Odlas tid. Det dröjde ett tag innan jag förstod att det var hon som skrev under det nicket. Bland "bekantas bekanta" har vi min arbetsledares bror Xlxl67.

Olle
Huggorm
Tveksamt om jag känner någon från detta forum i verkligheten, det är inte många i min umgängeskrets som är odlingsintresserade. På en del andra forum är det skillnad däremot. Flashback till exempel, som har 450000 medlemmar och väldigt många som är ungefär i min ålder, där vore det ju märkligt om man inte kände ett antal personer.
Bettis
Har träffat en hel del genom Odla Västs träffar, alltid lika kul att ses smile.gif
fuchsian
Jag har inte närmare tänkt på det hela, men har märkt att med tiden får man en bättre kontakt med vissa medlemmar och jag ser det inte som ett hinder i så fall att bjuda personen/er hem till mig. Jag tänker så här att de kommer jag möta i något sammanhang i framtiden och det vore faktiskt trevligt.
Känner inte några i min närmaste krets som är medlemmar på Odla, men man vet ju aldrig?? tummenupp.gif ..
..Fuchsian .....
xlxl67
När är odlaträffar? SKulle vara kul att gå med.

Annars kanske vi kunde åka på semester i en 2-3 veckor tillsammans ivf alla vi som diskuterar i småpratstråden i de mest heta trådarna. biggrin.gif
Gossen Ruda
Vissa här kanske skulle kunna mötas vid en paintbollbana för att göra upp. Gå med i en skytteförening och träffa likasinnade.laugh.gif
Olle A
CITAT (xlxl67 @ 04-11-2010, 15:18) *
När är odlaträffar? SKulle vara kul att gå med.


De senaste åren har vi i väst haft en träff i januari. Jag hoppas att det blir en i år (nästa alltså) också!

Olle
Noak
Har aldrig träffat någon på odla IRL ... men det vore roligt att göra det! Är det aldrig några träffar i södra Norrland?
xlxl67
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2010, 15:24) *
Vissa här kanske skulle kunna mötas vid en paintbollbana för att göra upp. Gå med i en skytteförening och träffa likasinnade.laugh.gif


laugh.gif

CITAT (Olle A @ 04-11-2010, 15:31) *
De senaste åren har vi i väst haft en träff i januari. Jag hoppas att det blir en i år (nästa alltså) också!

Olle


Ska hålla ögonen öppna då smile.gif
Katie
Jag är med i en drös forum men det är inte många som jag för tillfället är särskilt aktiv i. Är lite av en periodare på forum, bloggen och Facebook.

I flera av forumen, de flesta faktiskt, så har jag Katie som nick. I ett par forum använder jag mitt eget namn.

Jag har träffat på en del forumbekanta från olika forum. När jag läser deras inlägg och profil mm så får jag ofta en bild i huvudet om hur personen ser ut. När man sen möter personen i fråga så får man ibland en chock.
Här har man gått i ett par år och haft en bild i huvudet om hur personen ser ut. Inte sjutton såg den ut så. Även folks röster kan jag sätta ihop med en bild av hur personen ser ut och inte hundan låter de som jag trodde. giggle.gif

Jag har förstått att det finns ett gäng odlingar här i mitt område och det är inte omöjligt att jag träffat dem i nåt sammanhang. Det skulle inte förvåna mig alls om jag pratat med några på tex Bondens dag och andra evenemang. Jag brukar vara med på ett hörn som utställare och där träffar man otroligt mycket människor.
Jag har väldigt svårt för att känna igen ansikten, synen är kass (minnet är inte på topp det heller), så skulle vi träffas och jag inte känner igen dig sedan... Ta inte illa upp, jag är verkligen jättedålig på ansikten. Vissa kan fastna men det hör inte till vanligheterna.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2010, 15:24) *
Vissa här kanske skulle kunna mötas vid en paintbollbana för att göra upp. Gå med i en skytteförening och träffa likasinnade.laugh.gif


rotfl.gif du skulle må då men akta dig Rudan, jag kanske är en god skytt smile.gif
Chamomille
CITAT (Noak @ 04-11-2010, 16:07) *
Är det aldrig några träffar i södra Norrland?

Var ligger det?
Huggorm
CITAT (Chamomille @ 04-11-2010, 16:51) *
Var ligger det?

Mellan Uppsala och Sundsvall
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 04-11-2010, 16:41) *
rotfl.gif du skulle må då men akta dig Rudan, jag kanske är en god skytt smile.gif

Hmmm. Fast jag har goda arvsanlag, min pappa var med i hemvärnet som fanjunkare och dessutom en av de bättre i Eriksbergs skyttekorp. Huset dräller av skyttepriser. Min mamma var dessutom hemvärnslotta. biggrin.gif

Kan man ladda paintbollkulorna med Roundup? laugh.gif
Chamomille
CITAT (Huggorm @ 04-11-2010, 16:56) *
Mellan Uppsala och Sundsvall

Ja haa.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2010, 16:56) *
Kan man ladda paintbollkulorna med Roundup? laugh.gif

Det går nog bra, så kan vi skicka dit armén sedan så kan dom träna strid i ökenterräng
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2010, 16:56) *
Hmmm. Fast jag har goda arvsanlag, min pappa var med i hemvärnet som fanjunkare och dessutom en av de bättre i Eriksbergs skyttekorp. Huset dräller av skyttepriser. Min mamma var dessutom hemvärnslotta. biggrin.gif

Kan man ladda paintbollkulorna med Roundup? laugh.gif


"Yvs ej över fädrens ära, var och en har blott sin"

Roundup nono.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon