Full version: Vedspis
Sidor: 1, 2
Klint
Hej I vårt hus som vi nog snart kommer att tillträda finns en äldre vedspis Vi har tänkt byta ut den dels för att få bättre plats men tror också denna är effektivare.Vore jätteroligt om någon har en och kan berätta annars är alla åsikter välkomna!http://www.hansforsman.se/produkter/vedspis/vedspis_W1-50_stainless.php

Herregud glömde ju länken slap.gif

http://www.hansforsman.se/produkter/vedspi...0_stainless.php
Huggorm
Okej, en sådan spis ja, då var det en annan sak. Den där får du ju in rejäla vedträn i, så den kan nog göra nytta. De gamla vedspisarna hade ju sina fördelar de med, men de krävde väldigt finkluven ved
Klint
Hej Huggorm! Ja fast det var bla därför vi tyckte denna verka bra går ju in större ved i den!
Anma
Klint, fin den var! Tycker om att man ser elden.
Malvia

Om den är ok och ger bra värme så behåll den! Byta ut ok, men ta absolut INTE bort funktionen att elda och laga mat i köket.

( Tänk strömlöst )

Vi har rustat vårt hus sen 70-talet, men tack o lov behållit både vedspisen och kakelugnarna.
Klint
Javisst är den fin! Vi vill ju inte vara utan vedspis yppyrligt på landet, men denna verkar ju ge bra värme också Var är alla tekniker nu?
gnon49
Kan inte hjälpa det men en gammal vedspis, tycker jag, pryder sin plats bättre än dagens moderna vedspisar.
Min värmer murstocken så gött och ger en god värme, länge o väl. Och är väl så gott som oförstörbar.
Men så vurmar jag ju för gammal god kvalite. Främst det gamla.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 06-11-2010, 15:29) *
Kan inte hjälpa det men en gammal vedspis, tycker jag, pryder sin plats bättre än dagens moderna vedspisar.
Min värmer murstocken så gött och ger en god värme, länge o väl. Och är väl så gott som oförstörbar.
Men så vurmar jag ju för gammal god kvalite. Främst det gamla.

Nog ligger det lite i det. Jag antar att de flesta gamla vedspisar som man ser runt om i stugorna är köpta i början på 1900-talet. Undrar hur många av dagens kaminer och eldstäder som finns kvar om 70-100 år? Men de flesta av dagens hus finns väll inte heller kvar då, så det spelar väll mindre roll.
*Stintan*
Jag älskar gamla vedspisar av gjutjärn, med fin kåpa över. Däremot är jag inte alls förtjust i emaljerade stora, ofta ljusgula åbäken, även om dessa var ett lyft för en husmor förr när hon slapp stå krökt över en låg vedspis när hon lagade mat. Är det en sådan emaljerad skulle jag inte tveka att byta ut den. Förmodar att den är tänkt som värmekälla och mysfaktor. Går säkert att få till det fint med en sådan du länkade till även om jag själv inte skulle välja just den men det beror lite på hur köket ser ut i övrigt.

Murade själv in en gammal husqvarnaspis när vi byggde huset och den användes flitigt och gav bra tillskottsvärme i huset. Hade även en braskamin på andra sidan muren.

omk
Åh, vilken FIIIN !!! Vill ha !!

Tänk på att låta kolla (röktrycksprova) rökkanalen/skorstenen bara.
Sotarn ELLER en fristående besiktningsman kan hjälpa dej (kolla runt lite).

(Att glidgjuta en skorstenskanal alt. sätta in ett insatsrör, går nog på 1500-2000 kr metern ungefär.)
omk
Tips på annan bra sparspis / vedspis: Viking 30.
Kolla på www.vedspis.se.

Billigare än en Wamsel-spis och MINST lika bra enligt maken som är f.d sotare. Dessutom vacker, med lite gammaldags utseende.
Luftmantlad, så du kan placera skåp o dyl, i princip, dikt an spisen.
*Stintan*
CITAT (omk @ 07-11-2010, 12:07) *
Tips på annan bra sparspis / vedspis: Viking 30.
Kolla på www.vedspis.se.

Billigare än en Wamsel-spis och MINST lika bra enligt maken som är f.d sotare. Dessutom vacker, med lite gammaldags utseende.
Luftmantlad, så du kan placera skåp o dyl, i princip, dikt an spisen.


En sådan satte jag in i mitt torp för några år sedan. Jag gjorde dock en smal mur på sidorna och en plats för ved. Min sotare rekommenderade inte att sätta skåp/spis precis intill.

Bilden är tagen innan köket var klart. Det blev en kåpa över båda spisarna sen. Utan den spisen hade det blivit knepigt att bo i det dragiga torpet på vintern som jag gjorde några år. En jättebra spis!

[attachment=56091:vikingspis.jpg]
Klint
Tack för era synpunkter visste väl att man kunde lita på er! Viking 30 har vi också sett, va fint det blev hos dej Stintan! Men "problemet är ju utrymmet där står nu en sån där gul husqvarna och kylskåpet står helt för sej själv i motsatt hörn.Finge vi dit en lösning som bygger 50cm får vi plats med kyl på sanmma vägg.MINST lika bra låter som maken anser att viking är bättre eller va tror du omk? Kan man verkligen sätta den dikt an?
*Stintan*
Viking är ju bara 30cm bred så om jag inte haft utrymmet för ved intill hade det inte byggt mer än 50cm. Muren på sidorna behöver ju inte vara så tjock.
omk
"Dikt an"; nja, jag skrev "i princip" ...

Wamslern är ju drygt 50 cm bred ? Den är ju isf 20 cm bredare än Vikingen och då finns det ju gott om plats för både t ex 2 Mineritskivor (2 x 21 mm, tror jag att de är) + 5-10 mm luftspalt runtom ? Ca 50 mm på vardera sidan. Alltså totalt ungefär 40-42 cm ist f Wanslerns 53 cm (UTAN luftning) ...

Jag vet inte om Wamslern kan ställas HELT "dikt an" heller, men det tror jag inte ... Det BÖR nog vara lite luft emellan där också. Det stod ingenting om det på din länk. Det verkar som om den har nåt slags obrännbart (typ Minerit) liksom inbyggt på sidorna (?). Oklart om luftspalten också är "inbyggd".

Kolla du med BÅDE Forsman i Strängnäs OCH Josefssons i Reftele !!

Jag kan nog tyvärr inte hjälpa dej mera just nu eftersom maken är bortrest, men
när jag snackade lite med honom igårkväll, så menade han att Vikingen ser lite mera gammaldags ut och Wamslern lite modernare (och dyrare), men att de, annars, är FULLT likvärdiga. (Han, och jag, gillar dock det lite mera gammaldags stuket ...)

Hoppas du fått LITE hjälp iaf !
omk
CITAT (Klint @ 07-11-2010, 17:25) *
Finge vi dit en lösning som bygger 50cm får vi plats med kyl på sanmma vägg.


Läste först nu, verkligen noggrannt, ditt inlägg.
Vill du/ni VERKLIGEN ha kylen JÄMTE vedspisen ???
Det blir ju väldigt mycket motsatt effekt ?? Spisen 50-150 grader + (eller mer), kylen 6-8 +.
Ni BÖR nog ha kylen mot en annan vägg eller mittemot, men absolut inte JÄMTE värmekällan !!!

Kan ni inte ha "vanlig" elspis mot "vedspis" ??
*Stintan*
Skulle vara kul att få se en enkel ritning på hur det är tänkt med placering av vedspisen i förhållande till övrigt. Hoppas Klint inte menade att ställa kylskåpet dikt an vedspisen för det verkar helt konstigt.
Klint
Nej nej inte kylskåpet bredvid vedspis! Bara på samma vägg så det blit sammanhållet, nu står kylskåpet helt fritt i ett hörn och det är varken snyggt eller smart köket är litet c:a 14 kvd HIhi det där med ritning kanske kan jag försöka imorgon har inte några grejor här. thanks.gif för råden. Jag ska nog ringa direkt till resp.företag.Skulle gärna behålla den gamla men det är ju utrummet och tycker Wamslern är så snygg återkommer!
Klint
[attachment=56178:ScannedImage.jpg]
Här kommer en skiss,hoppas ni kan se!
Anledningen till att vi tänkt som vi har är dragna vatten och avlopp.Fönstren sitter ju också lågt och jag tror det skulle vara finast att behålla dem eftersom det sitter fler fönster på samma vägg.
Tänkte visa hur det ser ut nu men för stor fil kollar med ett nytt inlägg
Klint
[attachment=56180:040p.jpg][attachment=56179:039p.jpg]
som ni ser finns inte så mycke att "gå på" eller kanske ser ni nåt som vi missat?
Biggan_
På din skiss ser det obekvämt ut med elspisen så långt från diskbänken.
Kan ni inte byta plats på kylen och spisen?

*Stintan*
Samma tanke fick jag först. Men hur gör man då med den gamla fina spiskåpan? Tål att fundera på hur man ska göra.
För mig skulle Wamslern kännas malplacerad under den kåpan iallafall.
Eva-Helene
Min omedelbara tanke har inte med spisen att göra. Den är: 3 dörröppningar? Skulle det funka att sätta igen ena öppningen? Isf får ni ett mycket funktionellare kök.
omk
Precis som Eva-Helene, behövs alla dörröppningar ?

Vi valde att sätta igen 2 av våra 3 köksdörrar och fick ett mycket bra kök.
Vi fick ju naturligtvis ta upp en dörr i en annan vägg utanför köket, för att öht kunna komma till toaletten.
Vi sågade i masoniten och tretexen i den väggen med cirkelsåg och efter 3-4 sekunder sa det bara "KLING" och så sprutade det gnistor !!
När vi fått bort tretex och masonit så fann vi en inbyggd dörr PRECIS på millimetern där vi ville ha vår !!!! Vi hade sågat i gångjärnen !!!
Anma
CITAT (Klint @ 09-11-2010, 18:53) *
[attachment=56178:ScannedImage.jpg]
Här kommer en skiss,hoppas ni kan se!
Anledningen till att vi tänkt som vi har är dragna vatten och avlopp.Fönstren sitter ju också lågt och jag tror det skulle vara finast att behålla dem eftersom det sitter fler fönster på samma vägg.
Tänkte visa hur det ser ut nu men för stor fil kollar med ett nytt inlägg

Jag har ritat på din bild, hoppas det syns hur jag menar, inte lätt att rita med paint utan mus. smile.gif
Det skulle vara lättare om man hade måtten på väggarna.


Jag tycker inte att ni ska sätta igen någon dörr, köket är hur mysigt som helst med dörrhålen och fönstrena, där tycker jag att ni tänkt rätt. Överskåp över diskbänken tycker jag att ni ska försöka ha ungefär lika djupa som de som sitter där, med dagens modernare djupare skåp tror jag att den fina spiskåpan kommer att döljas för mycket. Ikeas skåp är ganska enkla att modifiera om djupet på om man har en vettig såg. Jag antar att det gäller alla tillverkare.

Ett tips är att ladda hem Ikeas köksritarprogram, där kan man se precis hur det blir med 3D. Detta program är bra att leka med även om man inte väljer IKEAkök sen.
Klint
Man tackar för alla vettiga tankar!
Långt att gå, som det känns när jag sitter här och tänker är det inte långt att gå någonstans det är ju ganska litet återkommer med mått.
Och jag tror att det kan bli snyggt med gammalt och nytt blandat men du *Stintan*hur mycket ved gick det i Vikiingen och hur långa kunde de vara?
Dörrarna måste nog bli kvar vi kommer inte vidare i huset annars om vi inte ska gå igenom badrummet som kommer att bli litet ändå Nej det går inte g.gif annars känns det som det vore mycket lättare med planeringen då.Jag har också funderat lite på kylskåpet på min ritning det kan bli lite som ett stopp när man kommer in men å andra sidan kan det kanske bli fint om man gör som en liten vägg :confused:Tanken är ju också att det blir lite mer bänkyta
Den lilla väggen som går vinkelrätt från vedspisen tänkte vi "flytta"för att få lite längre vägg där elspisen står.
Då blir måtten c:a väggen där elspis står nu 220cm fram till öppningen den väggen totalt 375cm
vedspisväggen jag får inte riktigt ihop det men spiskåpan 106cm didkbänk 140 sen en liten bit till dörr! (30cm) totalt 355cm
Jag har varit inne på Marbodals kitchen planner och där är det 2- och 3demotionellt när jag nästan är klar hoppar skåpen ut ur rummet och allt blir kaos ranting.gif Kanske är Ikeas bättre annars är det inget för mej! Naturligtvis ska vi kolla med några olika tillverkare men då bör man ju ha exakta mått och beställa tid innan.Det är alltid bra att ha flera syner på allt tycker jag kompiskram.gif
*Stintan*
Minns inte exakt hur långa vedträn det går in i Viking men den är ju lika djup som Wamslern. Tyckte det gick in bra med ved.

Jag hade satsat på en lite större Wamsler som passar under spiskåpan. Det blir ju konstigt att ha en halv meter diskbänk under spiskåpan. Dessutom var går stosen från vedspisen in i muren? Jag skulle inte heller flytta den lilla väggbiten. Kylskåpet skulle jag ställa längst bort i hörnet på elspisväggen och offra lite bänk där.
Anma
CITAT (Klint @ 10-11-2010, 17:34) *
.
Då blir måtten c:a väggen där elspis står nu 220cm fram till öppningen den väggen totalt 375cm

Om man tänker sig att denna vägg ska bli matlagningsväggen och den med vedspisen blir diskväggen.

Då skulle det ju bli 60+60+60+40=220 uppdelat i skåpmått. Då blir det då till exempel 60 kyl/frys, 60 skåp, 60 spis, 40 skåp.
Vi har en sån vägg som är visserligen 20 cm längre, men det känns verkligen inte trångt. Tvärt om.
Det blir lättare att leka och ändra om man styckar upp väggarna i skåpmått. smile.gif
Klint
Ja det skulle nog bli snyggare med kylen i hörnet,får kolla om det går. får kolla ordentligt hur lång väggen blir Då tänker jag mej kyl 60 bänk 60
spis 60 och om det blir 220exakt blir det väl 30kvar det ska väl vara en bit ut i från vägg annars går ej kyl att öppna. och jag vill ha avställningsytor på båda sidor om spis känns det som.Det där med stosen har vi ju inte kunnat kolla än. *Stintan*Hur tänker du när du säjer behåll vägg,nån speciell anledning?
Spiskupan ja det blir kanske en kompromiss,(tänker) om man sätter elspisen där funkar det ju ej med fläkten och en större ny spis ja den tar ju samma plats som den gamla.Funktion och utseende jag vill ha båda!! Jag får nog ta mej i kragen och kolla några mer planeringsverktyg börjar med Ikeas sweatingbullets.gif

edit:blev underlig radbrytning men ser ok ut här confused.gif
*Stintan*
Kylskåpet behöver inte stå en bit från väggen för att kunna öppnas. Hur lång är väggen från fönsterväggen till dörrhålet idag?

Flyttar du den lilla väggbiten så försvinner möjligheten att ställa t.ex. vedkorgen där. Att ha en väggsnutt där man kan hänga handukar mm är ju superbra (det saknar jag). Spisplåten eller klinkersen på golvet, vilket man måste ha, kommer att hamna mitt framför dörrhålet . En större Wamsler blir ju en riktig vedspis som går utmärkt att laga mat på. Dom svarta är ju dessutom snygga.

Klint
Hihi ja jag tycker ju den rostfria är snygg oxå! flirting.gif
Väggen är nu 187cm.men det är ingen list runt dörr så det går ju bort lite,men din synpunkt är bra! yes.gif
Har varit inne på Ikeas köksplanering den var allt lättare En ide som kom upp var att ställa kyl som jag tänkt man kan ju göra en tunn vägg eller om det går att hänga på skåpet (integrerat) så man kan ha handukar där, isåfall kunde man sätt en hylla högt upp mellan kyl och spiskupan Jag såg detta i en köksutställning men där var det över ett fönster hyllan var alltså samma som skåp och med spottar i.
Kanske kan man göra en sån där röstatråd och lägga ut några ritade förslag happy.gif
*Stintan*
Ja man ska ju såklart välja det man själv tycker är snyggt flirting.gif

Kul att klura på kökslösningar tycker jag. Det är mycket man ska tänka på. Det du säger om kylskåpets placering t.ex. Ställ dig i dörrhålet och tänkt dig en vägg där som ju faktiskt skymmer en del av köket jämfört med som det är idag.

Sen är det väl mitt estetiska sinne giggle.gif som gör att jag tycker det skulle vara snyggare med en svart spis under den fina gamla spiskåpan. Men som sagt det är du som ska gilla det.

Hittade förresten en annan spis som jag personligen tycker är urläcker.

[attachment=56254:grillakorvivedspis.jpg]


Klint
Me like yes.gif Eftersom jag måste tänka mej dörröppningen som jag ska stå i (har ej fått nycklar) visst är det lite synd om mej?! Det är ju ingen panik ska väl grejas en massa annat först men man vill vara ganska klar över det köket så det inte blir nått hafs.
Jag vill inte ha kylskåpet för sig själv alternativet med kylskåp i hörnet mot fönstervägg blir klart snyggast men blir det inte väldigt lite bänkyta?
*Stintan*
Jo det blir liten bänkyta iof, bara 67cm, men helheten blir snyggare tror jag.

Hum, funderar, om man flyttar dörrhålet 23cm så kan du få plats med ett smalskåp 30cm närmast dörrhålet. Då blir det väl ändå en bit vägg kvar närmast vedspisen eller? Då skulle du isåfall få 60cm bänk på ena sidan spisen och 30cm på den andra. Då skulle det bli kyl 60 - bänk 60 - spis 60 - bänk 30 = 210cm.

Tur det finns köksbord rolleyes.gif
Klint
Jadu det satt långt inne men du är nog inte så dum ändå blush.gif jag måste ju ha ett bänkskåp+en lådhurts minst .Köksbord ska jag ju ha kan nog lära mej att "jobba" där och sen är det ju diskbänken g.gif
Skulle va kul att höra vad Biggan Anma Omk o de andra tycker: Hur stort/litet har NI?
Anma
Här är mitt kök. Jag ville ha ett modernt kök med 60-tals känsla, eller hur jag nu ska säga. Kaklet som inte går ända upp till skåpet tycker jag ger köket den känslan.


Här är det en fusklåda under spishällen, alltså en fastskruvad front bara, man kan inte ha en riktig låda under. Jag ville ändå ha andtag på för syns skull, snyggare så. I det under skåpet finns bara en stor plastlåda med hundmaten. I underskåpen på vardera sida om spisen är det lådor överst och i skåpen är det gallerhyllor som är utdragbara för kastruller och annat.


Här är det sedvanligt diskbänksskåp under diskhon med sophink och förvaring av städmedel och sånt. Underskåpet rymmer tre uttdragslådor bakom skåpluckan. Jag ville ha en ren linje och därför valde jag att gömma lådorna bakom skåpluckan. Däri förvarar vi köksmaskiner och sånt. Enkelt att komma åt när man kan dra ut lådor.


Alltihopa är från Ikea, såväl skåp och vitvaror. Men inte blandaren och diskhon, jag tycker Ikeas var dålig kvalitet där jämfört med dessa som vi köpte på bauhaus. Blandaren är en FM Mattson. Jag är mycket nöjd. Fråga om du vill veta mer.
Klint
http://www.energiportalen.se/energiguiden/vedspis-1509.asp
Letar efter den fina vedspisen som du hittat *Stintan*men hittar den inte så har du märke vore jag tacksam!
Men jag hittade hit jättemycket info om i princip allt som rör hus o hem+ett forum jag kommer nog att tillbringa en del tid här.Ditt kök är så bra disponerat Anma sa 1:a ggn. att så vill jag ha fast i en äldre stil! Det första jag bantade bort var högskåp med ugnen sen kan man ju ha lite smalare skåp vid spisen kanske inte ens måste va symetriskt.Ps .fanns elkontakterna om inte var köptes dem?
Anma
CITAT (Klint @ 14-11-2010, 08:19) *
http://www.energiportalen.se/energiguiden/vedspis-1509.asp
Letar efter den fina vedspisen som du hittat *Stintan*men hittar den inte så har du märke vore jag tacksam!
Men jag hittade hit jättemycket info om i princip allt som rör hus o hem+ett forum jag kommer nog att tillbringa en del tid här.Ditt kök är så bra disponerat Anma sa 1:a ggn. att så vill jag ha fast i en äldre stil! Det första jag bantade bort var högskåp med ugnen sen kan man ju ha lite smalare skåp vid spisen kanske inte ens måste va symetriskt.Ps .fanns elkontakterna om inte var köptes dem?

Elkontakterna är original, dumma elektrikern hade bytt ut den till nya moderna när jag inte var hemma men jag tvingade honom att byta tillbaka. naughty.gif Jag vet att de finns att finna på nätet, minns bara inte var. Finns i bakelit i nytillverkning också, men det kostar. Ska söka senare idag om ingen annan hinner före.

Man kan försöka göra det så funktionellt som möjligt med de möjligheter man har. Skåpinredning till exempel, ha utdragslådor istället för hyllor, bara en sån sak gör mycket för funktionaliteten. Symmetriskt behöver det absolut inte vara.
Klint
jo visst finns det här tex http://www.byggfabriken.com/sortiment/stro...-svart-bakelit/ tänkte bara om det fanns något lite billigare alternativ! Bra gjort att elektrikern fick göra om tummenupp.gif
Anma
CITAT (Klint @ 14-11-2010, 12:34) *
jo visst finns det här tex http://www.byggfabriken.com/sortiment/stro...-svart-bakelit/ tänkte bara om det fanns något lite billigare alternativ! Bra gjort att elektrikern fick göra om tummenupp.gif

Finns mycket på tradera också om man orkar leta.
Huggorm
CITAT (Klint @ 14-11-2010, 12:34) *
jo visst finns det här tex http://www.byggfabriken.com/sortiment/stro...-svart-bakelit/ tänkte bara om det fanns något lite billigare alternativ! Bra gjort att elektrikern fick göra om tummenupp.gif

Jag brukar köpa mitt elmaterial på expressel, dom brukar ofta vara väldigt billiga. Dom har Eljo Renova, som är en serie med elmaterial i gammal stil.

http://www.expressel.se/category.html?category_id=14918
Klint
Jamen va bra tips Huggorm! Betydligt humanare pris bravo.gif
omk
Hoppla, vad fort det går här då ! Nu är ni inne på väggkontakter !! biggrin.gif

Klint, jag ser på dina bilder en jättehäftig spiskåpa (som du inte nämnt nånting om)som jag definitivt INTE tycker att du ska sätta en Viking 30 under. Den är ju mycket för smal ! Du MÅSTE ha en bredare än 30 cm.
Stintans vedspis; WOW !! Den verkar ju perfekt för dej ! Eller Wamslern (fast JAG tycker att den ser för modern ut ... Men det är ju en smaksak ...)

Jag har inga direkta åsikter om var kyl / elspis o dylikt ska stå, men din coola spiskåpa ...
Det ser ut som om den, förmodligen, är målad med plastfärg (vanligt på 50-60-70-talet), pilla bort lite i ett hörne och kolla, du kan SÄKERT få bort allt plastgrunket med hjälp av en styvare japanspackel (el nåt likn) ganska lätt och sen bara slamma.

(Det finns ju trekantiga kylar nuförtiden, typ hörn-kylskåp ?)
Anma
CITAT (omk @ 15-11-2010, 02:50) *
Hoppla, vad fort det går här då ! Nu är ni inne på väggkontakter !! biggrin.gif

Klint, jag ser på dina bilder en jättehäftig spiskåpa (som du inte nämnt nånting om)som jag definitivt INTE tycker att du ska sätta en Viking 30 under. Den är ju mycket för smal ! Du MÅSTE ha en bredare än 30 cm.
Stintans vedspis; WOW !! Den verkar ju perfekt för dej ! Eller Wamslern (fast JAG tycker att den ser för modern ut ... Men det är ju en smaksak ...)

Du har så rätt! Har inte tänkt på det innan. Lyssna på OMK, Klint! Hellre lite för lite bänkyta än en smal spis där i hörnan. Egentligen skulle ni spara den som finns där och utifrån det bygga ett nytt kök.
Klint
Här hoppas det hej vilt precis som i TS huvud rolleyes.gif Javisst spiskåpan är ju lite av husets själ! Håller med om att *Stintans* spis är perfekt men hittar den ju inte help.gif
Jag vill absolut inte kalla mej trög nono.gif men behöver lite tid att bearbeta saker yes.gif
Grejen är att sambon pratade om att det kanske finns "hörnkylskåp"-Nej nej sa jag det blir inte bra Igår såg jag ett kanske vore en ide men jag har inte bestämt något än!!
En annan grej som han såg tidigt var den här http://www.lohberger.se/produkter/ved_el.asp jag tyckte att den såg väldigt dyr ut och ville nog helst behålla den gamla men vi behöver antagligen elda en del och det går väldigt små vedträn i den Igår hittade jag den när jag letade efter stintans och ja den var nog inte så dum. Men då är 1:a frågan går det att sätta en köksfläkt i kåpan och 2:a den är nog väldigt dyr...
Sen är det ju så att man längtar efter att få sätta igång och då vill man gärna prata och disskutera,kanske säger sotaren nej det går inte sen har vi elgubben(svågern men måste ju lyssna på honom som fackman ändå) rtfm.gif Ja det finns ju en massa regler och då kan det vara bra att ha några alternativ.En annan grej som går upp för mej är ju att vi är 2pers.och en katt och jag är ingen storbakande person Det blir nog bra och vi ska va rädda om vårt gamla hus yes.gif
*Stintan*
Nackdelen med den som finns i länken är ju att inte hela (båda enheterna) får plats under kupan. Tycker inte heller att typen av spis passar till spiskåpan. Nej jag tror inte att man får sätta en fläkt under spiskåpan. Det verkar finnas ett spjäll där uppe också (för vedspisen).

Jag letar också efter spisen för jag minns inte var jag sett den. g.gif
*Stintan*
Har kommit fram till att den heter Scanspisen, genom en som har en sådan, eller kanske företaget heter så. Tydligen ett danskt företag. Hittar den dock inte bland företagets spisar (ännu).

Anma
Scanspis kanske?
Klint
Ska kolla jag med!
Klint
CITAT (*Stintan* @ 13-11-2010, 08:52) *
Ja man ska ju såklart välja det man själv tycker är snyggt flirting.gif

under den fina gamla spiskåpan. Men som sagt det är du som ska gilla det.

Hittade förresten en annan spis som jag personligen tycker är urläcker.

[attachment=56254:grillakorvivedspis.jpg]

Vet någon vad detta är för spis? Blir allt en svart spis iallafall Skulle gärna vilja ha en elspis med lite gammeldags stuk också har hittat Ilvas men den billigaste kostade 30000 vill jag inte betala nån som har nåt tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon