Sidor: 1, 2
Klura
Uppvärmningen i vårt nyinköpta hus kommer ske med hjälp av en Molle vedpanna.
Förra ägaren har eldat slut på sitt vedlager så vi blir tvungna att köpa 20 kubik till att börja med.
Senare är det meningen att vi ska fixa den själv och den kommer då bli i stort sett gratis.
Här i Stockholmstrakten är det hutlöst dyrt med färdighuggen ved, har sett annonser där den kostat upp till 900 kronor per kubik.
Efter att ha frågat runt i grannskapet så ska vi nu hämta ett lass blandved och har fått ett pris på 400/kubik.
Förhoppningsvis kan vi förhandla oss till ett något lägre pris då vi troligtvis kommer behöva 10 till.
Skulle vara intressant att höra vad ni som köper färdighuggen ved betalar, oavsett vart i landet ni bor.
Har ni tips om någon billig och bra försäljare i stockholm med omnejd får ni gärna PM:a.
gnon49
400kr för färdighuggen ved låter ju inte så farligt. Det bertlar nog jag för ohuggen ved även om jag i priset får den levererad hem. Jag har för mig att det är "otravad ved" man oftast betalar för. När man travad veden blir den ju kompaktare. men jag kan ha fel där.
Anki på Öland
Betalade 500:- för 1,5 kubik - levererad i en typ IKEA-kasse, väldigt behändigt smile.gif

[attachment=56155:ved.jpg]

Anki
*Stintan*
Kolla på Blocket.
Fenja
350 kronor för blandved och 450 kronor för lövträ.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
150 till 200 beroende på hur det är packat
omk
Vår ved huggs i egen skog, MEN den kräver flera dagars arbete, så 500 kr/kubik, färdighuggen, tycker jag är ganska billigt.

I år har vi fällt, kvistat, dragit ihop både ris och stam, lastat, transporterat, lastat av, kubbat, klyvt och staplat kanske 25 kubik.
Totalt har det nog tagit iaf 10-12 fulla arbetsdagar (8-9 tim) x 2 personer. Skulle vi båda ha fått betalt, hade vår ved kostat minst 1500 kr/kubik. Så inte är veden helt "gratis" inte.

(Fast man får ju motion ...) 000.gif
evelina
300 kr/ kubik för blandved och 400 kr/ kubik för björkved färdigkapad levererad till dörren.
Margith
Nu är inte jag nån fena på det här med ved, jag överlåter så gärna bekymret till min man tummenupp.gif

Så mycket har jag iaf förstått att priset i första hand beror på 2 saker:
Pratar vi staplad ved eller stjälpmått/kastved?
Vilket träslag är det?

Vi betalar 375:-/kubik för staplad björkved. Det priset förutsätter att vi hämtar veden själv, men vår vedleverantör brukar tycka att vi hämtar i alltför långsam takt shy.gif så det brukar sluta med att vi hämtar ungefär hälften själv och den andra hälften levereras på vår garageuppfart tongue.gif .

Vi gör av med 15-20 kubik/år.
Klura
Låter ju som att 400 inte är så saftigt ändå.
Den är staplad i burar om ca 1½ kubik/bur, men vi ska köra dit en container så de får tippa direkt i den istället.
Målet är ändå att komma undan billigare.
Vi har både vedkap och klyv som ingick i köpet och träd finns det gott om.
Det är bara nu som vi måste köpa färdigt eftersom förra ägarens lager var slut.
fuchsian
Vet inte om priser, men hört att de skulle ligga kring det som andra skriver om. Vi får vårat gratis, men har inte eldat på ett tag. Det är rogivande att bara sitta och titta på, och vår spis värmer innåt efter att den gjordes om.
Nu är ni andra nog på eldning med ved som värmekälla så det är nog inte samma sak.....Fuchsian....
skogstroll
Vi har ved från egna träd. Sambon är en riktig fyndare han och hittade en demo-vedklyv som företaget i fråga slängt ut i en container pga nån defekt. Han fick den, fixade den och hoppsan en vedklyv som kostar ett antal tusenlappar står nu hemma och gör sitt jobb whistling.gif
caprifol
Vi betalar hutlöst mycket här i Stockholmsområdet! Fick just hem 2 m3 björkved packad i mindre säckar och det kostade drygt 1900 kr inkl hemtransporten från norrort till söderort. Vi har inte betalat fullt så mycket tidigare, men det börjar tydligen redan ta slut här, och vi kunde t ex inte som tidigare få det i en "kasse"/kubik. Visserligen blir det lättare att hantera mindre säckar men det fördyrar ju.
Klura
Men hua så dyrt.
Tur att det bara verkar vara för myseldning och inte uppvärmning.
Det första vi ska göra på måndag när vi fått nycklarna till huset är att tända upp Molle så han får börja jobba.
Sen blir det till att få in de 20 kubik vi köpt in i "veboa".
Blir många vändor med skrindan så hoppas vädret är fint.
Huggorm
Jag har ju sågat ner oräknerliga granar, eftersom dom kväver all annan växtlighet. Mycket av veden har jag skänkt bort, men slutligen lyckades jag sälja lite. 20m3 för 100kr/kubik. Betalades förra hösten, men har ännu inte hämtats. Jag tror det är lättare att sälja ved nära storstäderna, här där jag bor har alla sin egen skogsdunge som de hämtar från. Och sedan är det ju inte många som vill ha granved, vilket jag mycket väl förstår.
Klura
Är det inte bra med gran?
Vad jag minns så eldade vi bara med gran och tall i kamin och vedspisen på sommarstället.
Vi kommer iaf elda med blandved.
Red Top
Energivärdet i gran är inte särskilt högt, men det är utmärkt att starta upp brasan med. smile.gif
Huggorm
Precis, det är väldigt lågt energivärde i gran. Det är bara att ta ett vedträ av gran och ett av björk och jämföra vikten. Gran består mest av luft. Det brinner ju bra, men inte så länge, man får springa och stoppa i mer hela tiden. Dessutom är gran tråkig att jobba med, kladdig av kåda och svår att klyva.
Chamomille
VAR köper ni er ved i Stockholmsområdet så billigt? Det billigaste jag hittat är 900 kr m2 hämtpris (söder om stan)?
caprifol
CITAT (Chamomille @ 12-11-2010, 09:29) *
VAR köper ni er ved i Stockholmsområdet så billigt? Det billigaste jag hittat är 900 kr m2 hämtpris (söder om stan)?

Håller med - d v s tar tacksamt emot tips. Jag betalade, som sagt, 900 per kubik - norr om sta'n. Det var visserligen björkved och packad i mindre säckar, men även förra året fick vi ge kring 750.
Klura
Vi hittade vår ved via en granne som köper i Skepptuna.
Egentligen måste man beställa ca ett år i förväg men de hade så det räckte även till oss.
Det är blandved som köps i burar om ca 1½ kubik men kanske går det att få annan ved också.
Vi kommer köra dit en container på söndag som fylls och sen hämtar vi den på kvällen.
Jag kan fråga lite mer när vi är där.
Peztis
Kan du inte "tappa lite" från containern när ni kör förbi mig då...smile.gif (Bor ju inte så långt ifrån Skepptuna.)

Jag fick idag tag i en trädfällare som ska fälla ett träd på tomten, det borde vara tillräckligt torrt för det har stått i några år. Hugga upp det är ju lite arbetssamt men det finns värre saker att göra. Får väl ta lite i taget. Och så betalar jag ju då endast för nedtagning och att han sågar upp det i lagoma längder.
Klura
Vet ju inte vilket håll du bor åt men jag får väl tappa några lite här o där på väg mot Tjusta flirting.gif
Klura
Peztis Gubben hämtade sin nya lastbil i Bollnäs i nattl.
Den var lastad med ved hämtad i Järvsö. Blandved för 350:- kubiken.
Svängde av Knivsta och ner till rondellen vid almungevägen, sen mot Lunda livs.
Kanske det ligger lite tappad ved utmed vägen giggle.gif
Noak
Låter billigt med 350 per kubik, vi har betalat betydligt mer denna vinter. Och dessutom hämtat den själva. Tror att vi betalat 450 per kubik huggen björkved.
Huggorm
Jag sålde av det mesta av mitt förråd av kvalitetsved i början av januari. 460kr per kubik hamnade priset på efter förhandling. Köparna bodde utanför Jönköping så de hade runt 20 mil enkel väg. Det fanns ingen ved att köpa på närmare håll sa dom.
ingrid fuxwall
Det kan nog stämma Huggorm att den mesta veden var slut i januari.

Vi har köpt ved de senaste 15 åren och jag upplever att den blev väldigt mycket dyrare för ca. 5 år sedan.
Förra året köpte jag enbart kapad och kluven björkved och fick betala ungefär 450 kronor per kubik + frakt men upplevde att fraktkostnaden var densamma hur lång väg de än körde - 1000 kronor per lass/10 kubik.

För oss är veden väldigt viktig så jag hade prenumeration på två olika tidningar för att få tag i säljare - jag alltså har ganska bra koll på vad veden kostar i vårt område.

När sambon var frisk brukade vi köpa i längd och sedan hjälptes vi åt med att kapa och klyva. Pratade med en granne och han skulle kunna leverera längder till ett vettigt pris men när jag letar efter kapsåg ser jag att de är dyra och att klyva med vår lilla så att det räcker hela vintern - det skulle bli lite väl jobbigt.

Nästa vecka kommer två lass med ved - hoppas tjälen håller så länge. Försöker numera ha en vettig framförhållning och vill ha nästa års värme bokad till ett vettigt pris - 450 kronor per kubik, levererad fram till vedboden.
Behöver ju mer men det får komma lite senare.
töre
360 kr kubikmetern björkved, kapad och huggen i Växjötrakten, hemkört och tippat utanför vedbon.
Klura
Vi hade hittat ett annat ställe i Bollnäs där det sålde blandved för 295:- kubiken.
Beställde för några veckor sen ett lass som skulle hämtas förra veckan.
Men sen fick vi inte tag i dom på telefon så därför blev det Järvsö istället.
fuchsian
Vi hämtar ved från en släkting som har en rätt så mycket skog på sina marker. Numera slipper vi fälla dom och de är färdiga för hämtning när vi vill.
Egentligen behöver vi inte dem men har ett lager hemma ifall det blir krångel med jordvärmen, så har vi en inbyggt insatts i vår öppna spis, men det har nog endast varit för trevnadens skull man har eldat lite då och då i den. ....Fuchsian....
*Stintan*
CITAT (fuchsian @ 27-02-2011, 14:48) *
Vi hämtar ved från en släkting som har en rätt så mycket skog på sina marker. Numera slipper vi fälla dom och de är färdiga för hämtning när vi vill.
Egentligen behöver vi inte dem men har ett lager hemma ifall det blir krångel med jordvärmen, så har vi en inbyggt insatts i vår öppna spis, men det har nog endast varit för trevnadens skull man har eldat lite då och då i den. ....Fuchsian....


Och???? Vad har det med frågan att göra?
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 26-02-2011, 15:33) *
Jag sålde av det mesta av mitt förråd av kvalitetsved i början av januari. 460kr per kubik hamnade priset på efter förhandling. Köparna bodde utanför Jönköping så de hade runt 20 mil enkel väg. Det fanns ingen ved att köpa på närmare håll sa dom.


Inte mycket kapital kvar av det när skatten och momsen är betalda smile.gif Momsen ingår väl i de 460 kr?
fuchsian
Det är intressant att veta vad det kostar ute om man inte har någon som har skog att hämta det gratis.

Jag förstod inte, eller jag visste inte att det kostar så mycket, men kanske inget att undra på, men en nyhet för mig, då uppskattar man det man får och tar inte det för givet. tummenupp.gif .. Fuchsian.....
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 27-02-2011, 17:53) *
Inte mycket kapital kvar av det när skatten och momsen är betalda smile.gif Momsen ingår väl i de 460 kr?

flirting.gif
Gunilla T
Jag är inte så bra på detdär smileysarna - vad betyder dendär gubben?
ingrid fuxwall
Under de 15 år vi köpt ved är det aldrig någon som erbjudet oss kvitto på veden - alltså ingen som tar upp den i sin deklaration. Fast en granne ska ha en summa + moms och jag är helt säker på att han tillhör de få som skattar för inkomsten.

Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 27-02-2011, 18:04) *
Jag är inte så bra på detdär smileysarna - vad betyder dendär gubben?
Som den här fast annorlunda: kiss.gif
Klura
CITAT (fuchsian @ 27-02-2011, 14:48) *
Vi hämtar ved från en släkting som har en rätt så mycket skog på sina marker. Numera slipper vi fälla dom och de är färdiga för hämtning när vi vill.
Egentligen behöver vi inte dem men har ett lager hemma ifall det blir krångel med jordvärmen, så har vi en inbyggt insatts i vår öppna spis, men det har nog endast varit för trevnadens skull man har eldat lite då och då i den. ....Fuchsian....


Det är inte helt fel att få ved gratis. Det är bara att tacke och ta emot. tummenupp.gif
Varför har inte jag sån tur?
Peztis
CITAT (Klura @ 26-02-2011, 11:50) *
Peztis Gubben hämtade sin nya lastbil i Bollnäs i nattl.
Den var lastad med ved hämtad i Järvsö. Blandved för 350:- kubiken.
Svängde av Knivsta och ner till rondellen vid almungevägen, sen mot Lunda livs.
Kanske det ligger lite tappad ved utmed vägen giggle.gif

Jäklars!!!! Jag som legat sjuk i snart två veckor... Får väl hålla koll om den ligger kvar när jag orkar kravla mig upp ur sängen (förhoppningsvis i morgon).
Men tack i alla fall! smile.gif
Klura
Låter inget kul å ligga sjuk.
Hoppas du är på bena igen
smuleborg
6000:- för åtta kubik (inte staplat mått) torr björkved, inkl transport. Vi ska leta efter ny leverantör till hösten (mycket "krafs" som fyllde ut).

Tidigare har vi köpt kubbar att hugga (och torka) själva, jag tror att det var 300:- per kubik (hälften i "staplat" mått, resten i hög), inkl transport. Men det var då blandved. Och för varje år blev det mer och mer asp. Vi tröttnade på det (mer och mer asp). Men, jag vill klyva i alla fall några kubik om året med yxa, det är - jämte längdskidåkningen - vinterns höjdpunkt.

Vi kompletterar med lite egen ved.
Klura
Jag gillar också att klyva, man får tid att tänka medans man håller på.
Men för tillfället så har vi bara färdig ved, trist.
smuleborg
Vi får väl tipsa varandra fram emot hösten. Lova mig, berätta om du hittar en leverantör i Storstockholm som kan sälja björkkubbar; jag gör detsamma. Och vi - i Storstockholm - håller varandra informerade om vedpriser inklusive leverans till Stockholm. Håll tråden levande.
Klura
Absolut.
Vi använder ju mest blandved nut, men hör jag talas om billig björk så hojtar jag till här.
ryss_борис
Mina grannar har en massa trädgårdmöbler i trä. Är en simpel sak att vid lämplig tillfälle såga sönder dem och sen ger grannen bort dem till mig frivilligt smile.gif

Haha nä.. Skojar bara, eldar knappt, och dessutom har vi ved så det räcker, får ju mer än vad man gör av med..
Roine2
Jag betalade 800kubiken men då var det med leverans och björkved levererade i små säckar riktigt smidigt.

Tagit bort otillåten reklam! / Moderator
Klura
Smidigt men det blir dyrt om man behöver 30-40 kubik/år
Har eldat gratis nu i 3 mån för vi var tvungna att ta ner några träd för ett år sedan.
Men just nu är det pellets som gäller ett tag.
kerstinbern
CITAT (Roine2 @ 23-04-2014, 07:45) *
Jag betalade 800kubiken men då var det med leverans och björkved levererade i små säckar riktigt smidigt.
köpte på [url[/url]



Även på forum så är det meningen att man skall köpa annonsplats om man vill göra reklam för sitt företag
kerstin z5-6
CITAT (Klura @ 10-11-2010, 21:24) *
Men hua så dyrt.
Tur att det bara verkar vara för myseldning och inte uppvärmning.
Det första vi ska göra på måndag när vi fått nycklarna till huset är att tända upp Molle så han får börja jobba.
Sen blir det till att få in de 20 kubik vi köpt in i "veboa".
Blir många vändor med skrindan så hoppas vädret är fint.

Dyrt?? vad jämför du med-jämför med el för att få korrekt resultat
*Stintan*
CITAT (kerstinbern @ 23-04-2014, 20:02) *
Även på forum så är det meningen att man skall köpa annonsplats om man vill göra reklam för sitt företag


Jopp GRATISREKLAM !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon